Paarse route Hellendoorn-Nijverdal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
The Mountainman
All rounder
All rounder
Berichten: 144
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 23:04

Poeh gelukkig blijft Hellendoorn wel open.

Combi Hellendoorn-Lemele is prima idd, Lemele is ook (vind ik) een veel mooiere route dan Holten. Leuk genoeg om 2x te doen, kom je inclusief verbinding op 55 tot 60km denk ik.

Ik deed ook wel regelmatig Hellendoorn, Holten en Rijssen samen. Km of 85. Maar zonder Holten wordt dit wel heeeeeel erg veel verbinding over asfalt en fietspaden :cry:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

The Mountainman schreef: wo 25 mei 2022, 19:32 Poeh gelukkig blijft Hellendoorn wel open.

Combi Hellendoorn-Lemele is prima idd, Lemele is ook (vind ik) een veel mooiere route dan Holten. Leuk genoeg om 2x te doen, kom je inclusief verbinding op 55 tot 60km denk ik.

Ik deed ook wel regelmatig Hellendoorn, Holten en Rijssen samen. Km of 85. Maar zonder Holten wordt dit wel heeeeeel erg veel verbinding over asfalt en fietspaden :cry:
Over die fietspaden mag je straks ook niet meer...
En het asfalt ziu dan moeten volgen, toch?

Deze ontwikkelingen gaat wiildrijden bevorderen
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

bouwpakket schreef: wo 25 mei 2022, 19:55 ?

Deze ontwikkelingen gaat wiildrijden bevorderen
Daar hoef je niet eens op te wachten. Wat was ook al weer de rede om vaste MTB routes te maken?......🤐
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Tijgerhaai schreef: wo 25 mei 2022, 21:59
bouwpakket schreef: wo 25 mei 2022, 19:55 ?

Deze ontwikkelingen gaat wiildrijden bevorderen
Daar hoef je niet eens op te wachten. Wat was ook al weer de rede om vaste MTB routes te maken?......🤐
Ik dacht dat we op de goed weg waren om recreantenstromen te scheiden, zodat die wandelaar, fietser, ruiter en groengenieter geen "last" van elkaar zouden hebben. Daarbij zorgden we er ook voor dat kwetsbare natuurgebieden vermeden werden. Win-win-win-win zou je denken. Ja, wel ten koste van "vrij rijden", maar dat was op veel plekken al ten dode opgeschreven.

En wat gebeurt er nu, een van die recreantengroepen vindt overduidelijk wat van de natuurbeleving van anderen. Dat is een makkelijke groep mountainbikers om in een kwaad daglicht te zetten. Het is veel lastiger om die schadelijke honden- of kattenbezitter aan te pakken. Want deze natuurliefhebbers hebben vaak ook een huisdier (die natuurlijk niet schadelijk is). Ze zullen ook niet de betonnen fietspaden aanpakken, want ze fietsen daar zelf natuurlijk ook graag. Het vervelende is dat ze daarbij verwijzen naar Europese regelgeving en dat combineren met emoties en waarnemingen. De media is daar maar wat blij mee, want die zijn uit op sensatie. En de provinciale overheid is alleen maar bang en wil zich indekken. In plaats van wetenschappelijk onderzoek te gebruiken en naar daadwerkelijke impact op populaties te kijken.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Niet alleen Rusland is terug in de jaren ‘90.....
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Vandaag voor het eerst Hellendoorn gereden. De route komt meteen overtuigend in mijn top 3 van mooiste routes in NL! Echt van genoten. :)
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Erwinn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 11 juli 2016, 17:44

FreedomRanger schreef: do 26 mei 2022, 18:47 Vandaag voor het eerst Hellendoorn gereden. De route komt meteen overtuigend in mijn top 3 van mooiste routes in NL! Echt van genoten. :)
Ik afgelopen week ook, fantastisch! De klimmetjes zijn voor een beginner pittig, ik ben halverwege twee keer verder gelopen :)
hurms
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 19:30

bouwpakket schreef: wo 25 mei 2022, 22:09
Tijgerhaai schreef: wo 25 mei 2022, 21:59

Daar hoef je niet eens op te wachten. Wat was ook al weer de rede om vaste MTB routes te maken?......🤐
Ik dacht dat we op de goed weg waren om recreantenstromen te scheiden, zodat die wandelaar, fietser, ruiter en groengenieter geen "last" van elkaar zouden hebben. Daarbij zorgden we er ook voor dat kwetsbare natuurgebieden vermeden werden. Win-win-win-win zou je denken. Ja, wel ten koste van "vrij rijden", maar dat was op veel plekken al ten dode opgeschreven.

En wat gebeurt er nu, een van die recreantengroepen vindt overduidelijk wat van de natuurbeleving van anderen. Dat is een makkelijke groep mountainbikers om in een kwaad daglicht te zetten. Het is veel lastiger om die schadelijke honden- of kattenbezitter aan te pakken. Want deze natuurliefhebbers hebben vaak ook een huisdier (die natuurlijk niet schadelijk is). Ze zullen ook niet de betonnen fietspaden aanpakken, want ze fietsen daar zelf natuurlijk ook graag. Het vervelende is dat ze daarbij verwijzen naar Europese regelgeving en dat combineren met emoties en waarnemingen. De media is daar maar wat blij mee, want die zijn uit op sensatie. En de provinciale overheid is alleen maar bang en wil zich indekken. In plaats van wetenschappelijk onderzoek te gebruiken en naar daadwerkelijke impact op populaties te kijken.
Het is een moeilijk punt vind ik zelf..
hou veel van de natuur!
We hebben hier in NL nogal weinig echte stukken natuur. Die moeten we dan wel beschermen, wat er nu gebeurt zou ik zelf als provincie/gemeente niet snel doen, zou het zoeken in hoe krijg je de beestjes van de trail af ?
Maak stroken naast de trail de helpt al veel meer.
Hebben ze ook op stuk snelweg A28 gedaan tussen Amersfoort en Utrecht.
Heb laatst op mooie zondag de kroondomeinen gereden daar is alles nog vrij rijden maar ook daar ben ik 2 stuks doodgereden hazelwormen tegen gekomen. Deze kom je overal tegen meestal als ze nog leven stop ik even en leg ze end verder het bos in.
Tja en dan zeg je me wat over al die katten.... :roll:
In Duitsland is er al een ophok plicht in een deelstaat..
We gaan zien waar dit heen gaat..
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

MTB route en natuur beschermen gaan prima samen. Het maakt ons mountainbikers immers niet zo veel uit of wij nu links of rechts om een boom gaan. Bij het uitzetten van een route kan je dan ook prima rekening houden met leefgebieden van hagedissen, hazelwormen, dassen, mieren, vliegend hert, en beschermde plantjes zoals dennenorchis door er domweg ruimschoots afstand van te houden.

Over een mierensnelweg kan je een bruggetje bouwen. En waar je dan toch een stukje hebt waar mogelijk wel eens hagedissen lopen kan je een ecoduct maken. (door ecologen bedachte vlonder waar hagedissen niet op kunnen komen, en door trillingen in de grond blijven ze er ook vandaan) Op erosie gevoelige plekken kan je erosie werende maatregelen nemen en de boel duurzaam maken. Ik neem toch aan dat ook op de Sallandse heuvelrug eerst ecologisch onderzoek is gedaan voordat er ook maar één lijn uitgezet is. En dan nog is het voor de wet geen probleem als er af en toe een beestje of plantje sneuvelt zolang het geen bedreiging is voor de populatie.

De bezwaarmaker weten heel veel geluid te maken, bevriende media gaat daar graag in mee, (verkoopt zo lekker) en helaas blijkt de provincie Overijssel er dus ook gevoelig voor. Als wij aan deze kant van het land oplossingen samen met ecologen bedacht hebben dan moet het zelfde toch ook in Overijssel mogelijk zijn? Lijkt mij een stuk beter voor iedereen dan een route helemaal afsluiten wat wild rijden, en dus mogelijk schade, en vooral irritatie onderling bevorderd. (wat je dus juist wilde voorkomen met een vaste route)
◼︎ Go round the outside.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Tijgerhaai schreef: za 28 mei 2022, 23:13 Ik neem toch aan dat ook op de Sallandse heuvelrug eerst ecologisch onderzoek is gedaan voordat er ook maar één lijn uitgezet is. En dan nog is het voor de wet geen probleem als er af en toe een beestje of plantje sneuvelt zolang het geen bedreiging is voor de populatie.

De bezwaarmaker weten heel veel geluid te maken, bevriende media gaat daar graag in mee, (verkoopt zo lekker) en helaas blijkt de provincie Overijssel er dus ook gevoelig voor.
In mijn omgeving (West Brabant) ook (ongevraagd - niet gewenst - toch verplicht gekregen) MTB trails in Natura2000 gebied aangelegd door de gemeente in samenspraak met de natuurbeheerders. Dus NIET op wens van local bikers.

Om een natuurvergunning te krijgen is er via terreinbeheerders een natuurtoets uitgevoerd door een "onafhankelijk" bureau hier Econsultancy. Daarbij zijn er tellingen uitgevoerd van beschermde diersoorten. Volgens mij tamelijk onbetrouwbaar en wss momentopnames. Maar goed zo werkt het.

Daarmee wordt de vergunning beoordeeld en indien natuurtoets positief dan vergunning ter inzage, na 6 weken zonder protesten definitief. Daarna kunnen "natuurliefhebbers" op de kop gaan staan, of naar de rechter om de geldigheid aan te vechten. Maar dat is zeer lastig want dan moeten ze betrouwbaarder info hebben dan die natuurtoets. Dat gelooft een rechter niet meteen verwacht ik.

Als er een natuurtoets is dan is die openbaar en op te vragen, dus ook voor Sallandse Heuvelrug. Is die er niet dan kan m.i. de MTB club eisen dat die gemaakt wordt tbv objectieve beoordeling natuurschade, inclusief asfalt paden en wegen (waar zijn die vergunningen en toetsen indien door Natura2000?). Dat geeft mogelijk een kans om tegen de provincie in te gaan. Het is natuurlijk bizar om beslissingen te baseren op vage waarnemingen van anti-MTB "natuurliefhebbers". Alsof MTB-ers dat niet zijn.

In Nijmegen weten ze hoe lastig dit gevecht is. Op andere plekken zoals LDD en Veluwezoom minder of geen discussie omdat de terreinbeheerder wss. e.e.a. goed heeft uitgezocht.

Probleem met de overheid (zoals we gezien hebben in diverse schandalen zoals jeugdzorg en toeslagen) is onwil, niet luisteren, arrogantie, domheid en machtsmisbruik. Welkom in NL.


ps. [/sarcasm on]Grootschalige kap tbv diversiteit en biomassa richt he-le-maal geen schade aan aan allerlei kruipdiertjes, vogeltjes en de rest van de biotoop. [/sarcasm off]
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Zelfs voor wandelaars sluiten natuurbeheerders paden af.

Een paadje afsluiten achter huizen langs een afwateringskanaal met grasberm???? Huh?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

The Mountainman schreef: wo 25 mei 2022, 19:32 Ik deed ook wel regelmatig Hellendoorn, Holten en Rijssen samen. Km of 85. Maar zonder Holten wordt dit wel heeeeeel erg veel verbinding over asfalt en fietspaden :cry:
Verbinding Rijssen - Hellendoorn kan in 16,5 km met 31% verhard... Dat is minder verhard dan veel MTB- routes :P
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Nadat ik Lemele een paar dagen geleden heb gereden vandaag deze route voor het eerst gereden. Ik begon bij de tunnel (trein).
De eerste 7 km waren heel gaaf met mooie jumps. Ook nauwelijks tot geen mul zand want het had een paar dagen geleden geregend. Toen kwam de klim naar de trailawardpaal. Ik ben halverwege afgestapt, want die was mij toch wel te machtig. Daarna kwam de route van Nijverdal erop een gegeven moment bij. Ook dat waren nog een paar mooie stukken. Net na de splitsing van de routes was er ook nog een gaaf stuk, maar op het einde was het helaas te mul voor mij om nog fatsoenlijk te kunnen fietsen.
Al met al heb ik toch genoten van deze route waar ik al veel over had gehoord.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ben een paar dagen in Hellendoorn en zojuist de route gereden. Wat is het toch een prachtige route en wat ligt’ie er geweldig bij. :-q
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
MTBSjoerd
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: za 26 september 2020, 12:33
Mijn mountainbike: Cube
Contacteer:

op mtb routes staat bij Hellendoorn:
De moeilijkheidsgraad van deze route is blauw (gemiddeld).
De route heeft 2x een parallel lus met de moeilijkheidsgraad: rood (moeilijk).

Welke lussen worden hier bedoeld?
Plaats reactie