NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@TenZNL: Alleen gravel, valt best mee. Laatste 2 weken (zelfs gisteren nog) 2 UHR MTB ritjes tegen 1 gravelrit. Beetje opletten………
Maar over het algemeen rij ik idd vaker op de gravelbike dan MTB :-q (dit jaar 4.850km gravel en toch nog 2.000km MTB)

@Cheeta en Noin: Het zelfde sausje is inderdaad niet te ontkennen, daar heb je idd een punt. Denk dat we daar gezien de mogelijkheden (bijna) niet onderuit komen. Maar een Schoorl of Apeldoorn (meer mijn ding) of Rheden (combi van alles) is toch anders dan een Amerongen. Dus er is wel degelijk nog keuze.
Zelfs op de UHR routes best verschil in karakter, zet Rhenen maar tegenover Kwintelooyen.

@Dutch: Idd, heb je wel gelijk in (sorry, was idd onnodig) :-q Was meer reactie op sommige “klachten” die naar mijn gevoel niet altijd even aardig/positief zijn richting vele vrijwilligers.

Los daarvan: Lekker fietsen en vooral genieten, maar Fredje slaat vandaag over.
Mij te nat en Fred 2.0 is een mooi weer rijder (was de “bekende” vrije vrijdag weer de beste dag vh weekend) :tong
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Fred (mtb-sport) schreef: za 31 juli 2021, 07:23 Was meer reactie op sommige “klachten” die naar mijn gevoel niet altijd even aardig/positief zijn richting vele vrijwilligers.
Heb je dan ook een aantal voorbeelden? :roll:
Volgens mij waren alle “klachten” gegrond, goed onderbouwd, en normaal van toon.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Jan Willem schreef: vr 30 juli 2021, 19:14 Want welke BWR overwinteraar wordt nu blij van zware wortelpartijen en zware stuiterpassages.
oa Pidcock... Vd Poel...

Laten we nu een keer ophouden met iedereen in hokjes te duwen.

Gisterenochtend reed ik Amerongen en Leersum en tussen de routes door moest ik even snel iets uit de auto pakken. Stond er iemand naast mij geparkeerd die een volgeveerde Trail/Enduro fiets van zijn fietsdrager op de auto tilde met een Magic Mary / Hans Dampf combinatie eronder :o

Terwijl ik zelf al na 2km dacht, oh ik had wel mijn Ikons kunnen steken (reed Smart Sam... ja, ik weet het, maar ik vind het gewoon een fijne allround band en rijd tegenwoordig weer met biba). Nu rijd ik al zo'n 20jr Cross Country stijl en weet redelijk de limieten van een Hardtail, maar als je het hebt over de zware stuiterpassages, dan worden die dus juist veroorzaakt door de "Mountainbikers"' onder ons (als ik dan toch in hokjes denk) op die volgeveerde bakken met dikke banden eronder zoals ik op de parkeerplaats tegenkwam.

Anyway... de routes lagen er gisteren TOP bij. Kon eigenlijk niet beter, was gewoon allemaal hard pack en Leersum heb ik zelfs min of meer gereden zonder de vork vering aan :tong :-q
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Stunning schreef: za 31 juli 2021, 09:35
Jan Willem schreef: vr 30 juli 2021, 19:14 Want welke BWR overwinteraar wordt nu blij van zware wortelpartijen en zware stuiterpassages.
oa Pidcock... Vd Poel...

Laten we nu een keer ophouden met iedereen in hokjes te duwen.

Gisterenochtend reed ik Amerongen en Leersum en tussen de routes door moest ik even snel iets uit de auto pakken. Stond er iemand naast mij geparkeerd die een volgeveerde Trail/Enduro fiets van zijn fietsdrager op de auto tilde met een Magic Mary / Hans Dampf combinatie eronder :o

Terwijl ik zelf al na 2km dacht, oh ik had wel mijn Ikons kunnen steken (reed Smart Sam... ja, ik weet het, maar ik vind het gewoon een fijne allround band en rijd tegenwoordig weer met biba). Nu rijd ik al zo'n 20jr Cross Country stijl en weet redelijk de limieten van een Hardtail, maar als je het hebt over de zware stuiterpassages, dan worden die dus juist veroorzaakt door de "Mountainbikers"' onder ons (als ik dan toch in hokjes denk) op die volgeveerde bakken met dikke banden eronder zoals ik op de parkeerplaats tegenkwam.

Anyway... de routes lagen er gisteren TOP bij. Kon eigenlijk niet beter, was gewoon allemaal hard pack en Leersum heb ik zelfs min of meer gereden zonder de vork vering aan :tong :-q
Waar heb je die wijsheid nu weer vandaan? (Wat ik wel met je eens ben is dat dergelijke banden niet bepaald fijner rijden op een dergelijk rondje)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@Giant-E: Denk niet dat het forum er mee gebaad is als ik recente quotes naar voren haal, want dan daar weer "onrust" over of erger nog.....
De leden van de crew (meeste ook collega bikers) doen hun uiterste best iets in tact te houden binnen de regels die een beheerder/eigenaar stelt aan het voorrecht tot gebruik mogen maken van hun terrein. Als die geregeld bepaalde reacties lezen werkt dat niet altijd motiverend.
(overigens heb ik het niet alleen over recente bijdragen van laatste dagen op dit forum, maar ook van langer terug en/of op andere media).
Gelukkig is het meeste hier nog steeds positief :-q
Daarmee sluit ik dit af en schakel af, want Fredje heeft een hoop te doen voor straks. Iets met dode koe en een ei.

@Stunning: Zonder voorvering, moet er niet aan denken. Wel eens een stuk op met gravelbike geprobeerd, maar vergt toch een stuk meer van de rijder. Ik weet dat er idd rijders zijn die heel hard over als die wortels en kuilen gaan zonder enig comfort. Dat laat ik liever aan de experts met bewondering over.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Stunning schreef: za 31 juli 2021, 09:35
De zware stuiterpassages, dan worden die dus juist veroorzaakt door de "Mountainbikers"' onder ons op die volgeveerde bakken met dikke banden eronder
Wil je dit eens uitleggen? Ik geloof dat ik het nl niet met je eens ben maar kan het zelf niet onderbouwen waarom :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dutch schreef: za 31 juli 2021, 10:34
Stunning schreef: za 31 juli 2021, 09:35
De zware stuiterpassages, dan worden die dus juist veroorzaakt door de "Mountainbikers"' onder ons op die volgeveerde bakken met dikke banden eronder
Wil je dit eens uitleggen? Ik geloof dat ik het nl niet met je eens ben maar kan het zelf niet onderbouwen waarom :wink:
'Wij' gaan er 's nachts op uit om remkuilen te graven, zodat je overdag tenminste iets aan je vering hebt en lekker stoer zonder remmen vol over dat stuiterstuk heen kunt, hoofdschuddend om al die 'bwr's' die 'het' met een treurige 100 mm proberen... :bier:

Dus ja, ik beken schuld!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

paulus1981 schreef: za 31 juli 2021, 09:41
Stunning schreef: za 31 juli 2021, 09:35

oa Pidcock... Vd Poel...

Laten we nu een keer ophouden met iedereen in hokjes te duwen.

Gisterenochtend reed ik Amerongen en Leersum en tussen de routes door moest ik even snel iets uit de auto pakken. Stond er iemand naast mij geparkeerd die een volgeveerde Trail/Enduro fiets van zijn fietsdrager op de auto tilde met een Magic Mary / Hans Dampf combinatie eronder :o

Terwijl ik zelf al na 2km dacht, oh ik had wel mijn Ikons kunnen steken (reed Smart Sam... ja, ik weet het, maar ik vind het gewoon een fijne allround band en rijd tegenwoordig weer met biba). Nu rijd ik al zo'n 20jr Cross Country stijl en weet redelijk de limieten van een Hardtail, maar als je het hebt over de zware stuiterpassages, dan worden die dus juist veroorzaakt door de "Mountainbikers"' onder ons (als ik dan toch in hokjes denk) op die volgeveerde bakken met dikke banden eronder zoals ik op de parkeerplaats tegenkwam.

Anyway... de routes lagen er gisteren TOP bij. Kon eigenlijk niet beter, was gewoon allemaal hard pack en Leersum heb ik zelfs min of meer gereden zonder de vork vering aan :tong :-q
Waar heb je die wijsheid nu weer vandaan? (Wat ik wel met je eens ben is dat dergelijke banden niet bepaald fijner rijden op een dergelijk rondje)
Wijsheid ? Meer ervaring zou ik zeggen...

Maar de essentie is dat een route nu eenmaal slijt. En daar dragen we allemaal aan bij (het handje zand op de fiets en kleding).


@Fred: zonder voorvering geeft mij juist meer controle en snelheid en juist dan merk je nog minder van het gestuiter gezien je meer over de oneffenheden heen vliegt dan er tegenaan rolt (althans, dat geldt voor mij). Maar zoals je weet zit er altijd nog wel iets vering in de voorvork, al zet je 'm uit. Ik kan mij voorstellen dat dat op een gravelfiets net iets teveel gaat stuiteren inderdaad. Ook in combinatie met de iets smallere banden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Dutch schreef: za 31 juli 2021, 10:34
Stunning schreef: za 31 juli 2021, 09:35
De zware stuiterpassages, dan worden die dus juist veroorzaakt door de "Mountainbikers"' onder ons op die volgeveerde bakken met dikke banden eronder
Wil je dit eens uitleggen? Ik geloof dat ik het nl niet met je eens ben maar kan het zelf niet onderbouwen waarom :wink:
Echt waar ? Maar dan zal je mijn onderbouwing ook niet begrijpen :wink:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Stunning schreef: za 31 juli 2021, 09:35
De zware stuiterpassages, dan worden die dus juist veroorzaakt door de "Mountainbikers"' onder ons op die volgeveerde bakken met dikke banden eronder
Oh, echt? Bedankt voor de tip, dan ga ik gelijk de DHR en de Assegai eronder gooien en het hele weekend op Amerongen rijden :-q
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

TenZNL schreef: za 31 juli 2021, 11:04
Stunning schreef: za 31 juli 2021, 09:35
De zware stuiterpassages, dan worden die dus juist veroorzaakt door de "Mountainbikers"' onder ons op die volgeveerde bakken met dikke banden eronder
Oh, echt? Bedankt voor de tip, dan ga ik gelijk de DHR en de Assegai eronder gooien en het hele weekend op Amerongen rijden :-q
:lol: :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Stunning schreef: za 31 juli 2021, 10:50
Dutch schreef: za 31 juli 2021, 10:34

Wil je dit eens uitleggen? Ik geloof dat ik het nl niet met je eens ben maar kan het zelf niet onderbouwen waarom :wink:
Echt waar ? Maar dan zal je mijn onderbouwing ook niet begrijpen :wink:
Goeie zelfreflectie, ondanks dat je het niet ruiterlijk toegeeft zeggen je reacties indirect dat je weet dat je uit je nek kletste. :-q
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zo gek is het argument helemaal niet. We hadden het er over dat elke biker een handje zand aan fiets en kleding meeneemt.
Een Magic Mary hapt wat meer in het zand dan een bandje zonder noemenswaardig profiel. Dus je verplaatst sneller dat handje zand.
Ook wat betreft het handje zand aan de kleding: aan strak lycra blijft minder hangen dan aan slobberige baggies. :-D
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Allemaal dus aan de magic mary, zodat alle wortels weer snel boven komen
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Horsthil schreef: za 31 juli 2021, 22:41 Allemaal dus aan de magic mary, zodat alle wortels weer snel boven komen
Komt het aantal ongelukken en de eigen conditie ook ten goede :winkie:
Plaats reactie