NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jan Willem schreef: ma 13 september 2021, 14:30 Hoe lang is het geleden dat jullie daar gefietst hebben?
Bord is samen met de UH legende Harry Slinger tot nadere order in opslag gezet.
Half jaar geleden? Jaar geleden? Zoiets volgens mij.

Wetenschappelijk onderzoek naar de hoofdoorzaak van de plotselinge drukte op de UH routes heeft uitgewezen dat de enorme toeloop MTBers en MTB-achtige soortgenoten niet slechts te wijten was aan het sluiten van de sportscholen.
Uit de analyse van cijfers is gebleken dat die borden daar ook een fors aandeel in hadden.
Het resultaat van de tijdelijke maatregel mag er zijn, doordeweeks is er al maanden geen hond meer te bekennen op de routes.
Het bord 'Marmottenbak' is er volgens mij nog wel, blijkbaar is de invloed van dat bord te verwaarlozen.
Was er al een tijdje niet geweest idd.

Wat een slagveld ook zeg die omgevallen bomen bij die parkeerplaats.... :o
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Vanochtend ff een rondje stoempen bij Amerongen en deel Leersum op de singlespeed 32*15. Had hier nog niet eerder op de singlespeed gereden, maar gelukkig alles fietsend boven gekomen. Had wel de hele tijd dat liedje van de Snollebollekes 'van links, naar rechts' in m'n hoofd tijdens het klimmen als je op de pedalen staat. Zittend ging soms echt niet.

Blijf me verbazen hoe hard je gaat op zo'n singlespeed. Reed vanochtend - zo vertelde Strava me later - menig stuk harder dan op een fiets met versnellingen :winkie:

Route lag er - ook voor de singlespeeder - fantastisch bij. Op het laatst kwam ik nog een andere singlespeeder tegen die afval op de route aan het oprapen was. Respect!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

balboa schreef: ma 13 september 2021, 21:44 Vanochtend ff een rondje stoempen bij Amerongen en deel Leersum op de singlespeed 32*15. Had hier nog niet eerder op de singlespeed gereden, maar gelukkig alles fietsend boven gekomen. Had wel de hele tijd dat liedje van de Snollebollekes 'van links, naar rechts' in m'n hoofd tijdens het klimmen als je op de pedalen staat. Zittend ging soms echt niet.

Blijf me verbazen hoe hard je gaat op zo'n singlespeed. Reed vanochtend - zo vertelde Strava me later - menig stuk harder dan op een fiets met versnellingen :winkie:

Route lag er - ook voor de singlespeeder - fantastisch bij. Op het laatst kwam ik nog een andere singlespeeder tegen die afval op de route aan het oprapen was. Respect!
Kom je die kleine steile klimmetjes in Ginkelduin dan ook op? Respect hoor :-q
Sneeuwmonster
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

sama schreef: ma 13 september 2021, 22:29
balboa schreef: ma 13 september 2021, 21:44 xx
Kom je die kleine steile klimmetjes in Ginkelduin dan ook op? Respect hoor :-q
Nee, Ginkelduin heb ik geskipt. Moet wat overhouden voor de volgende keer :wink: Bij het vakantiepark de Scherpenzeelseweg opgedraaid richting Leersum en weer de route op gereden naar Amerongen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

balboa schreef: ma 13 september 2021, 22:42
sama schreef: ma 13 september 2021, 22:29

Kom je die kleine steile klimmetjes in Ginkelduin dan ook op? Respect hoor :-q
Nee, Ginkelduin heb ik geskipt. Moet wat overhouden voor de volgende keer :wink: Bij het vakantiepark de Scherpenzeelseweg opgedraaid richting Leersum en weer de route op gereden naar Amerongen.
De eerste klim na de Scherpenzeelse weg is ook niet misselijk op de single speed :o
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Klopt, die eerste klim is best een uitdaging. Ben helemaal geen klimmer - zie het meer als noodzakelijk kwaad om naar beneden te kunnen - maar de grap is dat ik gevoelsmatig op de geared gevoelsmatig eerder stuk ga dan op de singlespeed bij zo'n klim. Niet geheel wetenschappelijk onderbouwd en wellicht gecombineerd met de euforie van het bovenkomen is mijn herinnering wat gekleurd ;)
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

Komende zondag wil ik met 2 anderen Amerongen en mogelijk ook een paar andere routes in de buurt rijden.
Nu zag ik op https://www.mtbroutes.nl/utrecht/amerongen een waarschuwing vanwege drukte.

Wat is jullie mening qua drukte? Is het echt zo erg?
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Canard schreef: di 14 september 2021, 21:57 Komende zondag wil ik met 2 anderen Amerongen en mogelijk ook een paar andere routes in de buurt rijden.
Nu zag ik op https://www.mtbroutes.nl/utrecht/amerongen een waarschuwing vanwege drukte.

Wat is jullie mening qua drukte? Is het echt zo erg?
Nah sinds de sportscholen en voetbalclubs weer open zijn, is het een stuk rustiger.

Zondagochtend is typisch wel het drukste moment, in de middag scheelt een hoop.
RPG
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 8 november 2015, 17:25
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0 2016

Canard schreef: di 14 september 2021, 21:57 Komende zondag wil ik met 2 anderen Amerongen en mogelijk ook een paar andere routes in de buurt rijden.
Nu zag ik op https://www.mtbroutes.nl/utrecht/amerongen een waarschuwing vanwege drukte.

Wat is jullie mening qua drukte? Is het echt zo erg?
Afgelopen Zondagochtend vond ik het rustig.
Heb Amerongen, Leersum en Rhenen gereden. Starten om half tien en heb maar weinig mensen gezien. Was een half jaar geleden wel anders. Je kunt de 3 routes gemakkelijk aan elkaar knopen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

balboa schreef: ma 13 september 2021, 22:42
sama schreef: ma 13 september 2021, 22:29

Kom je die kleine steile klimmetjes in Ginkelduin dan ook op? Respect hoor :-q
Nee, Ginkelduin heb ik geskipt. Moet wat overhouden voor de volgende keer :wink: Bij het vakantiepark de Scherpenzeelseweg opgedraaid richting Leersum en weer de route op gereden naar Amerongen.
Ik fiets altijd heel erg op souplesse, als ik een keer flink kracht moet zetten heb ik er nog lang last van tijdens een rit. Maar het zal vast ook wel te trainen zijn.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

balboa schreef: di 14 september 2021, 20:17 Klopt, die eerste klim is best een uitdaging. Ben helemaal geen klimmer - zie het meer als noodzakelijk kwaad om naar beneden te kunnen - maar de grap is dat ik gevoelsmatig op de geared gevoelsmatig eerder stuk ga dan op de singlespeed bij zo'n klim. Niet geheel wetenschappelijk onderbouwd en wellicht gecombineerd met de euforie van het bovenkomen is mijn herinnering wat gekleurd ;)
Het zal ook vast schelen dat je dan gewoon eerder boven bent en de pijn minder lang duurt :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

MacReal schreef: di 14 september 2021, 18:43 De eerste klim na de Scherpenzeelse weg is ook niet misselijk op de single speed :o
Dat is alleen maar rechtdoor, dan is het een kwestie van gas geven, gaan staan en zo verschrikkelijk hard vloeken en tieren dat de mensen in Veenendaal beginnen te blozen :lol: Die korte steile dingen in Ginkelduin en de wortelklim zijn wat dat betreft lastiger.
Amerongen heb ik nog niet aangedurfd op de SS, maar dat heeft meer te maken met het gebrek aan vering :roll:
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

We zijn een keer gestart voor 100km UHR SSS (staal, star en singlespeed) en na een km of 70 waren we wel afdoende door elkaar gerammeld :lol:

Met de combi Amerongen/Leersum heb ik singlespeed geen probleem, met een beetje vaart houden en af en toe even aanzetten zijn de klimmetjes geen probleem. Ze zijn allemaal kort. Met vering en versnellingen is het wel makkelijker natuurlijk maar dat is over fietspaden cruisen met een ebike ook ;)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Singlespeed rijden is minder zwaar dan het lijkt, op Ginkelduin kun je makkelijk momentum behouden en ben je alweer boven voor je moet gaan stoempen. Ik rijd het meeste op souplesse maar ik gebruik wel een wat lichter verzet (34-18).
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

George schreef: do 16 september 2021, 10:45 We zijn een keer gestart voor 100km UHR SSS (staal, star en singlespeed) en na een km of 70 waren we wel afdoende door elkaar gerammeld :lol:

Met de combi Amerongen/Leersum heb ik singlespeed geen probleem, met een beetje vaart houden en af en toe even aanzetten zijn de klimmetjes een probleem. Ze zijn allemaal kort. Met vering en versnellingen is het wel makkelijk natuurlijk maar dat is over fietspaden cruisen met een ebike ook ;)
Zo, dat ritje heb ik nog drie weken na de tijd last van gehad! Durfde de singlespeed niet meer aan te raken :lol:

Wanneer proberen we nog een keer om die 100 km te rijden :D
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie