NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar moeten we de routes dan gaan aanpassen aan een paar waanzinnig getalenteerde kleuters en hun ouders? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Giant-E schreef: zo 27 oktober 2019, 11:15
bouwpakket schreef: zo 27 oktober 2019, 10:57
Daarom is het maar goed dat wij hierover beslissen. Een terreineigenaar (en wij) zitten niet te wachten op structureel ambulances in het bos.
Dus moet je de routes zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor onze bwr-vrienden. Echt bespottelijk dat we ons dus gaan aanpassen aan TC blindgieren. Die mtb-en als bijzaak zien.
Ik heb meer al die beginnende bikers in gedachten. In Nederland beseft men nog steeds niet dat mountainbiken best lastig kan zijn. Bijna iedereen denkt dat het fietsen in het bos is. Net zo'n uitje als bowlen en karten. Zolang we in Nederland bij de massa niet duidelijk kunnen krijgen dat het toch iets lastiger is dan dat kunnen we niets anders. Daarom houden we lastige stukken erin en maken we een duidelijk makkelijk pad eromheen.

Overigens moeten de routes ook geschikt zijn voor onze wielrenvrienden, want anders gaan die weer wildrijden. Iets waar de terreineigenaar niet op zit te wachten. Ik sprak toevallig donderdag twee winterbikers hierover. Zij vonden de nieuwe routes eerst maar lastig en vermoeiend, maar inmiddels hadden ze er ook veel plezier op. Iets van gewenning.

Je hebt het misschien niet door maar we proberen iedere keer weer een klein stapje vooruit te komen.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Top reactie en dank voor de uitleg. Word ik wijzer van en hopelijk meerderen hier o :-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

En dat waarderen we, Bouwpakket... ondanks de soms (opbouwende) kritiek hier. :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gisteren bij Zeist een echtpaar die wilde weten wat ze het beste eerst konden rijden. Ze hadden al jaren ervaring in Brabant, maar dit was de eerste keer UHR. Heb ze maar aangeraden om te beginnen met Austerlitz Noord, en daar kwamen we ze later ook tegen. Voorzichtig bochten nemend en af en toe stoppen voor de wat steilere stukken en grotere kuilen. Dame vond het eng, maar ook wel heel spannend en leuk.
Wij mtb goden hier op forum met onze jarenlange zwarte bikepark trail ervaring vergeten af en toe dat er ook mensen zijn die wat minder talent/oefening hebben en die ook leuk willen kunnen fietsen. Het briljante van een ronde als Zeist is voor mij dat je als minder getalenteerde rijder je net rond kan komen (met af en toe afstappen zelfs) en dat als je wat beter wordt en het tempo omhoog gaat de route nog steeds briljant is en een ander soort uitdaging krijgt. Win win in mijn ogen!
En ik durf het wel aan Bouwpakket, Bottchechia en al die anderen over te laten om er langzamaan wat meer techniek in te brengen. Die jongens komen ook vaak genoeg in de bergen om te weten hoe het anders kan. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Giant-E schreef: zo 27 oktober 2019, 12:00 En dat waarderen we, Bouwpakket... ondanks de soms (opbouwende) kritiek hier. :-q
Sluit ik me 100% bij aan! Ben daarnaast ook blij dat de discussie hier gevoerd kan worden.

(blijft bij mij de vraag hangen of moeilijker ook automatisch gevaarlijker betekent. Hoeft niet denk ik?)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

38x10 schreef: zo 27 oktober 2019, 12:24
Giant-E schreef: zo 27 oktober 2019, 12:00 En dat waarderen we, Bouwpakket... ondanks de soms (opbouwende) kritiek hier. :-q
(blijft bij mij de vraag hangen of moeilijker ook automatisch gevaarlijker betekent. Hoeft niet denk ik?)
Nee dat hoeft helemaal niet, want dat is nu juist wat wordt geprobeerd op de UHR, stap voor stap, we komen er wel
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Was net wezen fietsen leuke nieuwe stukjes erbij zag ik :-q . En wat is het bos ongelooflijk mooi op dit moment. Daar bij die Amerikaanse eiken waande ik mij zowaar in een sprookje zo vroeg in de ochtend :-D

En ik kwam het bouwpakket van bouwpakket ook nog tegen :winkie:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

cheeta schreef: zo 27 oktober 2019, 09:47
RoySmit schreef: zo 27 oktober 2019, 09:26nogmaals geen aanval en niet verkeerd bedoelt. maar wij doen dat in wat zal het zijn 40 minuten... daar zit toch echt wel verschil in..
Eenderwelk iets dat je probeert met een snelheid die boven je capaciteiten ligt is (te) moeilijk. Daarom moet je je snelheid dus aanpassen aan je capaciteiten!

Tip 1: er zitten twee hendels aan je stuur die zich daar uitstekend voor lenen...
Tip 2: als je je dat niet realiseert ben je Alpen of Ardennen zelfs al, aan het Russisch rouletten...
serieus???

Ik zeg niet dat het te technisch is toch?
Ik zeg alleen dat ik soms moe wordt van de opmerkingen over kids kunnen het dus kan iedereen het.

feit is dat de boswielrenners en beginners er vol ingaan met voor hun inderdaad te hoge snelheid.
Dan wordt de baan niet technischer maar wel moeilijker door die snelheid.

Dus die tips kloppen voor die gasten indd...
Laatst gewijzigd door RoySmit op zo 27 oktober 2019, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

yo-eddy schreef: zo 27 oktober 2019, 09:34
RoySmit schreef: zo 27 oktober 2019, 09:26
nogmaals geen aanval en niet verkeerd bedoelt. maar wij doen dat in wat zal het zijn 40 minuten... daar zit toch echt wel verschil in..

dat is 30km/h gemiddeld ..... dat is dus geen technisch rondje :bier: in de Wereldbeker rijden ze (VdP, Schurter) vaak nog (lang) geen 25km/h gemiddeld ....


.... en ja, 38x10 en ik zijn best trots op onze mannetjes maar het zijn echt geen mega talenten hoor, ze vinden het vooral heel erg leuk (zeker de rondjes met veel draai en keer werk, een beetje uitdaging en niet té veel HM's)
Jij vind volgens mij helemaal niks technisch in nl. helemaal goed. ik vind sommige stukken wel technisch niks extreem of moeilijk of zo maar wel technisch. en als ik dan met andere er rijdt en de snelheden worden hoger dan wordt t zeker moeilijker.
Maar goed ieder zijn eigen mening en perspectief hierin..

en ons allemaal vergelijken met wat ze bij een wereldbeker doen is natuurlijk complete onzin snap je zelf toch ook wel...

:bier:
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

RoySmit schreef: zo 27 oktober 2019, 14:09
Jij vind volgens mij helemaal niks technisch in nl. helemaal goed. ik vind sommige stukken wel technisch niks extreem of moeilijk of zo maar wel technisch. en als ik dan met andere er rijdt en de snelheden worden hoger dan wordt t zeker moeilijker.
Maar goed ieder zijn eigen mening en perspectief hierin..

en ons allemaal vergelijken met wat ze bij een wereldbeker doen is natuurlijk complete onzin snap je zelf toch ook wel...

:bier:
Ik loop op (Bikepark) Spaarnwoude echt wel tegen mijn grenzen aan hoor, de Big Braap is niet voor mij zeg maar.
De Red Banana Trail daar is eigenlijk precies wat ik wat meer wil zien, beetje Enduro achtig.


Heel hard over een simpel baantje rijden maakt het zeker lastiger ...... maar dat is inderdaad niet waar ik naar op zoek ben.


Verder zijn 30km/h racebaan rondjes een vrij Nederlands fenomeen (Baan record huidige Schoorl(14.8km) is ook onder het half uur).

Ik kom hier waarschijnlijk over als een ouwe zeur voor de mensen die mij niet persoonlijk kennen maar ik heb echt wel respect en begrip voor UHR routes etc. Kan daar ook prima van genieten (zit vd week 3 dagen met mijn vrouw in Zeist o.a. om te biken) ..... alleen waren wij 30 jaar terug al op zoek naar de grenzen van wat wij met een fietsje konden rijden. Veel van dat soort paadjes liggen er nog en zijn met het huidige materiaal lang niet zo tricky meer.... alleen dus nog steeds te extreem voor menig "mountainbiker". Ik zal blijven pleiten voor dit soort secties (als optie) in bestaande en nieuwe routes.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ik denk zelfs dat technische trails waar je helemaal niet hard naar beneden kan zonder skills voor beginners veel minder gevaarlijk zijn dan de snelle (flow) afdalingen die iedereen op hoog tempo denkt te kunnen rijden.
Op het moment dat er bijvoorbeeld paar lastige duidelijk zichtbare features in de trail zitten zullen beginners veel meer op hun hoede zijn of afstappen.
Viel mij in glentress op hoeveel beginners op huurbikes op best technische trails reden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: zo 27 oktober 2019, 11:37 Maar moeten we de routes dan gaan aanpassen aan een paar waanzinnig getalenteerde kleuters en hun ouders? :winkie:

Eensch :bier:
funride schreef: zo 27 oktober 2019, 16:50 Ik denk zelfs dat technische trails waar je helemaal niet hard naar beneden kan zonder skills voor beginners veel minder gevaarlijk zijn dan de snelle (flow) afdalingen die iedereen op hoog tempo denkt te kunnen rijden.
Op het moment dat er bijvoorbeeld paar lastige duidelijk zichtbare features in de trail zitten zullen beginners veel meer op hun hoede zijn of afstappen.
Viel mij in glentress op hoeveel beginners op huurbikes op best technische trails reden.
Eensch :bier:


zie je, ik ben de lastigste niet
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bottecchia schreef: zo 27 oktober 2019, 11:24 Ook hier weer de gratis tip: Als je wil dat het anders gaat. Koop een stuk grond en leef je uit! :-q
Ben ik, binnen ons budget, mee begonnen :wink:

Bottecchia schreef: zo 27 oktober 2019, 11:24 De routes zullen zich ondertussen zeker ontwikkelen maar het zal op dit soort locaties met kleine stapjes gaan. De landeigenaar heeft nu eenmaal met meer belangen te maken dan enkel het faciliteren van een relatief klein groepje mtb'ers die meer willen.
Dat is waarschijnlijk de frustratie van veel "echte" mountainbikers, het gevoel dat je hobby wordt gegijzeld door de boswielrennende kneuzenkermis die nog eens gaan bepalen wat "technisch en gevaarlijk" is ook ......... :o

Eerlijk gezegd deel ik dat gevoel best wel, ik heb "ze" zien komen, begin jaren '90 al, in de winter, in grote groepen met unisex kleding en een grote waffel....... we hebben op papier dezelfde hobby maar het is echt een totaal andere wereld :bier:


..... zo, even vrienden maken hier :winkie: ......
Laatst gewijzigd door yo-eddy op zo 27 oktober 2019, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En toch denk ik dat benamingen als 'technisch', 'moeilijk' en 'gevaarlijk' flink door elkaar gehaald worden.


Zo een Big Braap op Spaarnwoude, is dat technisch? Je moet kunnen springen, dat is wel een beetje technisch. Moeilijk? Niet als je kunt springen. Gevaarlijk? Absoluut, want er is heel weinig ruimte voor fouten.

Is een drop technisch? Het is inderdaad een techniek. Maar als je die onder controle hebt, dan is het niet echt moeilijk. Gevaarlijk? De kans dat je valt is wel aanwezig.

En bochten? Niet moeilijk, want iedereen komt wel een bocht om. Maar hard een bocht om is best technisch. Gevaarlijk? Zelden, hooguit staat af en toe een boom in de uitloop als je een bocht niet haalt.

Wortels technisch? Het hobbelt wat meer, maar om dat nou technisch te noemen... . Gevaarlijk? Moeilijk? Het hobbelt wat meer... .

Wortels op een klim zijn daarentegen wel technisch te noemen. Nu moet je gaan timen dat je voorwiel er overheen getrokken wordt en je achterwiel niet door slipt. Moeilijk? Eerder lastig. Gevaarlijk? Hooguit als je een boswielrenner bent. Vooral voor je ego!

Een steenachtig pad in Zuid Frankrijk. Moeilijk? Niet als je langzaam gaat. Gevaarlijk? Je kunt hard en vooral lelijk vallen. Technisch? Als je hard wilt gaan moet je je stuur wel vast kunnen houden.

En zo kun je nog wel even door gaan.


Als je de 'verkeerde' techniek beheerst dan kan iets moeilijk en gevaarlijk zijn wat voor een ander een lachertje is. Maar dat houdt dus in dat je breed georiënteerd moet zijn als mountainbiker.

Wat mij betreft kan het niet technisch genoeg zijn. Maar wat is dus technisch? Omhoog is dat bijna trial-achtig gestuntel wat mij betreft. Naar beneden toe vind ik kombochten en off-camber bochten allemaal een even grote uitdaging. Is een kombocht niet moeilijk? Dan moet je harder gaan! Hoe steil mag het worden? Als er maar enige landing aanwezig is mag je het behoorlijk gek maken! (Dus hier en daar wel eens een gat van 3 meter verticaal naar beneden gereden. Verticaal als in een lip over een rechte wand, dus je wielen raken echt even niets!). Maar ik haak momenteel af bij 'gaps'. Een metertje of 2-3 gaat misschien nog, afhankelijk van de situatie. Maar het probleem met dat soort dingen is dat je die ook in het buitenland zelden tegenkomt, laat staan kunt oefenen. Het zijn meer dingen die tussen de oren zitten dan dat ze technischer zijn. Het is wel technisch als je de techniek niet hebt, maar die beheers ik dus een beetje.

Dan kun je dus concluderen dat er in NL helemaal niets technisch is wat ook maar enigszins mijn grenzen zou kunnen verleggen. Op een paar sprongen na dan misschien.
Ben ik daarom een super rijder? Absoluut niet. Op een pumptrack zijn er tientallen stukken sneller, in bochten lukt het er ook nog genoeg om mij weg te rijden. Op jumps kan ik geen enkel truucje.

Heb ik dan geen lol in NL? Ik heb de grootste lol op de meeste routes. Ik maak er van wat er ligt. Oké, genoeg routes die ik niet meer rijd, ik zoek het dus wel een beetje op. Maar ik vermaak me dus prima op het meeste 2.0 spul en ik leer iedere keer weer bij. En volgens mij is dat laatste waar het om gaat: lol en leren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie