NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Kim1986 schreef: ma 9 mei 2022, 00:14 Ik ben een beginner en heb vandaag voor het eerst een route gereden, Amerongen dus. De aller eerste keer heb ik Zeist gedaan met iemand anders. Daarna heb ik een mtb training gedaan van vier middagen.

Vandaag dus mijn aller eerste route alleen. Amerongen was mij aangeraden als goed te doen voor een beginner. Het eerste uur vond ik het super leuk. Daarna iets minder door vermoeidheid, en soms vond ik het ook een beetje eng. Niet per se het rijden van de route (soms ook een beetje) maar met name mensen die op het einde van de route waar het erg steil is met een noodvaart naar beneden komen waardoor ik heel snel opzij moest gaan. Ik vond dat wel eng.

Veel mensen gingen best hard waar ik vooral heel veel remde naar beneden. Hebben jullie nog tips? Veel oefenen denk ik :)
Begin eerst met routes met iets minder hoogtemeters, zoals Austerlitz en Zeist. Wie had je aangeraden dat Amerongen goed te doen is voor een beginner? Toch niet de lokale fietsverhuurder in Overberg? Die wil alleen maar fietsen verhuren
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

Kim1986 schreef: ma 9 mei 2022, 00:14 Ik ben een beginner en heb vandaag voor het eerst een route gereden, Amerongen dus. De aller eerste keer heb ik Zeist gedaan met iemand anders. Daarna heb ik een mtb training gedaan van vier middagen.

Vandaag dus mijn aller eerste route alleen. Amerongen was mij aangeraden als goed te doen voor een beginner. Het eerste uur vond ik het super leuk. Daarna iets minder door vermoeidheid, en soms vond ik het ook een beetje eng. Niet per se het rijden van de route (soms ook een beetje) maar met name mensen die op het einde van de route waar het erg steil is met een noodvaart naar beneden komen waardoor ik heel snel opzij moest gaan. Ik vond dat wel eng.

Veel mensen gingen best hard waar ik vooral heel veel remde naar beneden. Hebben jullie nog tips? Veel oefenen denk ik :)
gewoon lol op de fiets hebben.
niet gelijk aan de kant springen gewoon je ding doen. als snelle fietser er voorbij willen weten ze de plekken wel waar dat kan.
en inderdaad veel oefenen en niet te veel remmen :winkie:
succes
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Kim1986
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 16 januari 2022, 22:02

[/quote]
Begin eerst met routes met iets minder hoogtemeters, zoals Austerlitz en Zeist. Wie had je aangeraden dat Amerongen goed te doen is voor een beginner? Toch niet de lokale fietsverhuurder in Overberg? Die wil alleen maar fietsen verhuren
[/quote]

De man die de training gaf en een vriend die veel mountainbiket. Maar misschien bedoelden ze omgeving Amerongen en niet dit rondje 🤔.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je hoeft niet aan de kant te springen als er een achterligger wil inhalen. Dat doe je met de auto op de weg toch ook niet? Een achterligger wacht tot hij kan passeren en je houdt zelf je aandacht waar je hem nodig hebt: voor je motorkap of je voorwiel.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Macpanjer
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 10 maart 2014, 12:38
Mijn mountainbike: Canyon Nerve Al29

MTBarc schreef: vr 6 mei 2022, 21:09
Macpanjer schreef: vr 6 mei 2022, 09:03 poe wat een remkuilen in de snakerun. (gelukkig heb ik goede vullingen)
Gaaf hè!!!
Meestal merk ik het niet op.
Ik kom niet zo heel vaak in Leersum en had ergens het beeld in mijn hoofd dat die snakerun smooth was.
Dit is op zich net zo leuk, had het alleen niet verwacht
"After all, we are ALL brothers and sisters on the road"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Niet te veel remmen is makkelijker gezegd dan gedaan, ik kom ook niet zonder remmen beneden.

Beheerst remmen lijkt me beter op z'n plek.
Weten waar je moet remmen en niet constant de rem erop houden.
Staand omlaag, niet zittend en je gewicht wat naar achteren brengen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Jannijm schreef: do 5 mei 2022, 15:57Vervolgens mijn voorrem niet meer aangeraakt en allemaal PR’s gereden op het stuk van Amerongen naar Elst…. :lol: :lol:
Geen voorrem gebruiken? Foei, meeste remkracht haal je uit de voorkant (ook in het terrein).
Mijn blokjes voor slijten nog steeds sneller voor dan achter, vast ook iets met motorrijden :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Fred (mtb-sport) schreef: di 10 mei 2022, 07:21
Jannijm schreef: do 5 mei 2022, 15:57Vervolgens mijn voorrem niet meer aangeraakt en allemaal PR’s gereden op het stuk van Amerongen naar Elst…. :lol: :lol:
Geen voorrem gebruiken? Foei, meeste remkracht haal je uit de voorkant (ook in het terrein).
Mijn blokjes voor slijten nog steeds sneller voor dan achter, vast ook iets met motorrijden :winkie:
:-q Dat geldt voor mij ook Fred, al gebruik ik in het terrein ook vaak mijn achterrem met de motor..
Laatst gewijzigd door Jannijm op di 10 mei 2022, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Dat Strava niet helemaal betrouwbaar is weet ik en dus neem ik het ook met een korrel zout, maar de Snakerun met of zonder remkuilen krijg ik niet veel sneller dan krap 1'30", terwijl de snelste tijden op 1'05" staan. Dus er moet nog wel iets te verbeteren zijn. Maar hoe... (de remmen niet meer aantikken gaat niet werken, dan hang ik ergens om een boom gevouwen :-{ ) Het zal wel de bochtentechniek/body-bike separation zijn...
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Zin en onzin Strava. Denk als je de snakerun bekijkt zal de tijd van 1:13 als snelste door Bas Bloeming wel kunnen kloppen. Die kent elke boomwortel, hobbel etc en kan "aardig" doortrappen. De bovenste 2 idd met forse korrel zout nemen.
Kijk ik naar mezelf dan zie ik in 2017 de beste resultaten. Nieuwe fiets, destijds minder hobbels en durfde blijkbaar iets meer. Toen nog jonge 50'er :winkie:

Nogmaals: Zin en vooral onzin Strava .
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Segmenten op strava nooit helemaal geloven.
Hoe het is opgenomen (sporthorloge, mobiel e.d.) scheelt soms al seconden.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Nespresso schreef: di 10 mei 2022, 11:55 Dat Strava niet helemaal betrouwbaar is weet ik en dus neem ik het ook met een korrel zout, maar de Snakerun met of zonder remkuilen krijg ik niet veel sneller dan krap 1'30", terwijl de snelste tijden op 1'05" staan. Dus er moet nog wel iets te verbeteren zijn. Maar hoe... (de remmen niet meer aantikken gaat niet werken, dan hang ik ergens om een boom gevouwen :-{ ) Het zal wel de bochtentechniek/body-bike separation zijn...
Net even gekeken naar mijn eigen pr. En die is 1 minuut rond. En die klopt igg. Mijn 2e tijd is een 1:02. Er zit nog wat verbetering in voor je :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Nespresso schreef: di 10 mei 2022, 11:55 Dat Strava niet helemaal betrouwbaar is weet ik en dus neem ik het ook met een korrel zout, maar de Snakerun met of zonder remkuilen krijg ik niet veel sneller dan krap 1'30", terwijl de snelste tijden op 1'05" staan. Dus er moet nog wel iets te verbeteren zijn. Maar hoe... (de remmen niet meer aantikken gaat niet werken, dan hang ik ergens om een boom gevouwen :-{ ) Het zal wel de bochtentechniek/body-bike separation zijn...
Er zijn 2 segmenten: “Snakerun”, en “Snakerun - tbv RondeRidders”.
Ben nu toch wel benieuwd aan welke jij refereert.
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Kim1986 schreef: ma 9 mei 2022, 09:12
Begin eerst met routes met iets minder hoogtemeters, zoals Austerlitz en Zeist. Wie had je aangeraden dat Amerongen goed te doen is voor een beginner? Toch niet de lokale fietsverhuurder in Overberg? Die wil alleen maar fietsen verhuren
[/quote]

De man die de training gaf en een vriend die veel mountainbiket. Maar misschien bedoelden ze omgeving Amerongen en niet dit rondje 🤔.
[/quote]

Ik zou inderdaad Austerlitz aanraden en daarna hoge vuursche. Woudenberg en den Treek. Amerongen vind ik persoonlijk niet iets voor een beginner te veel hoogtemeters en snelle afdalingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Op de UHR

Austerlitz
Zeist
Hoge Vuursche
Lage Vuursche
(Hoge Ginkel, helaas overleden)
Leersum
Amerongen
Kwintelooien

Iedere keer een volgende op het rijtje als je de huidige zonder afstappen en vallen rond kunt komen. Dat is althans hoe ik het destijds heb aangepakt met mijn zoontje. Zit een mooie opbouw in zowel qua hoogtemeters als kwa technische moeilijkheidsgraad.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie