NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Jurriaan schreef: ma 11 oktober 2021, 11:17 Was alweer even geleden. Maar men wat wordt Amerongen een kombochten baan, pfft. ‘Singletrack Elst’ is nu ook al een en al kombochten. Niet direct mijn cup of trail.

Doe mij maar Ram-stein, alhoewel die nu beter Rem-Stein kan heten. Geweldig om vol over de remkuilen heen te knallen. Het lag er echt heerlijk uitgesleten bij :winkie:
Dat is toch al een tijdje zo?
Vroeger waren Amerongen en Leersum mijn favoriete trails en kwam ik er bijna elk weekend.
Tegenwoordig nog maar 1a2 keer per jaar.
Het is een keuze en blijkbaar wil de terrein eigenaar en/of onderhoudscrew het zo hebben.
Kan je over zeuren maar je kan ook naar andere routes gaan waar men wat minder van het strak trekken en kombochten is.
Have fun!
Rinse.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ah...vroeger, die goede oude tijd toen er de helft minder aan route lag en je voornamelijk over brede bospaden reed die ook nog eens regelmatig compleet omgeploegd werden door bosbouw werkzaamheden. Ik mis het ook enorm :winkie:

Maar zonder dollen, wat was er dan zo aantrekkelijk aan de oude routes? Ik kwam daar ook met enige regelmaat, vooral om wat hoogtemeters te maken maar ze waren naar mijn mening op geen enkele manier ruiger, uitdagender of afwisselender dan wat er nu ligt. Je kon makkelijker harder doorrijden maar om nou te zeggen dat ik dat mis...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef: ma 11 oktober 2021, 15:44 Maar zonder dollen, wat was er dan zo aantrekkelijk aan de oude routes? Ik kwam daar ook met enige regelmaat, vooral om wat hoogtemeters te maken maar ze waren naar mijn mening op geen enkele manier ruiger, uitdagender of afwisselender dan wat er nu ligt. Je kon makkelijker harder doorrijden maar om nou te zeggen dat ik dat mis...
De 'oude' route lag er twee jaar terug nog. Inmiddels hebben ze in die 2 jaar de laatste vlakke bochten inderdaad tot kombocht om weten te bouwen. Dus in dat opzicht ben ik het met Jurriaan eens, er zit wat dat betreft geen uitdaging meer in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dus de vlakke bochten waren de voornaamste uitdaging in de 1.0 Leersum route? Mij staan eerder een paar klimmetjes voor de geest waar veel mensen nogal moeite mee hadden. Hoe dan ook, voor mensen die meer uitdaging wensen wil ik mijn fiets wel eens ter beschikking stellen, ik denk toch dat de term 'gladgestreken' daarna minder snel naar boven komt ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef: ma 11 oktober 2021, 16:21 Dus de vlakke bochten waren de voornaamste uitdaging in de 1.0 Leersum route? Mij staan eerder een paar klimmetjes voor de geest waar veel mensen nogal moeite mee hadden. Hoe dan ook, voor mensen die meer uitdaging wensen wil ik mijn fiets wel eens ter beschikking stellen, ik denk toch dat de term 'gladgestreken' daarna minder snel naar boven komt ;)
Nee, 1.0 was 5 jaar geleden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Vroeger als in het begin van 2.0 ;)
Toen was het kombocht gehalte nog een stuk lager.
Have fun!
Rinse.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ah, op die fiets. Tja, ik kom er niet vaak genoeg om op elke wortel zand te leggen (pun intented)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 11 oktober 2021, 16:41 Nee, 1.0 was 5 jaar geleden.
Voor zover ik weet is voor de vernieuwde route altijd de aanduiding 2.0 gebruikt en voor de oude 1.0. Hoe benoem jij de oude route dan?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Rutger S schreef: ma 11 oktober 2021, 12:24
bouwpakket schreef: ma 11 oktober 2021, 12:12
De laatste tijd lijkt geen enkele uitbreiding of groot onderhoud je te bevallen. Zegt wellicht wat over jou?
Das al sinds hij vindt dat hij heel goed kan fietsen. klagen over hoe makkelijk alles is onderstreept dat dan extra.. Maar hij fietst gewoon te langzaam :)
Goeie reactie dit 😖

Ik kan me wel vinden in de waarneming en vind het ook jammer, is er vanuit onderhoudsperspectief een reden voor?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

paulus1981 schreef: ma 11 oktober 2021, 19:17
Rutger S schreef: ma 11 oktober 2021, 12:24

Das al sinds hij vindt dat hij heel goed kan fietsen. klagen over hoe makkelijk alles is onderstreept dat dan extra.. Maar hij fietst gewoon te langzaam :)
Goeie reactie dit 😖

Ik kan me wel vinden in de waarneming en vind het ook jammer, is er vanuit onderhoudsperspectief een reden voor?
Ik zal even wat pagina's terug scrollen en op zoek gaan naar de uitleg:
bouwpakket schreef: vr 30 juli 2021, 20:38 Er wordt door de terreineigenaren verwacht dat wij ook met regelmaat groot onderhoud uitvoeren. Het is vrij lastig om een pad weer op te hogen zonder de wortels vrij te houden. Het merendeel van ons houdt ook van de wat ruigere tracks, maar de terreineigenaar bepaald uiteindelijk. Ik snap dat het niet leuk is dat het weer gladgetrokken is. Uiteindelijk slijt het wel weer en wordt het ruiger. Hou er rekenning mee dat we dit in de toekomst ook blijven doen.
Het ging mij in algemene zin over de opmerkingen van .... Het maakt allemaal niet uit wat we doen; een uitbreiding past niet bij het karakter en het onderhoud is ook niet goed gedaan. Ondertussen zijn wij weer een paar weken van ons leven kwijt geweest om uitbreidingen te realiseren en ervoor te zorgen dat de routes bereidbaar blijven. Af en toe wordt ik dan op mijn tere zieltje getrapt door dat soort opmerkingen en kan ik niet laten om te reageren. Stom van me
Laatst gewijzigd door bouwpakket op ma 11 oktober 2021, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

George schreef: ma 11 oktober 2021, 17:34
Lars TB schreef: ma 11 oktober 2021, 16:41Nee, 1.0 was 5 jaar geleden.
Voor zover ik weet is voor de vernieuwde route altijd de aanduiding 2.0 gebruikt en voor de oude 1.0. Hoe benoem jij de oude route dan?
Dat was de goede oude tijd, maar zijn wel meer zaken de laatste eeuw veranderd kan ik melden :winkie:
Geen routes en mensen die verbaasd keken als ze een MTB zagen rijden. Oh, wat leuk: Is dat nu een mountainbike?
Route 0.0 noemen we die dus. :D
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
klauterkamer
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 29 september 2019, 16:40

Afgelopen weekend amerongen en leersum weer gedaan.
Ik blijf het geweldige routes vinden en ik ben heel blij met de manier hoe ze gebouwd en onderhouden worden. Door vrijwilligers!
Ik hoop dat jullie (vrijwilligers) begrijpen dat het overgrote merendeel van de fietsers het helemaal geweldig vinden. Die hoor je alleen wat minder. Mensen die klagen drukken wat mij betreft een grote stempel op dit topic. Als ik zo de gezichten zie op de parkeerplaats dan zie ik vooral hele blije mensen!
Anyway, vrijwilligers bedankt! Ik heb diep respect voor jullie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

George schreef: ma 11 oktober 2021, 15:44 Ah...vroeger, die goede oude tijd toen er de helft minder aan route lag en je voornamelijk over brede bospaden reed die ook nog eens regelmatig compleet omgeploegd werden door bosbouw werkzaamheden. Ik mis het ook enorm :winkie:

Maar zonder dollen, wat was er dan zo aantrekkelijk aan de oude routes? Ik kwam daar ook met enige regelmaat, vooral om wat hoogtemeters te maken maar ze waren naar mijn mening op geen enkele manier ruiger, uitdagender of afwisselender dan wat er nu ligt. Je kon makkelijker harder doorrijden maar om nou te zeggen dat ik dat mis...
Ik denk dat het een beetje nostalgie is.
Beetje brede paden, avontuurlijk omdat je af en toe een stukje met de fiets aan de hand om de plassen heen kon lopen. (sectie vandeweerd / modderbad)
Ook was het wat rustiger dan nu imo, gewoon fietsen door de bossen zonder kunstmatige trails.

Maar bovenstaande is van toen ik net begon met MTBen.
Wanneer je van Amerongen 2.0 naar de oude route terug gaat dan zal dat voor veel mensen flink tegenvallen.

Net zoals je nu de oude route van Soest zou rijden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: ma 11 oktober 2021, 21:26
George schreef: ma 11 oktober 2021, 15:44 Ah...vroeger, die goede oude tijd toen er de helft minder aan route lag en je voornamelijk over brede bospaden reed die ook nog eens regelmatig compleet omgeploegd werden door bosbouw werkzaamheden. Ik mis het ook enorm :winkie:

Maar zonder dollen, wat was er dan zo aantrekkelijk aan de oude routes? Ik kwam daar ook met enige regelmaat, vooral om wat hoogtemeters te maken maar ze waren naar mijn mening op geen enkele manier ruiger, uitdagender of afwisselender dan wat er nu ligt. Je kon makkelijker harder doorrijden maar om nou te zeggen dat ik dat mis...
Ik denk dat het een beetje nostalgie is.
Beetje brede paden, avontuurlijk omdat je af en toe een stukje met de fiets aan de hand om de plassen heen kon lopen. (sectie vandeweerd / modderbad)
Ook was het wat rustiger dan nu imo, gewoon fietsen door de bossen zonder kunstmatige trails.

Maar bovenstaande is van toen ik net begon met MTBen.
Wanneer je van Amerongen 2.0 naar de oude route terug gaat dan zal dat voor veel mensen flink tegenvallen.

Net zoals je nu de oude route van Soest zou rijden.
Nee, het is precies dit:
Singletrack Sundays schreef: ma 11 oktober 2021, 16:42 Vroeger als in het begin van 2.0 ;)
Toen was het kombocht gehalte nog een stuk lager.
Het is niet dat ik me niet meer vermaak op de route (Amerongen), maar sinds de laatste ronde groot onderhoud zijn de laatste paar bochten waar je met lef en kunde nog een verschilletje kon maken, vervangen door hellende bochten. Niet direct kommetjes, maar wel dusdanig dat een rijder met een goede conditie en slechte techniek nu gewoon bij mij weg kan rijden omdat het bochtje hem niet meer beperkt.

Is dat belangrijk? Tja, nee, eigenlijk niet. Maar het was om onderhoudsredenen ook niet nodig op veel van die plekken kombochten aan te leggen. Dus vind ik het jammer dat daarmee juist die stukjes die genoeg uitdaging boden voor degenen die dat wel zochten nu dus weg zijn. Niet een minder leuke route, wel een andere route, een minder uitdagende route. Het lag er gratis, ook voor de onderhoudsploeg, dus het had net zo goed kunnen blijven liggen.

Neemt niet weg dat wat onderhoudsniveau en dus wat rijdbaarheid gedurende het hele jaar op Amerongen op eenzame hoogte staat :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2115
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Je kan het ook van de andere kant bekijken.

Ik rijd daar ook sinds Amerongen 0.0 en vond het het altijd een heerlijk rondje om voor de marathons te trainen en destijds was Leersum juist iets meer een XC rondje (en zo'n 11km korter meen ik mij nog te herinneren).

Nu is het meer andersom en vind ik Amerongen juist het XC rondje en Leersum het marathon rondje. Ik combineer ze altijd allebei en heb ik meer mijn marathon pet op rijd ik vaak nog een extra rondje Leersum, ben ik meer in een XC bui, dan pak ik nog een extra rondje Amerongen erbij.

En ik mis de Hoge Ginkel :(( :(( :((

Nou, dat zo'n beetje dus :wink:
Plaats reactie