NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

dubbelop schreef: za 19 juni 2021, 17:16 Leersum is nu gehalveerd: alleen de oostelijke helft is te gebruiken. Je gaat bij camping Molecaten Ginkelduin linksaf over het asfalt (Scherpenzeelseweg) en dan bij paal LE18 weer linksaf terug richting Amerongen. Er is niet te zeggen tot wanneer deze inkorting blijft bestaan.

LET OP: je kunt de komende dagen niet met de auto via Leersum naar Amerongen.

Afbeelding
Prima oplossing, en er valt dus nog genoeg te rijden. Zal behoorlijk wat tijd vergen voor alles weer schoon is.
Graftombe eo had ook wel een opknapbeurt nodig, maar toch niet op deze manier. :-{
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

rinke schreef: za 19 juni 2021, 16:10 Vanochtend naar een vriend in Elst over de N256 en door Leersum gereden. Kippenvel en met open mond het natuurgeweld aanschouwd. Hele percelen met dikke bomen volledig om (net bij de graftombe). Onder de indruk van dit natuurgeweld en nog niet eerder in Nederland zoiets gezien…
Rheden en oostelijk Veluwezoom, Wijk bij Duurstede, beiden enkele jaren geleden. Gelijksoortige chaos. Dit soort natuurgeweld is Nederland niet helemaal vreemd.
Altijd bijzonder angstig om te zien wat een valwind of tornado in een minuutje kan aanrichten
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

vergeet ook de tornado's van Chaam en Tricht niet .......... :-{
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bizar die foto met die bomen die allemaal liggen.
Ze hadden het er in het nieuws ook even over.
Dat de bomen allemaal dezelfde kant op liggen, moet dan een valwind geweest zijn.

Het weer is zo onvoorspelbaar als wat.
Paar jaar terug een grote shelf cloud gezien bij mijn werk waar werkelijk niets bijzonders uit kwam.
Als je hier in het bos had gefietst en je zag een donkere lucht aankomen dan ging je er niet vanuit dat er zoiets stond te gebeuren, best scary!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Hilco schreef: za 19 juni 2021, 21:14 vergeet ook de tornado's van Chaam en Tricht niet .......... :-{
Of deze https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stormramp_van_1925
Maar deze storm van vrijdag doet me eerder denken aan “Kyrill” uit 2007. https://www.sauerlandgids.nl/kyrillpad.html
Ging enkele weken later die kant op en heb nog nooit zoveel moeten lopen ipv fietsen in het Sauerland :((
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

kuijtje.nl schreef: za 19 juni 2021, 20:00
rinke schreef: za 19 juni 2021, 16:10 Vanochtend naar een vriend in Elst over de N256 en door Leersum gereden. Kippenvel en met open mond het natuurgeweld aanschouwd. Hele percelen met dikke bomen volledig om (net bij de graftombe). Onder de indruk van dit natuurgeweld en nog niet eerder in Nederland zoiets gezien…
Rheden en oostelijk Veluwezoom, Wijk bij Duurstede, beiden enkele jaren geleden. Gelijksoortige chaos. Dit soort natuurgeweld is Nederland niet helemaal vreemd.
Altijd bijzonder angstig om te zien wat een valwind of tornado in een minuutje kan aanrichten
Oh dat zal zeker, ik was in ieder geval erg onder de indruk…
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

fedaia schreef: za 19 juni 2021, 17:32
dubbelop schreef: za 19 juni 2021, 17:13 Dat dus: als een graanveld na een storm. En dan oneindig veel krachtiger. Bizar om te zien.
Luchtfoto's doen mij denken aan de storm die in het najaar van 2018 in de Dolomieten raasde. Nog een orde van grootte 1000x meer bomen om... Met bizarre beelden in de Giro van 2019 tot gevolg en op vakantie later dat jaar.
Die beelden staan me ook nog scherp op het netvlies… Die zomervakantie van 2019 was ik ook in de Dolomieten (na de Giro) en al die modderverschuivingen en omgevallen bomen deden het doen lijken als een groot oorlogsveld. Ging om bijna 14 miljoen bomen zo ik begrepen heb voor het hele gebied volgens de Italiaanse media. Dat ‘oorlogsveld’ zal waarschijnlijk op Leersum straks ook wel ten dele het geval zijn.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6109
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

De bomen liggen inderdaad in een richting. Achter de tombe in twee stroken. Bij het terrein van Utrechts Landschap ernaast had de boswachter het over een aantal stroken. Dit bos is nu verboden terrein vanwege potentieel gevaar. Toen we vanochtend met speurhonden "op pad" (het was meer klauteren en ploeteren) waren viel er in de buurt nog een top uit de boom. Er staat nog heel veel op scherp

Plaatje is vergelijkbaar met wat ik in Sauerland gezien heb.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Vanochtend lag er een boom in de afdaling van de snakerun. Ik kon hem wel wat opzij krijgen.
i-mac
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 09:47

Dit doet me denken aan het Pukkelpop drama. Ik was toen aanwezig op het festival. Bomen knapten als lucifers. En zo vlug de storm kwam? Zo snel was het weet voorbij.
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Rayb81 schreef: za 19 juni 2021, 22:00 Bizar die foto met die bomen die allemaal liggen.
Ze hadden het er in het nieuws ook even over.
Dat de bomen allemaal dezelfde kant op liggen, moet dan een valwind geweest zijn.

Het weer is zo onvoorspelbaar als wat.
Paar jaar terug een grote shelf cloud gezien bij mijn werk waar werkelijk niets bijzonders uit kwam.
Als je hier in het bos had gefietst en je zag een donkere lucht aankomen dan ging je er niet vanuit dat er zoiets stond te gebeuren, best scary!
Precies, bij een tornado zou het alle kanten op liggen ipv dezelfde kant op.
Er zou een duidelijk gebaand pad zijn, maar mensen zouden een tornado ook zien vormen in de lucht en "landen" op de grond.
Niet zo waarschijnlijk dus.

Het lijkt idd bizar veel op die Italiaanse storm van 2018!
Wat moet het een eng moment zijn geweest voor de inwoners van Leersum.
En nu al die schade aan de huizen en mooie bomen. :-{
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Gisteren als wandelaar in het bos bij Amerongen geweest (zoals zo vaak). Daar fietsen nog wel redelijk wat mensen over de gesloten route, maar ik zag er ook geen problemen. Het was wel extreem rustig tov een normale zondag.
Wat me wel opviel: er reden gewoon huurfietsen rond. Kennelijk heeft er een verhuurbedrijf volledig schijt aan de communicatie tussen MTB UHR en zijn gebruikers.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Blastfromthepast schreef: Gisteren als wandelaar in het bos bij Amerongen geweest (zoals zo vaak). Daar fietsen nog wel redelijk wat mensen over de gesloten route, maar ik zag er ook geen problemen. Het was wel extreem rustig tov een normale zondag.
Wat me wel opviel: er reden gewoon huurfietsen rond. Kennelijk heeft er een verhuurbedrijf volledig schijt aan de communicatie tussen MTB UHR en zijn gebruikers.
Ik las hier zaterdag al dat Amerongen gewoon open is.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6109
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

De communicatie was bewust zo gekozen op vrijdagavond. Toen was er nog niets bekend over de omvang. Op zaterdag was duidelijk dat de schade heel lokaal was. We hadden in overleg met de terreineigenaar het bericht zo laten staan om in het weekend de stroom van mensen te beperken. Leersum was afgesloten in verband met opruimwerkzaamheden en gevaarlijke situaties. En de meeste mensen van buitenaf komen via Leersum.

De route Amerongen is te rijden. Én de oostkant van de route Leersum. Alles ten westen van de Scherpenzeelseweg is hermetisch afgesloten. Daar hangen nog flink wat bomen over en boomtoppen op scherp. Gisteren zijn de eerste boetes alweer uitgedeeld aan mensen die het nodig vonden dat zij wel hun weg moesten vervolgen en de hekken opzij schoven. Wij Hollanders zijn echt een eigenwijs volkje. En zoals jullie wellicht begrepen hebben ligt een paar kilometer begraven onder een bos
Laatst gewijzigd door bouwpakket op ma 21 juni 2021, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Joop! schreef: za 19 juni 2021, 17:10
Afbeelding

Afbeelding
Om aan bouwpakket dan toe te voegen, onder deze bomen ligt een MTB route
Plaats reactie