NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Inderdaad begint Rhenen op sommige plekken ook slecht te worden.
Daar is dan door de harde laag heen gereden en andere stukken zijn heel geniepig vanwege het losse fijne zand op de harde onderlaag.
Wemmies #33
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 14 februari 2020, 13:09

Horsthil schreef: ma 25 mei 2020, 08:55
In Amerongen hoef je dus ook geen leem aan te voeren, want je vindt het volop als je de humuslaag weghaalt.
Dan heb jij niet vaak genoeg in Amerongen geschept, daar kom je voornamelijk zand tegen. Wel wat betere structuur zand, maar volop leem vind je niet zomaar daar.
Op Rhenen is duidelijk meer leem te vinden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Elvander schreef: ma 25 mei 2020, 09:08 Inderdaad begint Rhenen op sommige plekken ook slecht te worden.
Daar is dan door de harde laag heen gereden en andere stukken zijn heel geniepig vanwege het losse fijne zand op de harde onderlaag.
Dan kan Rhenen dus ook dicht...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Jurriaan schreef: ma 25 mei 2020, 10:17
Elvander schreef: ma 25 mei 2020, 09:08 Inderdaad begint Rhenen op sommige plekken ook slecht te worden.
Daar is dan door de harde laag heen gereden en andere stukken zijn heel geniepig vanwege het losse fijne zand op de harde onderlaag.
Dan kan Rhenen dus ook dicht...
Das kort door de bocht, ik zei alleen dat er stukken slecht worden.
Het is verder gewoon goed te rijden maar dat ga ik niet lopen roeptoeteren.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Elvander schreef: ma 25 mei 2020, 10:35
Jurriaan schreef: ma 25 mei 2020, 10:17
Dan kan Rhenen dus ook dicht...
Das kort door de bocht, ik zei alleen dat er stukken slecht worden.
Het is verder gewoon goed te rijden maar dat ga ik niet lopen roeptoeteren.
Ik denk dat het niet kort de bocht is. Dit omdat ik lees hoeveel tijd en energie het kost om gebroken trails weer te herstellen. Dan is het parcours afsluiten als het eerste stuk breekt de juiste beslissing. Maar goed ik ben geen beheerder van Rhenen dus loop voor de troepen uit en bemoei mij met..
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kapitein Iglo schreef: ma 25 mei 2020, 09:06 Ik las twee dingen die me opvielen in de voorgaande postststs:

- alternatief rondje over brede paden wanneer Amerongen gesloten moet worden. Dat zou eventueel kunnen met toestemming van de landeigenaar. Bij Zeist hebben we dat geprobeerd, maar dat was een no-go. Een MTB-er hoort op het MTB-parcours, en als dat niet kan, sluit dan het parcours maar. Men wilde MTB-ers geen ideeën aanreiken voor wildrijroutes wanneer de sluiting weer voorbij zou zijn.
Bedankt voor de achtergrond informatie :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

vasquez schreef: ma 25 mei 2020, 01:58 Dat stukje "Verdraagzaamheid" is nou precies mijn punt, met als toevoeging dat het met een beetje geduld van 'partijen' en voortschrijdend inzicht op termijn echt wel beter zal worden.

Die strekking ontgaat je dus, omdat jij blijkbaar iets anders wil lezen en alles en iedereen moet voorzien van repliek....misschien moet je soms even tot 10 tellen en niet alles als aanval zien!

Als je het mij vraagt weinig constructief, verschillende meningen kunnen prima naast elkaar leven, zonder hautain geblaf en betweterige uitspraken, ook als je nog nooit een schep hebt aangeraakt :kiss:

Interpreteer verder wat je wil, zal mij een rotzorg zijn :winkie:
En je hebt niet door dat je nu net zo reageert als degenen die je dat verwijt...?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Jurriaan schreef: ma 25 mei 2020, 10:42
Elvander schreef: ma 25 mei 2020, 10:35

Das kort door de bocht, ik zei alleen dat er stukken slecht worden.
Het is verder gewoon goed te rijden maar dat ga ik niet lopen roeptoeteren.
Ik denk dat het niet kort de bocht is. Dit omdat ik lees hoeveel tijd en energie het kost om gebroken trails weer te herstellen. Dan is het parcours afsluiten als het eerste stuk breekt de juiste beslissing. Maar goed ik ben geen beheerder van Rhenen dus loop voor de troepen uit en bemoei mij met..
Ook als dat betekent dat er straks een half jaar lang (lijkt me niet onrealistisch) geen gebruik gemaakt kan worden van de route? Dan schiet je toch ook het doel voorbij lijkt me?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Elvander schreef: ma 25 mei 2020, 10:35
Jurriaan schreef: ma 25 mei 2020, 10:17
Dan kan Rhenen dus ook dicht...
Das kort door de bocht, ik zei alleen dat er stukken slecht worden.
Het is verder gewoon goed te rijden maar dat ga ik niet lopen roeptoeteren.
Roeptoeteren en klagen doe anderen wel..............
Verschijnsel van (beetje) los zand of hardere ondergrond is een bekend verschijnsel en kan het soms spannender/leuker maken dan anders. Al dan niet (tijdelijk) dicht gooien van trails is in ieder geval niet een beslissing die "zomaar" genomen wordt. De beheerders van de trails zien jullie ook liever fietsen,
Maar tussen parcours Rhenen en Amerongen zit ondanks die paar km hemelsbreed al een groot verschil in ondergrond en ook slijtage. Overigens dat laatst kan te maken hebben met een 24/7 beheerder :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Fred (mtb-sport) schreef: ma 25 mei 2020, 12:06
Roeptoeteren en klagen doe anderen wel..............
Verschijnsel van (beetje) los zand of hardere ondergrond is een bekend verschijnsel en kan het soms spannender/leuker maken dan anders. Al dan niet (tijdelijk) dicht gooien van trails is in ieder geval niet een beslissing die "zomaar" genomen wordt. De beheerders van de trails zien jullie ook liever fietsen,
Maar tussen parcours Rhenen en Amerongen zit ondanks die paar km hemelsbreed al een groot verschil in ondergrond en ook slijtage. Overigens dat laatst kan te maken hebben met een 24/7 beheerder :-q
Die het idd perfect voor elkaar heeft.
Feit dat Rhenen een heel stuk minder druk is dan Amerongen zal ook in slijtage schelen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5761
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Jefro98 schreef: ma 25 mei 2020, 12:13
Fred (mtb-sport) schreef: ma 25 mei 2020, 12:06
Roeptoeteren en klagen doe anderen wel..............
Verschijnsel van (beetje) los zand of hardere ondergrond is een bekend verschijnsel en kan het soms spannender/leuker maken dan anders. Al dan niet (tijdelijk) dicht gooien van trails is in ieder geval niet een beslissing die "zomaar" genomen wordt. De beheerders van de trails zien jullie ook liever fietsen,
Maar tussen parcours Rhenen en Amerongen zit ondanks die paar km hemelsbreed al een groot verschil in ondergrond en ook slijtage. Overigens dat laatst kan te maken hebben met een 24/7 beheerder :-q
Die het idd perfect voor elkaar heeft.
Feit dat Rhenen een heel stuk minder druk is dan Amerongen zal ook in slijtage schelen.
Drukte idd stuk minder (houden zo), maar ook karakter Rhenen is anders. Veel vloeiender dan Amerongen, dus wellicht dat op Rhenen minder (abrupt) geremd wordt met de bekende gevolgen.
Amerongen is feitelijk zo'n beetje "de moeder van de UHR" en die mede daarom zo bekend en dus ook drukker bezocht.
Let it rain !!!!!
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

38x10 schreef: ma 25 mei 2020, 11:50
Jurriaan schreef: ma 25 mei 2020, 10:42
Ik denk dat het niet kort de bocht is. Dit omdat ik lees hoeveel tijd en energie het kost om gebroken trails weer te herstellen. Dan is het parcours afsluiten als het eerste stuk breekt de juiste beslissing. Maar goed ik ben geen beheerder van Rhenen dus loop voor de troepen uit en bemoei mij met..
Ook als dat betekent dat er straks een half jaar lang (lijkt me niet onrealistisch) geen gebruik gemaakt kan worden van de route? Dan schiet je toch ook het doel voorbij lijkt me?
Eens!

Beetje BS om nu gelijk te gaan roepen over afsluiten zoals Jurriaan nu oppert..
Dat gaat gewoon echt te ver.

Zoals bij Zeist was het meer dan nodig en dan is het ook te verkopen maar bij rhenen zou dat nu echt onzin zijn
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Wemmies #33 schreef: ma 25 mei 2020, 09:11
Horsthil schreef: ma 25 mei 2020, 08:55
In Amerongen hoef je dus ook geen leem aan te voeren, want je vindt het volop als je de humuslaag weghaalt.
Dan heb jij niet vaak genoeg in Amerongen geschept, daar kom je voornamelijk zand tegen. Wel wat betere structuur zand, maar volop leem vind je niet zomaar daar.
Op Rhenen is duidelijk meer leem te vinden.
Volop is het misschien niet, maar er zit wel leem in de bodem bij Amerongen. In ieder geval wel volgens de mensen uit Wageningen. Maar kijkend naar de kaarten die ik heb twijfel ik soms wel aan hoe precies ze de stuwwal hebben onderzocht. Er zit waarschijnlijk meer variatie in, de samenstelling van de bodem mede door natuurlijke erosie niet helemaal volgens het perfecte plaatje kloppen. Een ding is wel zeker: er zit meer leem in dan op Zeist en dat kan je zien doordat de meeste stukken stoffig worden, maar niet in een mini soesterduinen veranderen.

Maar verder klopt het wel dat mijn onderhoudscounter voor Amerongen op 1 staat, omdat het net een tikje te ver rijden is én meestal aan de aandere kant van de heuvelrug genoeg te doen is. Dus meestal als er in Amerongen een klusdag is, sta ik op de Vuursche
Wemmies #33
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 14 februari 2020, 13:09

Horsthil schreef: ma 25 mei 2020, 12:56
Wemmies #33 schreef: ma 25 mei 2020, 09:11

Dan heb jij niet vaak genoeg in Amerongen geschept, daar kom je voornamelijk zand tegen. Wel wat betere structuur zand, maar volop leem vind je niet zomaar daar.
Op Rhenen is duidelijk meer leem te vinden.
Volop is het misschien niet, maar er zit wel leem in de bodem bij Amerongen. In ieder geval wel volgens de mensen uit Wageningen. Maar kijkend naar de kaarten die ik heb twijfel ik soms wel aan hoe precies ze de stuwwal hebben onderzocht. Er zit waarschijnlijk meer variatie in, de samenstelling van de bodem mede door natuurlijke erosie niet helemaal volgens het perfecte plaatje kloppen. Een ding is wel zeker: er zit meer leem in dan op Zeist en dat kan je zien doordat de meeste stukken stoffig worden, maar niet in een mini soesterduinen veranderen.

Maar verder klopt het wel dat mijn onderhoudscounter voor Amerongen op 1 staat, omdat het net een tikje te ver rijden is én meestal aan de aandere kant van de heuvelrug genoeg te doen is. Dus meestal als er in Amerongen een klusdag is, sta ik op de Vuursche
Helemaal top, ik doe het precies andersom.
Maar ben bij het scheppen in Amerongen nog nooit een leemput tegengekomen. Op kwintelooyen bij de eerste keer al meteen leemputten. Wellicht dat het op Amerongen wat dieper verstopt zit.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Wemmies #33 schreef: ma 25 mei 2020, 13:04
Horsthil schreef: ma 25 mei 2020, 12:56

Volop is het misschien niet, maar er zit wel leem in de bodem bij Amerongen. In ieder geval wel volgens de mensen uit Wageningen. Maar kijkend naar de kaarten die ik heb twijfel ik soms wel aan hoe precies ze de stuwwal hebben onderzocht. Er zit waarschijnlijk meer variatie in, de samenstelling van de bodem mede door natuurlijke erosie niet helemaal volgens het perfecte plaatje kloppen. Een ding is wel zeker: er zit meer leem in dan op Zeist en dat kan je zien doordat de meeste stukken stoffig worden, maar niet in een mini soesterduinen veranderen.

Maar verder klopt het wel dat mijn onderhoudscounter voor Amerongen op 1 staat, omdat het net een tikje te ver rijden is én meestal aan de aandere kant van de heuvelrug genoeg te doen is. Dus meestal als er in Amerongen een klusdag is, sta ik op de Vuursche
Helemaal top, ik doe het precies andersom.
Maar ben bij het scheppen in Amerongen nog nooit een leemput tegengekomen. Op kwintelooyen bij de eerste keer al meteen leemputten. Wellicht dat het op Amerongen wat dieper verstopt zit.
Het zit eigenlijk net zo diep volgens het boekje, na 20cm
Maar ik ben ook geen bodemkundige, hoewel ik sinds de droogte er wel steeds meer mee bezig ben. Als er eentje in de zaal is, zeg het dan, want ik heb voor diegene een leuk onderzoek te doen
Plaats reactie