NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Giant-E schreef: do 24 oktober 2019, 22:09
TenZNL schreef: do 24 oktober 2019, 20:14 Het viel me vorig weekend idd al op hoe breed die bocht ineens was, best triest dat men voor zo`n dingetje de boel gaat afsnijden.
Ik pak juist al die extraatjes mee, hoe klein ze soms ook zijn. Jammer dat sommige extra elementen gaan verdwijnen.
Laat al die boswielrenners lekker die talloze veldtoertochten gaan rijden. Waarom aanpassen? Houdt de UHR onaantrekkelijk voor dat volk!
Dat volk heeft al een probleem dat er minder toertochten mogen tegenwoordig. En ze maken onze routes zelf aantrekkelijk door doorsteekjes te maken en onze blokkades keer op keer te verwijderen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Sjezus, dat meen je niet.... :~
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Reken maar van wel, op wekelijkse basis.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

bouwpakket schreef: do 24 oktober 2019, 22:08 We moeten ook rekening houden met alle mountainbikers. Als je langs de route aan het klussen bent dan zie je de niveauverschillen heel goed. Daar hebben we een schone taak om mensen op te voeden in wat ze aan kunnen.
Ik denk dat je in NL (en ook UHR) uiteindelijk toe moet naar een trail gradatie.
Maak bijvoorbeeld van hoge Ginkel rode piste desnoods zwart, op die manier is het ook duidelijk voor beginners of boswielrenners dat dit niet de trail is die bij hun niveau/stylo past.
Hierdoor kan je ook echt zorgen dat dit technisch uitdagende stukken bevat zonder dat je jezelf elke keer moet afvragen of een huurfiets hier wel veilig naar beneden komt.
Hoge Ginkel is hier best geschikt voor omdat het hier toch al wat rustiger is dan Amerongen en Leersum.
Maar volgens mij zij de eerste stappen (VAM berg?) in nederland hiermee al gezet.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

funride schreef: do 24 oktober 2019, 23:06 Ik denk dat je in NL (en ook UHR) uiteindelijk toe moet naar een trail gradatie.
Maak bijvoorbeeld van hoge Ginkel rode piste desnoods zwart, op die manier is het ook duidelijk voor beginners of boswielrenners dat dit niet de trail is die bij hun niveau/stylo past.
Hierdoor kan je ook echt zorgen dat dit technisch uitdagende stukken bevat zonder dat je jezelf elke keer moet afvragen of een huurfiets hier wel veilig naar beneden komt.
Hoge Ginkel is hier best geschikt voor omdat het hier toch al wat rustiger is dan Amerongen en Leersum.
Maar volgens mij zij de eerste stappen (VAM berg?) in nederland hiermee al gezet.
Dat of wat nu al gedaan is elders: alternatieve lusjes waar je langzaam kan experimenteren. Maar of bordjes met gradaties echt gaan werken, ik betwijfel het. Ik denk dat het ook averechts kan werken en de verkeerde mensen uitdaging gaan zoeken. Zo heb je dan bijvoorbeeld op wintersport mensen (ordinaire bezopen hollanders) die de zwarte piste gaan skiën om te kunnen opscheppen. Zei ik skiën? Niet om aan te gluren... Is geen MTB voorbeeld helaas, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. In NL hebben we een cultuurtje met waarschuwingen negeren, helaas.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Dat doorsteekje zit er al een tijdje hoor.
Niet iedereen heeft hetzelfde niveau.
Als mijn vriendin bij dat worteldropje zou komen zou ze afstappen.
Nu zou ze er door kunnen fietsen.
Voor alle mensen die commentaar hebben en nooit mee helpen met onderhoud, kom eens meehelpen op een klusdag. Dat voegt meer toe dan alleen schreeuwen vanaf de zijlijn. :-q
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat laatste is volgens mij de exacte reden waarom jaren geleden het dropje op Bergschenhoek is weggehaald. Beginners op huurfietsen die dat wel even gingen doen en vervolgens massaal met de ambulance moesten worden afgevoerd. :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

At1 schreef: vr 25 oktober 2019, 07:28 Voor alle mensen die commentaar hebben en nooit mee helpen met onderhoud, kom eens meehelpen op een klusdag. Dat voegt meer toe dan alleen schreeuwen vanaf de zijlijn. :-q
wie zegt dat de mensen die hier aan de zijlijn meeschreeuwen ook niet helpen of geholpen hebben?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef: do 24 oktober 2019, 18:21 YtellmeY was wel een van mijn favoriete stukjes waar erosie wel degelijk voor een technische trail zorgde (ja je kan het ook kapot noemen)
Laat dingen soms gewoon lekker ruig liggen, ja er komt modder, ja er komen geulen, ja er zal af en toe langs gereden worden maar het is ook een mountainbike route en geen BMX baan. leuke van mountainbiken is juist de diversiteit.
Dat was dus in 1-2 maanden geheel om zeep. Ja, nog wel een uitdaging, maar nog 5 flinke regenbuien er overheen en gewoon niet meer te rijden. Dus gaat alles er omheen en is ook dat waarschijnlijk in no-time kapot. En wordt het alleen nog maar erger.

De enige oplossing is dus de trail weer terug in originele staat te brengen of zo aan te passen dat er nog minder onderhoud nodig is. Tenzij jij natuurlijk iedere avond even de schade wil komen herstellen om de trail in nog net rijdbare toestand te houden :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

At1 schreef: vr 25 oktober 2019, 07:28 Dat doorsteekje zit er al een tijdje hoor.
Niet iedereen heeft hetzelfde niveau.
Als mijn vriendin bij dat worteldropje zou komen zou ze afstappen.
Nu zou ze er door kunnen fietsen.
Voor alle mensen die commentaar hebben en nooit mee helpen met onderhoud, kom eens meehelpen op een klusdag. Dat voegt meer toe dan alleen schreeuwen vanaf de zijlijn. :-q
Beetje vreemde reactie. "Commentaar hebben" is niet hetzelfde als afzeiken. Bovendien gaat het commentaar hier om het trailbeleid (dat blijkbaar voor een belangrijk deel gedicteerd wordt door de boseigenaars) en niet om het werk van de trailcrew.

Overigens is er niks mis met afstappen toch? Doe ik ook als ik stukken tegenkom waar ik niet vanaf durf / het idee heb dat ik de skills daarvoor (nog) mis.

(dat ik nodig eens moet komen scheppen, daar ben ik het wel mee eens trouwens) :o
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Jongens en meisjes, ik heb een paar faxen gemist. Hoe is het met de afsluitingen? Zijn er nog een paar actueel, of is alles weer open? Straks misschien weer eens bij jullie buurten. Kijken waar alle drukte bij Harry over gaat. Daar niet meer geweest sinds voor de verbouwing.
◼︎ Go round the outside.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: vr 25 oktober 2019, 07:30 Dat laatste is volgens mij de exacte reden waarom jaren geleden het dropje op Bergschenhoek is weggehaald. Beginners op huurfietsen die dat wel even gingen doen en vervolgens massaal met de ambulance moesten worden afgevoerd. :roll:
Het is vooral belangrijk om de "entree" van een lastige sectie moeilijk te maken zodat de drempel letterlijk wat hoger wordt om het te proberen. Plotseling een drop of jump op een snelle eenvoudige sectie is gevaarlijker dan een langzame steile sectie met een lastig begin.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Giant-E schreef: do 24 oktober 2019, 22:09Laat al die boswielrenners lekker die talloze veldtoertochten gaan rijden.
Toertochten zijn bezig uit te sterven. Deels omdat er minder wordt toegestaan, deels omdat ze 'disrupted' zijn door innovatie in de vorm van mtb-routes 2.0.
De massale toestroom van auto's naar de startplaats van de veldtoertocht op zondagochtend is verlegd naar de startplaats van de route 2.0. We gaan niet meer het land in om een toertocht te rijden, maar om elke week een andere mtb-route te rijden.

(Had ik vooraf overigens nooit verwacht en is ook geen voorop gezet doel geweest bij de aanleg)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Als ik me goed herinner was de drop in Bergschenhoek een behoorlijk pittig en eigenlijk meer een jump. Lag op een steile helling waarbij de landing ook steil was. Wel lag hij van de route enigszins verstopt. Denk dat als je in de sloot onderin de helling gaat zoeken, je nog menige huurfietsen gaat terugvinden! :-q

Dat bewuste plekje op Amerongen is leuk en ruig. Het komt een beetje onverwacht als je niet bekend bent en kan rap gaan. Dat je bovenaan al moet aansturen, daar zullen best wel wat mensen te laat achter komen. Moeten we ons trouwens geen zorgen maken dat de boswachter zegt dat het stuk afgedekt moet worden, omdat het niet goed is voor de bomen waar de wortels vandaan komen?

Verder is het natuurlijk erg jammer dat er wordt afgestoken en zorgvuldig geplande hindernissen om dit te voorkomen structureel worden verwijderd. Denk wel dat de afsteek populair wordt als hij er eenmaal ligt en dat het gros de afsteek onbewust neemt omdat ze sneller is. Wat je nog zou kunnen proberen is het probleem om te draaien. Maak van de korte afsteek een nog lastigere passage, zodat de originele passage ineens een stuk makkelijker lijkt. ;) Hopelijk werkt jullie oplossing, maar het zal me niet verbazen dat er toch nog een paadje in de binnenbocht ontstaat!
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

bert l. schreef: vr 25 oktober 2019, 10:15
Giant-E schreef: do 24 oktober 2019, 22:09Laat al die boswielrenners lekker die talloze veldtoertochten gaan rijden.
Toertochten zijn bezig uit te sterven. Deels omdat er minder wordt toegestaan, deels omdat ze 'disrupted' zijn door innovatie in de vorm van mtb-routes 2.0.
De massale toestroom van auto's naar de startplaats van de veldtoertocht op zondagochtend is verlegd naar de startplaats van de route 2.0. We gaan niet meer het land in om een toertocht te rijden, maar om elke week een andere mtb-route te rijden.

(Had ik vooraf overigens nooit verwacht en is ook geen voorop gezet doel geweest bij de aanleg)
Vind ik persoonlijk geen verkeerde ontwikkeling. Met toertochten om deze tijd van het jaar wordt alles aan gort gereden. En er komt "verkeerd" volk op af. Je weet wel van die gasten in strak lycra die denken dat het een wedstrijd is. Die vervolgens staan te vloeken als jij even stopt omdat de dame voor je het smalle paadje langs een hekje op een dijk net een beetje eng vind er er wat moeite mee heeft. Of kinderen in hun oor schreeuwen dat ze aan de kant moeten sodemieteren terwijl er ruimte zat is op de weg naast het fietspad. En als het dan "technisch" wordt rijden ze in de weg want oew nu vinden wij het zelf maar eng en moeilijk. Ik reed er al niet zo veel, maar na de laatste op die ik gereden heb op Texel was ik er wel klaar mee.
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op vr 25 oktober 2019, 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.
◼︎ Go round the outside.
Plaats reactie