NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

De rondjes lagen er prima bij vandaag, af en toe opletten ivm de losse bovenlaag, maar niks heftigs.

Om even in te haken in de discussie, maakt het uit welke fiets het snelste is? Ik heb een XC hardtail en een all-mountain, en ik rijd 90% van die tijd op de laatste (wel met lichte wielen + XC banden). Het is om het even met welke fiets ik sneller ben*, maar ik heb 100x meer lol met de all-mountain. Sowieso vind ik het interessant dat er zoveel geklaagd wordt over remkuilen, het idee van MTBen is toch dat je over allerlei soorten ondergrond rijdt? Zijn afdalingen vol met stenen en wortels dan ook niet goed? Voor mij is de lol om 'flow' te vinden aan de hand van het terrein, niet ondanks het terrein. Soms kan je vol gas en soms probeer je met 5km/u soepel door een rockgarden te navigeren, wat het wordt bepaald het terrein.

Ik weet dat mijn mening boven niet heel erg breed gedeeld wordt: Veel MTB'ers van de toerclub waar ik regelmatig mee fiets vinden bijv. Kwint helemaal niks, want te steil / te veel remmen. In mijn optiek is Kwint een godsgeschenk :-D. Maar het terrein zien als gegeven en daar het beste / leukste van proberen te maken lijkt de lach- / erger-verhouding zeer goed te doen!

* Strava suggereert dat ik met de AM sneller ben, vooral in de technische stukken. Met beide fietsen rijd ik Amerongen onder de 50 minuten, dus echt langzaam is een AM nu ook weer niet.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4790
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

“Mtb-ers van de toerclub”? Daar ga je toch echt in de fout denk ik.
Waar rijden ze momenteel? Asfalt? Dan zijn ‘t dus wielrenners. Bosstoempers.
Kwint is heerlijk, vooral de afdalingen. Puur mtb, voor NL begrippen. Maar goed, verkeerde topic. :wink:
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ik zal wel op een ander amerongen gereden hebben dan, maar het lag er fantastisch bij..
de aangepakte stukken waren heerlijk, persoonlijk vind ik het lekker als de snelle afdalingen veel flow hebben. Dus het was een genot om op de aangepakte net geopende stukken te rijden. de wat langzamere trails mogen van mij wel wat ruw blijven, met wortels en kuilen en alternatieve lijnen. Het is mountainbiken en er moet wel wat uitdaging blijven... De mensen met de meeste koms op amerongen rijden overigens op een volledig Ongeveerde fiets, dus met starre vork... en dat beetje losse zand in de bochten, als je daar al van je stuk van raakt is er echt iets mis met je houding op de fiets.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Juist, het is puur genieten op Amerongen.
Grappig om mensen te horen klagen over remhobbels, en even later graag een wortelafdaling willen. Ik vind Kwint trouwens ook prachtig. Lekker afzien op die drie kilometers :-q
Sneeuwmonster
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Even voor de helderheid. Ik vind het er prachtig bijliggen en vind remkuilen ook wel wat hebben. Maar die paar voor de kombochten vind ik zonde, want daar kan je nu lastig vol in.

Het is alleen zonde omdat het steeds erger wordt en je daar de baan wel mee sloopt en de onderhouds ploeg er weer werk aan heeft. En het is leuker als die tijd overhouden om mooie kombochten en jumps te maken.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4790
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rutger S schreef: ma 20 mei 2019, 15:45 Ik zal wel op een ander amerongen gereden hebben dan, maar het lag er fantastisch bij..
de aangepakte stukken waren heerlijk, persoonlijk vind ik het lekker als de snelle afdalingen veel flow hebben. Dus het was een genot om op de aangepakte net geopende stukken te rijden. de wat langzamere trails mogen van mij wel wat ruw blijven, met wortels en kuilen en alternatieve lijnen.
Een ideale route heeft imo snelle flowstukken (hoeft niet geheel vlak, wel vrij van remknippen), en ‘t korte langzame werk juist weer wat ruiger, technischer. Dan heb je een hele fijne route hoor. :-q
Laatst gewijzigd door Giant-E op ma 20 mei 2019, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kapitein Iglo schreef: ma 20 mei 2019, 12:41 Je moet het wel eens of oneens zijn met de juiste persoon. Het waren niet mijn woorden he. En daarbij leg je ook nog wat woorden over alles willen kunnen en zonder een centje pijn in de mond :lol:

En je moet de HT dan ook wel vergelijken met de juiste fully. Niemand had het hier over all mountain fietsen, volgens mij.

Ik denk dat ik met een XC-fully sneller zou zijn dan met mijn Pace. Maar we vervallen in herhalingen :bier:
Nee nee, Het is zeker geen verwijt hoor heren :-q
Vind het soms gewoon zonde van de natuur en baan. Zeker zijn remkuilen ook uitdagingen en goed voor de core, nek en schouderspieren.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Cube-Elite schreef: ma 20 mei 2019, 12:32
Kapitein Iglo schreef: ma 20 mei 2019, 10:42 Ik heb ze gisteren ook weer eens aangedaan. Iemand zei "hier helpt alleen nog een fully". Ik ben geneigd dat te gaan geloven, op sommige stukken. Hoewel regen ook een hoop kan doen, zodat we weer onderhoud kunnen plegen. En tot 21:00 gaf buienradar gisteren een mooie natte voorspelling aan. Er is alleen geen ene druppel gevallen.

@Ray81
Tuurlijk lachen de xc jongens om de technische graad, dat snap ik maar het gaat me om de training die je hier kan doen continu kort omhoog, soms iets langer waardoor je enorm goed kan trainen en weinig risico op valpartijen. Ze trainen natuurlijk niet de hele week op een relatief gevaarlijk ac parcours.
Ik bedoelde ook niet eens de technische moeilijkheid van het parcours maar ik denk dat deze klimmen voor hun gewoon niks voorstellen.
Die sprinten ws alles omhoog alsof het niks is.
Maar ik heb verder ook geen idee hoor :)
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Rutger S schreef: ma 20 mei 2019, 15:45 Ik zal wel op een ander amerongen gereden hebben dan, maar het lag er fantastisch bij..
de aangepakte stukken waren heerlijk, persoonlijk vind ik het lekker als de snelle afdalingen veel flow hebben. Dus het was een genot om op de aangepakte net geopende stukken te rijden. de wat langzamere trails mogen van mij wel wat ruw blijven, met wortels en kuilen en alternatieve lijnen. Het is mountainbiken en er moet wel wat uitdaging blijven... De mensen met de meeste koms op amerongen rijden overigens op een volledig Ongeveerde fiets, dus met starre vork... en dat beetje losse zand in de bochten, als je daar al van je stuk van raakt is er echt iets mis met je houding op de fiets.
die ene persoon met de meeste kom's rijdt op een starre fiets zonder vering bedoel je Rutger :lol: ... Maar dat is ook iemand met buitenaards talent voor mijn gevoel. verder eens met je verhaal... mtb moet wel spannend blijven en niet alleen maar flow en strakke ondergrond.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Laat het helder zijn: we zóeken natuurlijk gewoon wat om over te klagen hè. Vroeger modderstroken, nu remhobbels ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Inderdaad....niet klagen, maar fietsen !! :-q :tong

Lag er heerlijk bij, Kwint is niet mijn ding maar leuk voor erbij te doen, Amerongen is leuk geworden, Ginkelduin is mul aan het worden......inderdaad geen regen gehad gisteravond, jammer. :D
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

RoySmit schreef: ma 20 mei 2019, 20:40
Rutger S schreef: ma 20 mei 2019, 15:45 Ik zal wel op een ander amerongen gereden hebben dan, maar het lag er fantastisch bij..
de aangepakte stukken waren heerlijk, persoonlijk vind ik het lekker als de snelle afdalingen veel flow hebben. Dus het was een genot om op de aangepakte net geopende stukken te rijden. de wat langzamere trails mogen van mij wel wat ruw blijven, met wortels en kuilen en alternatieve lijnen. Het is mountainbiken en er moet wel wat uitdaging blijven... De mensen met de meeste koms op amerongen rijden overigens op een volledig Ongeveerde fiets, dus met starre vork... en dat beetje losse zand in de bochten, als je daar al van je stuk van raakt is er echt iets mis met je houding op de fiets.
die ene persoon met de meeste kom's rijdt op een starre fiets zonder vering bedoel je Rutger :lol: ... Maar dat is ook iemand met buitenaards talent voor mijn gevoel. verder eens met je verhaal... mtb moet wel spannend blijven en niet alleen maar flow en strakke ondergrond.
Meer dan 1 hoor :) geeft aan dat het verschil niet zoveel in de fiets zit, maar vooral in de benen en techniek. Het leuke aan flinke remhobbels is dat het je dwingt andere lijnen te rijden, die dan niet meer de ideale lijn is maar inmiddels wel sneller (en lastiger) Nu kun je op (de aangepakte) stukken v amerongen weer de ideale lijn rijden op snelheid en das dan ook weer leuk. Dit is toch juist wat mtb-en leuk maakt, anders moet je gewoon op de piste/baan gaan rijden elk rondje altijd hetzelfde. Ik vind die uitgesleten klims met wortels bij elst juist ook mooi, maakt het allemaal een stuk dynamischer. De ene keer zuigend de andere keer mul, veel grip, weinig grip.. mooi toch
Als je trouwens een keer legitiem wilt knallen over rechte paden bij Amerongen moet je inschrijven voor de Marathon op 6 juli, daar zit een mix in van trails (ca 10 km) en mooie snelle paden (ca 18km), dit jaar een ronde van 28-29 km volledig aan de amerongen kant.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kapitein Iglo schreef: ma 20 mei 2019, 21:28 Laat het helder zijn: we zóeken natuurlijk gewoon wat om over te klagen hè. Vroeger modderstroken, nu remhobbels ;)
Dan zijn we eruit. Doe mij maar remhobbels :D In modder rijd ik niet meer te oud voor geworden...........

Hoe hard een prof rijd heb ik wel een leuke anekdote. Een van de eerste drie edities van de BBchallenge reed ik de 70km en de prof de 100Km die starten 30min eerder. Tot twee keer toe kwam ik de kopgroep met Brentjes tegen op een wat langere klim. Ik ben toen gaan volgen en inderdaad ik bleef er 300 meter bij, net geen sprinten maar echt voluit in het zadel 1 min. Dat rijden hun 4 uur lang......................... zo gaat dat zonder talent van ondergetekende.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: di 21 mei 2019, 17:05 Hoe hard een prof rijd heb ik wel een leuke anekdote. Een van de eerste drie edities van de BBchallenge reed ik de 70km en de prof de 100Km die starten 30min eerder. Tot twee keer toe kwam ik de kopgroep met Brentjes tegen op een wat langere klim. Ik ben toen gaan volgen en inderdaad ik bleef er 300 meter bij, net geen sprinten maar echt voluit in het zadel 1 min. Dat rijden hun 4 uur lang......................... zo gaat dat zonder talent van ondergetekende.
Was (heel) vroeger lachen in de funklasse bij xc. Reed je lekker door (volle bak...) op de 20ste plek, kwamen er 2 experts al keuvelend voorbij, aan het warm rijden (op het parcours) voor hun start een half uurtje later... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Rutger S schreef: di 21 mei 2019, 09:13
RoySmit schreef: ma 20 mei 2019, 20:40

die ene persoon met de meeste kom's rijdt op een starre fiets zonder vering bedoel je Rutger :lol: ... Maar dat is ook iemand met buitenaards talent voor mijn gevoel. verder eens met je verhaal... mtb moet wel spannend blijven en niet alleen maar flow en strakke ondergrond.
Meer dan 1 hoor :) geeft aan dat het verschil niet zoveel in de fiets zit, maar vooral in de benen en techniek. Het leuke aan flinke remhobbels is dat het je dwingt andere lijnen te rijden, die dan niet meer de ideale lijn is maar inmiddels wel sneller (en lastiger) Nu kun je op (de aangepakte) stukken v amerongen weer de ideale lijn rijden op snelheid en das dan ook weer leuk. Dit is toch juist wat mtb-en leuk maakt, anders moet je gewoon op de piste/baan gaan rijden elk rondje altijd hetzelfde. Ik vind die uitgesleten klims met wortels bij elst juist ook mooi, maakt het allemaal een stuk dynamischer. De ene keer zuigend de andere keer mul, veel grip, weinig grip.. mooi toch
Als je trouwens een keer legitiem wilt knallen over rechte paden bij Amerongen moet je inschrijven voor de Marathon op 6 juli, daar zit een mix in van trails (ca 10 km) en mooie snelle paden (ca 18km), dit jaar een ronde van 28-29 km volledig aan de amerongen kant.
Ja ik doe er een paar tekort indd hahaha..
Maar klopt techniek en kracht zijn echt belangrijk..
Voor mij is het vooral fun en moet zeggen ik train of fiets te weinig om te kunnen zeggen dat ik steeds sneller ga.
Is ook niet erg ik geniet er wel van!!
Plaats reactie