NP Utrechtse Heuvelrug - Amerongen - Leersum - Hoge Ginkel

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Merijn.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: hangt in de garage

za 15 september 2018, 15:39

Ik heb er waarschijnlijk niet veel verstand van, maar ik snap dit niet helemaal.. Eerst (nog niet al te lang geleden) werd er volop gediscussieerd over dat de routes te gemakkelijk waren, te weinig uitdaging bieden blabla bla.. Reactie van de beheerders: ze moeten voor iedereen toegankelijk zijn.
Nu wordt de route door 'iedereen' gebruikt, maar wordt er geroepen dat dat eigenlijk te gevaarlijk is..?
..wie kan het mij uitleggen? :~
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

za 15 september 2018, 15:42

+1 Ik dacht precies hetzelfde....
Ik adviseer Giant-e en Jurriaan ook om weg te blijven bij bikeparks, daar wordt ik regelmatig ingehaald door klein grut op zwarte trails. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

za 15 september 2018, 15:45

De routes moet voor iedereen toegankelijk zijn en we rijden door de natuur, dus we doen het met wat de natuur ons biedt. Desondanks merken we dat er af en toe mensen vallen, vaak door onbekwaamheid en gebrek aan stuurvaardigheid. Dus adviseren we iedere beginneling tenminste éen dagdeel clinic.
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 120

za 15 september 2018, 17:18

suravida schreef: Ik adviseer Giant-e en Jurriaan ook om weg te blijven bij bikeparks, daar wordt ik regelmatig ingehaald door klein grut op zwarte trails. :lol:
Dat is wat anders. Dat zijn geoefende kids, die weten wat ze doen. Hier gaat 'm om schoolklassen, of groepen jonge recreanten die nul ervaring hebben. Dan is Amerongen wel degelijk gevaarlijk.
Voorkomen is beter dan genezen. Wij zien dat gevaar misschien niet, omdat wij de baan kennen en dus ook de limiet.
Tel daarbij op dat die gasten elkaar in een groep natuurlijk gek maken en dan heeft Amerongen nou net een aantal van die snelle lange afdalingen waar dit soort gasten zomaar om een boom worden gevouwen.
Communiceer nog wat meer en duidelijker naar dit soort groepen de gradatie's in sterren van de diverse tracks. Zeist bijvoorbeeld is al veel veiliger, en geeft voor een beginner misschien nog wel meer fun dan al die klimmen op Amerongen.
Chase good times, not PB's: https://enduro-mtb.com/en/strava-opinion/
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

za 15 september 2018, 17:54

De verhuurder is aan zet. Hij laat ze zonder instructie of uitleg op pad gaan. Hij is op zijn verantwoordelijkheden gewezen.
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

za 15 september 2018, 19:20

Mensen moeten ook zelf na kunnen denken vind ik. Als je in 'heuvelland' gaat mountainbiken moet je snappen dat het op en af gaat. Met zand en wortels. Dat de verhuurder wel info zou moeten verschaffen over de aard ben ik het mee eens. Dat zal vast wat schelen.
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

za 15 september 2018, 19:43

Giant-E schreef:Dat is wat anders. Dat zijn geoefende kids, die weten wat ze doen. Hier gaat 'm om schoolklassen, of groepen jonge recreanten die nul ervaring hebben. Dan is Amerongen wel degelijk gevaarlijk.
Voorkomen is beter dan genezen. Wij zien dat gevaar misschien niet, omdat wij de baan kennen en dus ook de limiet.
Tel daarbij op dat die gasten elkaar in een groep natuurlijk gek maken en dan heeft Amerongen nou net een aantal van die snelle lange afdalingen waar dit soort gasten zomaar om een boom worden gevouwen.
Communiceer nog wat meer en duidelijker naar dit soort groepen de gradatie's in sterren van de diverse tracks. Zeist bijvoorbeeld is al veel veiliger, en geeft voor een beginner misschien nog wel meer fun dan al die klimmen op Amerongen.
Ach, als je de grote grijns ziet waar de beginners (voetbalbroek, gymschoenen, Spa-flesje dat na zes minuten in de berm ligt) mee rondrijden valt het allemaal wel mee. En wie moet dan die sterren gaan toekennen en op grond van welke criteria?
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker

za 15 september 2018, 19:48

Merijn. schreef:Ik heb er waarschijnlijk niet veel verstand van, maar ik snap dit niet helemaal.. Eerst (nog niet al te lang geleden) werd er volop gediscussieerd over dat de routes te gemakkelijk waren, te weinig uitdaging bieden blabla bla.. Reactie van de beheerders: ze moeten voor iedereen toegankelijk zijn.
Nu wordt de route door 'iedereen' gebruikt, maar wordt er geroepen dat dat eigenlijk te gevaarlijk is..?
Ik wil wel een poging wagen. :-D

Volgens mij haal je nu reacties van beheerders en fietsers door elkaar. Als je verschillende posts van verschillende mensen achter elkaar plakt krijg je vanzelf inconsequente verhalen.

Vanuit beheer is er het advies om je eigen kennis en kunde in te schatten. En mensen die voor het eerst gaan mountainbiken zonder enige ervaring krijgen het advies om te starten met een clinic of les. Niets meer en niets minder. En verder moeten mensen gewoon lekker van de routes genieten. Daar zijn ze voor. :-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Met stuur

za 15 september 2018, 19:54

Merijn. schreef:Ik heb er waarschijnlijk niet veel verstand van, maar ik snap dit niet helemaal.. Eerst (nog niet al te lang geleden) werd er volop gediscussieerd over dat de routes te gemakkelijk waren, te weinig uitdaging bieden blabla bla.. Reactie van de beheerders: ze moeten voor iedereen toegankelijk zijn.
Zwart-wit, daar tussen zit grijs en daar gaat het om. Grijs in allerlei kleuren. Dat maakt het ook zo’n mooie sport.
Ik kijk vanuit mijn Mountainbikeschool naar bijvoorbeeld een gezin met kids. En vandaar uit is veiligheid een belangrijk onderwerp.

Eens met lekker genieten. Ook een belangrijk aspect.
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker

za 15 september 2018, 19:59

Het ene gezin is het andere niet zullen we maar zeggen. Meestal gaat dat hartstikke goed maar ik kijk ook wel eens vol verbazing naar wat ik zie gebeuren. :-D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

za 15 september 2018, 20:01

Vandaag de grote 3 + zeist erbij gereden.
Op Amerongen etc eigenlijk alleen maar camping MTBers gezien en een soort van schoolklassen, bizar.
Wel allemaal netjes helm op.

Op Zeist zag je dit niet en hier wel een paar snelle mannen gezien.

Overigens rijd ik Zeist niet vaak, misschien 1x per jaar, maar ik moet zeggen dat er wel wat leuks van gemaakt is.
Zitten een aantal drops en sprongetjes in, zou leuk zijn als dit soort dingen ook op de andere routes kunnen komen.
Noin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

za 15 september 2018, 20:05

Giant-E schreef: Dat is wat anders. Dat zijn geoefende kids, die weten wat ze doen. Hier gaat 'm om schoolklassen, of groepen jonge recreanten die nul ervaring hebben. Dan is Amerongen wel degelijk gevaarlijk.
Dit soort denkwijze is precies de reden waarom we in NL geen (nauwelijks?) uitdagende MTB parcoursen hebben....

Zolang iemand het conditioneel een beetje aan kan denk ik dat het prima is om hem iets voor te schotelen dat eigenlijk "te moeilijk is" om helemaal te rijden. Dan krijgen mensen tenminste ook direct te leren dat 1) je je gezond verstand moet gebruiken bij mountainbiken, en een inschatting moet maken of je iets wel of niet kunt rijden. 2) er niets mis is met een keer moeten afstappen. Als je dan ook nog ziet dat iemand anders het wel kunt rijden heb je ook meteen les 3: blijkbaar kan het wel en zal ik meer moeten oefenen om het wel te rijden.
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale RC World Cup 2017, Cannondale SuperX crosser, Scott Addict RC
Contacteer:

za 15 september 2018, 20:10

Jurriaan schreef:Eens met lekker genieten. Ook een belangrijk aspect.
Herstel, belangrijkste aspect !!!

Maar gradaties routes zoals aangehaald haalt niets uit. Iemand/groepje wil MTB'en in Amerongen en laat zich niet afschrikken door 1, 2 of 3 sterren. Hoeveel mensen gaan er met weinig/geen ervaring een zwarte piste op?
Gewoon eigen verantwoordelijkheid, dus ook niet van verhuurder. Je stapt zelf op de fiets, niemand die je dwingt.
Het is toch mooi als velen een keertje het avontuur aan gaan en iedereen is een keertje begonnen met wellicht spijkerbroek, gympen, 3x7 speed zonder voorvering etc.

Enne, op elk parcours kan wel "iets" gebeuren. 1 simpele boomwortel kan al genoeg aanrichten :(( .
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

za 15 september 2018, 20:36

er wordt teveel gepraat en te weinig gefietst heren!!
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale RC World Cup 2017, Cannondale SuperX crosser, Scott Addict RC
Contacteer:

za 15 september 2018, 20:43

RoySmit schreef:er wordt teveel gepraat en te weinig gefietst heren!!
Ho, stop de persen: Gisteren een UHR5+ gedaan, vandaag H2SX en morgen weer gravelen (nee, geen tennis :wink: )
Vertel jij eens RoySmit, wat heb jij getrapt.......
Geintje, is gewoon leuk om over het parcours te beppen. Is nu toch donker en dan mag je toch niet fietsen in het bos. :lol:
Plaats reactie