NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Als je dat uit context leest... laat maar. :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Kapitein Iglo schreef:Als je dat uit context leest... laat maar. :bier:
Dat is volgens mij met alles wat Lars schrijft (en zegt)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

bouwpakket schreef:
Kapitein Iglo schreef:Als je dat uit context leest... laat maar. :bier:
Dat is volgens mij met alles wat Lars schrijft (en zegt)
Ieder zo zijn kwaliteiten :bier:
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

jwolfkamp schreef:Dat de omstandigheden ideaal zijn (lees = razendsnel), had ik vorige week donderdag al ervaren.
Toch reed ik mijn PR dit jaar op het eerste deel van Leersum (bij Ginkelduin) toch echt eind maart. Toen was de ondergrond harder, het was frisser, minder benauwd en minder begroeid.
jwolfkamp schreef:Daar wordt je conditioneel en technisch niet beter van zeg maar :wink:
Maar wel goed voor de HTFU-factor! :winkie:
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik moest even denken maar ik heb 'm weer, qua afkorting :).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Even iets heel anders: heeft er iemand een suggestie waar ik voor een maatje van me een fatsoenlijke fiets kan huren? Bij voorkeur ergens in Leersum of Amerongen zelf, dat ligt mooi op de route richting de Bergweg. Ik zag dat Fietsdomein Amerongen ook mountainbike's verhuurd, zijn die een beetje oké?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Kartoffel schreef:Even iets heel anders: heeft er iemand een suggestie waar ik voor een maatje van me een fatsoenlijke fiets kan huren? Bij voorkeur ergens in Leersum of Amerongen zelf, dat ligt mooi op de route richting de Bergweg. Ik zag dat Fietsdomein Amerongen ook mountainbike's verhuurd, zijn die een beetje oké?
Geen idee. Ik weet dat Pater in Leersum wel fatsoenlijke fietsen heeft
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

bouwpakket schreef: Geen idee. Ik weet dat Pater in Leersum wel fatsoenlijke fietsen heeft
Er is een verschil tussen wat forumgenoten een redelijke fiets vinden en wat er qua fietsen verhuurd wordt.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

Nou, vanavond weer even m'n fiets uitgelaten op o.a. Amerongen en dus weer wat focus op het zonder remmen door rijden van DB kunnen leggen. Weliswaar maar 1 keertje vanavond, maar deze bocht laag insturen en laag blijven rijden 'does the trick'! Dank voor de tips! Was dus gewoon een kwestie van de verkeerde lijn kiezen :-?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jwolfkamp schreef:Nou, vanavond weer even m'n fiets uitgelaten op o.a. Amerongen en dus weer wat focus op het zonder remmen door rijden van DB kunnen leggen. Weliswaar maar 1 keertje vanavond, maar deze bocht laag insturen en laag blijven rijden 'does the trick'! Dank voor de tips! Was dus gewoon een kwestie van de verkeerde lijn kiezen :-?
Top!

Draag je de volgende overwinning aan ons op? 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gaat het bij dat laag insturen en laag houden om de tijdwinst, of heeft dat ook nog invloed op de funfactor?
Want hoog kun je toch minstens zoveel snelheid houden? Je legt dan wel een paar meter meer af, maar dan heb je ook langer lol ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mmm, hoog wordt bijna eng, omdat je dan halverwege de bocht de bovenste rand wel heel erg nadert/dreigt te overschrijden. Ik ben nog bezit te ontdekken of je kunt wisselen van lijn en of er andere mogelijkheden zijn.

Maar laag er in, dan krijg je de grootste g-krachten op je lijf en je gaat er met maximale snelheid door heen. Dan maar iets korter, maar wel de grootste kick!!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bij mij draait alles om fun en de kick, soms haal ik dat uit snelheid en soms uit een technische uitdaging.

Zo'n kombocht laag inzetten en gedurende de bocht iets omhoog gaan tot 2/3 (zeg maar bovenzijde van de zichtbaar aangereden 'rijstrook' van ±50cm) om de kombocht vlot naar beneden uitsturend te verlaten is leuk; je krijgt dan nog even een trap achteraan qua snelheid.
Bij dat verlaten moet je de bike dan met je lichaam weer loodrecht 'duwen', je gaat voor je gevoel dan iets liften.
In Rhenen kun je dat met wat minder risico mooi oefenen.

Als iedereen keurig die baan van 50cm blijft volgen, kan wat ik probeer te omschrijven niet meer door spoorvorming.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Klinkt een beetje als de techniek die je op de wielerbaan gebruikt bij een aflossing tijdens de ploegenachtervolging. Daarbij stuur je aan het begin van de bocht omhoog en ga je van kop af, de groep komt onderdoor en je sluit voor het einde van de bocht weer terug aan.

Ik ben een hele tijd niet meer op Amerongen geweest maar ik moet toch beslist weer eens die kant op geloof ik.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

kermit schreef:Gaat het bij dat laag insturen en laag houden om de tijdwinst, of heeft dat ook nog invloed op de funfactor?
Want hoog kun je toch minstens zoveel snelheid houden? Je legt dan wel een paar meter meer af, maar dan heb je ook langer lol ;-)
Ik stuurde specifiek deze bocht (bij andere kombochten kan het anders zijn) altijd hoog in en bleef hoog, maar dat resulteerde erin dat ik de bocht niet kon houden zonder te remmen. Ergens halverwege kwam ik dan in de situatie dat ik over de rand van de kom zou gaan als ik niet ging remmen... Dus ik weet niet of ik het moet gooien op tijdswinst of funfactor. Voor mij was het meer de situatie dat ik het A4-tje zag hangen met 'niet remmen' en dat ging niet zonder de bocht uit te vliegen :-D Dus ging ik op zoek of het aan mijn gebrekkige techniek of iets anders lag :bier:

Gisteravond dus laag ingestuurd en laag gebleven en de bocht zonder remmen kunnen nemen. Wel merkte ik, zoals al opgemerkt, dat de krachten op het lichaam groter worden en dat zorgt wat mij betreft wel voor een grotere funfactor :-D
Plaats reactie