Downhill kind off...

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Nicolai G16 XL Black, Liteville 301XXL RAW
Contacteer:

di 10 november 2015, 10:11

Ja maar droom niet te snel vooruit. Anders kun je misschien idd alvast een kamer boeken met een mooi uitzicht op een berg aan de Renkerstrasse 45 in Dueren. Maar vanuit je bed dromen is niet zo mooi als zelf naar beneden rijden.... :wink:
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

di 10 november 2015, 10:22

Ben je eigenlijk al wel in Schoorl geweest? Zou zo maar kunnen dat je daar alle "downhill" vindt die je zoekt. Want als ik het goed begrijp is voor jou downhill letterlijk "bergaf"?
Custom steel: http://project12.cc
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: durft meer dan ik

di 10 november 2015, 11:34

cheeta schreef:
JW schreef:En als je dan toch al in Limburg bent, half uurtje doorrijden naar Aken of beter Hurtgenwald, Malmedy, en je zit in een bikepark!
... welke niet geschikt zijn om met een 29" XC hardtail te doen, zeker niet zonder veel ervaring in dat soort terrein (en dan nog is het meer overleven). Huertgenwald groen is met een XC fiets te doen, maar voor zwart zou ik vast Renkerstrasse 45 in Dueren in de navi zetten...

Als je gewoon sneller naar beneden wilt, gewoon zoeken naar de betere routes met wat hoogteverschil in NL. Wat je in DH tracks, als Huertgenwald, Malmedy, etc... voorgeschoteld krijgt is dag en nacht verschil.
Ja klopt. Had ik me even niet gerealiseerd. Las het begrip downhill en fixeerde daar op ipv te zien wat er mee bedoeld werd, oeps! :wink:

En inderdaad zelfs groen (flowtrail) in hürtgenwald is stevig, wordt pas echt leuk als je met wat snelheid over het zware terrein kunt zweven, niet echt leuk als je er langzaam kan/moet gaan.

Aken is dan misschien een leuke stap verder, daar zijn wel gewone routes te vinden met wat meer hoogteverschil. Misschien ook de routes in Malmedy? die laatste ken ik niet dus ka ik niet over oordelen.

Richting Nijmegen vond ik ook leuke routes, ook heel goed qua hoogteverschil en fun. En gelijk een stuk minder ver dan ergens in (Zuid) Limburg!
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 10 november 2015, 12:40

JW schreef:Richting Nijmegen vond ik ook leuke routes, ook heel goed qua hoogteverschil en fun. En gelijk een stuk minder ver dan ergens in (Zuid) Limburg!
Dit weekend i.d.d op Nijmegen best wat plezier gehad. Je moet alleen wel even van de route afwijken en ik hoorde dat er gecontroleerd werd afgelopen zaterdag..

En je moet je hersens gebruiken want als je over een alternatief pad naar beneden gaat kunnen er ook bikers naar boven komen :)
flo amsterdam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Giant Talon 29er 2 2015
Contacteer:

di 10 november 2015, 13:18

tja... echt gewoon recht naar beneden....
nee niet echt, ik zoek zeg maar...

n track die met mooie bochten en n leuke snelheid naar beneden gaat, met hier en daar n sprong tussen door :P ik zag laatst op youtube wel n video van iemand die n track deed in winterberg wow.... die track, dat is eigenlijk wat ik zoek hahaha, zal kijken of ik hem nog terug kan vinden, wellicht dat ik hem zelfs vie dit forum heb gezien....
Show your horns! There can be only one...
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert

di 10 november 2015, 13:22

Check dan ook ff wat voor fiets die persoon op had, en wat voor protectie hij of zij droeg. Dat geeft je alvast een beeld voor de geschiktheid van jouw huidige uitrusting.
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
flo amsterdam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

di 10 november 2015, 13:23

https://www.youtube.com/watch?v=zNk2r2L ... HpbqA3Qw2m" onclick="window.open(this.href);return false;

dit dus :)
lijkt me haalbaar voor n hardtail.... en de snelheid is zeker te controleren hihi
anyway, dit soort tracks, dat zoek ik eigenlijk, maar weet dus niet of zo iets in NL te vinden is...
denk dat jullie middels dit filmpje wel weten wat ik bedoel ;)
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

di 10 november 2015, 13:27

Check die post van cheeta op pag 1.

Constant met je hand aan de rem naar beneden omdat je bike het niet aankan is niet leuk.
Als je tracks in Winterberg wilt downhillen moet je gaan sparen voor een andere machine dan je nu hebt, of ter plekke een dh bak huren.
Wil niet zeggen dat je met die hardtail geen lol kan hebben hoor maar die is niet ontworpen om ff lekker beetje te jumpen, anders heb je straks twee éénwielers in plaats van één tweewieler.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op di 10 november 2015, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm te kort.
flo amsterdam
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

di 10 november 2015, 13:32

hmmm dat is ff zuur dan hihi
ik dacht dat zo'n fiets wel wat kon hebben, genoeg video's op you tube van hardtails die jumps maken, uiteraard geen major jumps, maar hebben redelijk wat air time....

maar die full suspension fiets komt er wel, maar nog niet ;)
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

di 10 november 2015, 13:43

Je kan meer met een hardtail dan men soms denkt. Maar overschatten is niet verstandig.
Hard naar beneden in de Ardennen en Alpen zijn, afhankelijk van de trailkeuze geen probleem, mits je niet gaat doen alsof het een dikke fully is.
Je krijgt vanzelf duidelijk feedback waardoor je snel weet waar jouw grenzen en die van je bike liggen.
Kleine sprongetjes gaan ook nog wel maar je moet wel op de juiste manier landen, niet als een grindtegel op je zadel blijven plakken maar met je lichaam van top tot teen die klap van de landing opvangen.
Ga er anders in het voorjaar gewoon een keer een weekendje naar toe, huur zo'n fully en trek zelf je conclusie.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm te kort.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

di 10 november 2015, 13:47

Ja dat kan zeker kloppen. Maar dat zijn dan hardtails die ervoor gemaakt zijn. :wink: Jouw fiets is een prima fiets voor hier in Nederland, maar écht niet bedoeld om mee te springen. Die Bell Free cross in Winterberg zou hij waarschijnlijk wel overleven, omdat daar eigenlijk bijna geen sprongen zijn, en de sprongen die erin zitten zijn dan zo soepel dat je fiets er niet echte klappen krijgt.
En verder, die Free cross lijkt heel mooi glad (Dacht ik ook eerst), maar valt in de praktijk nog aardig tegen. Enorm veel remgaten, daar word je echt in elkaar geshaket op een 29er hardtail! :P

Ik snap je wel helemaal hoor, ik vind afdalen ook het mooiste wat er is. En ben ook op soort gelijke fiets als jij begonnen. En nu ik op aardig wat fietsen ervaring heb en zelf ook anders heb, realiseer ik me dat het maar goed is dat ik toen nog redelijk rustig aan deed, dat had die fiets anders niet overleefd. :-{

En wat er dan (waarschijnlijk) kapot gaat als je serieuzer gaat springen/grof afdalen
- Je wielen. Eerst krom, hoogteslagen en dan zeggen de spaken waarschijnlijk knap (of de velg)
- Je vork. Die gaat sowieso niet heel veel veren, en breekt misschien wel.
- Je remmen, niet kapot maar kans is erg groot dat je kokende schijven krijgt en je remkracht weg gaat :P

Heel negatief verhaal eigenlijk, maar wel de waarheid :roll:
Mijn advies zou zijn; ga eerst nog lekker op Utrechtse Heuvelrug knallen, je skills verbeteren. Daar gaat je fiets het prima doen waarschijnlijk.
Heb je dat gezien ga dan is wat verder kijken, koop evt. een goedkope dirtjumper oid (zie mijn onderschrift ook, zoiets is bijna onverwoestbaar) en ga daar is in Spaarnwoude en evt. Winterberg rijden. :-q
En vergeet vooral goede bescherming niet dan!
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: durft meer dan ik

di 10 november 2015, 15:18

+1, op filmpjes ziet het er vaak gladder in minder steil uit. En langzamer.

Daar komt ook bij dat het type fiets iets makkelijker of moeilijker kan maken. Zo kwam ik eens met mijn oude XC-hardtail op een stukje met veel echte springheuvels (geen enorm spul maar veel flinker dan je normaal in het wild tegen komt). Was geen fijn gevoel (ik kan me nog levendig die dubbel herinneren die ik net haalde). Met mijn huidige fiets, die er veel meer op gebouwd is, gaat dat gewoon beter/goed en die kan het hebben. Die oude hardtail is dan ook ten onder gegaan aan een scheur in het frame, die kon niet alles hebben, maar zal ook de leeftijd wel zijn geweest en heeft ook niets te maken met fully-hardtail discussie.

Maar dan hebben we het wel weer over wat extremer werk, gewoon lekker naar beneden scheuren en lol hebben gaat natuurlijk met iedere fiets!

En bij een bikepark huren (dat kan in Winterberg) is zeker een aanrader, kun je eens testen of die fiets/dat type fiets bevalt. En daar hebben ze ook cursussen.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker

di 10 november 2015, 18:18

Ach, tot minstens eind maart is alles toch niet open (m.u.v. Malmedy), dus gewoon lekker in Nederland fietsen.
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

di 10 november 2015, 19:06

Rondje Schoorl (zoals Suravida schreef) is ook best leuk. Hoewel de route makkelijk te rijden is zonder dat je daar ooit bent geweest wil ik je best een keer op sleeptouw nemen...
Spaarnwoude heb je een downhill ding. Niet echt lang (in 2 minuten beneden of zo) maar wel erg leuk, diverse lijnen met jumps. Daarnaast ligt het een mtb parcours waar ook pittige klimmen in zitten met best leuke afdalingen. Maar goed beide in NH. Je bent zo weer beneden.... omhoog lopen is dan ook niet zoveel werk ;)
If you wanna ride....
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

di 10 november 2015, 22:39

Amerongen heeft een afdaling die wel aardig is, deel heeft ook de bijnaam "bikepark Amerongen"
en zijn ook wel wat andere leuke afdalingen te vinden.
Anders inderdaad Spaarnwoude of Filty trails is ook wel een goeie om een beetje met DH te beginnen.
Schoorl heeft de Nok die ook nog wel de moeite waard is. Afdalingen die wij hebben zijn helaas max 2minuten lang.
langste die ik weet is volgens mij trauma pad in Nijmegen (kleine 3 minuten)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie