Conditie van mtb routes op internet weergeven en bijhouden

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Wat mij aangaat is zo'n advies overbodig.
Ik blijf onder zulke omstandigheden binnen maar niet uit "trailrespect" maar meer eigen materiaal respect. :-D
Als het straks droog wordt is een wandeling maken een mooi alternatief.
Laatst gewijzigd door George op za 16 maart 2019, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Post aangepast. Lees je pb's aub.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik ga er voetstoots vanuit dat het goed bedoeld is, maar uiteindelijk bepaalt elke TrailCareCrew dat voor hun routes

(Wij zijn dit weekend open, maar het is wel een twijfelgeval)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gisteravond, vlak voor sluitingstijd, was LV super! 6 uur geen regen en windkracht 5 had wonderen gedaan :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wind is absoluut een factor, maar vergis je niet in de hoeveelheid grondwater die we nog steeds te kort komen. Regenwater wordt in de bodem opgenomen als in een droge spons.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Vandaag de zondvloed. Morgen algehele trailrespect? :roll:
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik zag al eerder een "knuppel in het hoenderhok" voorbij komen; ik ga er nog één bij gooien.

Moeten we dan maar helemaal niet meer mtb-en op de routes in de wintermaanden, wat kan en mag nog wel in Nederland?

Ik bedoel, ik begrijp dat wij een klein en overbevolkt land zijn, veel mensen die van het zelfde stukje grond gebruik willen maken voor recreatie, sport, natuur beleving. Niet iedereen kan en wil op zijn vrije dag op de binnentrainer stappen om toch aan de conditie te werken, over techniek onderhouden en/of aan te leren nog maar te zwijgen. Op het moment dat het in NL "verboden" wordt om op mtb routes te rijden in de wintermaanden, stop ik echt met mountainbiken!

Ik ben niet een modderfietser, maar na een hele week binnen gewerkt te hebben, vindt ik het heerlijk om op mijn vrije dag een rondje te biken.. ja, ook als het regent en de paden modderig zijn. De overige dagen/avonden kan ik prima op de smart trainer doorbrengen maar het haalt het niet bij het gevoel van buiten biken met je bakkes in de wind en regen.

Ik hoor en lees sporadisch over "trailrespect" in het buitenland, de meeste paden zijn voor en door iedereen te gebruiken, onderhoud wordt er niet of nauwelijks gepleegd (en lijkt ook niet nodig te zijn) en met respect voor elkaar en voor de natuur rijd je daar rustig doorheen. Komt dat nou echt alleen maar doordat wij zo'n klein overbevolkt land zijn die met zijn allen op die kleine postzegel aan bospaden willen biken?

Persoonlijk denk ik dat het komt doordat we geen respect voor elkaar hebben, dat dat ervoor gezorgd heeft dat wij mtb-ers "eigen paden" hebben gekregen en dat er verwacht wordt dat we daar elke zondagochtend met 50 man achter elkaar aan op gaan rijden... en ja, dan gaan die paden dus stuk. Als alle paden voor iedereen op welke manier dan ook (biken/lopen/paardrijden/genieten/zwerven/met of zonder kinderen, honden etc.) gebruikt mogen worden (net zoals op veel plaatsen in het buitenland) en dan rekening met elkaar houdt, zijn er meer paden beschikbaar en is er geen sprake van "treintjes met bikers" op eenzelfde pad door het bos. Als de gebruikers van de natuur dan ook nog voor die natuur zorgen door hun rommel op te ruimen zou het helemaal mooi zijn.

Maar helaas hebben wij mensen dat met zijn allen voor elkaar verknald. Ik mtb nog maar een paar jaar maar zag hetzelfde gebeuren toen ik nog lange afstandritten op mijn paard reed... ruiterpaden... en schelden als er een wandelaar loopt met een kinderwagen of een loslopende hond. In plaats van elkaar een goede en fijne dag te wensen en elkaar in fatsoenlijke en gematigde snelheid te passeren. In het bos is het al net als in het verkeer...

Moraal van het verhaal; ga met respect met elkaar en de natuur om, houdt rekening met je medemens en wees vriendelijk in het voorbij gaan. Het imago van de fietser moet beter!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

sjuutje1969 schreef: vr 13 december 2019, 12:37 Ik zag al eerder een "knuppel in het hoenderhok" voorbij komen; ik ga er nog één bij gooien.

Moeten we dan maar helemaal niet meer mtb-en op de routes in de wintermaanden, wat kan en mag nog wel in Nederland?
nog veel meer tekst
Knuppel terug :D Ik vind bovenstaande nogal dramatisch en overdreven

Ik heb een enorme hekel aan modder (zeker op XC rondjes in NL, tijdens een trail/enduro achtig rondje in t buitenland is het wel leuk als het glad is) dus neem nooit het risico dat de trails modderig zijn, dat pakt voor de NL trails dus goed uit.

Ik kan echt vaak genoeg rijden in NL in de winter op prima droge tracks. Af en toe (komend weekend) vervang ik een ochtend fietsen door hardlopen, heb daar nog niet echt onder geleden..

Ja, dat betekent dat ik de dichtstbijzijnde banen hier vermijd (Broekpolder en Berschenhoek) in de winter, met Dorst en UHR veel betere alternatieven :-)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Knuppel erbij.
Als wij van WC Eend, die samen met een flinke groep vrijwilligers negen MTB-routes beheren, over 'trailrespect' beginnen en een wegblijf-verzoek de wereld insturen, dan is het vroeg genoeg. Tot die tijd mag je je gang gaan. Daarna ook trouwens. Het is altijd een verzoek. Zo'n verzoek doen we niet omdat we bezorgd zijn om jou of jouw fiets. Daar ga je zelf over. Wij gaan over de routes en het behoud daarvan. Bij meer dan 20mm neerslag per dag komen de rayonhoofden en de ijsmeesters bij elkaar. Eerder doorgaans niet.

Uit onze bezoekcijfers zien we dat jullie precies weten waar je op welk moment wel/niet moet zijn: de routes die in de zomer snel mul/droog zijn, zijn met nat weer in de winter altijd beter begaanbaar
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Even voor de perceptie: Er is al heel lang geen verzoek om weg te blijven geweest. Als je op de fora en sociale media kijk lijkt het alsof het schering en inslag is. Vertekend beeld.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4824
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mijn vraag was niet bedoeld als knuppel in hoenderhok maar meer uit nieuwsgierigheid. Hier (B’hoek, Vld) valt inmiddels niet meer normaal te fietsen, Zeist was vorig weekend al erg slecht, na deze natte week wrs nog slechter. Vandaag ook nog een flinke slok erop. Geen gekke vraag dus...
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

"Normaal fietsen" is ook een relatief begrip.
De een loopt al vast bij een worteltje over het pad waar de ander met alle prezier door 30cm modder knalt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zomaar een paar overdenkingen nav de post van sjuutje:
- trails in het buitenland en hier zijn meestal amper te vergelijken, door twee grote verschillen: vaak heel andere ondergrond (steen vs bosgrond) en een veel intensiever gebruik in NL. Daardoor veel meer slijtage.

- het is leuk als je geen rekening wenst te houden met de vele uren aan vrijwilligerswerk die in het aanleggen en onderhouden van de routes worden gestoken, maar de mensen die er zo in zitten zijn niet degenen die vervolgens aan het werk gaan om de boel weer te fatsoeneren. Wil je dus graag ook in de blub over de routes raggen, neem dan op z'n minst ook je verantwoordelijkheid en kom daarna meehelpen.
Of ga als het slecht is ergens anders rijden, er zijn nog steeds mogelijkheden om buiten de vaste routes om het bos in te gaan.

Doet me een klein beetje denken aan de afspraak op mijn werk dat iedereen z'n eigen rommel opruimt (kopje, bordje, bestek) maar dat het in de praktijk altijd neerkomt op die 10% die dat wel doen, en ook nog de troep van de anderen erbij pakken...

Wat betreft de opmerkingen over respect en netjes met elkaar omgaan, uiteraard een grote dikke vette mee eensch.
Respect voor al het werk van de routevrijwilligers zou je daar ook onder kunnen scharen. Wat Bert ook aangeeft, het is geen verbod maar een verzoek. En dat doen ze niet zomaar, alleen als het echt nodig is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Overigens ben ik zelf ook "routebouwer" in Marum (vanuit onze vereniging wordt samen met Patrick Jansen een nieuwe route aangelegd) en bestuurslid van een atb club... het is zeker niet zo dat ik "niets" doe en respect voor de vele uren van vrijwilligers heb ik natuurlijk ook (ben tenslotte zelf ook vrijwilliger).
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

sjuutje1969 schreef: vr 13 december 2019, 17:25 Overigens ben ik zelf ook "routebouwer" in Marum (vanuit onze vereniging wordt samen met Patrick Jansen een nieuwe route aangelegd) en bestuurslid van een atb club... het is zeker niet zo dat ik "niets" doe en respect voor de vele uren van vrijwilligers heb ik natuurlijk ook (ben tenslotte zelf ook vrijwilliger).

Dus als die route straks klaar is en er na een week regen een peloton BWR 's overheen komt waardoor alles kapot gereden wordt sta jij er met een vlaggetje bij om ze toe te juichen?
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

@sjuutje1969: Jij hebt het nu over niet meer mtb'en in de wintermaanden. Maar dat is toch compleet overtrokken?

Ik heb alleen kennis van de UHR op dit gebied. Maar kan me niet eens meer herinneren wanneer we in zo'n situatie de laatste keer hebben gevraagd om een keer een andere weekendbesteding te kiezen. Ergens in 2018?

Voor die enkele keer dat zoiets speelt is het toch niet zo'n ramp om een keer wat anders te gaan doen dan het plaatselijke mtb rondje?

Overigens snap ik de drang om ook met slecht weer lekker naar buiten te gaan zeker hoor. Zo'n indoor trainer komt er bij mij echt niet in. Alleen ga ik bij dergelijke hele slechte omstandigheden wat anders doen. Met de mtb wat gravel/zandpaden opzoeken, met de racefiets het asfalt op, hardlopen of lekker naar de klimhal. Dat is eigenlijk het enige dat ik binnen doe bij gebrek aan rots in Nederland.
Plaats reactie