MTBroute Otterlo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt je kunt je abonneren op de het klusteam mtb Veluwe dan zie je waar en door wie er gewerkt wordt.

Op Area 51 is het nu vooral even wachten op regen. Ben vandaag wezen checken en heb een hoop extra barricades opgeworpen zodat er niet echt meer gefietst kan worden (ook niet door die lui :wink: )

Ik ga deze week nog wel aan de slag aan de kinderroute maar dat is echt helemaal in Ede. Weet niet of je dat leuk vind stuur me dan maar een pb dan wisselen we even nummers uit en laat ik je weten wanneer.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Van wat ik hoor en lees is men weer druk bezig aan de totstandkoming van route Otterlo.
Ik las op Facebook een bericht dat er ook geluiden zijn dat de nieuwe route te lastig zou worden/zijn voor de recreatieve fietser?
Mijns inziens een goed teken, maar iemand die hier iets over kan verduidelijken?
Klinkt dat het dan een leuke route wordt.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik heb de route zoals op Kluitech.nl staat gereden. Area51 ( gedeeld met Lunteren) is het lastigste.
Er zaten elders ook delen vlak mul zand bij. Dat vind ik qua motivatie lastiger, maar dat zullen ze wel niet bedoelen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik ben deze week nog onderuit gegaan op de eerste steile afdaling van Area 51. Eigen schuld, maar ik kan me voorstellen dat dat voor minder ervaren fietsers te tricky is. Ik hoop zelf stiekem wel op een soort Kwintelooijen 2.0 :wink:
(Wat natuurlijk niet gaat gebeuren vanwege het gebrek aan hoogteverschil, maar toch)
kuijtje.nl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 560
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 12:55
Mijn mountainbike: Transition Trans AM, Lapierre Spicy FIT 5.0, Lapierre ProRace CF 9.9, Commencal Furious
Contacteer:

Rayb81 schreef: za 26 september 2020, 22:07 Van wat ik hoor en lees is men weer druk bezig aan de totstandkoming van route Otterlo.
Ik las op Facebook een bericht dat er ook geluiden zijn dat de nieuwe route te lastig zou worden/zijn voor de recreatieve fietser?
Mijns inziens een goed teken, maar iemand die hier iets over kan verduidelijken?
Klinkt dat het dan een leuke route wordt.
Gewoon ff rustig afwachten tot de route open gaat. Dat zal zeker nog voor het eind van het jaar zijn.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

klaast schreef: za 26 september 2020, 23:53 Ik ben deze week nog onderuit gegaan op de eerste steile afdaling van Area 51. Eigen schuld, maar ik kan me voorstellen dat dat voor minder ervaren fietsers te tricky is. Ik hoop zelf stiekem wel op een soort Kwintelooijen 2.0 :wink:
(Wat natuurlijk niet gaat gebeuren vanwege het gebrek aan hoogteverschil, maar toch)
Gewoon de mtb pakken ipv de crosser dan zal het vast peanuts zijn :tong
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Rayb81 schreef: zo 27 september 2020, 03:11 Gewoon de mtb pakken ipv de crosser dan zal het vast peanuts zijn :tong
Haha, ik heb Area 51 nog niet op de gravelfiets gedaan... Met de MTB onderuit gegaan dus. Maar zoals gezegd: eigen schuld. Ik werd verrast doordat er een klein dropje ontstaan was bovenaan de helling en twijfelde te lang hoe er mee om te gaan. Volgende keer overkomt het me niet weer 😉
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ik heb een nieuw stukje Otterlo bekeken. De twee woorden die een keer of 10 langskwamen waren: "Oh wauw!".

Ik hoop echt enorm dat dit te onderhouden en te handhaven is. Delen zijn inderdaad zeker niet voor mensen die van marktplaats voor 200 euro een 26inch MTB gehaald hebben om te kijken of de sport wat voor ze is, maar ik werd er enorm happy van!
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Vanmiddag rood, een gedeelte van blauw, paars en groen gereden rondom Ede. Bij Area51 het bruggetje over blauw (=route Otterlo) gepakt (ST06), aangezien de bordjes er inmiddels bij staan en de nieuwe stukken ingereden kunnen worden. Het laatste ‘verse stuk’ bij De Zanding gemist. Ik denk dat ik een bordje over het hoofd heb gezien vanaf de Koeweg (en dan kom ik nog wel uit de buurt en help ik af en toe mee... :-{ :~ ) Maar goed het stuk beginnend met Area 51 en dan het bruggetje over is wel een fantastisch stukje hoor... Hier en daar nog wel wat zacht in de bochten, maar dat komt vast wel snel goed. Hoop wel dit stuk een beetje gespaard blijft qua remkuilen, want ik zag al best wat sporen rechtuit lopen in de bochten. Als het morgen een momentje droog is; wellicht nog een keer proberen; ben wel benieuwd naar het nieuwe stukje. Het stuk vanaf de Koeweg weer terug naar ‘s Heerenloo is ook wel een fantastisch ‘blaasstukje’. Weliswaar weinig hoogteverschillen, maar vooral op snelheid wordt hij wel leuk.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Joop! schreef: za 3 oktober 2020, 18:09 Vanmiddag rood, een gedeelte van blauw, paars en groen gereden rondom Ede. Bij Area51 het bruggetje over blauw (=route Otterlo) gepakt (ST06), aangezien de bordjes er inmiddels bij staan en de nieuwe stukken ingereden kunnen worden. Het laatste ‘verse stuk’ bij De Zanding gemist. Ik denk dat ik een bordje over het hoofd heb gezien vanaf de Koeweg (en dan kom ik nog wel uit de buurt en help ik af en toe mee... :-{ :~ ) Maar goed het stuk beginnend met Area 51 en dan het bruggetje over is wel een fantastisch stukje hoor... Hier en daar nog wel wat zacht in de bochten, maar dat komt vast wel snel goed. Hoop wel dit stuk een beetje gespaard blijft qua remkuilen, want ik zag al best wat sporen rechtuit lopen in de bochten. Als het morgen een momentje droog is; wellicht nog een keer proberen; ben wel benieuwd naar het nieuwe stukje. Het stuk vanaf de Koeweg weer terug naar ‘s Heerenloo is ook wel een fantastisch ‘blaasstukje’. Weliswaar weinig hoogteverschillen, maar vooral op snelheid wordt hij wel leuk.
Stuk wat je bedoelt start bij het Rooseboomswegje. Is redelijk goed te vinden ondertussen. Je kunt met de lege palen, en wat oude route de boel wel redelijk aan elkaar knopen ondertussen. Is een heel mooi stukje en het meest technische gedeelte. Boven op de stuifrug, draaien, keren, tussen bomen door en steile stukjes. Wel te doen allemaal voor de wat beter geoefende biker. Echt een route waar je blij bent dat ook mountainbikers mooie stukjes natuur toebedeeld krijgen. Wel onderhoud gevoelig denk ik. Echt genieten in ieder geval, laten we er goed voor zorgen met zn allen.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Heb vanmiddag het gedeelte bij De Zanding gereden (en 4e Stravatijd neer gezet, tegen mijn verwachting in met buitengewoon slechte benen...:tong )...
...is wel een heel gaaf stukje geworden en inderdaad mooi dat er ons mtb’ers een stuk over dat heuvelruggetje beschikbaar is. Weet niet welk diabolisch brein dat stuk heeft uitgelegd, maar het is wel flink werken, met name op de venijnige klimmetjes die er in zitten. Weet niet of ik het hardop mag zeggen, maar dan is Kwintelooijen wel een stuk makkelijker. :wink:

...maar inderdaad wat jij zegt: hij zal heel onderhoudsgevoelig zijn


Over onderhoudsgevoelig gesproken: ik zag al hoefsporen op ST06 vanmiddag (het deel na het bruggetje in het verlengde van Area51). Hoop dat dit niet structureel wordt, anders blijft er niets van over.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Joop! schreef: zo 4 oktober 2020, 19:38 Over onderhoudsgevoelig gesproken: ik zag al hoefsporen op ST06 vanmiddag (het deel na het bruggetje in het verlengde van Area51). Hoop dat dit niet structureel wordt, anders blijft er niets van over.
Ja en stront, ik zag het ook inderdaad. Maar kunnen daar geen runderen lopen? Dat het geen ruiters zijn maar local wildlife? :wink:
De club van Otterlo is wel erg enthousiast en betrokken daar ligt het niet aan, maar zelfs nu de route vooral opgezocht wordt door locals zie je bij de steile klimmetjes al aardig wat voetstappen. Hoop dat het niet kapot gelopen wordt. Wat ik me afvroeg, bij veel klimmetjes leek de humuslaag juist bewust intact gelaten. Klopt dat, en zo ja is dat om uitdroging van de tracks te voorkomen? Dat die stukken het vocht juist vasthouden?
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Dat is wel een beetje de tactiek die er toegepast wordt op de routes; of juiste de humuslaag van naast de trail door het wittige zand heen te mengen. Eén voorwaarde is daarbij wel wenselijk en dat is dat de route wel goed aangereden wordt.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Ja dat dacht ik al. Probleem is alleen wel dat er al aardig afgestapt wordt aan de sporen te zien op die stukjes waardoor het juist kapot gaat. Maar goed, dat wordt misschien wel minder naar verloop van tijd.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4656
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gisteren ook Otterlo eens helemaal gereden. Wauw dat stukje achter het Mosselse zand is echt heel gaaf. Duidelijk te zien dat hier al langer werd gereden door locals. Wat een feestje. De meeste hm per km zitten voorlopig hier in dit stuk. Idd vergelijkbaar met Kwintelooien.

Dus dat wordt wat als van de zomer al die toeristen een leuk rondje gaan fietsen :o :-{

Een van de passages tussen 2 boompjes door in de klim over een wortel zal heel lastig zijn. Moest mezelf ook even vastpakken aan de boom en verder trekken. Verder hele gave afdalingen en dan weer steil omhoog.

Route Otterlo wordt echt een volwaardig mtb route. Alleen moet je wel voor bepaalde tijd bij s heerenloo zijn anders zit het hekje dicht.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie