Herperduin vaste route (rood)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
RaRa
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 21 augustus 2017, 12:00

Momenteel wordt er door Team Maashorst een enquête gehouden over de recreatie en grazers in de Maashorst (incl. Herperduin). Wil jij eraan meewerken dat hierin ook de meningen van de mountainbikers worden meegenomen, vul dan deze lijst in. Dat kan tot 10 juni.

Je vindt de lijst hier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... =0&c=0&w=1 of kijk op www.allemaalmaashorst.nl.

Het invullen duurt ongeveer 15 minuten en is volledig anoniem, tenzij je aangeeft dat je later nog benaderd mag worden voor een telefonisch vervolginterview.

PS Goed om te weten: wij mountainbikers zijn vertegenwoordigd in de Adviesraad van de Maashorst, die adviseert over onder andere de recreatie in het gebied en de toegankelijkheid. Ik ben samen met enkele mede-mtb-ers lid van deze adviesraad waarin wij de belangen van de mountainbikers vertegenwoordigen. Als je vragen of opmerkingen voor ons hebt dan kun je ons benaderen via de facebook pagina van het MVTO. Maar we kijken uiteraard ook regelmatig naar de posts in dit forum.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Gisteren na een half jaar deze route weer eens gereden nadat het de afgelopen dagen best veel had geregeld. We zijn gestart vanaf (blijkt nu hier) de parkeerplaats van de St. Annastraat. Als je vanaf Uden komt met de auto is dat wel een fijne parkeerplaats vind ik zelf.

Eigenlijk begint daar ook het mooiste stuk met de heuvelrug en een lekker flow stukje. Aan de kant van Berghem, die heuvelrug ligt er niet zo goed bij. De afdalingen daar zijn echt een stuk gevaarlijker geworden dan een half jaar met drops vanaf wortels. Nu was het gisteren daar nog eens zo mul door de regen. Bij de nieuwe uitkijktoren heb ik net zoals bij de oversteek van de zandvlakte na de gevaarlijke afdaling daar af moeten stappen. Dat is geen ramp want volgens mij moet vrijwel iedereen op die 2 punten afstappen. Uiteindelijk hadden we de route in 51 minuten gereden.

Het was nog best druk s'ochtends in het bos. Waarschijnlijk omdat meer mensen wisten dat het in de middag slechter weer werd. Ook viel mij het op dat er een aantal mensen met kinderen deze route doen. Ik neem aan dat ze de gevaarlijke passages van de route dan mijden.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik was er zondag ochtend ook toevallig.

Bij die uitkijktoren is echt niet te fietsen. Daar moet ik ook lopen. Hoop dat ze daar een alternatief voor vinden/maken.
Die zandvlakte is nog over te steken. Die gevaarlijke afdaling aan het begin is te vermijden door 2 gangetjes verder de vlakte op te rijden.

Die andere afdelingen worden steeds uitdagender. Die tweede, minst uitdagende is nog te omzeilen door vlak voor de afdeling rechts naar beneden te rijden.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Bij twee punten is het trouwens wel kiezen als je de route niet kent. Bij het hek bij de A50. Je kunt daarvoor het hek langs gaan, daar staan ook de meeste sporen, maar officieel is de route nog steeds dat je door het hek moet en dan het brede pad richting crossbaan moet volgen. Volgens mij gaan inmiddels nu de meeste bikers vlak langs het hek rechtsaf en rijden ze tot het volgende hek dichtbij de crossbaan om vervolgens weer de route op te komen. Of is dit inmiddels het officiële stuk geworden?

Bij de heuvelrug aan de kant van Berghem direct waar de oude uitkijktoren staat zou je eigenlijk schuin naar rechts moeten, maar ik zag daar meer sporen naar links gaan. Links zou ook wel makkelijker fietsen over de heuvelrug dan het officiële stukje te volgen. Het gaat maar om zo'n 50 meter, maar raar vond ik het wel...

Die gevaarlijke afdalingen zijn voor mij persoonlijk niet zo'n probleem, maar als je niet een goede fiets, de durf en techniek hebt dan kan dit best link zijn. Ik heb in iedergeval zondag wel fietsers gezien die naar een andere weg zochten bij een linke afdaling. Of ja, een kind stond in ieder geval met zijn fiets aardig te kijken hoe ik van een kleine afdaling (was de afdaling na de lange afdaling van de zandvlakte, dus niet eens heel lang maar wel eentje met aardig wat wortels) ging.

Ook merkte we dat lang niet iedereen de vaste route rijd. We kwamen op brede paden soms tegenliggers tegen. Daar was het niet erg, maar op smalle singletracks moet je dat niet hebben. Gelukkig kwamen we daar geen tegenliggers tegen.
twingens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 26 juli 2017, 12:02
Mijn mountainbike: Giant Anthem X

26e de route gereden, nog voordat de meeste regen was gevallen. Kon een behoorlijk snelle tijd neer zetten (33:50 op segment Herpenduin Rode Route St. Annastraat.). Met de juiste versnelling en kracht kom je ook gemakkelijk door de losse zand stukken heen. Naar mijn inziens kan de route nog wel op een paar plekken verbeterd worden en de wat lange bredere stukken eruit gehaald worden. De 'wat gevaarlijke' afdalingen maken de route juist leuk voor de wat gevorderde fietsers. Ben benieuwd of er nog snellere tijden gezet gaan worden als het zand wat minder mul is.
al met al een top rondje in de buurt!
scalpel1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 10 december 2009, 18:11

Toch maar eens reageren op bovenstaande reacties als "trailcrew" en mede vertegenwoordiging mtbers in Maashorst/Herperduin .
Klachten gehad over gedrag mountainbikers inderdaad nabij dat poortje , al diversen malen een stroomstoring is geweest daar er tegen die draad aan wordt gefietst is , al diversen malen door bos beheer geblokkeerd maar wordt net zo vaak weer aan de kanten gesleept.
Komen binnen niet al te lange tijd nu zware stammen te liggen die niet te verslepen zijn.
Geld ook p plaats St Annastraat waar een omleiding is gemaakt ivm komst p plaats. Rechtdoor zoals in het verleden ging in verband met veiligheid niet meer en is toen ook geblokkeerd. Is ook weer weer weg gesleept met als gevolg dat het een beschadigde auto opgeleverd heeft.
Ook hier worden nu zware stammen neergelegd.
Let wel dat dit soort gedrag er de mtbers geen goed aan doet als mede de ' segment rijders" Het zijn mtb routes en geen "racecircuit" waar iedereen aan de kant moet , daar kom ik aan.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

scalpel1 schreef: wo 2 september 2020, 20:32 Let wel dat dit soort gedrag er de mtbers geen goed aan doet als mede de ' segment rijders" Het zijn mtb routes en geen "racecircuit" waar iedereen aan de kant moet , daar kom ik aan.
Ik denk niet dat het gedaan wordt omdat ze een "racecircuit" verwachten. Ik persoonlijk vind de wijziging bij de parkeerplaats ook minder, maar ik snap het soort van... ( Ik heb daar nooit een gevaarlijke situatie gezien)
En dat lange saaie stuk langs het hek is ook minder mooi dan een singletrack door de bossen. Als ze nu de route een paar meter voor het hek laten afdraaien en een mooie singletrack door de bossen laten lopen niet langs de stroomdraad dan zou iedereen toch happy zijn. Ook in die situatie niet een "racecircuit" geval, want buiten het hek om kun je echt harder door pakken als je dat zo graag wil.
Maar ik zie veel veranderingen in de maashorst routes om rekening te houden met de grote grazers, en het zijn tot nu toe nog geen verbeteringen geweest.
twingens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 26 juli 2017, 12:02
Mijn mountainbike: Giant Anthem X

De laatste aanpassingen die zijn gedaan aan de route zijn dermate slecht gemaakt dat het alle snelheid uit de route haalt. Ik snap dat het voor minder gevaarlijke situaties zorgt maar maak de aanpassingen dan goed en niet met speelgoedzand uit een speeltuin...
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

twingens schreef: do 3 september 2020, 08:38 .... alle snelheid uit de route haalt......
Moet je per se met snelheid over de route dan? Ik houdt wel van wat bochtenwerk en technische uitdagingen. Het intervallen op de mtb is juist wat ik mooi vind. Wil je met snelheid onverhard door kunnen rijden, dan zou ik een gravelbike kopen.

@scalpel1: goed werk op de routes! :-q Ik erger mij ook aan die afgebroken blokkades of afsnijdingen van bochten, je legt ze er niet voor niks neer. In de Maashorst bij Uden en Zeeland ontstaan ook al van de afsnijdingen. Leg er soms takken op, mar de volgende keer zijn die weer weg helaas, Houdt je gewoon aan de paden, want door dit gedrag mogen wij als mtb-ers op den duur nergens meer komen met onze MTB.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
twingens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 26 juli 2017, 12:02
Mijn mountainbike: Giant Anthem X

Het intervallen op de mtb is juist wat ik mooi vind. Wil je met snelheid onverhard door kunnen rijden, dan zou ik een gravelbike kopen.
Wat is er mooier dan steeds sneller over je plaatselijke rondje kunnen? Bochtenwerk en technische uitdagingen wil je toch ook steeds sneller kunnen nemen?

Ik snap alle aanpassingen zeker maar zorg er dan voor dat ze goed worden uitgevoerd zodat er geen omleidingen gemaakt gaan worden.

En als je dan toch echt bochtenwerk en technische uitdagingen wil is Herperduin toch echt kinderspel vergeleken met bijvoorbeeld Groesbeek/Nijmegen of UHR.
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Vandaag Herperduin weer eens gereden, er was zelfs om de nieuwe afzetting bij het hek heen gereden, dwars door de struiken denk ik dan? Daar waren weer takken iverheen gegooid en die hingen weer half in het hek inmiddels. Hoe moeilijk is het voor mensen om zich aan de route te houden terwijl het daar nu zo overduidelijk was dat het niet de bedoeling is er langs te gaan.

Verder goede aanpassingen, de afdaling van het eerste heuvelruggetje na Hoessenbosch is verbeterd en loopt op deze manier wat beter, verder zijn die steeds verder slijtende afdalingen naar de zandvlakte er uit en is er een redelijk goed alternatief voor terug (ik vond die oude afdalingen wel mooier maar ze sleten dermate hard weg dat ik deze aanpassing wel begrijp). Goed werk van de trail crew.
paashaas123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 6 juli 2020, 15:14

Ook mooi dat de beklimming naast de parkeerplaats (zuidkant) weer is opengemaakt. Pittig stukje! De meeste moeten toch afstappen...
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Is die officieel weer open? Of opengebroken door MTB-ers die menen het beter te weten dan de route-onderhouders?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
scalpel1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 10 december 2009, 18:11

deefdeef schreef: wo 21 oktober 2020, 12:21 Is die officieel weer open? Of opengebroken door MTB-ers die menen het beter te weten dan de route-onderhouders?
Is niet officieel, word weer opnieuw dicht gelegd i v m veiligheid.
Crew
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Dat dacht ik al.
Volgende keer een hekje plaatsen?

Snap niet waarom ze dit blijven openbreken, nog even en we zijn als MTBers niet meer welkom in Herperduin. Maar dat schijnen sommige niet te snappen of het interesseert ze niet. :roll:
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie