Herperduin vaste route (rood)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
scalpel1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 10 december 2009, 18:11

[quote="Baron Tankhe"

Geen idee of er mensen op dit forum betrokken zijn bij het onderhoud van deze route. Via een zoektocht van stichting naar stichting, ben ik nu bij stichting vrijwillig landschapsbeheer Uden terecht gekomen. Die schijnen recentelijk het beheer te coördineren. Verwacht binnenkort contact met de juiste persoon. Ben benieuwd wat er georganiseerd wordt en evt mogelijk is. Is een mooie route om te rijden, maar in de zomer vrij veel los zand idd.
[/quote]
Volgens mij zitscalpel1[/url] bij de trailcrew.
[/quote]

Vissit Brabant heeft onderhoud routes afgelopen zomer overgenomen. Zij werken inderdaad met vrijwilligers Landschap beheer.
Echter deze bestaat tot nu toe grofweg gezegd bovengronds. Voor de ondergrond(hard nodig) moet men aankloppen bij de grondeigenaren en daar wringt nu net de schoen. Dat moet uitbesteed worden en wie betaald en wie begeleid dat. Heb dat voor Vissit Brabant om de hoek kwam kijken altijd gedaan.
Bezig nu weer aan het lobbyen om het gedaan te krijgen daar het met Vissit Brabant niet opschiet.
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Ter info...bericht ontvangen....
Beste heer Smits, Hoi Frank,

Inderdaad heeft de stichting Vrijwillig Landschapsbeheer Uden het beheer van de volledige MTB routes van de Maashorst op zich genomen. Dit doen we echter pas sinds september 2020. Alle vrijwilligers zijn geoefende mountainbikers met jarenlange ervaring. Wij hebben geconstateerd dat er op enkele plaatsen op de diverse routes wat achterstallig onderhoud is in m.n. de bewegwijzering. Dat hebben we vooralsnog bijna opgelost. Er zullen in Bernheze, Oss en Landerd nog wel enkele aanwijsbordjes van de bomen worden gehaald en geplaatst worden op paaltjes. Dat is wel zo netjes en tevens ook afgesproken met de bosbeheerders van alle gemeenten waar we veelvuldig contact mee onderhouden.

Zo zijn er tussen september 2020 en januari 2021 twee volledige controles uitgevoerd met volgens het protocol van Visit Brabant en soms na overleg met de beheerders van de gemeenten. Ondanks Corona zijn we telkens toch met meerdere vrijwilligers op pad gegaan om met eenzelfde bril de routen te controleren en waar nodig beheer te voeren. In januari en februari hebben we op 3 locaties in Uden met hulp van de gemeente Uden enkele natte dellen van de route aangepakt. VisitBrabant heeft in januari j.l. nog bevestigd onze wijze van aanpak en makkelijk aanspreekpunt te waarderen.

Individueel blijven onze vrijwilligers tussen de ‘officiële’ inspectieronden door de routes ook berijden en waar nodig gaan we over tot beheer. Vooralsnog was daar geen sprake van. Wij gaan deze week de voorjaarsinspecties opstarten en verwachten over ruim twee weken de inspecties afgerond te hebben. Mochten wij je hulp kunnen gebruiken zullen we je zeker benaderen.

Bedankt alvast voor je aanbod.

Willem Peters
Coördinator sVLU
dropper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 8 april 2021, 11:34

Gaat dat dan over Herperduin (rood) of over de andere routes zoals Uden en Zeeland?

Oss (Herperduin) is namelijk uit het overleg van de Maashorst gestapt https://www.bd.nl/oss-e-o/osse-raad-ste ... ~ac2812ba/

Het zou goed zijn als er wat meer gecommuniceerd wordt, vaak zie je ook als er aanpassingen gedaan worden niet iedereen het er mee eens is en ik uit eigen ervaring ze soms zelf gevaarlijker vind.
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

dropper schreef: ma 12 april 2021, 21:00 Gaat dat dan over Herperduin (rood) of over de andere routes zoals Uden en Zeeland?

Oss (Herperduin) is namelijk uit het overleg van de Maashorst gestapt https://www.bd.nl/oss-e-o/osse-raad-ste ... ~ac2812ba/

Het zou goed zijn als er wat meer gecommuniceerd wordt, vaak zie je ook als er aanpassingen gedaan worden niet iedereen het er mee eens is en ik uit eigen ervaring ze soms zelf gevaarlijker vind.
Dat stukje kende ik nog niet. Dat is vrij actueel zo te zien.
In de basis ging het mijn zoektocht om een steentje bij te dragen bij onderhoud. Als meedenken kan/mag, graag.
Ben benieuwd of we wat puzzelstukjes bij elkaar krijgen en hopelijk wat actieve communicatie-lijnen.
scalpel1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 10 december 2009, 18:11

Individueel blijven onze vrijwilligers tussen de ‘officiële’ inspectieronden door de routes ook berijden en waar nodig gaan we over tot beheer. Vooralsnog was daar geen sprake van. Wij gaan deze week de voorjaarsinspecties opstarten en verwachten over ruim twee weken de inspecties afgerond te hebben. Mochten wij je hulp kunnen gebruiken zullen we je zeker benaderen.

Bedankt alvast voor je aanbod.

Willem Peters
Coördinator sVLU
[/quote]

Wil er toch onjuistheden uitlichten van Willem. Tot en met halfweg 2020, de routes Geel/Rood/Groen/blauw, mede verantwoordelijk geweest voor aanleg/coördinatie/uitvoer en beheer in samenwerking met bosbeheer Oss/Landerd/Uden/SBB en IBN en de fietsclubs uit regio.
Betreffende boswachters zijn inmiddels al een paar jaar gepensioneerd evenals mijzelf en vond/vindt het ook wel welletjes geweest. IBN zijn in hun werkzaamheden beknot wat betreft de mtb routes. Het natte stukje wat bewerkt is middels een minikraantje in Uden heeft de gepensioneerde boswachter voor gezorgd daar er in het bos nog andere werkzaamheden plaats vonden.
Oss en Landerd stellen het nog wel op prijs als ik nog wat "overzicht" zou houden ,vandaar mijn "bemoeienis"

Groeten "opa Mari"
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Bedankt voor de extra toelichting en "bemoeienissen" Mari.
Eea staat dus letterlijk op wat los zand. Zou mooi zijn als we op zijn minst inzage kunnen krijgen in de bevindingen na de geplande controle rondes. Krijg jij die of vindt dat achter de schermen plaats?
Het is niet mijn ambitie om hier een project van te maken, maar wellicht kan ik je ergens bij helpen Mari. Zeker nu (mij) duidelijk wordt dat er door diverse partijen zeer veel waarde wordt gehecht aan je (voorgaande) inspanningen, maar de officiële aangewezen instanties hier aan voorbij ljken te gaan.
Ik hou je op de hoogte als ik meer info losgepeuterd krijg.
Gr. Frank
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Interessant want er wordt best wat reclame voor de routes gemaakt dmv foldertjes bij bijv. boerderijwinkels etc. in de buurt. Je zou dat niet verwachten als onderhoud van de routes uitblijft.

Overigens dacht ik dat de eigenaar van Mastworp waar je mountainbikes kunt huren ook aardig wat inspraak heeft omtrent de routes (niet zo zeer de rode route want die ligt daarvoor eigenlijk te ver weg).

Overigens wie is dan verantwoordelijk voor het onderhoud van de oranje route? Een jaar geleden ontbraken daar paaltjes van. Volgens mij zijn er inmiddels wel wat van vervangen als ik de reacties op mtbroutes mag geloven. Route rij ik niet meer ivm te saai.
Fransx
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 19:17

Zou mooi zijn als er op de route wat leuke drop offs of tafels gemaakt worden.
Met name een mooie plek richting de domineeshoef.
Daar kun je ze mooi maken maar ook de keuze er langskomen te rijden
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Drops zijn wel leuk (zoals het dropje wat er eerst was), maar ik vind het ook juist wel weer mooi aan Herperduin dat het een wat natuurlijke route is. Wat mij betreft wordt het ook weer geen brede achtbaan zoals LDD.

De stukken zand bij bijvoorbeeld de uitkijktoren zijn wat mij betreft ook geen probleem eigenlijk, ik kom daar altijd wel door, ook in de zomer, al loopt de hartslag wel op met de mulheid ;). Beetje uitdaging!
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik zag gisteren dat het deel "Nieuwe Electric Boogie Woogie" op een paar probleem stukken en met name het vaak modderige deel daarna, door de bosjes, flink wordt aangepakt met meer afwatering en bewerking van de ondergrond! Goed bezig! :-q
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Gisterenavond een rondje gedaan. Is idd behoorlijk wat onderhoud gedaan. Route ligt er voor het grootste deel erg mooi bij. Heerlijk.
dropper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 8 april 2021, 11:34

Wat mij betreft is er te veel onderhoud gedaan, route is er niet beter op geworden met die brede paden tenzij ze er nog kombochten van gaan maken. Ook op her en der wortels weggehaald waar je voorheen nog leuk om heen moest sturen (net voor het punt waar je de bosweg oversteekt bijv.)

Singletrack voor parkeerplaats hoesenbosch(Singeltrack naar klauterwoud volgens strava) is zelfs gevaarlijker geworden met die kuilen bij het uitkomen van meerdere bochten.

Die omgevallen boom jumpje is dan weer goed gedaan (vooral laten liggen!)
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

dropper schreef: ma 5 juli 2021, 11:27 Wat mij betreft is er te veel onderhoud gedaan, route is er niet beter op geworden met die brede paden tenzij ze er nog kombochten van gaan maken. Ook op her en der wortels weggehaald waar je voorheen nog leuk om heen moest sturen (net voor het punt waar je de bosweg oversteekt bijv.)

Singletrack voor parkeerplaats hoesenbosch(Singeltrack naar klauterwoud volgens strava) is zelfs gevaarlijker geworden met die kuilen bij het uitkomen van meerdere bochten.

Die omgevallen boom jumpje is dan weer goed gedaan (vooral laten liggen!)
Ja ik ben het hier wel mee eens. Toen ik mijn post plaatste waren ze net begonnen, maar inmiddels is men wel erg enthousiast verder gegaan en is er veel uitdaging uit de route gehaald eigenlijk. Wat je zegt: een paar wortels, een kuil aan de zuid kant met een bultje ervoor waar je overheen kon springen...

Ik hoop ook dat er een paar KOM bochten komen in dat stuk door de bosjes na de "Nieuwe electric boogie-woogie". De afwatering is goed en ook nodig daar, maar het zou de flow wel ten goede komen als daar wat KOM bochten komen.
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Eens. Begon goed, maar is wat te enthousiast gedaan wat mij betreft. Diverse korte kuilen weg en afwatering verbeterd is top. Maar precies zoals je zegt, het is nu wel doorgeslagen met wegwerken van natuurlijke opstakels.
Ben wel blij dat (eerste indruk) de route ook na flinke neerslag langer berijdbaar (en heel) lijkt te blijven. Wat meer opstakels mag echter best. (Het is ook nooit goed hè :D )
Fransx
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 26 april 2021, 19:17

Het lijkt erop dat de route een speedroute gaat worden. Alles wordt zo glad getrokken dat je er inmiddels met een gewone fiets gereden kan worden. Alle sprongetjes en kuiltjes worden weggehaald. Jammer maar ook gevaarlijk. Je gaat zo veel harder rijden maar als je met 25 per uur een heuveltje af gaat en er ligt onderaan in een bocht ineens een zandbak van 2 meter los zand dan is dit vragen om ongelukken. En de hulpdiensten daar krijgen wordt een hele uitdaging.
Misschien de onderhoudsploeg eens een rondje laten doen samen met ons. Sta er voor open om samen te kijken. Rijd 2 x per week de route, en kan tijd vrij maken om samen te kijken en tips geven,Of een rondje laten doen in Groesbeek.
Plaats reactie