Herperduin vaste route (rood)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Ik heb ook ooit aangeboden te helpen onderhouden. Zolang ik er tijd voor vrij kan maken, is het mooi om een steentje bij te kunnen dragen. Dit was toen de (laatste) feedback:

"..
Individueel blijven onze vrijwilligers tussen de ‘officiële’ inspectieronden door de routes ook berijden en waar nodig gaan we over tot beheer. Vooralsnog was daar geen sprake van. Wij gaan deze week de voorjaarsinspecties opstarten en verwachten over ruim twee weken de inspecties afgerond te hebben. Mochten wij je hulp kunnen gebruiken zullen we je zeker benaderen.
.."

Zal toch nog eens contact opnemen om te kijken wat er mogelijk is. Vooropgesteld dat ik het zeker fijn vind dat er onderhoud wordt gedaan, zou wat meer overleg of samenwerking met rijders nog mooier zijn.
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Ik ben ook wel bereid mee te werken/denken dus als daar nog iets uit komt en indien gewenst, let me know!
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Mail gestuurd, nog geen reactie.

Kom net volgende bericht tegen. Heeft wel wat raakvlakken (en voor mij weer een nieuwe naam)

https://dtvnieuws.nl/nieuws/artikel/beh ... lijk-falen
dropper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 8 april 2021, 11:34

Zo het laatste stuk na de crossbaan is ook omzeep geholpen door er een afgesloten gebied van te maken, je moet dus voor 1km fietsen door 2 klaphekjes heen.

Vraag me echt af wat het nut er van is, een paar schapen op dat stuk?

Hopelijk komt de crew eindelijk eens een keer goed in actie om de route te verbeteren en andere paden te kiezen. Het losse zand bij de uitkijktoren is nu al niet meer te doen.

Ken zelf genoeg andere paden in het gebied waar je mag fietsen maar dit is echt geen trekpleister meer. De oude vuilnisbelt is ook al niks meer van over :(
Gebruikersavatar
alero
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 5 maart 2011, 18:49

Wat is er nu mis met wat los zand, daar leer je sturen:)
Het hele gebied is al erg druk in gebruik bij diverse recreanten, en om te zorgen dat die schapen niet voor de voeten of wielen komen zijn er afrasteringen met hekjes.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan van zo een hekje ook een TTF maken:

Afbeelding

Zoiets heb je op verschillende routes in Nederland.
geertk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 7 augustus 2015, 19:29
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Willem Altes schreef: do 31 maart 2022, 00:00 Je kan van zo een hekje ook een TTF maken:

Afbeelding

Zoiets heb je op verschillende routes in Nederland.
Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn! :-q
Het mulle zand bij de toren vind ik persoonlijk ook geen probleem, ook dat is mountainbiken.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

dropper schreef: di 29 maart 2022, 22:15

Hopelijk komt de crew eindelijk eens een keer goed in actie om de route te verbeteren en andere paden te kiezen.
:~ :~ Nou ik denk, of weet eigenlijk wel zeker, dat de medewerkers al hun uiterste best doen om er een leuke route van te maken binnen de beperkingen die er opgelegd worden door natuurbeheerders en gemeente. Beetje cru om dit zo te stellen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
dropper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 8 april 2021, 11:34

deefdeef schreef: vr 1 april 2022, 11:23
dropper schreef: di 29 maart 2022, 22:15

Hopelijk komt de crew eindelijk eens een keer goed in actie om de route te verbeteren en andere paden te kiezen.
:~ :~ Nou ik denk, of weet eigenlijk wel zeker, dat de medewerkers al hun uiterste best doen om er een leuke route van te maken binnen de beperkingen die er opgelegd worden door natuurbeheerders en gemeente. Beetje cru om dit zo te stellen.
Tja als de crew/medewerkers en de werkzaamheden totaal onvindbaar zijn op het internet gaat bij ons de illusie wekken dat er niks gedaan wordt.

Zo moeilijk is het toch niet om ff hier of weet ik veel waar ff een update te plaatsen?

Het enige wat ik en andere fietsers zien is dat de route achteruit gaat

Wil best helpen met wat dan ook mocht dat nodig zijn
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

De crew, zijn de medewerkers van de gemeente en wat vrijwilligers, die niet altijd op internet en fora zitten.

En er is wel degelijk onderhoud, zoals laatst na de storm zijn er overal bomen van de route gehaald en gezaagd.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Ik geloof ook wel dat er onderhoud word gepleegd. Alleen zijn een de laatste tijd alle wijzigingen op de routes niet ter verbetering van de routes maar vooral om andere redenen. Je haalt niet alle leuke stukken er uit om een route te verbeteren.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Volgens mij zijn er de laatste tijd geen stukken uitgehaald, enige wat ik kan bedenken is dat ze de route iets verlegd hebben om die mulle zand-afdaling er uit te halen en die rare poortjes die er ineens staan.

Aanpassingen zijn inderdaad helaas het gevolg van andere eisen door o.a. Staatsbosbeheer, zo moeten wij ook steeds onze toertocht aanpassen omdat we in bepaalde gebieden ineens niet meer mogen komen vanwege de rust voor de dieren. Dat is iets waar de routemakers en -onderhouders niks aan kunnen doen.

Ik ken 1 onderhoudsmedewerker en die is zelf ook fervent mtb-er en die doet echt wel zijn best om de route aantrekkelijk te houden, binnen de steeds groter wordende beperkingen die hem opgelegd worden. En als er ergens een mooi stuk verdwijnt dan probeert hij ook op een andere plek iets moois terug te maken.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Ik weet ook 100% zeker dat de keuze van de meeste wijzigingen niet bij de routebouwers/onderhoudsploeg. In de Maasthorst hebben ze het rare idee dat ze "wilde" natuur moeten maken. Dus nu gaan ze allerlei wijzigingen ( runderen die hier nooit geleefd hebben) doorvoeren om er een "oergebied" van te maken.
Kijk hier maar eens https://www.bezoekdemaashorst.nl/ ze proberen het echt te verkopen als een oergebied wat het gewoon niet is en nooit is geweest.
Gebruikersavatar
De_smits
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 27 maart 2020, 22:10
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

deefdeef schreef: do 7 april 2022, 11:04 Ik ken 1 onderhoudsmedewerker en die is zelf ook fervent mtb-er en die doet echt wel zijn best om de route aantrekkelijk te houden, binnen de steeds groter wordende beperkingen die hem opgelegd worden. En als er ergens een mooi stuk verdwijnt dan probeert hij ook op een andere plek iets moois terug te maken.
Ik ga er zeker vanuit dat iedereen die zijn vrije tijd hier in stopt dat met positieve bedoelingen doet. Wat ik op "onze" Maashorst en Herperduin lastig vind is dat er geen (zichtbare) interactie is. Via verschillende kanalen hulp aangeboden en ook aangegeven dat er meerdere vrijwilligers op te trommelen zijn als er gewerkt moet worden. Niet om meningen te verzamelen, maar onder de noemer vele handen maken licht werk.

Tot nu toe wordt altijd bedankt voor het aanbod onder de noemer we hebben een vast team, we laten weten als het nodig is, enz... Vele routes in Nederland gooien regelmatig iets of facebook of Instagram als er onderhoud is, wegomleggingen, waarschuwingen, enz.. Namens de routes Herperduin en Maashorst helaas nooit. (of ik mis het volledig, dat kan ook natuurlijk)

Nu ben ik helemaal geen fan van facebook of zo, maar het helpt in deze wel om communicatie op gang te houden. Tevens is het een hele eenvoudige manier om hulp in te schakelen als er iets moet gebeuren. Het lijkt nu allemaal achter de schermen te gebeuren. En als er dan vraagtekens zijn bij een nieuwe situatie of dergelijke, dan helpt het niet als dat gevoel er is. Dan wordt het een beetje wij en zij verhaal. Dat is jammer, want uiteindelijk willen we allemaal lekker kunnen fietsen in de directe omgeving.

Voor zover ik weet heeft Oss besloten om natuur recreatie te beheren vanuit de gemeente, dus daar valt Herperduin o.a. onder. De Maashorst routes zouden uitbesteed worden bij stichting Vrijwillig Landschapsbeheer Uden.

Ik hoop dat we via dit forum of andere kanalen nog eens iets gaan horen. Er zijn ongetwijfeld goede redenen waarom de zaken gaan zoals ze gaan. En mijn motto blijft dat als we allemaal gebruik willen maken van de routes we ook niet te beroerd moeten zijn om ons steentje bij te dragen.
herpen-mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 26 augustus 2022, 23:08
Mijn mountainbike: Cube Aim Race 2022

Mee eens dat de poortjes geen verbetering zijn voor de route. Dat bruggetje zou de flow weer terugbrengen.
Qua onderhoud zie ik toch wel dat dat af en toe wordt gedaan, maar het zou fijn zijn als er ergens een plek is waar dit gecommuniceerd wordt.
Plaats reactie