NP Utrechtse Heuvelrug - Cannondale Zeist - Continental Austerlitz - Kidsroute Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

bouwpakket schreef: ma 20 januari 2020, 20:32
bouwpakket schreef: vr 17 januari 2020, 07:03 ZEIST omleiding
Vrijdag en zaterdag(ochtend) gaan we weer een stuk van de Zeist route opknappen. We hebben daarom een omleiding aangegeven. Graag deze respecteren.

Vanzelfsprekend laten we jullie weer weten wanneer de track weer bereden kan worden.
Voor degene die het nog niet gezien of gereden hebben

https://www.instagram.com/p/B7h3FdIn6RK/
Zo te zien veel werk verzet, respect.... alleen de aanpassing kon mij niet zo bekoren. Het mooie natuurlijke, redelijk grove maar wel snelle stukje dat er eerst lag vond ik toch veel leuker dan dit flow spul....

Ik ben altijd heel blij geweest met de UHR 2.0 routes, maar het afgelopen jaar slaat het wel een beetje door met de trailgrooming.. Waar er eigenlijk bij de eerste aanleg veel meer gebruik werd gemaakt van de mogelijkheden van het bestaande terrein en de trails echt opgingen in het terrein (wat voor mij ook de essentie is van een goede trail) wordt er nu echt het terrein aangepast aan de trail. Zie HS, zie de Y tell me Y trail op Amerongen, het wordt allemaal wel een erg kunstmatig kombochtencircus wat leuk is in een bikepark, maar m.i. niet op een trail in een nationaal park hoort. Ik zal de term knikkerbaantje niet gebruiken, maar begrijp wel waarom sommigen dat wel doen ;-)

Maar goed, volksstammen vinden het vast mooi, dus dit zal vast niet de laatste "upgrade" in deze richting zijn....
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Zeist zal echt nooit zo'n flowbaan worden als Amerongen
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Horsthil schreef: ma 20 januari 2020, 22:05 Zeist zal echt nooit zo'n flowbaan worden als Amerongen
Amerongen was eerst ook niet zo.... pas met alle latere aanpassingen
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Maar als je ruigere afdalingen wil of plattere bochten, heb je leersum of kwint. Wil je een bikepark ervaring, dan heb je Amerongen. Wil je wortels en talloze minidropjes, dan heb je zeist. Wil je leren MTBen of je kind meenemen, heb je Austerlitz. Wil je onafgebroken singletrack met korte klimmen, dan heb hoge vuursche. Mag dat wat ruwer of zoek je creatieve obstakels, heb je Lage vuursche. Wil je een kort rondje goed trainen en vooral genieten, dan heb je Rhenen. En hoge ginkel is als je misschien een van de mooiste stukjes van leersum wil blijven herhalen. Wil je huilen of denk je dat 1.0 geweldig is, dan heb je de onofficiële UHR route Soest. Zo heeft iedere route zn eigen karakter.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De UHR is veelzijdig, en volwassen geworden. We misten alleen nog dit soort bikepark-achtige trails. :-q
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Horsthil schreef: ma 20 januari 2020, 22:26 Maar als je ruigere afdalingen wil of plattere bochten, heb je leersum of kwint. Wil je een bikepark ervaring, dan heb je Amerongen. Wil je wortels en talloze minidropjes, dan heb je zeist. Wil je leren MTBen of je kind meenemen, heb je Austerlitz. Wil je onafgebroken singletrack met korte klimmen, dan heb hoge vuursche. Mag dat wat ruwer of zoek je creatieve obstakels, heb je Lage vuursche. Wil je een kort rondje goed trainen en vooral genieten, dan heb je Rhenen. En hoge ginkel is als je misschien een van de mooiste stukjes van leersum wil blijven herhalen. Wil je huilen of denk je dat 1.0 geweldig is, dan heb je de onofficiële UHR route Soest. Zo heeft iedere route zn eigen karakter.
Goed verwoord! zo kan iedereen zich wel ergens vermaken lijkt mij!!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Yup! En wil je vrij rijden, ligt het Kroondomein 45 minuutjes verderop ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Horsthil schreef: ma 20 januari 2020, 22:26Wil je een bikepark ervaring, ...
Wat maakt een ervaring een bikepark-ervaring?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

cheeta schreef: ma 20 januari 2020, 23:20
Horsthil schreef: ma 20 januari 2020, 22:26Wil je een bikepark ervaring, ...
Wat maakt een ervaring een bikepark-ervaring?
Bedoel er meer mee te zeggen dat de flowafdalingen van bikepark niveau zijn, kijkend naar de vorm. Missen alleen een lift.
We kunnen er wel een eeuwige discussie over voeren, want buitenland is altijd weer beter.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

cheeta schreef: ma 20 januari 2020, 23:20
Horsthil schreef: ma 20 januari 2020, 22:26Wil je een bikepark ervaring, ...
Wat maakt een ervaring een bikepark-ervaring?
Ik ben ook benieuwd....
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

B100 schreef: ma 20 januari 2020, 21:48
bouwpakket schreef: ma 20 januari 2020, 20:32
Voor degene die het nog niet gezien of gereden hebben

https://www.instagram.com/p/B7h3FdIn6RK/
Zo te zien veel werk verzet, respect.... alleen de aanpassing kon mij niet zo bekoren. Het mooie natuurlijke, redelijk grove maar wel snelle stukje dat er eerst lag vond ik toch veel leuker dan dit flow spul....

Ik ben altijd heel blij geweest met de UHR 2.0 routes, maar het afgelopen jaar slaat het wel een beetje door met de trailgrooming.. Waar er eigenlijk bij de eerste aanleg veel meer gebruik werd gemaakt van de mogelijkheden van het bestaande terrein en de trails echt opgingen in het terrein (wat voor mij ook de essentie is van een goede trail) wordt er nu echt het terrein aangepast aan de trail. Zie HS, zie de Y tell me Y trail op Amerongen, het wordt allemaal wel een erg kunstmatig kombochtencircus wat leuk is in een bikepark, maar m.i. niet op een trail in een nationaal park hoort. Ik zal de term knikkerbaantje niet gebruiken, maar begrijp wel waarom sommigen dat wel doen ;-)

Maar goed, volksstammen vinden het vast mooi, dus dit zal vast niet de laatste "upgrade" in deze richting zijn....
Is prima hoor dat het jou niet kan bekoren. Zo zullen er meer zijn die het liever niet zien. Zoals Horsthil al aangaf zullen de karakters van de verschillende routes op hoofdlijnen zo blijven.

Er zijn een paar redenen waarom HS (eigenlijk HS2) en andere afdalingen zo zijn aangelegd. We merkten dat bij de rechttoe rechtaan afdalingen het onderaan de afdaling iedere keer een remkuilenfestijn werd. Een paar remkuilen vinden we niet zo erg (hoort erbij). Deze afdalingen hadden alleen onevenredig veel onderhoud nodig. Bij HS2 hebben we bewust gekeken hoe we de snelheid gedurende de hele afdaling een beetje kunnen "controleren" door grote rollers, kuipbochten en af en toe de track omhoog te laten lopen. Vooralsnog lijkt de opzet aardig te lukken.
Daarnaast vinden heel veel bikers het erg leuk om na de inspanning van het klimmen een beetje lol omlaag te hebben. Door de afdaling zo lang mogelijk te maken hebben ze nu ook langer lol dan de recht-naar-beneden-volle-bak-en-onderin-remmen-afdalingen.

Gezien de enthousiaste reacties van veel bikers is de kans groot dat op Amerongen nog wel iets dergelijks aangelegd wordt (mits de terreineigenaar het toestaat natuurlijk).

Bij een van de andere routes wordt binnenkort ook een einde van een rechte afdaling zo aangepast om de snelheid eruit te halen (op een leuke manier) om de veiligheid te vergroten
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Horsthil schreef: ma 20 januari 2020, 22:26 Maar als je ruigere afdalingen wil of plattere bochten, heb je leersum of kwint. Wil je een bikepark ervaring, dan heb je Amerongen. Wil je wortels en talloze minidropjes, dan heb je zeist. Wil je leren MTBen of je kind meenemen, heb je Austerlitz. Wil je onafgebroken singletrack met korte klimmen, dan heb hoge vuursche. Mag dat wat ruwer of zoek je creatieve obstakels, heb je Lage vuursche. Wil je een kort rondje goed trainen en vooral genieten, dan heb je Rhenen. En hoge ginkel is als je misschien een van de mooiste stukjes van leersum wil blijven herhalen. Wil je huilen of denk je dat 1.0 geweldig is, dan heb je de onofficiële UHR route Soest. Zo heeft iedere route zn eigen karakter.
Een mening over een aanpassing op Zeist (en soortgelijke, in mijn mening soms doorgeslagen aanpassingen die je tegenwoordig ook vaak elders ziet) hoeft niet gelijk te worden platgeslagen met een opsomming waar je dan maar anders moet gaan fietsen...

Ja, er zijn verschillen in de UHR routes (met name tussen de routes met en zonder hoogteverschil) maar laten we het nu ook niet overdrijven. Zoveel verschillen HV/LV en b.v. Zeist nu ook weer niet...
Downhill is geen grapje
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

B100 schreef: ma 20 januari 2020, 23:47
Horsthil schreef: ma 20 januari 2020, 22:26 Maar als je ruigere afdalingen wil of plattere bochten, heb je leersum of kwint. Wil je een bikepark ervaring, dan heb je Amerongen. Wil je wortels en talloze minidropjes, dan heb je zeist. Wil je leren MTBen of je kind meenemen, heb je Austerlitz. Wil je onafgebroken singletrack met korte klimmen, dan heb hoge vuursche. Mag dat wat ruwer of zoek je creatieve obstakels, heb je Lage vuursche. Wil je een kort rondje goed trainen en vooral genieten, dan heb je Rhenen. En hoge ginkel is als je misschien een van de mooiste stukjes van leersum wil blijven herhalen. Wil je huilen of denk je dat 1.0 geweldig is, dan heb je de onofficiële UHR route Soest. Zo heeft iedere route zn eigen karakter.
Een mening over een aanpassing op Zeist (en soortgelijke, in mijn mening soms doorgeslagen aanpassingen die je tegenwoordig ook vaak elders ziet) hoeft niet gelijk te worden platgeslagen met een opsomming waar je dan maar anders moet gaan fietsen...

Ja, er zijn verschillen in de UHR routes (met name tussen de routes met en zonder hoogteverschil) maar laten we het nu ook niet overdrijven. Zoveel verschillen HV/LV en b.v. Zeist nu ook weer niet...
Wel grappig dat je het zo ervaart. Qua terrein verschilt het inderdaad niet zoveel. Maar wat ik erg goed merk is dat Zeist de eerste route is die hier zo is aangelegd. Ik ervaar Zeist als een vrij rechte en platte route. HV heeft veel meer een draai en keer karakter en schuingelegde paden.

Goed in ieder geval voor jou om te weten is dat Leersum (met hoogtemeters) en Kwintelooijen wat grover blijven. Amerongen zal een mix worden met van alles wat, maar wel met meer fun afdalingen. Rhenen blijft een gepolijste baan. Austerlitz willen we toegankelijk houden voor kinderen, dus die zal niet moeilijker worden
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

bouwpakket schreef: ma 20 januari 2020, 23:38
B100 schreef: ma 20 januari 2020, 21:48

Zo te zien veel werk verzet, respect.... alleen de aanpassing kon mij niet zo bekoren. Het mooie natuurlijke, redelijk grove maar wel snelle stukje dat er eerst lag vond ik toch veel leuker dan dit flow spul....

Ik ben altijd heel blij geweest met de UHR 2.0 routes, maar het afgelopen jaar slaat het wel een beetje door met de trailgrooming.. Waar er eigenlijk bij de eerste aanleg veel meer gebruik werd gemaakt van de mogelijkheden van het bestaande terrein en de trails echt opgingen in het terrein (wat voor mij ook de essentie is van een goede trail) wordt er nu echt het terrein aangepast aan de trail. Zie HS, zie de Y tell me Y trail op Amerongen, het wordt allemaal wel een erg kunstmatig kombochtencircus wat leuk is in een bikepark, maar m.i. niet op een trail in een nationaal park hoort. Ik zal de term knikkerbaantje niet gebruiken, maar begrijp wel waarom sommigen dat wel doen ;-)

Maar goed, volksstammen vinden het vast mooi, dus dit zal vast niet de laatste "upgrade" in deze richting zijn....
Is prima hoor dat het jou niet kan bekoren. Zo zullen er meer zijn die het liever niet zien. Zoals Horsthil al aangaf zullen de karakters van de verschillende routes op hoofdlijnen zo blijven.

Er zijn een paar redenen waarom HS (eigenlijk HS2) en andere afdalingen zo zijn aangelegd. We merkten dat bij de rechttoe rechtaan afdalingen het onderaan de afdaling iedere keer een remkuilenfestijn werd. Een paar remkuilen vinden we niet zo erg (hoort erbij). Deze afdalingen hadden alleen onevenredig veel onderhoud nodig. Bij HS2 hebben we bewust gekeken hoe we de snelheid gedurende de hele afdaling een beetje kunnen "controleren" door grote rollers, kuipbochten en af en toe de track omhoog te laten lopen. Vooralsnog lijkt de opzet aardig te lukken.
Daarnaast vinden heel veel bikers het erg leuk om na de inspanning van het klimmen een beetje lol omlaag te hebben. Door de afdaling zo lang mogelijk te maken hebben ze nu ook langer lol dan de recht-naar-beneden-volle-bak-en-onderin-remmen-afdalingen.

Gezien de enthousiaste reacties van veel bikers is de kans groot dat op Amerongen nog wel iets dergelijks aangelegd wordt (mits de terreineigenaar het toestaat natuurlijk).

Bij een van de andere routes wordt binnenkort ook een einde van een rechte afdaling zo aangepast om de snelheid eruit te halen (op een leuke manier) om de veiligheid te vergroten
Ik snap de zoektocht, maar er zijn denk ik meer wegen die naar Rome leiden. De track af en toe een keer een beetje omhoog laten lopen is een prima oplossing (dan doe je ook wat langer met je hm's), alleen ik had dat graag gezien op een wat natuurlijker manier dan met al die kombochten en rollers... Maar dat is vast een persoonlijke zaak. Tussen een recht-naar-beneden-volle-bak-en-onderin-remmen-afdaling en een HS2 zit overigens nog een heel breed scala aan opties....
Downhill is geen grapje
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

bouwpakket schreef: ma 20 januari 2020, 23:56
B100 schreef: ma 20 januari 2020, 23:47

Een mening over een aanpassing op Zeist (en soortgelijke, in mijn mening soms doorgeslagen aanpassingen die je tegenwoordig ook vaak elders ziet) hoeft niet gelijk te worden platgeslagen met een opsomming waar je dan maar anders moet gaan fietsen...

Ja, er zijn verschillen in de UHR routes (met name tussen de routes met en zonder hoogteverschil) maar laten we het nu ook niet overdrijven. Zoveel verschillen HV/LV en b.v. Zeist nu ook weer niet...
Wel grappig dat je het zo ervaart. Qua terrein verschilt het inderdaad niet zoveel. Maar wat ik erg goed merk is dat Zeist de eerste route is die hier zo is aangelegd. Ik ervaar Zeist als een vrij rechte en platte route. HV heeft veel meer een draai en keer karakter en schuingelegde paden.

Goed in ieder geval voor jou om te weten is dat Leersum (met hoogtemeters) en Kwintelooijen wat grover blijven. Amerongen zal een mix worden met van alles wat, maar wel met meer fun afdalingen. Rhenen blijft een gepolijste baan. Austerlitz willen we toegankelijk houden voor kinderen, dus die zal niet moeilijker worden
Zeist is de afgelopen tijd wel wat vlakker en rechter geworden :-) dan oorsponkelijk.
Downhill is geen grapje
Plaats reactie