NP Utrechtse Heuvelrug - Cannondale Zeist - Continental Austerlitz - Kidsroute Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Pietjezoektfietsje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 25 november 2019, 20:49

Volgens mij komt het ook een stukje neer op persoonlijke voorkeuren. Anyway ik vind de route prachtig en heb er vandaag weer lekker van kunnen genieten. Bedankt voor de mensen die dit mogelijk maken!
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

dubbelop schreef: zo 12 januari 2020, 22:51 Eh ..... een watertoren op Leersum? Je bedoelt vermoedelijk het stuk waar ook de wortelklim in zit, klopt dat? Zo’n bocht als jij aanduidt wordt bij gelegenheid zeker wel tot zijn oorspronkelijke proporties teruggebracht, kwestie van tijd. Met regelmaat dwingen we mensen om de gedachte route te volgen; zoiets is onlangs boven het Berghuis op Amerongen ook gedaan. Daar reed men massaal door de blubber om een paar wortels van 2 cm. dik niet te hoeven rijden 😂. Walletje op de afsteek en klaar.
Ah, ik zie dat dat ding een minder vrolijke functie heeft. My bad.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

schepp schreef: zo 12 januari 2020, 22:08Alle routes zijn leuk,..maar zoals gezegd snelheid is de sleutel. Als ik echt volle bak ga dan zit een harde crash in een klein hoekje.
Klopt, het is in veel gevallen wat je er zelf van maakt.
Horsthil schreef: zo 12 januari 2020, 19:38Snelheid is echt belangrijk op de UHR routes, dat geeft een hele andere dimensie.
Telt eigenlijk voor elke route of trail.
Toch alweer 4 pagina's verder na opmerking "Streamz", tijd voor nieuw onderwerp?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Gaan jullie dit jaar eigenlijk weer een kids ride organiseren bij Austerlitz ? Die kleine van mij vind het helemaal geweldig daar en hoe leuk is het dan om met nog meer kids daar samen te mtb'en :-)
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Al de hierboven genoemde vragen/meningen/verbetersuggesties blijven om de zoveel pagina’s terugkomen. Deels zal dat komen door de structuur van het forum; je gaat niet alle pagina’s doorlezen voordat je een mening geeft. Je hebt een mening en die geef je!
Wat je daarmee niet doorhebt is dat andere mensen op dit forum al die vragen/meningen/verbetersuggesties als honderden keren langs hebben zien komen, daar ook al die keren ook uitleg bij hebben gegeven en daardoor soms wat primair reageren (zoals ik gisteren en eergisteren naar Streamz, sorry).

Alle routes van de UHR zijn makkelijke routes volgens internationale standaarden. De ene route is wat zwaarder en technischer dan de ander. Dit is wat de terreineigenaren toestaan. Zij bepalen de moeilijkheidsgraad. We kunnen dus niet zomaar van alles bouwen. Hier gaan geen extreem moeilijke trails komen.

De Utrechtse Heuvelrug bestaat uit zandondergrond. Verwacht hier geen rotspaden en afdalingen. En we zijn gezegend voor Nederlandse begrippen met wat hoogteverschillen. Maar het zijn geen Alpen.

Een van de belangrijkste middelen om de routes te onderhouden is het blad- en naaldvrij maken van de track. De toplaag van de routes bestaat voornamelijk uit zand en steentjes. Deze minerale stoffen zorgen ervoor dat regenwater snel wegloopt omdat ze het niet vasthouden. In de herfst vallen er bladeren en naalden op de route: organische stoffen. Gevolg: de ondergrond blijft nat, de fietsbanden persen blad en naalden samen en er ontstaat een glibberige humuslaag. Die laag verhindert het opdrogen van de route na een regenbui. Dat leidt tot slijtage en moddersporen zoals we die nog van de oude routes kennen. Dit is de standaard en blijft een van de belangrijkste onderhoudstaken.

Door het intensieve gebruik slijt de track uit. Met name met water op de track gaat dit hard. Gevolg is dat de track alleen maar lager komt te liggen. Wij proberen dat te voorkomen door de tracks schuin aan te leggen en het water direct af te voeren.

Door de erosie komen wortels aan het oppervlak. Wortels laten we met onderhoud in principe met rust of we dekken deze weer af met een laag zand. Meestal slijten wortels gewoon weg door alle fietsbanden die eroverheen rollen.

Door intensief gebruik worden tracks inderdaad breder. Een mooi voorbeeld hiervan was de Handbuilt track op Hoge Vuursche. Dit was in het begin een lastig stukje sturen, na een half jaar was het een veel breder pad geworden. Dit is inherent aan het gebruik van de route.

Wat mij echter wel blijft storen bij veel van de mensen met vragen/meningen/verbetersuggesties dat ze lijken te denken dat alles zomaar vanzelf gebeurt. Ze vinden van alles van die paden die er liggen, fietsen erover en kunnen heel goed vertellen wat er allemaal beter moet. Ze gaan er maar gewoon vanuit dat iemand anders dat even doet. Wat overigens onuitvoerbaar is want de een wil modder, de ander niet, de volgende wil smalle tracks, de andere rechte, of meer wortels, of juist minder wortels. Ook Noin geeft een paar heel mooie voorbeelden. Hij ziet allemaal plekken die uitslijten en makkelijker worden. Dat mogen anderen dan voor hem op gaan lossen. Want die moeten er weer voor zorgen dat die passages moeilijker worden. Als hij die betreffende passages zo belangrijk vindt mag hij zich melden bij de vrijwilligers en kan hij in overleg ervoor zorgen dat die passages zo blijven. Overigens niet door overal (zoals in Dorst) stammetjes langs te leggen.

Ook wij hebben de wens voor meer handbuilt delen. We hebben in de praktijk ervaren dat het heel veel tijd kost om aan te leggen. En dat intensief gebruik het karakter weer snel kan veranderen. Het kost dus ook heel veel tijd om te onderhouden. Daarnaast moet de terreineigenaar een dergelijk deel ook toestaan. Dus ook hier geldt weer vooral die zelfde frustratie als hierboven geuit: wil jij meer handbuilt? Meld je dan aan voor onderhoud en aanleg.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vandaar en aansluitend op jouw verhaal mijn oproep bij route Ede. Als er uiteindelijk te weinig vrijwiligers zijn zullen er andere wegen ingeslagen worden. Bijvoorbeeld meer kosten (vignet) en ‘betaalde’ arbeid aan de routes.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hé, betaald scheppen, dat klinkt goed! Waar kan ik me melden? :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 13 januari 2020, 13:35Hé, betaald scheppen, dat klinkt goed! Waar kan ik me melden? :bier:
Kan je niet betalen, maar wil best wel wat lekkers op de gril leggen. :bier:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Noin schreef: ma 13 januari 2020, 00:22
dubbelop schreef: zo 12 januari 2020, 22:51 Eh ..... een watertoren op Leersum? Je bedoelt vermoedelijk het stuk waar ook de wortelklim in zit, klopt dat? Zo’n bocht als jij aanduidt wordt bij gelegenheid zeker wel tot zijn oorspronkelijke proporties teruggebracht, kwestie van tijd. Met regelmaat dwingen we mensen om de gedachte route te volgen; zoiets is onlangs boven het Berghuis op Amerongen ook gedaan. Daar reed men massaal door de blubber om een paar wortels van 2 cm. dik niet te hoeven rijden 😂. Walletje op de afsteek en klaar.
Ah, ik zie dat dat ding een minder vrolijke functie heeft. My bad.
Het verhaal erachter is echter fantastisch! :lol:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

suravida schreef: zo 12 januari 2020, 15:33 Als je Zeist niet uitdagend vindt ga je niet hard genoeg. :winkie:
JUIST!!! :-q :-q

Zoiezo vind ik dat iedereen die zegt dat het niet spannend genoeg is wat harder moet trappen.
Zeist is miss niet supertechnisch maar als je hard genoeg gaat is het echt een super vet parcours en wordt hij echt wel moeilijker...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Als hard op je muil gaan een criterium is voor de moeilijkheidsgraad, dan staat Austerlitz toch op 3 van Nederland wat mij betreft*. Eerst een rondje met het gezin, daarna nog een keer het noorderlusje knallen. Met 25 km/u moet je best kunnen sturen, en dan gaat dat dus ook wel eens mis (vermoedelijk een klein botscheurtje in mijn hand opgelopen; half jaar last van gehad.. :~ )

Verder heb ik ook wel een mening over moeilijkheidsgraad, maar ik val niet graag in herhaling :oops: :winkie:

* Top 3: 1. Amerongen: pols gebroken, 2. Schoorl: schouder uit de kom
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Jammer om te zien dat er kennelijk nauwelijks tot geen ruimte is voor discussie.

Iets of iemand vond / vind kennelijk dat er continu onderhoud moet plaatsvinden om trackcondities gedurende het hele jaar gelijk te houden.

Waarom toch? Waar komt toch die drang vandaan om van een buitenspory een binnensport te maken?

Zoals ik al eerder zei: het is een buitensport. Blaadjes, naalden, ze horen er nu eenmaal bij in een bos. Wordt het glibberig? Prima, hoort er ook bij. Omarm het als een extra uitdaging. Ja, het wordt dan gevaarlijker, maar dat is hard rijden wat kan omdat het een harde track is ook. Met dus die gebroken botten en hersenschuddingen als gevolg,zoals een poster al opmerkte.

Ja, de track slijt en komt dieper te liggen. Maar ga dan er alleen wat aan doen als dit echt een probleem wordt. En dan ineens rigoreus. Want dan alleen dan heeft het zin heb je ineens weer een compleet nieuw parcour, wat ook weer interessant is. Maar dus niet op continue basis.

En ik geloof best dat onderhoud veel tijd en moeite kost. De oplossing is mijns insziens doodsimpel: beperk het tot het hoog noodzakelijke. Gewoon geen tijd steken in allerlei grappige dingen als springheuvels, kombochten etc. Hou dat voor bikeparks.
De nationale wandelaars, fietsers of ruitersportbonden leggen toch ook geen heuvels, kombochten of chicanes aan op wandel-, fiets of ruiterpaden?

Laat de natuur de natuur, laat de seizoenen seizoenen zijn en beperk onderhoud tot het noodzakelijke.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Streamz schreef: ma 13 januari 2020, 16:18 Jammer om te zien dat er kennelijk nauwelijks tot geen ruimte is voor discussie.

Iets of iemand vond / vind kennelijk dat er continu onderhoud moet plaatsvinden om trackcondities gedurende het hele jaar gelijk te houden.

Waarom toch? Waar komt toch die drang vandaan om van een buitenspory een binnensport te maken?

Zoals ik al eerder zei: het is een buitensport. Blaadjes, naalden, ze horen er nu eenmaal bij in een bos. Wordt het glibberig? Prima, hoort er ook bij. Omarm het als een extra uitdaging. Ja, het wordt dan gevaarlijker, maar dat is hard rijden wat kan omdat het een harde track is ook. Met dus die gebroken botten en hersenschuddingen als gevolg,zoals een poster al opmerkte.

Ja, de track slijt en komt dieper te liggen. Maar ga dan er alleen wat aan doen als dit echt een probleem wordt. En dan ineens rigoreus. Want dan alleen dan heeft het zin heb je ineens weer een compleet nieuw parcour, wat ook weer interessant is. Maar dus niet op continue basis.

En ik geloof best dat onderhoud veel tijd en moeite kost. De oplossing is mijns insziens doodsimpel: beperk het tot het hoog noodzakelijke. Gewoon geen tijd steken in allerlei grappige dingen als springheuvels, kombochten etc. Hou dat voor bikeparks.
De nationale wandelaars, fietsers of ruitersportbonden leggen toch ook geen heuvels, kombochten of chicanes aan op wandel-, fiets of ruiterpaden?

Laat de natuur de natuur, laat de seizoenen seizoenen zijn en beperk onderhoud tot het noodzakelijke.
Je idee is wel leuk. We zien alleen in de praktijk dat het gewoon niet zo werkt. Geen onderhoud heeft tot gevolg dat plasjes vermeden worden en paden alleen maar breder en breder. En wat we ook weten is dat dit weer als gevolg heeft dat mensen de route gaan vermijden en rond gaan zwerven. Als wij nu heel bewust een route niet zouden onderhouden en die lekker modderig laten worden, dan wordt die gemeden en hooguit zal iemand die een keer wil baggeren die rijden.

We merken trouwens dat het merendeel van de mensen de grappige dingen juist erg waarderen. Ook hier ben je vrees ik in de minderheid met je mening. Wat betreft de wandelaars en ruiters; wandelaars zouden het liefst ook over onze mooie paden willen lopen, van ruiters heb ik hetzelfde gehoord (niet de harde ondergrond, maar wel de leuke paden).

Je hebt een andere mening en dat is prima. Weet dat dit de huidige standaard is en dat daar in kleine stapjes dingen in veranderen. Terug naar de echte baggerroutes hoef je hier niet te verwachten. Daarvoor zal je vrees ik naar andere routes uit moeten wijken. Met de vrij natte herfst/winter die we nu hebben kan je ook hier vaak genoeg glibberen en smerig thuiskomen
Laatst gewijzigd door bouwpakket op ma 13 januari 2020, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Denk dat toch echt dat je op dit forum met je mening vrijwel alleen staat.

Je wilt eigenlijk gewoon weer 10 jaar terug in tijd?
Dan hebben we na elke winter een marmotten bak deel 2, 3, 4.....
De meesten gaan niet door de modder maar zoeken een weggetje eromheen (ik ook ja)



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Streamz schreef: ma 13 januari 2020, 16:18 Jammer om te zien dat er kennelijk nauwelijks tot geen ruimte is voor discussie.
Zie het zo dat wij hier inmiddels al jaren over aan het discussiëren zijn en ervaring opdoen terwijl jij er 8 jaar uit bent geweest. Na 8 jaar kom je aan tafel en wil je graag de inmiddels jaren gevoerde discussie opnieuw oprakelen. Zo ervaar ik dat.
Plaats reactie