NP Utrechtse Heuvelrug - Cannondale Zeist - Continental Austerlitz - Kidsroute Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Dit klinkt mij erg bekend.

Haalde zelf ook altijd voldoening uit door de modder en los zand baggeren.
Geweldig gevoel om jezelf daar doorheen te trappen.

Ben er ondertussen achter dat dit vooral gebrek aan rijvaardigheid was en om dat te compenseren het van moeilijke rechtdoor stukken moest hebben.

Nu met zo min mogelijk remmen en betere bochtentechniek veel meer lol op de flowy
tracks.

Ben hier nu zelf ook aan het helpen met trailbouw/onderhoud en dan zie je heel veel mensen met een big smile over de mooie stukken.
Als je ze dan ziet klooien en shaggerijnen op de slechte stukken heb je ook al snel zo iets van dit is niet de bedoeling.
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Bouwpakket, "We" in overdrachtelijke zin, ik neem aan dat dat wel voor iedereen duidelijk was. Silly me.

Wellicht dan maar goed om op dezelfde toon te antwoorden.
"...daar kies je zelf voor"
"...en daar moet iedereen het maar mee eens zijn?"
"...had van mij niet gehoeven."
Pick one. Or all of the above.


Verder maar weer beleefd antwoorden

Lars, zoals ik al aangaf, ik was meestal op Lage Vuursche te vinden. Dus die hou ik maar even als referentie aan. Daarnaast ook andere plekken bezocht, in Nederland en daarbuiten.Tot in Polen aan toe.

Maar goed, dit is kennelijk de standaard van vandaag. Wellicht dat het in de toekomst weer veranderd. We zullen zien. Het houdt mij niet uit het bos. Zeker niet in de herfst en winter als het regent.

In ieder geval tot het moment dat er echt stukken geasfalteerd gaan worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Streamz schreef: zo 12 januari 2020, 16:29 Lars, zoals ik al aangaf, ik was meestal op Lage Vuursche te vinden. Dus die hou ik maar even als referentie aan. Daarnaast ook andere plekken bezocht, in Nederland en daarbuiten.Tot in Polen aan toe.
Rijd eerst LV nog maar eens. Karakter is redelijk behouden, extra uitdagingen er bij. Alleen het om de modderstukken heen laveren is verdwenen.

Daarbij, Austerlitz wordt als meest toegankelijke route gezien. Als je hem echt op snelheid pakt is het in mijn ogen alsnog de route met op stukken de meeste uitdaging van alle routes op de UHR. Maar iedere route op de UHR heeft zijn eigen karakter. Net als heel veel nieuwe routes in NL een eigen karakter hebben. Vanwege de ondergrond en terrein, maar ook door andere mensen die de routes uitstippelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

8 jaar geleden was mtb’en nog lang niet zo populair als nu. De vraag is ook of de toenemende populariteit wordt veroorzaakt door alleen de routes of doordat steeds meer mensen de buitenlucht weer opzoeken. Ik zie nl ook steeds meer groepjes trailrunners, bootcamp, nordic walking etc.

Al die groepen willen graag gebruik maken van het bos. Vandaar dat er meer om scheiding van de groepen is gevraagd. Zo zijn er parcoursen ontstaan die voor mtb only zijn aangelegd. Dan krijg je vanzelf een andere ondergrond want je rijdt met elkaar de tracks aan. Een beetje regen of droogte is zeker geen probleem. Een keertje wat regen wordt perfect verwerkt door oa de watergeulen. Die zorgen ervoor dat je de dag erna niet door de geulen van je voorganger hoeft te ploeteren maar weer gewoon kunt kiezen voor je eigen lijn. Wat dat betreft zijn jullie gezegend met zo’n enorm aanbod op de UHR en daarbij zo’n enorm gedreven trailcrew.

Even ter vergelijk; gisteren heb ik een hele ochtend aan een stuk van de route Ede gewerkt. Er weer voor gezorgd dat hele uitgesleten delen beter berijdbaar zijn en blijven. In de middag ben ik zelf de route gaan rijden. Helaas op het andere deel zijn sommige paden verworden tot modderpoel waar de varkens hun neus voor optrekken. Dat kost dan weer uren aan arbeid om dat enigszins fietsbaar te krijgen. Dat is de keerzijde van deze tijd. Er komen zoveel fietsers op de route waardoor geen onderhoud geen optie meer is. Of je hebt van oktober tot april alleen maar modderroutes. En uiteindelijk vindt niemand dat leuk dat weet ik zeker.

Waar ik dan wel van baal zijn idd mensen die niet weten of lijken te beseffen hoeveel vrije tijd erin zit om de routes zo te onderhouden. En dan is het niet stoer om te zeggen ik ga fietsen weer of geen weer. Want dat is dan een gebrek aan respect naar al dat harde werk. Ga dan ergens rijden waar geen route ligt of een oude 1.0 route. Of ga veldrijden/baggeren. Kun je je lol op. Maar ontneem vele bikers niet het plezier door je eigen voorkeur boven die van het geheel te stellen. Alvast dank voor het begrip :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bouwpakket schreef: zo 12 januari 2020, 15:56Laat maar
Je maakt me nieuwsgierig :wink:
Rutger S schreef: zo 12 januari 2020, 15:42Persoonlijk hoop ik dat over een paar jaar de Hype er wel weer een beetje af is en dat wat meer sporter overblijven ipv alle uitjes (in spijkerbroek) , waarbij de maximale hartslag niet boven de 100 uitkomt.
Telt dat ook voor "bejaarden" bij wie de hartslag systematisch laag is. Ik ken er 1 die hard die kant van 100bpm opgaat.............
Streamz schreef: zo 12 januari 2020, 16:29Maar goed, dit is kennelijk de standaard van vandaag. Wellicht dat het in de toekomst weer veranderd. We zullen zien. Het houdt mij niet uit het bos. Zeker niet in de herfst en winter als het regent.
Dan was vanochtend jouw dag :winkie:
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het kan aan mij liggen maar ik vind juist Zeist de meest uitdagende route op de hele UHR .
Met al die (hoge) wortels en stukken stronken af en toe is het opletten dat je jezelf niet vast rijdt of ergens tegen aan tikt.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Laten we even terug naar de kern: de klachten zijn gebasseerd op Austerlitz. Als je op basis van Austerlitz gaat zitten generaliseren, heb je het niet begrepen. Austerlitz is de beginnersroute, misschien nog niet helemaal officieel aangegeven, maar bij locals wel zo bekend. Wil je beginnen, dan start je op Austerlitz. Austerlitz Noord kun je bijvoorbeeld rustig afhobbelden zonder iets van extreme uitdaging tegen te komen. Dat is niet erg. Je leert er wel flink sturen én als je op snelheid gaat rijden ben je nog flink aan het werken met sturen.

Het punt wat je probeert te maken over gladgestreken banen, die kinderen kunnen rijden is in deze context gewoon onjuist. En bovendien zijn veel kinderen beter dan je denkt.

Nu dan over LV. Ik vrees dat je beeld iets te romantisch is, maar de baan is 100 keer beter dan vroeger. Er zitten een aantal oude stukken nog in. Hier en daar nog ietsjes ruiger. Zomers verschrikkelijk mul en in de winter vaak goed nat, maar daar zijn waterputten voor. In plaats van dat je vroeger door alle dalen heen reed, ga je nu alle heuvels op en af. Hier en daar wordt het langzaam ook ietsjes ruiger, maar verwacht niet te veel. De bodem in NL is nu eenmaal geen steen oid. De oude route was een mislukking waar men gewoon een bulldozer door het bos trok en zo een soort half recht, half bochtig pad had. Nu hebben we alles wat vroegah leuk was en meer.

Je hebt in ieder geval nog veel te leren na 8 jaar, dat is niet erg, dat is alleen maar leuk. Onthoud dat het vroeger allemaal rechte vlakke paden waren. Als jij aan wildrijden deed over hele mooie padjes, telt niet als vergelijking op de UHR, want dat mocht toch al haast nergens. Hier op het forum zitten echt een aantal mtb veteranen die van het alleereerste begin of de fiets zitten en de hele sport ziet ontwikkelen. Die zijn ook geëvolueerd en zoals je leest zijn ze veelal positief. En ookal willen ze allemaal graag nog ruigere tracks, ze weten allemaal dat het in de toekomst vanzelf komt en we op het moment volledig in de ontwilkeling zitten van wat kan en mag. Het kan eigenlijk alleen maar beter worden, daar bemoeien zich genoeg mtbers mee die weten hoe het ook kan zijn. Bouwpakket als voorbeeld.
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

En je kunt natuurlijk de snelheidsverschillen ook gebruiken als oefening voor je sociale en techische vaardigheiden. Anders gezegd: Hoe gebruik je je stem en je fiets bij het inhalen / ingehaald worden zodat iedereen blij blijft?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

awinkel schreef: zo 12 januari 2020, 16:19
suravida schreef: zo 12 januari 2020, 15:33 Als je Zeist niet uitdagend vindt ga je niet hard genoeg. :winkie:
Daar heb je zeker een punt en dat gaat op voor heel veel routes.
Als je het merendeel over de route ziet kruipen, dan snap je inderdaad dat er geen moer aan is.
Als je echter ontdekt dat de trappers bedoeld zijn om je fiets vooruit te krijgen en hier gebruik van gaat maken, dan ontdek hoe leuk de routes zijn en krijg je de smile niet meer van je gezicht. :-D
Afgelopen maandag met een paar zeer ervaren wereldfietsers, maar zeer onervaren mountainbikers Austerlitz en Zeist gedaan. Gemiddeld 13 km/U tegen rond de 18 normaal. En dan is de route gewoon een stuk minder leuk en vooral minder uitdagend. Punten waarop je normaliter met de exact goede timing maar net lekker door heen knalt waren nu ineens te simpel. Dat is ook wel de kracht van Zeist wat mij betreft. De rookies die voor het eerst waren vonden het nu ook prachtig, maar wel een beetje spannend. En als ervaren fietser is het ook gewoon een briljante achtbaan als je tempo maakt. Zij komen na een eerste keer Zeist in ieder geval zeker terug voor meer. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Snelheid is echt belangrijk op de UHR routes, dat geeft een hele andere dimensie. Vooral Zeisterlitz is niet echt spannend in een slakkengang, maar op snelheid geweldig.

Maar dan het grote probleem: niet iedereen heeft de kracht en conditie om het te kunnen. Daarom denk ik ook dat routes als Amerongen en Leersum zo populair zijn, want je kan zonder kracht nog hard gaan op sommige stukken (zal je wel moeten afzien in de klimmen).

Een route als hoge vuursche is ideaal. Deze is langzaam en snel leuk. Hoe dat komt weet ik niet. Zal wel met het eindeloze draaien te maken hebben.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Hoewel ik me er van bewust ben dat andere meningen dan "de routes zijn geweldig" hier niet echt worden gewaardeerd laat ik toch nog maar een keer een poging doen...

Zoals een paar anderen hierboven al aangeven denk ik dat recente onderhoudswerkzaamheden op Austerlitz te ver zijn doorgeslagen. Dan heb ik het in het bijzonder om het stuk langs de traayweg in de zuidlus. Dat stuk ligt er sinds vorige week toch wel erg aangeharkt bij. Wat betreft het "maar Austerlitz is een beginners route!" argument. Daar zijn in ieder geval twee problemen mee:

1) Ok, als Austerlitz een beginners route is, maak dat dan ook officieel duidelijk. Zorg dat er een duidelijke gradatie is aan routes. Dat wil ook zeggen; zorg dat er ook niet-beginners routes zijn! Nu is het aanharken op de andere routes misschien minder extreem dan hier, maar ook op andere routes is daar sprake van. Oa. een paar van de grotere onderhoudswerkzaamheden op Amerongen in het afgelopen jaar zijn mijns inziens geen verbetering.

2. Mijns inziens is uitdaging is een van de belangrijkste aspecten dat mountainbiken zo leuk maakt. Het lijkt me dat dat ook voor beginners zo is. Mensen kunnen vaak veel meer dan je denkt, zeker na een paar keer proberen. Ik denk dat het helemaal niet problematisch is als beginners de eerste keer niet direct alles op de route kunnen rijden (ook niet als dat een "beginnersroute" is). Sterker nog, ik denk dat dat alleen maar goed is; dan leer je tenminste van het begin af aan dat je zelf een overweging moet maken of je iets wel of niet kunt.

Misschien dan nog een drie concrete wensen waarvan ik liever zou zien dat de vrijwilligers hun onderhoudstijd aan besteden:

a) Veel van de tracks lijken toch wat uit te dijen door het gebruik (mensen gaan telkens net wat ruimer rijden om een bocht aan te snijden oid). Probeer dat tegen te gaan door het pad weer smaller/krapper te maken (i.e. leg stametjes/takken neer) om de originele lijn weer terug te krijgen. Concrete voorbeelden van 3 plaatsen op de UHR waar dat zo is [1,2,3]. Natuurlijk kun je zeggen: "Maar je kunt die originele lijn toch nog steeds rijden": misschien wel ja, maar wanneer je op tempo aan het rijden bent zoek je automatisch toch naar de beste lijn.

b) Er worden hier en daar mini-schansjes gebouwd net langs de route. Zorg dat die op een plek liggen waar je er ook echt wat aan hebt. Een voorbeeld van hoe het duidelijk niet moet is in het noord stuk van Zeist terug richting Beauforthuis. Waar er aan de rechterkant een sprongetje in de binnenbocht ligt. Als je die neemt rijd je eigenlijk de verkeerde kant in (je kunt daar de draai terug de route op wel weer maken, maar het blijft maar raar gebouwd). Er zijn hier en daar best mogelijkheden voor iets leuks (i.e. over een of andere stronk heen om juist een van de 10000000 bochten af te snijden oid. Dat zou het juist leuk kunnen maken).

c) meer van de 'handbuilt' achtige stukken parcours. Als je me nu de keuze zou geven tussen de ">= 30 Km nieuwe route (zoals bijv in den treek) of 300 meter aan een nieuw "handbuilt" achtig stuk zou ik de voorkeur geven aan het laatste.



[1] Op Austerlitz het einde v/d klim v/d Traayweg. Je hebt een bocht naar rechts voordat je een wandelpad oversteekt. Vroeger was dat altijd een vrij krappe bocht naar rechts; als je te ver naar buiten zat reed je tegen een walletje aan de overkant /vh pad aan (en het was er soms net wat nat) / er waren een paar wortels. Ondertussen is die bocht naar rechts veel ruimer geworden en kun je er veel makkelijker doorheen.

[2] Zo goed als alle bochtjes op Lage Vuursche. In het begin waren er verschillende stukken waarbij je een krap bochtje naar links had, en dan een klein klimmetje op moest, al dan niet over wat wortels. Ondertussen zijn veel van deze bochten uitgesleten/ingereden dat je ze veel ruimer kunt rijden, en dus veel meer snelheid mee kunt nemen. Daardoor wordt het parcours makkelijker :(

[3] In leersum het stuk na/bij de watertoren. Een 100 meter voordat je wederom op de fietspad komt ligt er een bocht naar rechts met een mooie wortel net voor de bocht die naar je toe steekt. Vroeger moest je daar overheen. Nu ligt het spoor er links-omheen. Wederom is het nu makkelijker geworden. (Het stuk bij de watertoren is overigens mijn favorite stuk van de hele UHR, juist omdat het wat ruwer is dan op vele andere plaatsen).
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Noin schreef: zo 12 januari 2020, 19:46 [2] Zo goed als alle bochtjes op Lage Vuursche. In het begin waren er verschillende stukken waarbij je een krap bochtje naar links had, en dan een klein klimmetje op moest, al dan niet over wat wortels. Ondertussen zijn veel van deze bochten uitgesleten/ingereden dat je ze veel ruimer kunt rijden, en dus veel meer snelheid mee kunt nemen. Daardoor wordt het parcours makkelijker :(
Ik weet precies 1 zo'n bocht waardoor je nu een hele mooie semi-wortelklim missen moet. De bocht is te breed geworden. Ik heb met een medevrijwilliger er behoorlijk lang over staan te discussiëren, omdat ik de wil had het weer te herstellen. De andere verwachtte dat mijn oplossing binnen no time weg was. Gaat in ieder geval wel wat mee gebeuren. Prioriteit was toen vooral droogteschade herstellen (hoogtemeters terughalen) en we hadden geen tijd voor die bocht. Goed dat je het noemt, zal er weer eens over beginnen
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Alle routes zijn leuk,..maar zoals gezegd snelheid is de sleutel. Als ik echt volle bak ga dan zit een harde crash in een klein hoekje. Paar weken geleden liep iemand die in mijn wiel meeging een gebroken sleutelbeen en een zware hersenschudding op. 1 stuurfout en de bomen staan heel dichtbij. Met 25 a 30km/u gem over Zeist en Austerlitz knallen geeft echt wel een kick. LV en HV zijn ook echt mooie routes, maar oh zo lastig om echt hard te gaan. Continu op en af, wortels, vals plat, rechte stukken, maar ook een Stuk tussen de bomen naar beneden waar je gewoon tegen de 40pu gaat. Ik vind deze routes meer uitdagend dan bijv Amerongen/leersum. Dat zijn vooral hele zware rondes door het klimmen en daardoor minder technisch.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Noin schreef: zo 12 januari 2020, 19:46 Hoewel ik me er van bewust ben dat andere meningen dan "de routes zijn geweldig" hier niet echt worden gewaardeerd laat ik toch nog maar een keer een poging doen...
Jij zegt het ......
Noin schreef: zo 12 januari 2020, 19:46 [3] In leersum het stuk na/bij de watertoren. Een 100 meter voordat je wederom op de fietspad komt ligt er een bocht naar rechts met een mooie wortel net voor de bocht die naar je toe steekt. Vroeger moest je daar overheen. Nu ligt het spoor er links-omheen. Wederom is het nu makkelijker geworden. (Het stuk bij de watertoren is overigens mijn favorite stuk van de hele UHR, juist omdat het wat ruwer is dan op vele andere plaatsen).
Eh ..... een watertoren op Leersum? Je bedoelt vermoedelijk het stuk waar ook de wortelklim in zit, klopt dat? Zo’n bocht als jij aanduidt wordt bij gelegenheid zeker wel tot zijn oorspronkelijke proporties teruggebracht, kwestie van tijd. Met regelmaat dwingen we mensen om de gedachte route te volgen; zoiets is onlangs boven het Berghuis op Amerongen ook gedaan. Daar reed men massaal door de blubber om een paar wortels van 2 cm. dik niet te hoeven rijden 😂. Walletje op de afsteek en klaar.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Bahco schreef: zo 12 januari 2020, 18:54 En je kunt natuurlijk de snelheidsverschillen ook gebruiken als oefening voor je sociale en techische vaardigheiden. Anders gezegd: Hoe gebruik je je stem en je fiets bij het inhalen / ingehaald worden zodat iedereen blij blijft?
Niet onbelangrijk. Zo trof ik vandaag vlak na het Beauforthuis een vreselijke hork van een BWR die vond dat we maar in de remmen moesten want hij was lekker op gang. Ben niet snel onder de indruk, maar nu was ik flabbergasted.

Parcours was iets nattig, maar goed te rijden. Bedankt weer crew!
Plaats reactie