NP Utrechtse Heuvelrug - Cannondale Zeist - Continental Austerlitz - Kidsroute Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: za 11 januari 2020, 23:20 Wie heeft het over de bwr's?, een bepaald type varken moet juist modder hebben voor leefomstandigheden..., weet niet welk ras dat is ..... :tong :bier:

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... ogle.nl%2F

Maar ontopic :

Was dus goed rijden ondanks de paar miezerige modder stukjes .... :-q

Of was het nu geeneens modder stukjes :roll:

Igg goed begaanbaar ( althans vond ik )
Ben je dan een varken? Zijn bwr's biologisch? Zoveel vragen :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Lars TB schreef: za 11 januari 2020, 23:17
Snelle Buffer schreef: za 11 januari 2020, 23:15 Het zijn toch varkens die van modder houden :~


:-q
Om bwr's nu meteen varkens te noemen :-{ :bier:
Toch zijn het vaak de hangbuikjes, die zomers ook op de racefiets zitten
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Ja want mountainbikers zijn allemaal fitboys :lol:
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

corex schreef: za 11 januari 2020, 17:22 Zo Fred beetje sjaggerijnig.

Nog niet iedereen is helemaal up to date wat de ontwikkelingen van het hedendaagse mtb-en en z'n routes in Nederland. Die categorie is er. En deze wordt steeds kleiner.

Dat fietspad verhaal klopt wel. Het is dan wel een heel leuk fietspad. Als je met een trekkingfiets in Amerongen "Y tell me y" rijdt :D
Ik sjaggerijnig? Echt niet, ik kwam net voldaan van heerlijk stukje fietsen terug.
Maar ik geloof dat ik niet de enige was die wat vraagtekens heeft bij de genoemde bewering. Met aanleg UHR trails kan me niet 100% vd rijders pleasen, dat blijkt maar meer.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

nomad030 schreef: zo 12 januari 2020, 08:38 Ja want mountainbikers zijn allemaal fitboys :lol:
Nee :winkie: :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nomad030 schreef: zo 12 januari 2020, 08:38 Ja want mountainbikers zijn allemaal fitboys :lol:
Daar hebben ze baggy's en loose -fit voor uitgevonden :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Hier zo'n vader. Denk dat je mij en mn dochter (inderdaad 4) op haar roze fietsje gisteren hebt ingehaald. Je wil niet weten hoeveel plezier ze heeft in het crossen door het bos. Sinds de kidsride paar maanden geleden rijden regelmatig vanaf ons huis in Austerlitz langs de Treek tot Beauforthuis. Ondertussen pik ik het afval op wat er langs het parcours ligt.

Ik kies wel juist een zaterdagochtend of woensdagmiddag uit omdat dat redelijk rustig is op de route. Een zondagochtend doe ik haar liever niet aan. Mijzelf ook niet :) Uiteindelijk heeft ze heeft natuurlijk net zoveel recht om daar te fietsen als alle andere mountainbikers met een vignet, lijkt me. Meeste rijders vinden het trouwens prachtig. En soms kom je een chagrijn tegen...
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

emeel schreef: zo 12 januari 2020, 13:28 Hier zo'n vader. Denk dat je mij en mn dochter (inderdaad 4) op haar roze fietsje gisteren hebt ingehaald. Je wil niet weten hoeveel plezier ze heeft in het crossen door het bos. Sinds de kidsride paar maanden geleden rijden regelmatig vanaf ons huis in Austerlitz langs de Treek tot Beauforthuis. Ondertussen pik ik het afval op wat er langs het parcours ligt.

Ik kies wel juist een zaterdagochtend of woensdagmiddag uit omdat dat redelijk rustig is op de route. Een zondagochtend doe ik haar liever niet aan. Mijzelf ook niet :) Uiteindelijk heeft ze heeft natuurlijk net zoveel recht om daar te fietsen als alle andere mountainbikers met een vignet, lijkt me. Meeste rijders vinden het trouwens prachtig. En soms kom je een chagrijn tegen...
:-q
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Ik laat de meeste reacties maar even voor wat ze zijn. Paar zaken wil ik wel op reageren.

Ik heb inderdaad een kind op een roze fiets ingehaald. En ik herhaal maar even wat ik al eerder zei: prima natuurlijk, heb hier uiteraard niets op tegen. Ik rem af er ga er voorzichtig langs. Volgens mij ging dit goed, toch?
Mijn dochter is een jaar ouder, en wellicht neem ik haar ook wel een keer mee.

Het punt dat ik wilde maken is dat het parcours inmiddels zo smooth gemaakt zijn dat inmiddels kinderen van 4 met hun fietsje er zonder problemen overheen kunnen.

Ik ben er zelf er jaar of 8 tussenuit geweest. Nu net weer begonnen, en in plaats van een simpel uitgezette, maar wel uitdagende route in een bos, met boomwortels, natuurlijke kuilen, plassen bij regen, takken, bladeren, zand etc, kom ik nu een harde route met aangelegde kombochten, waterputten, springheuvels en weggeharkte bladerhopen tegen. Soort BMX parcours. Of heet dit tegenwoordig een bikepark?

Maar kennelijk is dit wat vandaag de dag de meerderheid wil gezien de aard van de reacties.
Tegelijkertijd zie ik op ditzelfde forum dat er nogal wordt afgegeven op zgn "boswielrenners." Wat ik dan weer totaal niet begrijp. Wat wil je dan? Want als je MTB routes zo hard en vlak maakt als asfalt, moet je niet vreemd staan te kijken dat het asfaltridders / wielrenners aantrekt. Beetje als bergbeklimmers die paden aanleggen en dan lopen klagen dat er ineens zoveel wandelaars zijn die zich niet als bergbeklimmers gedragen. Beetje hypocriet, niet?

En ja, ik zet het heel zwart/wit neer. Punt is wel, MTBen is een buitensport. En als het heeft geregend, heb je plassen. Lange tijd droogte, heb je stof. Hoort erbij. Dat is juist de charme van een buitensport. Een sport die in elk seizoen een andere uitdaging heeft. Waarom deze charme dit dan weghalen?

In dat licht vind ik de opmerking over LV (ik neem aan dat hier Lage Vuursche mee bedoeld wordt) nogal verontrustend. Lage Vuursche was mijn to go baantje toen ik nog in Utrecht woonde. Nu Austerlitz / Zeist vanwege mijn huidige tijdelijke woonplaats. Over een half jaar heb ik LV zo ongeveer in mn achtertuin. Het mooie van dit baantje vond ik altijd de grote verschillen qua conditie per seizoen. Mul zand, hard zand, kurkdroog, plassen en modder, zachte mosondergrond, naaldbossen, loofbos etc. Elke keer weer anders. Maar ik begrijp dat deze baan nu ook al gladgestreken is? Zou eeuwig zonde zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik geloof toch echt dat je de oude situatie romantiseert. Behalve als je illegaal aan het rijden was had geen enkele route de aantrekkingskracht die routes nu hebben. Kapot gereden stukken werden niet als uitdaging gebruikt en voor de rest zat er nergens ook maar een bocht in die kunde vroeg. Dat is zelfs op Austerlitz wel even anders nu.

Ja, de ondergrond is strakker. Zodat niet iedereen om het kuiltje of de wortel heen gaat rijden. En het parcours ook min of meer in de juiste staat blijft om zo weinig mogelijk onderhoud te plegen. Want geen onderhoud resulteert dus in brede paden, modderbende en voor 99% van de rijders ergernis. En het wegvallen van enige uitdaging, afgezien van het schoonmaken van je fiets.

Ja mag je mening hebben, maar realiseer je dus dat er nu een enorm veel grotere groep bij is gekomen en dat die nu de lol van het mountainbiken pas zien, omdat de paden zoveel leuker zijn geworden.
En zelfs de echte mountainbikers kunnen niet ontkennen dat de meeste routes nu veel meer lol en uitdaging opleveren :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

emeel schreef: zo 12 januari 2020, 13:28 Hier zo'n vader. Denk dat je mij en mn dochter (inderdaad 4) op haar roze fietsje gisteren hebt ingehaald.
Top, gewoon lekker genieten op de fiets met je dochter. Over 20 jaar kunnen we misschien zeggen dat de basis voor Olympisch Kampioene is gelegd op de "fietspaden" van Austerlitz. :-q
Streamz schreef: zo 12 januari 2020, 14:59 Over een half jaar heb ik LV zo ongeveer in mn achtertuin. Het mooie van dit baantje vond ik altijd de grote verschillen qua conditie per seizoen. Mul zand, hard zand, kurkdroog, plassen en modder, zachte mosondergrond, naaldbossen, loofbos etc. Elke keer weer anders. Maar ik begrijp dat deze baan nu ook al gladgestreken is? Zou eeuwig zonde zijn.
Gaat een wereld voor je open na aantal jaren afwezigheid. Woon je nu dan op zo'n grote afstand van LV dat je de oversteek tussen Austerlitz en LV niet kon maken? Dan heb je een hoop gemist.
Kleine waarschuwing: Als je in voorheen natte periode nu binnenkort op LV komt, weet niet teleurgesteld dat je geen 30 kriskras moddertrails meer hebt. Als je dat wil, dan is de Ardennen "mooier".

Nog wat: Vanmorgen klein stukje als BWR op mijn CX stukje parcours gepakt, maar bijna te hobbelig voor een fietspad. :winkie:
Nog wat 2: Leek me gezellig druk en kwam ook 2 groepen met jeugd tegen :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je Zeist niet uitdagend vindt ga je niet hard genoeg. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

De afdaling na de klim voorbij de marmottenbak is toch behoorlijk lastig en ruw met wortels kuilen en off camber etc. zelfde geldt voor dat stuk van hoge ginkel naar de bergweg..Harry slinger is super flow maar daar kan je theoretisch ook heel hard doorheen.
Iedereen die dat niet vindt nodig ik uit om een keer in mn wiel te blijven zitten, ben wel benieuwd namelijk, wat de perceptie is van mensen die de routes te makkelijk vinden. Verder is het gewoon druk en is met name het gemiddelde niveau enorm omlaag gegaan de laatste 2 - 3 jaar. Eigenlijk zorgt dat voor dezelfde problemen als vroeger tussen fietsers en wandelaars, want er zijn enorme snelheids verschillen. Soms op dagen dat je 20 man op een trail van 5 km moet inhalen die meer dan 2x zo langzaam fietst word je er wel eens zat van, maar ja wat moet je er aan doen. De meeste gaan snel en netjes aan de kant zelfs zonder te vragen of bellen en bij een enkeling kan je het nooit goed doen. Je haalt 30 man probleemloos in en bij 31ste tik je toevallig een keer licht het stuur aan aan en je wordt verrot gescholden (meestal omdat ze ondanks 5 x vragen net de moeite nemen om 2 cm rechts vh midden te gaan fietsen)
Op de echt drukke dagen was/is den treek altijd een uitvals basis of annas hoeve of soesterhoogt, daar is genoeg te vinden en kan je ook nog wat intervals trainen waarvan je de lengte zelf bepaald :p
Persoonlijk hoop ik dat over een paar jaar de Hype er wel weer een beetje af is en dat wat meer sporter overblijven ipv alle uitjes (in spijkerbroek) , waarbij de maximale hartslag niet boven de 100 uitkomt.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Laat maar
Laatst gewijzigd door bouwpakket op zo 12 januari 2020, 16:59, 2 keer totaal gewijzigd.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

suravida schreef: zo 12 januari 2020, 15:33 Als je Zeist niet uitdagend vindt ga je niet hard genoeg. :winkie:
Daar heb je zeker een punt en dat gaat op voor heel veel routes.
Als je het merendeel over de route ziet kruipen, dan snap je inderdaad dat er geen moer aan is.
Als je echter ontdekt dat de trappers bedoeld zijn om je fiets vooruit te krijgen en hier gebruik van gaat maken, dan ontdek hoe leuk de routes zijn en krijg je de smile niet meer van je gezicht. :-D
Plaats reactie