NP Utrechtse Heuvelrug - Zeist - Continental Austerlitz

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.

Moderator: shiverer

Plaats reactie
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Scott Scale RC World Cup 2017, Cannondale SuperX crosser, Cannondale SuperSix EVO
Contacteer:

zo 18 december 2016, 09:16

Giant-E schreef:Exact. Ik ben jaloers op diegenen die rond de tracks op de UHR wonen. Lijkt me fantastisch.
En daarbij: Er komt nog meer moois aan, toch? Uitbreiding Zeist, Driebergen/Doorn?
+1,
Ik prijs me ook gelukkig dat ik Soest op 3 minuten afstand van het bos woon en dan al fietsend naar de 6 verschillende tracks op de UHR rijden. Moet er inderdaad niet aan denken om minimaal een uur in de auto te zitten om in het bos aan te komen of moet behelpen met vuilnisbelt parcoursen.
Is alleen jammer dat het legaal vrij rijden (of gedooggebied) weer een stukje minder geworden is in deze regio en je voorlopig kan rekenen op extra controle op een mooie zondag in de Treek. Op een vrijdagochtend in je eentje zal de kans op aanhouding een stuk minder zijn, maar ook dan mag het niet :-{
Vraag vd dag: Is er een overzichtskaart van deze regio waarop de fietslegale gebieden staan?
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 18 december 2016, 11:07

bonzaiking schreef:Gisteren weer een prachtig rondje zeist gereden
helaas weer achterna gezeten door een hond.
een boxer dit keer ik reed op dat moment met een gangetje
of 24 de boxer heel hard blaffend een meter achter me
het was voor mij een angstige vervelende ervaring
ik had echt het idee dat hij me ging aanvallen.

Het is nu al de 4e keer dit jaar dat er zoiets gebeurd
ik wou dat hier iets aan te doen is. Eten neem ik zoizo
al niet meer mee onderweg. Het zou fijn zijn als mensen honden
niet onder controle hebben gewoon de honden aangelijnd houden
vervelend , maar het blijft altijd een " spel" tussen de hondenbezitter en de MTB'er , als deze elkaar "kruizen". Er is een tijdje geleden ook een topic geweest waarin er ook meningen waren, en verschillende situaties waren geschetst waarin hondenbezitters en MTB'ers hun visie geven . Mij vrouw heeft het ook laatst meegemaakt en zit nu nog steeds met de nasleep . De hond kan er vaak niks aan doen , omdat deze nieuwsgierig is en/of de bezitter deze hond niet in de "hand" heeft . Zelf minder ik vaart als ik een hond zie los lopen en ben vriendelijk naar de hondenbezitter in de vorm van groeten (tegenwoordig is dat vriendelijk),inden nodig stap ik even af.Ook ben ik al een aantal keren wandelaars met of zonder of met een hond tegen gekomen die op de singeltrack in tegenover gestelde richting aan het lopen zijn.Vaak gaat het net goed, omdat de wandelaars niet goed in de gaten hebben welke snelheid je hebt .
Maar door vriendelijk te blijven is het vaak alles opgelost .....
Daarom probeer ik de weekenden vaak te vermijden ivm de drukte in het bos :)

Misschien moeten de BOA's zich ook maar eens concentreren op hondenbezitters die hun hond niet aangelijnd hebben in een gebied waarin dat moet , ipv de bikers te pakken die niet op een fietspad rijden in een gebied waarin dat wel moet , of je controleren op je vignet (misschien al aan de orde)..
Do Stupid Things ......Faster
Voor haar:YT Jeffsy Comp 2 ,female touch *Dochter:Cube Acess WLS Race
*Voor mij:Trek Fuel EX9
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

zo 18 december 2016, 15:09

RubbereMTBRobbie schreef: Misschien moeten de BOA's zich ook maar eens concentreren op hondenbezitters die hun hond niet aangelijnd hebben in een gebied waarin dat moet ,
Dat doen ze. In Bornia kom je dan ook letterlijk bijna geen hond meer tegen. Alleen de route Austerlitz ligt nog voornamelijk in losloopgebied, achter de krakeling rond het heideveld is sinds een paar maanden ook aanlijnplicht.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 18 december 2016, 15:16

Bij/in Bornia ben ik juist de wandelaars tegengekomen met loslopende honden en gebruik makend van de trail in tegenoverliggende rijrichting... :roll:

maar goed is moment opname, ga het straks weer mee maken :)
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V1 & V4, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

zo 18 december 2016, 15:35

RubbereMTBRobbie schreef:Bij/in Bornia ben ik juist de wandelaars tegengekomen met loslopende honden en gebruik makend van de trail in tegenoverliggende rijrichting... :roll:

Gewoon even netjes aanspreken en vragen of ze in het vervolg de MTB route willen vermijden
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug

Ibis Ripley
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

zo 18 december 2016, 15:37

Wandelaars ben ik bijna overal wel tegenkomen eigenlijk. Ik denk dat de meeste niet doorhebben dat het geen wandelpad is?

Loslopende honden vind ik vervelender, regelmatig zo'n beest wild blaffend achter me aan gehad. Dat fietst toch niet heel prettig. Ook met hardlopen maak ik het regelmatig mee, en wanneer je de baasjes er (normaal) op aanspreekt dan stuit je vaak op onbegrip.

"Maar hij bijt niet!"

Ja, daar moet ik maar op vertrouwen? Tot je er 1 tegenkomt die wel bijt.
RubbereMTBRobbie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 18 december 2016, 18:29

bouwpakket schreef:
RubbereMTBRobbie schreef:Bij/in Bornia ben ik juist de wandelaars tegengekomen met loslopende honden en gebruik makend van de trail in tegenoverliggende rijrichting... :roll:

Gewoon even netjes aanspreken en vragen of ze in het vervolg de MTB route willen vermijden
Net weer 4 keer gevraagd of ze niet de trail willen gebruiken :roll:

:bier:
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: heeft kleine wielen
Contacteer:

zo 18 december 2016, 18:53

deer_hunter schreef:
RubbereMTBRobbie schreef: Misschien moeten de BOA's zich ook maar eens concentreren op hondenbezitters die hun hond niet aangelijnd hebben in een gebied waarin dat moet ,
Dat doen ze. In Bornia kom je dan ook letterlijk bijna geen hond meer tegen. Alleen de route Austerlitz ligt nog voornamelijk in losloopgebied, achter de krakeling rond het heideveld is sinds een paar maanden ook aanlijnplicht.
Achter de krakeling een aanlijnplicht?

Das jammer. Kwam daar nog wel eens, altijd goed biken natuurlijk, maar ook ideaal om met de hond even het bos in te gaan vanaf de camping.
Op zoek naar een clinic omgeving Zuid Holland?
meermountainbike.nl
MEER Mountainbike. Clinics, tochten, begeleiding en MEER!
MEER Mountainbike op YouTube

Blogje
SYS: Commencal V4 + Commencal LTHT
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

zo 18 december 2016, 19:18

Isdatzo schreef:Wandelaars ben ik bijna overal wel tegenkomen eigenlijk. Ik denk dat de meeste niet doorhebben dat het geen wandelpad is?

Loslopende honden vind ik vervelender, regelmatig zo'n beest wild blaffend achter me aan gehad. Dat fietst toch niet heel prettig. Ook met hardlopen maak ik het regelmatig mee, en wanneer je de baasjes er (normaal) op aanspreekt dan stuit je vaak op onbegrip.

"Maar hij bijt niet!"

Ja, daar moet ik maar op vertrouwen? Tot je er 1 tegenkomt die wel bijt.
De kans dat je er een tegenkomt die bijt, is net ietsepietsies groter dan 0. Veel van onze routes gaan door hondenlosloopgebieden. Ik laat daar zelf ook onze honden uit. Dat levert ook wel eens een situatie op met een boze of bange fietser die vindt dat ik met mijn honden aan de kant moet. Als het pad twee meter breed is, kun je er ook omheen.

Over fietsen en honden is al heel wat geschreven op het forum. Makkelijk terug te vinden via de zoekfunctie.
Isdatzo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

zo 18 december 2016, 20:47

Ik heb er geen probleem mee met om mensen of honden heen te fietsen, maar wanneer een hond blaffend 20 centimeter achter m'n achterwiel rent dan hoop ik dat je begrijpt dat ik dat niet heel aangenaam vind fietsen.

Wanneer je als baasje weet dat je hond achter fietsers aangaat, dan vind ik het niet meer dan fatsoenlijk wanneer je ervoor zorgt dat hij aangelijnd is op plekken waar je fietsers kan verwachten.

Wat er verder over honden en fietsen op het forum staat maakt me niet zo veel uit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

zo 18 december 2016, 21:00

https://www.quora.com/What-is-the-best- ... k-dog-meat" onclick="window.open(this.href);return false;
Datingexpert tussen rijder en fiets

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vibemaker
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

zo 18 december 2016, 21:39

RubbereMTBRobbie schreef:
Net weer 4 keer gevraagd of ze niet de trail willen gebruiken :roll:

:bier:
Alleen is de route geen verboden toegang voor wandelaars. Of het een handig pad is om met het hele gezin te gaan wandelen is weer een andere vraag :-q
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Pro

zo 18 december 2016, 21:57

Fred (mtb-sport) schreef:
Giant-E schreef:Exact. Ik ben jaloers op diegenen die rond de tracks op de UHR wonen. Lijkt me fantastisch.
En daarbij: Er komt nog meer moois aan, toch? Uitbreiding Zeist, Driebergen/Doorn?
+1,
Moet er inderdaad niet aan denken om minimaal een uur in de auto te zitten om in het bos aan te komen of moet behelpen met vuilnisbelt parcoursen.
Zeist is 35 minuten rijden voor mij. Leersum 3 kwartier. Valt dus wel mee, en die vuinisbeltparcoursen (zoals Vld en B'hoek) zijn verrassend leuk. Alleen erg kort.
En in de winters kwetsbaar, geen zandgrond natuurlijk. Daarom zijn jullie ook gezegend in mijn ogen, met wat er al ligt, en wat er nog komen gaat.
“I’ll ride the wave, where it takes me”.
MaartenT
All rounder
All rounder

zo 18 december 2016, 22:16

Ik vind het altijd wel een leuke uitdaging om te kijken hoe lang ik die hond achte me aan meekrijg, is het baasje lekker lang bezig om die hond terug te krijgen :D (beweging is goed voor ze)
-onderschrift voor deze keer weggelaten-
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

zo 18 december 2016, 22:30

Giant-E schreef:
Zeist is 35 minuten rijden voor mij. Leersum 3 kwartier. Valt dus wel mee, en die vuinisbeltparcoursen (zoals Vld en B'hoek) zijn verrassend leuk. Alleen erg kort.
En in de winters kwetsbaar, geen zandgrond natuurlijk. Daarom zijn jullie ook gezegend in mijn ogen, met wat er al ligt, en wat er nog komen gaat.
Voor mij ongeveer hetzelfde en inderdaad zijn de vuilnisbelt rondjes best leuk en vaak qua techniek leuker dan Heuvelrug.
Maar inderdaad vaak te kort en mis toch het gevoeld dat je in "echte" natuur bent.
Rij ze meestal zomer door de week na werk, in de weekenden toch meestal Schoorl, Zeist, Leersum, Amerongen of Rhenen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie