NP Utrechtse Heuvelrug - Rhenen - Kwintelooijen - Veenendaal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

MacReal schreef: di 23 april 2019, 12:40 Afgelopen weekend was het zo warm, dat ik zelf de rugzak leeg had. Was dus blij dat ik bij kon vullen.
(3 liter)
Drie liter opgezopen :o
Dan heb je een flinke rit gemaakt zeker.

Overigens ben ik het helemaal met die mtb site eens. Kwint is en blijft een uniek gaaf rondje.
Sneeuwmonster
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

bert l. schreef: ma 22 april 2019, 12:14 https://www.gelderlander.nl/utrecht/nat ... ~a29a05f6/


Natuurgebied Kwintelooijen bij Rhenen komt als beste uit test MTB-routes.nl

Het natuurgebied Kwintelooijen tussen Rhenen en Veenendaal wordt door lezers van MTB-routes.nl het hoogste gewaardeerd. Het gebied laat routes in Maastricht en Zandvoort achter zic
h.

Hoewel bij Maastricht meer hoogtemeters liggen (171 om 120 meter) wordt Kwintelooijen beter beoordeeld door de mountainbikers.

,,De route kenmerkt zich door slingerende lange en steile klimmen en uitdagende afdalingen. In totaal moeten iets meer dan 100 hoogtemeters worden overwonnen in een ronde. Dit maakt Kwintelooijen tot één van de zwaarste, zo niet dé zwaarste MTBroute van Nederland. Steile klimmetjes, steile afdalingen, uitdagende bochten. De snelheid ligt lager dan op de routes bij Amerongen en Leersum en vraagt veel van je fietsbeheersing. Daardoor is de route technisch uitdagend”, prijst de website.
Ik begeef me nu even in het hol van de leeuw, maar ik doe dat -letterlijk en figuurlijk- graag hoor :winkie: ...

Dat was afgelopen jaar zo ongeveer de eerste keer, dat de SPB route Maastricht niet langer onafgebroken op 1 stond, sinds de opening eind ‘17/begin ‘18 :wink: .

Wat ik fantastisch vind van de UHR is de flow die je er bijna overal vindt, want die heb je ‘hier’ in Zuid L nergens.
Wat ik fantastisch van Kwintelooijen vind is dat die dan wel weer lekker geen flow heeft, een welkome afwisseling temidden van een dagje flow-paradise.
Gaat het overal op de UHR vanzelf (elke bocht loopt en heeft zo’n lekker kommetje om tegenaan te leunen), op Kwintelooijen denk ik: ha, dat begint erop te lijken, je moet er wel oppassen, corrigeren, uitkijken. Meest technische rondje van de UHR. Love it!

Maar... de SPB Maastricht is weer een stap technischer. Daar moet je de flow zoeken en echt ‘verdienen’. Kans om om van het padje te geraken ligt er altijd op de loer. Die gaat nog meer op/af, ondergrond veel onvoorspelbaarder door offcamber bochten, wortelen, los grind. Je fietst continu door kuilen en tegen walletjes op, een kurketrekker downhill, nog wat steiler klimmen richting de top van de Observant. Afgrondjes, randjes en bomen steeds dichtbij... leuk hoor!

Eigenlijk is dat het enige wat de UHR nog niet heeft, in mijn ogen. Een beetje een technisch gemenere moeilijkereroute, voor gevorderen. Die die extra uitdaging wel lekker vinden, het bijbehorende risico ook. Een ‘rood-zwarte’ route.
Moet te realiseren zijn, als het volgens mij aan alleen de bevlogen trailcrew ligt, kennis en kunde en passie genoeg. Maar terreineigenaren, verantwoordelijkheid, ongevallenrisico’s, aansprakelijkheden... dat zal het pijnpunt zijn?

Stel je hebt flowroutes, het al iets uitdagendere Kwintelooijen, en dan nog zoiets als een Amerongen-Kwintelooijen- SPB M’tricht combi... dan heb je alles wat je je maar wensen kunt op singletrail gebied. En dan vooral niet teveel onderhoud plegen, da’s alleen maar goed om op een natuurlijke manier technisch te leren fietsen, om het lekker uitdagend te houden!

(Dan nog wat grote hopen en bulten en North Shore ergens aanleggen, en je bedient ook nog de trailparkfractie op de UHR).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

aurelius schreef: di 23 april 2019, 20:27
bert l. schreef: ma 22 april 2019, 12:14 https://www.gelderlander.nl/utrecht/nat ... ~a29a05f6/


Natuurgebied Kwintelooijen bij Rhenen komt als beste uit test MTB-routes.nl

Het natuurgebied Kwintelooijen tussen Rhenen en Veenendaal wordt door lezers van MTB-routes.nl het hoogste gewaardeerd. Het gebied laat routes in Maastricht en Zandvoort achter zic
h.

Hoewel bij Maastricht meer hoogtemeters liggen (171 om 120 meter) wordt Kwintelooijen beter beoordeeld door de mountainbikers.

,,De route kenmerkt zich door slingerende lange en steile klimmen en uitdagende afdalingen. In totaal moeten iets meer dan 100 hoogtemeters worden overwonnen in een ronde. Dit maakt Kwintelooijen tot één van de zwaarste, zo niet dé zwaarste MTBroute van Nederland. Steile klimmetjes, steile afdalingen, uitdagende bochten. De snelheid ligt lager dan op de routes bij Amerongen en Leersum en vraagt veel van je fietsbeheersing. Daardoor is de route technisch uitdagend”, prijst de website.
Ik begeef me nu even in het hol van de leeuw, maar ik doe dat -letterlijk en figuurlijk- graag hoor :winkie: ...

Dat was afgelopen jaar zo ongeveer de eerste keer, dat de SPB route Maastricht niet langer onafgebroken op 1 stond, sinds de opening eind ‘17/begin ‘18 :wink: .

Wat ik fantastisch vind van de UHR is de flow die je er bijna overal vindt, want die heb je ‘hier’ in Zuid L nergens.
Wat ik fantastisch van Kwintelooijen vind is dat die dan wel weer lekker geen flow heeft, een welkome afwisseling temidden van een dagje flow-paradise.
Gaat het overal op de UHR vanzelf (elke bocht loopt en heeft zo’n lekker kommetje om tegenaan te leunen), op Kwintelooijen denk ik: ha, dat begint erop te lijken, je moet er wel oppassen, corrigeren, uitkijken. Meest technische rondje van de UHR. Love it!

Maar... de SPB Maastricht is weer een stap technischer. Daar moet je de flow zoeken en echt ‘verdienen’. Kans om om van het padje te geraken ligt er altijd op de loer. Die gaat nog meer op/af, ondergrond veel onvoorspelbaarder door offcamber bochten, wortelen, los grind. Je fietst continu door kuilen en tegen walletjes op, een kurketrekker downhill, nog wat steiler klimmen richting de top van de Observant. Afgrondjes, randjes en bomen steeds dichtbij... leuk hoor!

Eigenlijk is dat het enige wat de UHR nog niet heeft, in mijn ogen. Een beetje een technisch gemenere moeilijkereroute, voor gevorderen. Die die extra uitdaging wel lekker vinden, het bijbehorende risico ook. Een ‘rood-zwarte’ route.
Moet te realiseren zijn, als het volgens mij aan alleen de bevlogen trailcrew ligt, kennis en kunde en passie genoeg. Maar terreineigenaren, verantwoordelijkheid, ongevallenrisico’s, aansprakelijkheden... dat zal het pijnpunt zijn?

Stel je hebt flowroutes, het al iets uitdagendere Kwintelooijen, en dan nog zoiets als een Amerongen-Kwintelooijen- SPB M’tricht combi... dan heb je alles wat je je maar wensen kunt op singletrail gebied. En dan vooral niet teveel onderhoud plegen, da’s alleen maar goed om op een natuurlijke manier technisch te leren fietsen, om het lekker uitdagend te houden!

(Dan nog wat grote hopen en bulten en North Shore ergens aanleggen, en je bedient ook nog de trailparkfractie op de UHR).
Binnenkort weer van harte welkom in het hol van de leeuw :bier:

Het was blijkbaar komkommertijd bij de krant. En ineens ziet een verslaggever een top 10 lijst op een website. Goh wat gaaf, Kwintelooijen staat bovenaan! Laat ik daar eens een mooi artikel over schrijven........

Elke week staat er weer een ander bovenaan de meest subjectieve top 10 van Nederland.....
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Bouwpakket, ja, ik weet hoe het gaat/werkt. Als we allemaal maar lol hebben! Positieve kruisbestuiving maakt alles alleen maar mooier.
Bestaat er ipv een Grand TUHR trouwens ook al een opgesplitse Grand TUHR, voor de gewone mensen die het hele rondje alleen maar aankunnen verdeeld over 2 dagen :winkie: ?
(En of je even wilt kijken in het topic Upgraden of nieuwe build, pag. 4, daar lijkt wat moois te ontstaan. Je bent uitgenodigd voor de ballotagecommissie :wink: ).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Persoonlijk vind ik een rondje Spaarnwoude een stuk zwaarder en uitdagender dan Kwintelooyen (en dat is niet omdat ik er al 5x gevallen ben).

Nog steilere klimmen met switchbacks, tricky afdalingen, grind, smal, offcamber paadjes etc.
Volgens de Garmin ruim 200hm over een rondje van 6km.

Dus idd wat BP zegt, de lijst is nogal subjectief.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

sama schreef: di 23 april 2019, 18:56
MacReal schreef: di 23 april 2019, 12:40 Afgelopen weekend was het zo warm, dat ik zelf de rugzak leeg had. Was dus blij dat ik bij kon vullen.
(3 liter)
Drie liter opgezopen :o
Dan heb je een flinke rit gemaakt zeker.

Overigens ben ik het helemaal met die mtb site eens. Kwint is en blijft een uniek gaaf rondje.
We waren begonnen op de Bergweg bij het dierenasiel met Leersum, daarna hoge Ginkel (snakerun twee keer, :D ) over naar Amerongen, Rhenen en door naar Kwintelooijen. Daar halverwege het rondje was m'n rugzak leeg.
Afgelopen weekend was het natuurlijk ook best wel warm en ik ben een grote drinker
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

aurelius schreef: di 23 april 2019, 21:33Bestaat er ipv een Grand TUHR trouwens ook al een opgesplitse Grand TUHR, voor de gewone mensen die het hele rondje alleen maar aankunnen verdeeld over 2 dagen :winkie: ?
Yep, dan zou jij uit mijn GPX'en (zie forumsigje) misschien kunnen gebruiken:
Dag 1: de UHR5 (Leersum/Hoge Ginkel/Amerongen/Rhenen/Kwintelooyen)
Dag 2: de UHR4 (HV/LV/Zeist/Austerlitz)
Enjoy.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Zelfs in deze combo vind ik ‘m zwaar! :wink:
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

MacReal schreef: wo 24 april 2019, 06:05
sama schreef: di 23 april 2019, 18:56

Drie liter opgezopen :o
Dan heb je een flinke rit gemaakt zeker.

Overigens ben ik het helemaal met die mtb site eens. Kwint is en blijft een uniek gaaf rondje.
We waren begonnen op de Bergweg bij het dierenasiel met Leersum, daarna hoge Ginkel (snakerun twee keer, :D ) over naar Amerongen, Rhenen en door naar Kwintelooijen. Daar halverwege het rondje was m'n rugzak leeg.
Afgelopen weekend was het natuurlijk ook best wel warm en ik ben een grote drinker
Oke, ik heb pas eigenlijk hetzelfde rondje gemaakt, alleen een iets andere volgorde. Ik heb een camelbak van 1,5 liter. Ik drink van tevoren en erna wat meer denk ik :bier:
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Fred (mtb-sport) schreef: wo 24 april 2019, 07:16
aurelius schreef: di 23 april 2019, 21:33Bestaat er ipv een Grand TUHR trouwens ook al een opgesplitse Grand TUHR, voor de gewone mensen die het hele rondje alleen maar aankunnen verdeeld over 2 dagen :winkie: ?
Yep, dan zou jij uit mijn GPX'en (zie forumsigje) misschien kunnen gebruiken:
Dag 1: de UHR5 (Leersum/Hoge Ginkel/Amerongen/Rhenen/Kwintelooyen)
Dag 2: de UHR4 (HV/LV/Zeist/Austerlitz)
Enjoy.
Ik neem ze wel mee op sleeptouw Fred. Dan hoeven ze niet na te denken
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bouwpakket schreef: wo 24 april 2019, 10:08
Fred (mtb-sport) schreef: wo 24 april 2019, 07:16 Yep, dan zou jij uit mijn GPX'en (zie forumsigje) misschien kunnen gebruiken:
Dag 1: de UHR5 (Leersum/Hoge Ginkel/Amerongen/Rhenen/Kwintelooyen)
Dag 2: de UHR4 (HV/LV/Zeist/Austerlitz)
Enjoy.
Ik neem ze wel mee op sleeptouw Fred. Dan hoeven ze niet na te denken
Met jouw tempo kan ik na 15 minuten al niet meer nadenken...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Lars TB schreef: wo 24 april 2019, 11:29
bouwpakket schreef: wo 24 april 2019, 10:08
Ik neem ze wel mee op sleeptouw Fred. Dan hoeven ze niet na te denken
Met jouw tempo kan ik na 15 minuten al niet meer nadenken...
Oh dan hou je het nog best lang vol Lars :lol:
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Misschien handig om te vermelden:
Volgende week maandag begint in Rhenen de avondvierdaagse waarbij de route op maandagavond ook door de Rhenense stadsbossen gaat. Er kruisen een aantal loop en fietsroutes dus opletten geblazen met honderden wandelaars!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

RobinG schreef: do 30 mei 2019, 15:17 Misschien handig om te vermelden:
Volgende week maandag begint in Rhenen de avondvierdaagse waarbij de route op maandagavond ook door de Rhenense stadsbossen gaat. Er kruisen een aantal loop en fietsroutes dus opletten geblazen met honderden wandelaars!
Goede tip. Zullen we ook op fb vermelden
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
g.fisher
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: za 6 september 2014, 09:28

RobinG schreef: do 30 mei 2019, 15:17 Misschien handig om te vermelden:
Volgende week maandag begint in Rhenen de avondvierdaagse waarbij de route op maandagavond ook door de Rhenense stadsbossen gaat. Er kruisen een aantal loop en fietsroutes dus opletten geblazen met honderden wandelaars!
bedankt voor de tip! ik ga maandag wat waarschuwingsborden plaatsen
jan-pieter flipse
TRAILCREW RHENEN
Plaats reactie