NP Utrechtse Heuvelrug - Rhenen - Kwintelooijen - Veenendaal

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fred (mtb-sport) schreef:Maar even mijn reactie op alle "commotie" over een geul op de route Rhenen die gevaarlijk zou zijn. Staat al meer dan pagina bij Amerongen-Leersum-Hoge Ginkel voor de liefhebber.
Het betreft het stukje langs de maisvelden waar een rechte singletrack ligt parallel aan een breder pad wat gebruikt wordt door wandelaars. Lijkt me duidelijk welk pad dat dan is :winkie:
Het is een geul en inderdaad dat kan wel eens lastig zijn en inderdaad je kan er vallen als je tegen de rand aan komt, maar gevaarlijk? Kom op zeg, MTB'en is ook anticiperen.
Dat durf ik zelfs te zeggen ondanks wat gebroken botten op ogenschijnlijke simpele stukjes met de MTB (boomwortel en idd ook een soort van geul....)
Rhenen is op zich niet gevaarlijk, evenals de andere routes. Grootste gevaar ben je nog steeds zelf als je een situatie niet goed inschat.
Idem voor de kuil die eerder genoemd is. Oversteek over de weg nog gevaarlijker en wordt ook niets aan gedaan, dus gewoon je verstand gebruiken en niet bij elke hindernis "jammeren" over gevaar.
Dit is toch gewoon dom commentaar. Er stond dus afgelopen weekend blijkbaar een ambulance en ik heb er ook al twee keer iemand zien liggen (werd al goed geholpen, maar zag er niet naar uit dat de rit vervolgt kon worden). Dan is het gewoon een gevaarlijk punt. Of jij dat nu vindt of niet. En ja, natuurlijk heeft iedereen het recht in de rem te knijpen. Maar juist dit soort obstakels springen er niet uit als gevaarlijk. Je geeft het zelf al aan dat je botten hebt gebroken op ogenschijnlijk simpele stukjes. Dus het lukt jou al niet gevaar in te schatten. En heb je dus hier geen recht van spreken lijkt mij... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Het is altijd een balans vinden. Niet alleen tussen veilig en leuk (voor gevorderden), maar ook nog haalbaarheid in termen van kosten/inzet van vrijwilligers. Insteek van de aanleg en het onderhoud zou denk ik wel moeten zijn dat de track 'vergevend' is. Dat is een term uit de verkeersveiligheid. Kleine foutjes moeten niet direct leiden tot grote gevolgen. Landingsplekken van jumps/drops, afdalingen met hoge snelheid, ze moeten (als het ff kan) het toelaten dat je met een klein stuurfoutje niet gelijk op de grond ligt. Daarom hebben we bij wegen ook vangrails, ribbelstukjes aan de rand van het asfalt op N-wegen die je waarschuwen dat je bijna de weg afrijd, etc.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik heb ook vorig jaar (nog voor de verbouwing) een zwieper gemaakt door die geul. Het probleem is dat je zelf te snel gaat en daardoor de noppen ineens in de zijkant vreten. Ja, het is mijn eigen schuld, ik wilde te hard. Maar om het nu aan te passen. Je moet zelf ook wel je eigen kunnen weten en inzicht hebben. IMHO
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Ach, de mtb route in Nieuwegein bestaat voor de helft uit dat soort geulen. :P

Vond het wel meevallen, het is vooral de combinatie met de hoge snelheid die je kan halen wat het gevaarlijk maakt, maar dat heb je zoals eerder gezegd zelf in de hand. Makkelijkste is nog om vooraf te waarschuwen. Of de complete geul verbreden, met als gevolg dan men nog wat harder gaat...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het was nooit een probleem toen de maisplanten nog weg/laag waren en het gras in de middenberm laag was. Nu groeien de maisplanten richting het pad en er staat hoog gras in de berm.
Je kon hier dus heel hard naar beneden, einde was altijd al slechter dus remmen en dan omhoog.
Nu moet je gewoon veel minder hard rijden dan gaat het prima. Als je wel hard gaat, wellicht in het achterhoofd dat dat altijd wel kon, dan neem je zelf echt risico.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Maaien is toch iets waar niemand tegen kan zijn. Verder zou de mais niet zo dicht op het pad moeten staan, lijkt mij.
wikipedia schreef:Mais: Als regel wordt er geoogst tussen half september en half oktober
Over 2-3 maanden weer knallen. :wink:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De boer die het mais er heeft staan zal er sowieso tegen zijn lijkt me.
Het was idd handig geweest als het een stukje verder van het pad af was gezaaid, is nu niet anders. Iets om volgend jaar met de boer te overleggen wellicht?
Voor nu gewoon met verstand erlangs en oppassen voor strava-jagers die naast het pad schieten ;)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lars TB schreef:
Fred (mtb-sport) schreef:Maar even mijn reactie op alle "commotie" over een geul op de route Rhenen die gevaarlijk zou zijn. Staat al meer dan pagina bij Amerongen-Leersum-Hoge Ginkel voor de liefhebber.
Het betreft het stukje langs de maisvelden waar een rechte singletrack ligt parallel aan een breder pad wat gebruikt wordt door wandelaars. Lijkt me duidelijk welk pad dat dan is :winkie:
Het is een geul en inderdaad dat kan wel eens lastig zijn en inderdaad je kan er vallen als je tegen de rand aan komt, maar gevaarlijk? Kom op zeg, MTB'en is ook anticiperen.
Dat durf ik zelfs te zeggen ondanks wat gebroken botten op ogenschijnlijke simpele stukjes met de MTB (boomwortel en idd ook een soort van geul....)
Rhenen is op zich niet gevaarlijk, evenals de andere routes. Grootste gevaar ben je nog steeds zelf als je een situatie niet goed inschat.
Idem voor de kuil die eerder genoemd is. Oversteek over de weg nog gevaarlijker en wordt ook niets aan gedaan, dus gewoon je verstand gebruiken en niet bij elke hindernis "jammeren" over gevaar.
Dit is toch gewoon dom commentaar. Er stond dus afgelopen weekend blijkbaar een ambulance en ik heb er ook al twee keer iemand zien liggen (werd al goed geholpen, maar zag er niet naar uit dat de rit vervolgt kon worden). Dan is het gewoon een gevaarlijk punt. Of jij dat nu vindt of niet. En ja, natuurlijk heeft iedereen het recht in de rem te knijpen. Maar juist dit soort obstakels springen er niet uit als gevaarlijk. Je geeft het zelf al aan dat je botten hebt gebroken op ogenschijnlijk simpele stukjes. Dus het lukt jou al niet gevaar in te schatten. En heb je dus hier geen recht van spreken lijkt mij... .
Dom commentaar, jouw (beperkte) visie zullen we maar denken. Of ik recht van spreke hebt, maak jij niet uit.
Overal waar een ambulance heeft gestaan is dus gevaarlijk......
Gewoon gezond verstand gebruiken en aanpassen aan de omstandigheden en niet de omstandigheden aanpassen aan de rijders. (anders blijft er geen boomwortel meer over :winkie: )
Maar we zijn wel in het juiste topic aan de gang :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Bij het mountainbike gebeuren ongelukken omdat dingen moeilijk zijn of omdat je dingen niet ziet. We hebben het er zelden over, maar goed kijken is een van de belangrijkste vaardigheden die je (vaak ongemerkt) leert. Evenwijdig aan het pad lopende wortels, gladde plekken, plekken met een losse bovenlaag en verscholen geulen. Een greep uit de zaken waar je het pad voor je op leert controleren, al dan niet door schade en schande wijs geworden. Je kunt het een beginner niet kwalijk nemen dat er dan geen alarm af gaat. Technisch moeilijke dingen kunnen wat mij betreft op de routes, als ze vergevend zijn en eventueel met kippenpaadjes erbij, maar verraderlijke niet.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Het probleem zit 'm duidelijk vooral in de noppen.

:bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

pietervl schreef:Bij het mountainbike gebeuren ongelukken omdat dingen moeilijk zijn of omdat je dingen niet ziet. We hebben het er zelden over, maar goed kijken is een van de belangrijkste vaardigheden die je (vaak ongemerkt) leert. Evenwijdig aan het pad lopende wortels, gladde plekken, plekken met een losse bovenlaag en verscholen geulen. Een greep uit de zaken waar je het pad voor je op leert controleren, al dan niet door schade en schande wijs geworden. Je kunt het een beginner niet kwalijk nemen dat er dan geen alarm af gaat. Technisch moeilijke dingen kunnen wat mij betreft op de routes, als ze vergevend zijn en eventueel met kippenpaadjes erbij, maar verraderlijke niet.
Mooi samengevat :-q
Goed kijken en anticiperen is het toverwoord en dat niet alleen op de MTB. Enne ongelukje zit in klein hoekje, 1 boomwortel iets te schuin en wat vochtig bij lage snelheid was voor mij voldoende voor 10 maanden revalideren. Die boomwortel lag het jaar er op ook nog zoals het hoort. :winkie: (hing wel bordje "achtung" het volgende jaar....
Echt gevaarlijke stukken verdienen wel aandacht, maar die zitten niet op de ronde Rhenen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fred (mtb-sport) schreef:Dom commentaar, jouw (beperkte) visie zullen we maar denken. Of ik recht van spreke hebt, maak jij niet uit.
Overal waar een ambulance heeft gestaan is dus gevaarlijk......
Gewoon gezond verstand gebruiken en aanpassen aan de omstandigheden en niet de omstandigheden aanpassen aan de rijders. (anders blijft er geen boomwortel meer over :winkie: )
Maar we zijn wel in het juiste topic aan de gang :-q

Overal waar regelmatig mensen liggen is gewoon een gevaarlijke situatie en langsrichels in het algemeen zijn gewoon tricky. Omdat ze nauwelijks opvallen en omdat minder ervaren rijders ze niet op waarde kunnen inschatten. En in dit geval ook omdat het meestal al te laat is voordat je ontdekt dat je in een geultje rijdt... .

Ander voorbeeld. Afdaling van de Nok in Schoorl stond een boom. Je kon hem van verre zien en je kon er zowel links als rechts ruim langs. En toch moest er iedere week iemand met de ambulance daar uit het bos gehaald worden. Ook al lijkt er niets mis te kunnen gaan, het is in de praktijk gewoon een gevaarlijke situatie. Dan is het verstandig die boom weg te halen. Die is nu dus ook weg.

Ja, er zijn nog wel 10 plekken en 100 bomen op de Heuvelrug die gevaarlijk zijn, klopt helemaal. Maar daar gaat het stukken minder vaak mis. Je moet inderdaad het gevaar niet helemaal weg nemen. Maar plekken waar je iets kunt vermijden, waarvan je weet dat het mis kan gaan (afwateringsgat aan de de buitenkant aan het einde van een bocht bijvoorbeeld), waarom zou je die niet aanpakken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef:Mooi samengevat :-q
Goed kijken en anticiperen is het toverwoord en dat niet alleen op de MTB. Enne ongelukje zit in klein hoekje, 1 boomwortel iets te schuin en wat vochtig bij lage snelheid was voor mij voldoende voor 10 maanden revalideren. Die boomwortel lag het jaar er op ook nog zoals het hoort. :winkie: (hing wel bordje "achtung" het volgende jaar....
Echt gevaarlijke stukken verdienen wel aandacht, maar die zitten niet op de ronde Rhenen.
Inderdaad, pietervl vat het goed samen. Zover zijn we het denk ik allemaal eens. Maar "echt gevaarlijk" is nogal een subjectief en individueel begrip.

Statistiek is hier ook lastig, want (gelukkig) gebeuren er over het algemeen niet voldoende ongelukken om statistische conclusies voor wat betreft gevaarlijke locaties te trekken. Zoals je volgens mij al eerder zei, als er 1 keer ergens een ambulance moet komen, zegt dat nog weinig over dat punt. Maar bij herhaling op dezelfde plek... wanneer is het nou "echt gevaarlijk"?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Bergbike schreef:
Fred (mtb-sport) schreef:Mooi samengevat :-q
Goed kijken en anticiperen is het toverwoord en dat niet alleen op de MTB. Enne ongelukje zit in klein hoekje, 1 boomwortel iets te schuin en wat vochtig bij lage snelheid was voor mij voldoende voor 10 maanden revalideren. Die boomwortel lag het jaar er op ook nog zoals het hoort. :winkie: (hing wel bordje "achtung" het volgende jaar....
Echt gevaarlijke stukken verdienen wel aandacht, maar die zitten niet op de ronde Rhenen.
Inderdaad, pietervl vat het goed samen. Zover zijn we het denk ik allemaal eens. Maar "echt gevaarlijk" is nogal een subjectief en individueel begrip.

Statistiek is hier ook lastig, want (gelukkig) gebeuren er over het algemeen niet voldoende ongelukken om statistische conclusies voor wat betreft gevaarlijke locaties te trekken. Zoals je volgens mij al eerder zei, als er 1 keer ergens een ambulance moet komen, zegt dat nog weinig over dat punt. Maar bij herhaling op dezelfde plek... wanneer is het nou "echt gevaarlijk"?

Wanneer is het nou "echt gevaarlijk"??
Misschien wanneer je er zelf een keer goed naast ligt en moet wachten op zo'n gele wagen?

Ik ben het eens dat je niet alles glad moet strijken en bomen/maisbladeren en wat nog meer allemaal maar weg moet halen maar wanneer er meerdere mensen zijn die 'problemen ' ondervinden om een bepaald stuk van een route op een veilige manier te passeren verdiend zo'n passage aandacht.
Wachten op serieuze ongelukken is iets wat niemand wenst denk ik
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als er ergens op onze parcoursen teveel ambu's verschijnen, is dat voor ons reden er wat aan te doen. We willen dat jullie allemaal veilig thuiskomen
Plaats reactie