MTB Tracks Oosterhout | Cadettenkamp, Dorst en Vrachelen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bocht ervoor doortrappen en snel terugschakelen (doe ik voor, 1klik naar klein) dat je direct goed staat. Klimmetje stelt echt niks voor, mits je maar licht genoeg schakelt. Eenmaal boven blijven draaien tot je door ‘t mul bent.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Inderdaad. Als je hem efficiënt en als een pro wil nemen zal je vaart uit de bocht moeten nemen, maar dat hoeft helemaal niet. Op mijn 2x10 blijf ik op het grote blad en achter op de grootste (lichtste), ook voor de bocht. Je merkt dat je na de bocht net even inefficiënt bent, maar te kort om evt. gecontroleerd te schakelen. In het zadel blijven en gewoon even een seconde of 5-20 goed doortrappen, afhankelijk van de doorgankelijkheid van het zand bovenop.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

koeboe schreef: vr 28 december 2018, 00:47 Vraagje: ik rij de laatste tijd ook een rondje door de bossen (voornamelijk asfalt) aan de andere zijde van de doorgaande weg (weth. Van Dijklaan) tegenover rondje Dorst. Dit om wat extra km’s te vreten.
Nu lijkt het of daar ook wat routes door het bos lopen. Is hier een route of heeft iemand een suggestie?
Ik heb er wel eens toertochten door gereden, maar dan is het volledig uitgepijld en zonder pijlen kom ik niet ver.. :~
Er is geen route. Was ooit wel een plan, maar is er nooit van gekomen.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Als je na de klim ervoor (met de matten) al niet meer terugschakelt naar zwaarder en je gewoon naar beneden laat rollen, staat je versnelling nog redelijk licht als je bij die bochtjes aankomt. Als je dan daar nog eens in één keer twee of drie tandjes lichter schakelt sta je zo licht dat je altijd boven moet komen zolang je maar blijft trappen.

Succes :-q
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Toch staan er vaak bikers (type boswielrenner, niet jij Ad) op en bovenop ‘t klimmetje naast de fiets. Terwijl op bijv Dorst sommige klimmetjes toch echt lastiger zijn. Zal de combinatie zijn van bochtjes ervoor.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Giant-E schreef: vr 28 december 2018, 15:57 Toch staan er vaak bikers (type boswielrenner, niet jij Ad) op en bovenop ‘t klimmetje naast de fiets. Terwijl op bijv Dorst sommige klimmetjes toch echt lastiger zijn. Zal de combinatie zijn van bochtjes ervoor.
Precies dat volgens mij idd! In Dorst zitten veel steilere, maar niet met een S-bocht in de klim zelf :)

Maar licht genoeg naar boven en dan is ie prima te doen idd. Is wel 1 van de punten in het 3luik waar ik mijn enkele voorblad het meest waardeer :)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bij mij wisselt het. Af en toe pak ik hem wel, af en toe niet. Maar zit ook een beetje in het koppetje denk ik. Maar ik kom er ook maar genoeg tegen die inderdaad moeten afstappen daar.
Op Vrachelen is er geen een klim die ik niet haal. En daar zijn veel steilere bij. En ook nog eens kort na elkaar.
Ik denk dat ik die bewuste klim eens moet oefenen en analyseren wat ik nu eigenlijk precies verkeerd doe daar.
Ik gok op te langzaam die eerste bocht in en te weinig terugschakelen. Of te weinig ervaring met bochten en klimmen.
Ieder geval op letten dat ik ook echt op mijn 42 krans fiets daar. Vóór heb ik alleen maar 34. Maar 34-42 moet licht genoeg zijn voor mij.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Volgens mij zijn dat (bocht snelheid en lichte versnelling) inderdaad de zaken waar je op moet letten. Zo snel mogelijk de bocht uit accelereren, terugschakelen en zittend omhoog peddelen. Eventueel het laatste stukje gaan staan, maar dan loop je het risico tractie te verliezen.

Maar volgens mij moet je met een 34-42 ook uit stilstand lukken met rustig peddelen. Zou je voor de grap ook eens kunnen proberen, weet je gelijk wat voor factor je verzet is.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Uit stilstand lukt ook.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Uit stilstand lukt ook. Ik ga meestal staan daar. Zou dat de fout zijn?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bij steile klimmetjes áltijd blijven zitten met borst bijna op ‘t stuur. Licht verzet. Zo pak ik (50+, 90+kg) ook alle klimmetjes op zware tracks als Bergschenhoek en Kwintelooijen. Dan moet dit klimmetje zeker lukken, Ad.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Gaan we proberen! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ad58 schreef: vr 28 december 2018, 19:46 Uit stilstand lukt ook. Ik ga meestal staan daar. Zou dat de fout zijn?
Ligt eraan hoe het fout gaat.. als je het niet red op achterwiel tractie, dan moet je zeker langer blijven zitten. Beter voor de druk op je achterwiel, maar zittend heb je ook een soepelere krachtoverbrenging (minder pieken die snel slippen zoals bij staand trappen).

Als je tot stilstand komt door kracht te kort, dan zit het meer in je gekozen verzet.
Maar waarschijnlijk zijn beide wel van toepassing
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb wel een aantal malen gehad dat mijn achterwiel doorslipte inderdaad.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aappii
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: za 26 juli 2008, 13:53

Pas op er liggen twee (omgewaaide) bomen op het parkoers in Dorst nadat het parkoers naast het nieuwe fietspad ligt terug het bos in gaat. Tussen de 10-25% gestart vanaf de bankjes.
Plaats reactie