MTB Tracks Oosterhout | Cadettenkamp, Dorst en Vrachelen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

fiftyfast schreef:
MonkeyRider schreef:Is Dorst-Kadettenkamp geen semi-verharde baan dan :~ :~
enigszins wel natuurlijk......maar bagger baantjes zijn er toch ook zat?...als je daar van houd moet je hier niet gaan rijden,lijkt me Simpel.[/quote

Tsja, met de hoeveelheid verkeer op Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen is onderhoud noodzakelijk, anders blijft er gewoon geen baan meer over. Dat in de dagen vlak nadat Robke z'n grind erop heeft gegooid de baan meer een asfaltweg is...so be it. Ik zie het soms ook liever anders, maar snap dat ik zonder die maatregelen snel geen parcours meer heb.
Beter onderhoud aan de baan en een goed te fietsen route op langere termijn, dan een rondje dat alleen maar bestaat uit kaalgeslagen wortels (zoals Lage Vuursche en Amerongen op sommige momenten). Dat is het alternatief als er wekelijk honderden fietsers over paden gaan die in een relatief klein grondoppervlak liggen. Iedereen rijdt niet 1, maar meerdere rondjes, dus de paden worden qua absoluut gebruik zwaarder belast dan op pakweg de Hoge Veluwe.


Vanmiddag eens kijken op Dorst, of is het nog (te) nat?
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

MonkeyRider schreef:Is Dorst-Kadettenkamp geen semi-verharde baan dan :~ :~
Nou niet in mijn optiek in ieder geval. Als ik er rijd krijg ik niet de indruk op een grind- of schelpenpad te rijden. Ik noem het liever een goed onderhouden onverharde track die er met bepaalde omstandigheden (niet te droog, niet te nat) best hard kan bijliggen. Maar laten we niet gaan lopen steggelen over wat semi-verhard is, of bij welke diameter we spreken over zand, grit of grind. Voor je het weet kijg je weer zo'n semi-verharde discussie. :tong Maar ik zal wel toegeven dat ik zie dat je hier over kan discussieren, en dat naast andere smaak er ook een ander begrip van semi-verhard, grind vs. grit, etc. kan zijn.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Gezien verwijdering van de toplaag en de enorme hoeveelheden zand, grit en matten die er worden gebruikt bij aanleg&onderhoud is er toch sprake van "semi-verharding" :~ Ik begrijp ook wel dat je met druk bereden routes niet veel andere keuzes hebt, maar Vrachelen zal daar uiteindelijk ook niet aan ontkomen, denk ik.
JanWteO
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 15 april 2013, 09:39

Het kunstje van drooglegging zal inderdaad ook op de Vrachelseheide volledig herhaald worden. Blijkbaar is dit het enigste kunstje wat kan worden vertoond. De boswielrenners vinden dit prachtig, maar in mijn ogen heeft dit niets meer met mountainbiken te maken.
Condal
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 27 februari 2013, 00:16

Ach ik heb genoten van de bagger op Vrachelen en de "halfverharding" op Cadettenkamp en Dorst.
Voor de toekomstige uitbreidingen hoop ik dat niet alleen de karakters van de routes zullen verschillen, maar ook de ondergrond en onderhoud.......

Maar goed ff andere vraag die mij al lang wakker houdt. Waarom, met elke week tig potentiële klanten, haakt het pannenkoekenhuis nooit bij de route Dorst aan? Ik zie hier nou nooit een bordje staan met warme snert of in de zomer iets om klanten naar het terras te lokken. Zouden ze dit niet nodig hebben?
Bij Drunen zit het terras ook altijd vol....
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

JanWteO schreef:Het kunstje van drooglegging zal inderdaad ook op de Vrachelseheide volledig herhaald worden. Blijkbaar is dit het enigste kunstje wat kan worden vertoond. De boswielrenners vinden dit prachtig, maar in mijn ogen heeft dit niets meer met mountainbiken te maken.
Als we zo gaan beginnen; er is in NL buiten de routes in Limburg en enkele op/rond de Veluwe/Heuvelrug sowieso niets wat ook maar enigszins met mountainbiken te maken heeft. We doen in het hele land aan boswielrennen, niet meer en niet minder. Wat wij hier heel ruig als Enduro bestempelen noemen ze elders gewoon XC.

Al jouw bijdragen over routeonderhoud in deze omgeving zijn onbeargumenteerd negatief; wat voor oplossing heb jij dan om de routes die van SBB en Natuurmonumenten gebruikt mogen worden geschikt te houden voor de honderden wekelijkse bezoekers?
Hou daarbij in gedachten dat het allemaal vrijwilligerswerk is, en die vrijwilligers dus niet 8u per dag hebben om alles bij te houden. Dat houdt dus in dat het niet mogelijk is om dagelijks een beetje te doen, maar het dus wekelijks goed moet gebeuren om de boel berijdbaar te houden.
Ga eens in Lage Vuursche kijken wat de combi nattigheid-geen onderhoud doet met een baan, dan hoor ik graag of dat volgens jou dan wel iets met mountainbiken te maken heeft, want dat is namelijk het alternatief. en anders denk ik dat Ron en Maurice het bijzonder op prijs zouden stellen als JanWteO de schep ter hand zou nemen en zou komen voordoen hoe een 'echte mountainbiker' de boswielrenparcoursen onder handen zou nemen.

:lol:
Laatst gewijzigd door Har77 op ma 23 februari 2015, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Op Vrachelen bij de put v Caron is een restaurant in aanbouw! Is pal aan de route.
Bied wel kansen denk ik.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

MonkeyRider schreef:Gezien verwijdering van de toplaag en de enorme hoeveelheden zand, grit en matten die er worden gebruikt bij aanleg&onderhoud is er toch sprake van "semi-verharding" :~
Zoals ik al zei, je kan dat allemaal wat verschillend benoemen. Inderdaad, de toplaag word verwijderd en er wordt zand en grit (vraag me niet om het mengsel of de hoeveelheid) op gegooid. En waar het vooral bij flinke droogte te sterk zou eroderen, worden matten gebruikt. Dat is het, noem het hoe je wilt.

In mijn beleving is bovenstaande onderhoud. Dat er materiaal wordt weggehaald en opgelegd maakt het voor mij geen semi-verharding. Dat zou het, nogmaals in mijn beleving, pas zijn met schelpen en/of grind. En dan nog kan je er 2cm of 20cm op gooien, en over 2% of 100% van de track.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat de term (semi-)verharding vaak als een krachtterm gebruikt word om een punt te maken. Daarmee maak je de mountainbikers die wel van deze tracks houden een beetje belachelijk, alsof ze niet beter zouden kunnen gaan fietsen op toeristische schelpenpaadjes.
Condal
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 27 februari 2013, 00:16

Het valt toch op dat men probeert criticasters zo snel mogelijk de mond te snoeren.
Alternatieven zijn er al veel gegeven. Je bent vrij om ze zelf terug te lezen ;)

@bergbike
Ook in de halfverhardingen, grind, gravel, puin, schelpen etc. Kan veel uitdaging zitten.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Oh zeker, maar niet op de toeristische schelpenpaadjes. Alhoewel, ook daar kan je lekker snel door de bochten op zoek naar de grenzen van je grip. Of lekker slippen. Maar dat gedrag is daar weer niet gewenst en daar zijn ook vele discusies over te vinden op het forum van http://www.toeristenbike.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. :winkie:

Verder moet ik toegeven dat als er hier iets positiefs gezegd word, er lang niet altijd gelijk een criticaster op zit. Andersom is dat veel vaker zo. Reden: veel meer mensen zijn positief over de routes. :bier: (Weet ik natuurlijk nooit echt zeker, maar het is een discussietechniek waarmee ik mijn gelijk wil halen. Oh wacht, dat moet je er dan niet bijzeggen geloof ik...)
aappii
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: za 26 juli 2008, 13:53

Ik denk niet dat Dorst een kunstmatig semi verharde baan is. De ondergrond bij Dorst is een zeer fijne zandgrond die zich bij de juiste omstandigheden erg goed laat samenpersen. De route ligt er nu super bij, op sommige stukken net asfalt ja, maar dat kan je verwachten met de bezoekersaantallen. In de zomer zie je dat hele stukken kapot gereden zijn en verandert in mul zand. Valt er dan weer een paar dagen goed regen en gaat er weer een paar honderd man overheen, dan heb je weer de plat gereden baan die er nu ligt. Het ligt meer aan de bodemsoort dan aan het onderhouden.
De route in Bergschenhoek is pas een semi verharde baan met het gravel/puin dat ze daar gebruiken bij het baanonderhoud. Maargoed dit is dan ook noodzakelijk omdat de bodem daar meer een klei soort is die bij nat weer helemaal kapot gereden wordt.
Gisteren Dorst en Cadettenkamp gereden en ik heb weer erg genoten van de achtbaan ;)
Condal
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 27 februari 2013, 00:16

Gezien de wekelijkse drukte zal het ook wel goed zijn... Als steekt niemand graag zijn hoofd boven het maaiveld uit, deze wordt er o zo snel gemaaid
Gebruikersavatar
Mercurieus
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1196
Lid geworden op: vr 23 juli 2010, 22:34
Mijn mountainbike: Cannondale scalpel 2 2013 & Trek 6500
Contacteer:

JanWteO schreef:Het kunstje van drooglegging zal inderdaad ook op de Vrachelseheide volledig herhaald worden. Blijkbaar is dit het enigste kunstje wat kan worden vertoond. De boswielrenners vinden dit prachtig, maar in mijn ogen heeft dit niets meer met mountainbiken te maken.
Als ik in Duitsland of België ben vind ik blubber daar ook nog steeds baggeren.
Maar als je daar een liefhebber van bent, kan ik je de Berendonck bij Wijchen ook zeker aanraden.

Afgelopen gisteren in ieder geval weer genoeg blub gehad.
Als ik net zo kon fietsen als ouwehoeren dan .........

http://www.tcdekleppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mercurieus
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1196
Lid geworden op: vr 23 juli 2010, 22:34
Mijn mountainbike: Cannondale scalpel 2 2013 & Trek 6500
Contacteer:

Condal schreef:Het valt toch op dat men probeert criticasters zo snel mogelijk de mond te snoeren.
Alternatieven zijn er al veel gegeven. Je bent vrij om ze zelf terug te lezen ;)

@bergbike
Ook in de halfverhardingen, grind, gravel, puin, schelpen etc. Kan veel uitdaging zitten.

Forum is juist een plek waar ieder zijn mening mag geven toch.
Maar droogleggen vind ik zelf een prima kunstje, vind bagger niks. Ik heb zelf verder niet zo de behoefte aan een rockgarden, of andere speelse elementen. Maar ik kan me voorstellen dat voor anderen hier weer de uitdaging in zit. Hele lange klimmen (geen asfalt) vind ik dan weer lekker, maar zo'n berg zand zal ook niet bij elkaar geschept gaan worden. Dus die mag ik verder weg gaan bezoeken. Fingers crossed voor de Bavelse berg dan weer, wat een beetje in de buurt komt.
Als ik net zo kon fietsen als ouwehoeren dan .........

http://www.tcdekleppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Har77 schreef: Hou daarbij in gedachten dat het allemaal vrijwilligerswerk is, en die vrijwilligers dus niet 8u per dag hebben om alles bij te houden. Dat houdt dus in dat het niet mogelijk is om dagelijks een beetje te doen, maar het dus wekelijks goed moet gebeuren om de boel berijdbaar te houden.
Ga eens in Lage Vuursche kijken wat de combi nattigheid-geen onderhoud doet met een baan, dan hoor ik graag of dat volgens jou dan wel iets met mountainbiken te maken heeft, want dat is namelijk het alternatief.
Amen. Ik denk dat Har77 hier in twee zinnen de kern van de zaak raakt. En dat heeft niets te maken met het willen snoeren van de mond als er kritische geluiden zijn, het gaat om de situatie. Zeggen dat iets niet goed is kan iedereen, een alternatieve oplossing aandragen is meestal datgene dat ontbreekt.
En dat is helaas niet alleen hier op het forum een probleem, maar zie je dagelijks in de maatschappij steeds vaker terug.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Plaats reactie