Mtb-route onderhoud; schieten we ons doel niet voorbij?

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Slotje dan maar? :lol:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Bertelomeus L en @Antonius, volgens mij zitten we op 1 lijn :winkie:
Maar het slotje hoeft van mij nog niet hoor... Vind het wel een interessant topic.

In Zuid Limburg is niets aangelegd of bedacht, muv Parkstad Heerlen. Da's een mooi voorbeeld van een aangelegde bedachte vaste route die alles heeft, zonder te bedacht aan te voelen. Wordt met veel kennis van zaken onderhouden.
Alle andere routes hier gaan over toegewezen bestaande paden. Soms ligt het er misschien belabberd bij: ook uitdagend, denk ik dan, neem de net vernieuwde Epen/Vijlenroute bv.
Beide routes kennen dus verschillende uitgangspunten, maar zijn 2x top. De laatstgenoemde is niet van tevoren bedacht, vraagt nu wel om het nodige onderhoud, om verbeteringen hier en daar. Probleem is dat er niet zoveel ruimte is in het bos, dat bv SBB zegt: pak maar en bedenk maar wat. Dus doen we het met wat er ligt, wat mogelijk is, en verbeteren we/ze stukken waar mogelijk en nodig. Maar het hoeft niet te gelikt of te gladjes, wat mij betreft, dan verdwijnt de lol en de uitdaging.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Het verschil tussen onderhoud en geen onderhoud in Horst in 1 week tijd is 13 minuten.. Schieten we ons doel voorbij… ik denk van niet. :winkie: :-q
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Het gaat wel over wielrennen maar de lading dekt beider disciplines.

http://www.nusport.nl/column/3716273/bl ... sjurk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Bowiex schreef:Het gaat wel over wielrennen maar de lading dekt beider disciplines.

http://www.nusport.nl/column/3716273/bl ... sjurk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Erg leuk idd!
StAlTiCa
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

azazel schreef:Het verschil tussen onderhoud en geen onderhoud in Horst in 1 week tijd is 13 minuten.. Schieten we ons doel voorbij… ik denk van niet. :winkie: :-q
Dit is ongeveer exact wat de insteek van dit topic is én van de (leuke) column hierboven.

Willen we overal een racebaan van maken? OF is plezier het hogere doel?

Wat mij betreft alleen onderhoud om de route open te houden eventueel echt gevaarlijke situaties op te heffen (denk aan een onoverzichtelijke kruising ed)
StAlTiCa
Loet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 augustus 2012, 22:57
Mijn mountainbike: Stevens

owwwwk schreef:
azazel schreef:Het verschil tussen onderhoud en geen onderhoud in Horst in 1 week tijd is 13 minuten.. Schieten we ons doel voorbij… ik denk van niet. :winkie: :-q
Dit is ongeveer exact wat de insteek van dit topic is én van de (leuke) column hierboven.

Willen we overal een racebaan van maken? OF is plezier het hogere doel?

Wat mij betreft alleen onderhoud om de route open te houden eventueel echt gevaarlijke situaties op te heffen (denk aan een onoverzichtelijke kruising ed)
Daar ben ik het mee eens. Mtb spreekt mij aan voor de obstakels die je tegenkomt en de vaardigheden die je daarvoor ontwikkeld.
Dus onderhoud minimaal alleen gevaarlijke situaties oplossen en daarvoor zijn we allemaal verantwoordelijk.
Hoe vaak zie je niet dat als iemand een route saboteerd en een obstakel op een gevaarlijke plaats neerlegd dat veel mtb 'ers er langsrijden zonder even af te stappen om het te verwijderen of zoals ik laatst zag een gegraven kuil te markeren?
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Ik denk dat onderhoud van een drukke route noodzakelijk is. Net als een snelweg die af en toe onderhouden moet worden om het fatsoenlijk te houden. Mooie voorbeelden zie je vaak dat waar een modderplek is iedereen er omheen gaat rijden waardoor hij alleen maar groter gaat worden maar er wel veel mensen roepen dat modder onderdeel van MTB-en is maar of die dan wel recht door de plas/modder rijden? ;-). Kortom onderhoud met beleid.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Precies. Route begaanbaar houden zonder als doel te hebben er een racebaan van te maken (dan moet je de boel gewoon asfalteren ;-))
StAlTiCa
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Loet schreef:Daar ben ik het mee eens. Mtb spreekt mij aan voor de obstakels die je tegenkomt en de vaardigheden die je daarvoor ontwikkeld.
Alleen is het dan wel fijn wanneer je ook een lijn hebt dat je fatsoenlijk kunt aanrijden voor die obstakels en dan heb je af en toe toch een beetje onderhoud nodig wanneer er gedurende de winter een spoor ontstaat dat op de cruciale plaats de 'ideale' lijn kruist en dan er met een grote bocht omheen stuurt... Ofwel iets met dat verhaaltje van Fianke in dit of dat andere topic over "flow".
Loet schreef:Hoe vaak zie je niet dat als iemand een route saboteerd en een obstakel op een gevaarlijke plaats neerlegd...
Tja, wat is een gevaarlijk? Een boomstam van 20cm over het pad (helaas komen ze doorgaans met een paar lullige takken af) kun je als gevaarlijk bestempelen of als een extra uitdaging, zelfde geldt voor square-edged kuil van 20cm diep en 50cm breed. Voor de laatste moet ik me waarschijnlijk dan bedanken dat er ter markering geregeld een bos takken voor wordt gelegd. Wat dan wel weer gevaarlijk is want doorgaans dusdanig dat het te ver in een keer is en de afstand er tussen te kort voor in twee keer...

Ergo goed zal het nooit zijn..
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie