Trail respect in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

tjaardbreeuwer schreef:
Nimbus schreef:Zelfde geld voor de Amerikanen en Canadezen lijkt het.
"Good judgement and caution are urged as we ease into the season, particularly with a period of potentially wet weather on the horizon. Rule of thumb: if your tire is leaving more than a dimple on the trail, conditions are too soft and you should get off the trail." (CAMBATRAILS.org 450 km routes)

"WET TRAIL = CLOSED TRAIL
If your feet or tires are leaving a mark, do not use
the trail. Using the trails while they are muddy will
damage the trail and surrounding environment."
(COGGS.com 60 km routes)

"Leave No Trace: Be sensitive to the dirt beneath you. Wet and muddy trails are more vulnerable to damage than dry ones. When the trail is soft, consider other riding options." (IMBA.com)
Dat bedoelde ik. ;)

Ook veel mensen die een schep en hark ter hand nemen lijkt het.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

tjaardbreeuwer schreef:
Nimbus schreef:Zelfde geld voor de Amerikanen en Canadezen lijkt het.
Helaas nauwelijks. de meeste trails worden nog als 'droog weer trail' aangelegd (met de uitzondering van dingen aan de noordwest kust mischien).

"Good judgement and caution are urged as we ease into the season, particularly with a period of potentially wet weather on the horizon. Rule of thumb: if your tire is leaving more than a dimple on the trail, conditions are too soft and you should get off the trail." (CAMBATRAILS.org 450 km routes)

"WET TRAIL = CLOSED TRAIL
If your feet or tires are leaving a mark, do not use
the trail. Using the trails while they are muddy will
damage the trail and surrounding environment."
(COGGS.com 60 km routes)

"Leave No Trace: Be sensitive to the dirt beneath you. Wet and muddy trails are more vulnerable to damage than dry ones. When the trail is soft, consider other riding options." (IMBA.com)

Ik heb het er met onze club wel eens over gehad of we niet meer tijd en geld moeten steken in de aanleg van een (korte) trail die in alle omstandigheden bereden kan worden, dan in de aanleg van meer en meer kilometers 'mooi weer trail'

De consensus was dat we op dit moment een burgemeester hebben die ons steunt, en dus makkelijk nieuwe locaties en trails kunnen openen, als hij weg is, wordt dat mischien lastiger. Dus nu zo veel mogelijk meters op de grond krijgen, en dan mischien later werken een een specifieke all-weather trail. Het is meestal politiek makkelijker om toestemming te krijgen om een bestaande trail te verbeteren, maar een nieuwe bouwen light veel gevoeliger.
+1! Goede bijdrage. Het lijkt er alleen in NL op dat er toch een hele groep is die MTB-en pas echt vind bij een situatie met "leave a trace". Wellicht ook een cultuur verschil, ik denk dat in UK/VS MTB en een zomersport of een "all year sport" is terwijl in Nederland het als een winter/moddersport wordt gezien. Voor als het te koud is voor op de racefiets.

De situaties die je beschrijft met betrekking tot de parcoursen zijn heel herkenbaar, en ik denk dat veel banen in Nederland net zo kwetsbaar zijn. En dat het ook vaak wordt onderschat wat de combinatie van rijden in natte condities + gebrek aan onderhoud over langere periodes eenvoudigweg betekent dat de route ten dode is opgeschreven. OK, een wintertje zal nog wel te overleven zijn maar daarna gaat het onvermijdelijk bergafwaarts.

Wat ook scheelt qua cultuur is dat mijn indruk is dat in de VS/UK er toch meer betrokkenheid is van rijders bij onderhoud/trailbuilding, en het besef dat ze daar als rijder ook zelf een rol in hebben te spelen om de "trail resources" waar we uiteindelijk van afhankelijk zijn (geen trails = geen MTB!) te onderhouden. In NL is het met zoveel dingen vaak dat er gewoonweg verwacht wordt dat beheerders/overheid het maar moeten onderhouden, zonder daar ook een eigen steentje aan bij te dragen. Kortom, de beschikbaarheid en het onderhoud van routes wordt m.i. onterecht als een vanzelfsprekendheid gezien. Geloof me, gezien de moeite die er door heel NL door clubs en andere instanties wordt gestoken in aanleg en onderhoud van routes is het zeer zeker niet vanzelfsprekend dat we MTB trails hebben..
Downhill is geen grapje
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

tjaardbreeuwer schreef:
Real Epic '89 schreef: Het hoeft niet per defenitie meer geld te kosten. Gewoon af en toe als biker het bos in en lekker scheppen en onderhouden met de boswachter of beheerder. Watervaste routes zijn over een langere termijn gewoon goedkoper en vragen minder onderhoud.
Wat jij beschrijft klinkt meer als 'sustainable trail construction' dwz je trail zo aanleggen dat erosie en onderhoud zo veel mogelijk voorkomen worden. dit betekent dat de trails bestand zijn tegen vallend en stromend water, maar niet dat ze zonder schade bereden kunnen worden in natte toestand.
Klopt en zelfs dit krijgen ze hier niet voor elkaar. Met de hoeveelheid regen die we elk jaar te verwerken hebben is het een illusie dat er nooit schade aan een pad ontstaat. Zelfs bij droog weer ontstaat er schade. Neem maar eens een rondje waar een dag in droge omstandigheden competitie op is gereden. Deze schade komt juist in de winter naar voren maar kan in de zomer al ontstaan zijn. De kleigrond die we bv in zuid Limburg hebben reageert ook anders dan de zandparkoersen waar de gemiddelde Nederlandse biker op los word gelaten.
B100
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2004, 17:28

Real Epic '89 schreef:
Klopt en zelfs dit krijgen ze hier niet voor elkaar. Met de hoeveelheid regen die we elk jaar te verwerken hebben is het een illusie dat er nooit schade aan een pad ontstaat. Zelfs bij droog weer ontstaat er schade. Neem maar eens een rondje waar een dag in droge omstandigheden competitie op is gereden. Deze schade komt juist in de winter naar voren maar kan in de zomer al ontstaan zijn. De kleigrond die we bv in zuid Limburg hebben reageert ook anders dan de zandparkoersen waar de gemiddelde Nederlandse biker op los word gelaten.
En DUS is het zo belangrijk dat er zoiets als trail respect is. Er wordt vaak geredeneerd dat een route een of ander essentieel stuk infrastructuur is dat 24/7 en 365 dagen per jaar beschikbaar moet zijn. Maar zo moet het dus niet in elkaar zitten.
Downhill is geen grapje
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Iedereen heeft een andere interpretatie van de term "trail respect". Dat hebben we in de vorige negen pagina's wel gelezen. Ik ben voorstander van paden die aangelegd zijn zoals hierboven is beschreven "substaineble trail construction". Maar hierdoor wel 365 dagen per jaar te gebruiken zijn. Betere water afvoer zal voor veel parcoursen al een hele verbetering geven en uiteindelijk ook minder onderhoud geven in de winter. Gebruikers schade zal er altijd zijn zelfs als het droog is.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Real Epic '89 schreef:Iedereen heeft een andere interpretatie van de term "trail respect". Dat hebben we in de vorige negen pagina's wel gelezen.
Ik zie maar één duidelijke interpretatie, en een aantal mensen die dit respect simpelweg niet hebben.
Menen dat je 24/7 gebruik moet kunnen maken van paden is geen andere interpretatie van trail respect, maar een gebrek aan trail respect!

Gebruikersschade zal er altijd zijn, maar waarom zou je kiezen voor structurele vernieling?
Het is hier geen ponykamp!
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Qprs schreef: Ik zie maar één duidelijke interpretatie, en een aantal mensen die dit respect simpelweg niet hebben.
Menen dat je 24/7 gebruik moet kunnen maken van paden is geen andere interpretatie van trail respect, maar een gebrek aan trail respect!

Gebruikersschade zal er altijd zijn, maar waarom zou je kiezen voor structurele vernieling?
Je recentelijk geposte filmpje riep al discussie waarbij een ander forumlid de daarin getoonde mate van 'trailrespect' niet kon waarderen.
Begrijp me niet verkeerd: van mij mag je, maar het bewijst dat die interpretatie niet zo eenvoudig is al jij hem voorstelt.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Waar is de link naar het filmpje nu gebleven?

Dat te allen tijde trails beschikbaar zijn is overduidelijk een illusie, maar een eenduidige definitie van trail respect is daarmee nog niet gegeven. Dat wordt ook lastig omdat je geen onmiddellijke overgang tussen goed en slecht hebt, maar een grijs gebied waarin persoonlijke factoren en intensiteit mee gaan spelen.


Hier kan wel "trail respect" gepredikt worden, maar ga je daar iemand van echt doordringen wanneer de beherende vereniging (of de toervereniging een dorp verderop) er onder dezelfde "bagger" omstandigheden wel een 1000 man voor een toertocht over dezelfde route stuurt? (of hebben we daarmee automatisch de routes gevonden die als *modder* route aangewezen zijn)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Zal dit filmpje zijn denk ik..
http://www.pinkbike.com/video/351318/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik besef me gelukkig nog dat ik dit niet te vaak moet doen, wat aangeeft dat ik toch een bepaalde vorm van trail respect heb ;)
Niet veel, maar het is er..
Het is hier geen ponykamp!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Qprs schreef:
Real Epic '89 schreef:Iedereen heeft een andere interpretatie van de term "trail respect". Dat hebben we in de vorige negen pagina's wel gelezen.
Ik zie maar één duidelijke interpretatie, en een aantal mensen die dit respect simpelweg niet hebben.
Menen dat je 24/7 gebruik moet kunnen maken van paden is geen andere interpretatie van trail respect, maar een gebrek aan trail respect!

Gebruikersschade zal er altijd zijn, maar waarom zou je kiezen voor structurele vernieling?
Heb je de vorige pagina's ook doorgelezen of is dit alleen een reactie op mijn laatste bericht?

Ook heb ik het filmpje even bekeken maar een goede clinic kan volgens mij geen kwaad.
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

Qprs schreef:Gebruikersschade zal er altijd zijn, maar waarom zou je kiezen voor structurele vernieling?
Als ik het filmpje bekijk begrijp ik dat jij perfect antwoord kan geven op deze vraag.... Goed "what not to do" filmpje!!!

Ik ben ook geen braverik hoor, vind het leuk om in de modder te rijden of een gladde (natte) track, maar ik laat de boel wel rollen en maak er geen WRC op 2 wielen van. Mijn trailrespect zit hem meer in het overslaan van kwetsbare stukken.
MTB should be muddy!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

El Duder schreef:Als ik het filmpje bekijk begrijp ik dat jij perfect antwoord kan geven op deze vraag.... Goed "what not to do" filmpje!!!
Apart dat men dit niet vindt kunnen, terwijl er complete bossen aan gort worden gereden door sociaal geaccepteerde toertochten en wedstrijden.
Ik doe overigens nooit mee aan zo'n grote tochten. Ik ruim wel netjes ieder jaar twee toertochten op. Waar de organisatie denkt dat ze alleen de pijltjes op moeten ruimen herstel ik hellingen, bochten en verwijder ik remkuilen (hoe krijgen ze het voor elkaar in Nederland?). Doet de rest hier ook netjes z'n plicht? Durf te wedden dat ze eerst de boel kapotrijden, en vervolgens direct naar huis gaan.

In het filmpje zie je mijn tweede ritje van de hele afgelopen winter. In totaal heb ik drie keer gereden, 1x beetje nat, 2e keer zie je in het filmpje, 3e keer kurkdroog. Het was nou eenmaal geen goede winter om te mountainbiken.
Als je deze laatste uitspraak vreemd vindt, ben ik bang dat je heel veel meer schade aan hebt gericht dan ik en rijder X samen. Foei!

Heb het filmpje zelf ook nog eens bekeken. Wat een gepruts zeg :lol:
In plaats van een clinic kun je me beter wat meer slaap, minder feest en eventueel een blaastest van te voren aanraden. En een fatsoenlijke achterband.

Laten we verder on-topic blijven, commentaar op het filmpje en uitnodigingen om te laten zien dat je beter kunt fietsen mogen via PB, graag zelfs! ;)

Zie overigens El Duder z'n onderschrift.
Het is hier geen ponykamp!
El Duder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 20 augustus 2008, 19:08
Mijn mountainbike: VN

Ik doelde meer op je blokkerende achterwiel mbt structureel vernielen... Drank, feest en materiaal als smoes is gewoon jammer!

En mijn onderschrift.... Zie topic "zo is ie op zn mooist"... Niet zo erg dus...
MTB should be muddy!
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Ik had het linkje naar het filmpje extra al niet geplaatst om de vingerwijzende moraalridders niet uit te dagen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

NatteKrant schreef:Ik had het linkje naar het filmpje extra al niet geplaatst om de vingerwijzende moraalridders niet uit te dagen.
Inderdaad, die moraalridders zullen natuurlijk nooit hun achterwiel blokkeren met remmen?? :oops:

Ik blijf bij mijn standpunt, is een pad bijna net zo breed als dattie lang is door alle modderontwijkingen, dan laat ik het pad voor wat het is en ga ik elders mijn weg zoeken. Ik maak ook de afweging of het me waard is mijn materiaal (lees; remblokken ) te verslijten in 1 ritje door de mudd? Niet dus en daar blijf ik dan ook weg, als we dat met zijn allen wat meer in acht nemen krijgen die "slechte" paden wat meer rust en zullen dus wat sneller herstellen ( of niet eens zo slecht worden )

Maar dat is mijn opvatting, iemand die ervan geniet tot zijn assen in de modder te rijden denkt daar weer heel anders over, ieder zijn ding laten we maar zeggen :winkie:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Plaats reactie