Offroad motoren op de mtb route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Biker67 schreef: wo 8 mei 2019, 12:46 Door het snelheidsverschil is het voor andere bosgebruikers ook gewoon te onveilig om crossmotoren toe te laten.
Dit is een ook een goed argument. Wel hetzelfde argument waarom veel wandelaars de MTB-ers het bos uit zouden willen hebben.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Tsjibiti schreef: wo 8 mei 2019, 14:38
Biker67 schreef: wo 8 mei 2019, 12:46 Door het snelheidsverschil is het voor andere bosgebruikers ook gewoon te onveilig om crossmotoren toe te laten.
Dit is een ook een goed argument. Wel hetzelfde argument waarom veel wandelaars de MTB-ers het bos uit zouden willen hebben.
Vandaar dat er diverse parcours voor MTBers zijn. Daar hebben de wandelaars niets te zoeken. Maar dat weet je wel.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wandelaars zijn gewoon welkom op mtb paden dat hoort iedereen te weten.
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

Hele discussies hier :-)
Motoren en wandelaars horen niet op de routes. Op de UHR is het voor MBT'ers al aardig onmogelijk aan het worden om naast de banen te rijden terwijl je overal mag wandelen. Dus wandelaars hebben er niks te zoeken.
Crossmotoren in een bos is sowieso redelijk debiel natuurlijk! Ik snap dat ieder z'n hobby heeft maar als jouw hobby actief de natuur molt (ik spreek de boswachters regelmatig) dan moet je misschien nadenken over je hobby-keuze. Of op een crossbaan gaan rijden.
Kortom: mijn zwart-wit mening is dat motoren er gewoon niet op horen. Dat ze zich vervolgens als hufter gedragen is natuurlijk *helemaal* van de pot gerukt.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Elvander schreef: wo 8 mei 2019, 17:36 Wandelaars zijn gewoon welkom op mtb paden dat hoort iedereen te weten.
Oh, zeker! Maar de routes zijn juist aangelegd om destromen te scheiden. Daarom hoort elke wandelaar te weten dat het niet handig is om op een MTB parcour te lopen, en is het niet fair zich als slachtoffer op te stellen bij een eventuele confrontatie. Of de blosotekentjes duidelijk zijn is een 2e, onwetendheid kan je niemand kwalijk nemen.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Elvander schreef: wo 8 mei 2019, 17:36 Wandelaars zijn gewoon welkom op mtb paden dat hoort iedereen te weten.
Zeker weten?

Afbeelding
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4716
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd dit is op het kidsparcours in Ede op de nieuw aangelegde singletracks. Dus niet op de bestaande paden waar ook gebruikt van wordt gemaakt. Maar op singletracks is het gewoon niet verstandig om te gaan wandelen. Laat staan tegen de richting in met je motorcrosser. Al die vrijwillige arbeid om de parcoursen in goede staat te krijgen die daarmee teniet wordt gedaan.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Hans73 schreef: di 7 mei 2019, 21:05 Kan je geen hekken plaatsen met een smalle doorgang aan het begin en het einde van een track?
De zijkanten een houtwal maken, of een gladdraad trekken met paaltjes van een meter of wat. Maakt het voor die eikels weer wat moeilijker.
We gaan inderdaad binnenkort testen met een soort van sluis waar een motor bijna niet doorheen kan en een quad sowieso niet. Nadeel is natuurlijk dat je de snelheid voor de MTB'er er wat uit haalt.
En helaas kan dit maar op een enkele plek, want langs de sluis moet dan geen ruimte zijn waar de crosser een sluiproute kan maken. Maar goed, alle beetjes helpen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

baron062 schreef: wo 8 mei 2019, 18:19
Elvander schreef: wo 8 mei 2019, 17:36 Wandelaars zijn gewoon welkom op mtb paden dat hoort iedereen te weten.
Oh, zeker! Maar de routes zijn juist aangelegd om destromen te scheiden. Daarom hoort elke wandelaar te weten dat het niet handig is om op een MTB parcour te lopen, en is het niet fair zich als slachtoffer op te stellen bij een eventuele confrontatie. Of de blosotekentjes duidelijk zijn is een 2e, onwetendheid kan je niemand kwalijk nemen.
"Welkom" bedoel ik niet zozeer als uitnodigend hoor, maar wel dat het is toegestaan.
Ik vind het ook zeker niet altijd handig als er wandelaars op onoverzichtelijke punten opduiken.
Feit is dat ook op de hierboven aangehaalde Utrechtse Heuvelrug zelfs officieel gemarkeerde wandelpaden over de ook officieel gemarkeerde mtb-routes lopen. En dan bedoel ik niet kruisen maar echt er overheen wandelen.
Op Rhenen is zo'n wandelpad dat tegen de rijroute in op het stuk "klim langs de autoweg" loopt.
Als je onderaan begint is dat de eerste lange klim.

Het getoonde bordje hierboven is leuk en informerend maar dat is absoluut niet voldoende om wandelaars officieel van de route te verbannen. Zie daarvoor ook het topic dat ergens anders staat over de biker die een boete kreeg omdat je ergens wel mocht fietsen maar niet mocht biken.

Tot zover dit uitstapje, terug naar de offroad motoren die we niet op de routes willen en wat dus echt wel verboden is.
:bier:
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Elvander schreef: do 9 mei 2019, 13:01Feit is dat ook op de hierboven aangehaalde Utrechtse Heuvelrug zelfs officieel gemarkeerde wandelpaden over de ook officieel gemarkeerde mtb-routes lopen. En dan bedoel ik niet kruisen maar echt er overheen wandelen.
Dat komt omdat op een paar punten de (relatief nieuwe) mtb-route het (al veel langer bestaande) wandelpad gebruikt. Vandaar het bordje "deel het pad".

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En die "deelstukken" zijn ook alleen maar brede paden waar dat makkelijk kan, er is geen singletrack te vinden die bedoeld is voor iets anders dan mtb-ers.

Ik heb lang geleden ook af en toe met de motor in het bos gereden, dat was voordat de mtb naar Nederland kwam :-D
En het ook nog toegestaan was op de meeste plekken, er woonden ook een paar miljoen mensen minder in ons kikkerlandje dan nu. Ik zou het nu niet meer in m'n hoofd halen om met een motor het bos in te gaan, NL is gewoon te druk geworden voor die hobby, hoe leuk het ook kan zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Biker M
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 20 juni 2013, 11:08
Mijn mountainbike: Iets met carbon

Precies wat hierboven gesteld wordt. Respect en ruimte voor elkaar. Zie ook http://codegroen.be/node/39
Daarnaast is er een groot verschil in motorrijders. Er zijn off-road rijders, crossers en enduro rijders. Hierboven zie ik ook al dat ze als één worden gezien maar dat kan niet. Een offroad rijders zal (bijna) nooit op de crossbaan komen. Zijn motor is daar niet voor geschikt en daarnaast vaak ook de bestuurder niet. Tevens zijn het ook twee totaal verschillende manieren van rijden. Een crosser gaat knallen op de baan en vaak ook in wedstrijd verband. Helaas worden heel veel banen gesloten omdat de vergunningen worden ingetrokken. Wat je overhoudt zijn veel mensen met een hobby die dan, omdat er alternatief meer is en soms een stukje frustratie hebben, het bos ingaan. Laat ik voorop stellen het niet goed te keuren om dan maar in het bos te gaan rijden met een zelfde tempo. Wat ik wel wil aangeven dat beleidsmakers hier rekening mee moeten houden als ze banen sluiten. De banen waren er vaak al decennia. Het lijkt wel of elke groep recreanten het bos claimt alsof het van hem/haar is en andere vormen van recreatie uitsluit.
Tussen mountainbikers zitten ook mensen die zich misdragen. Dit is helaas ook het geval bij de motorrijders. Laten we met elkaar in gesprek gaan en respecteren. Zelf beoefen ik rij ik offroad en op de mountainbike. Maar besef dat ik te gast ben in het bos en rij waar het mag/kan en hou mij aan de regels van codegroen. Dat zouden meer mensen moeten doen :-)
Met de komst van de E-bike zowel motor als mountainbike zal het er niet veiliger op worden. Hetzelfde zie je op de weg al gebeuren. De snelheid gaat dusdanig omhoog dat (de kans op) letsel en de mate groter is. En de stijging van ongelukken is helaas al een feit. Daarnaast zijn we nog niet gewend aan deze groep en de bestuurders ook nog niet gewend aan de snelheid. Bij een lokale fietsenmaker al een e-mtb afgeleverd zien worden dit 70 km/u haalt. Het is niet legaal maar het gebeurt en gaat alleen maar toenemen. Zelf zou ik er als overheid voor zorgen om bijvoorbeeld defensie open te stellen voor deze doelgroep. Daar hebben de andere gebruikers dan geen last van hun snelheid.
What goes around comes around.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Ben het helemaal met je eens dat er veel verschil tussen de motorrijders zit.
We zien endurorijders die vaak rustig over de route rijden. Deze zijn ook vaak het probleem niet. Dit zijn de echte crossmotoren die graag zo hard mogelijk door de bochten gaan en vol gas de klimmetjes vernielen.
Wat wel voor beide geldt is dat ze op veel plaatsen überhaupt niet in het bos mogen komen. Daarnaast rijden ze routes aan gort. Het is dus in ieder geval in ons geval niet zo dat wij ze hun plezier misgunnen van het offroad rijden, als ze maar niet op de singletracks komen. Op de lange rechte stukken vinden we overigens niet erg, dan wordt meteen het gras gemaaid... :D
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dank je biker m.

Ik ben van mening dat "crossers" nog voor veel te weinig overlast zorgen.
Dat moet eigenlijk zoveel zijn, dat men ze graag een afgesloten terrein toe wijst om zich uit te leven.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Plaats reactie