Offroad motoren op de mtb route

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Zo ver ik weet zijn ze in Brabant heel actief met die klachtenlijn. Ik zie wel eens vaker staatjes met klachten aantallen per gemeente. Verder hebben ze vanuit de provincie ook een groep boa's die actief met dergelijke klachten aan de slag gaan.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hier had je ook van die gasten die zo nodig door de bossen moesten raggen. Hier in de polder is de bosgrond zelfs midden in de zomer nog vrij nat. Dus de schade kan je je wel voorstellen plus de onrust bij het wild wat in het bos leeft. Dat heeft er dus in geresulteerd dat SBB alle duikers in slootjes verwijderd heeft. En er nu nog maar twee in-/uitgangen zijn. In het geval van motoren in het bos staat de politie klaar bij beide uitgangen ze komen er vanzelf een keer uit en dan is men de sjaak. Ik heb al een tijd geen motoren meer gezien hier.
◼︎ Go round the outside.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Ger964 schreef:Naast het door het bos fietsen met de MTB ga ik ook regelmatig door het bos met m'n enduro.
Vaak georganiseerd door een lokale endurorijder onder andere in de Brabantse bossen.
Om het in de toekomst ook leuk te hebben zijn er afspraken die gerespecteerd worden.
Bij wandelaars, mtb'ers, paarden gaat de snelheid terug naar bijna stapvoets of stilstand.
Uitlaatgeluid is conform Europese richtlijnen, netjes verzekerd en wegenbelasting betalend.
Door stiltegebieden en anders dan op paden wordt niet gereden.

Zowel Brabant als de Veluwe ligt vol met leuke zandpaden en paardenpaden welke voldoende plezier geven.
De negatieve ervaring die een aantal van jullie hebben deel ik niet.
Vele van de andere endurorijders welke als vorm van ontspanning de bossen doorkruist houden zich keurig aan de te respecteren afspraken. Natuurlijk zit er wel eens een Sjonnie op een 2-takt crosser die lak heeft aan alles.
Deze kom je ook bij de mtb'ers tegen. Vloekend en tierend tegen in de weg lopende wandelaars zo hard mogelijk door het bos op zondagmiddag.

Nederland is niet zo groot maar wel groot genoeg om met z'n allen te delen.
Allemaal leuk en aardig, maar in bossen onder toezicht van Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten zijn motorvoertuigen gewoon niet toegestaan, en daar zit 'm de crux.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Effe een kick omhoog voor dit onderwerp.
Hier in het Noord-Limburgse en oost-brabant wordt je helemaal gek van die krengen. Afgelopen week zijn we ruim een uur bezig geweest op onze eigen route met wat regulier onderhoud. In dat uur diverse motoren en quads die over de route komen. Met de quadrijder even gesproken. Hij was zich van geen kwaad bewust. De route had hij gedownload van een site waar offroad routes in stonden voor motoren en volgde zijn GPS.
We hebben hem vriendelijk maar dringend verzocht de route te verlaten en hem het MTB teken uitgelegd dat je niet op die paden moet gaan rijden. Uiteraard ook even zijn nummerbord vastgelegd, maar dat hebben we hem niet verteld. :D
Het is af en toe dweilen met de kraan open. Je hebt een bepaald stuk hersteld en een dag later staan de sporen er weer in.
Wij hebben nu in ieder geval afspraken met onze plaatselijke wijkagent dat we nummerborden kunnen doorgeven, liefst met beeld.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@xerpat... Heb je ook de site doorgekregen van de quadrijder waar hij dan die route van heeft gedownload. Als deze speciaal gemaakt is voor die offroadriders lijkt mij het niet verkeerd dat deze site uit de lucht wordt gehaald of dat in iedergeval de bestanden waar ze ook over mtb-routes heen komen aangepast worden of worden verwijderd.
xerpat
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: do 19 mei 2016, 19:58
Mijn mountainbike: Giant Talon

Nee helaas. Maar met een beetje Google werk moet dit te vinden zijn. Zal deze week is gaan kijken.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Iemand in mijn familie vertelde laatst dat hij met z’n all-road motor weleens op een MTB-route gaat ‘oefenen’ omdat er zulke leuke heuveltjes liggen. Heb hem met klem gevraagd dat alsjeblieft nooit meer te doen. Uitgelegd hoeveel vrijwilligerswerk er in zo’n route zit, dat het niet gemaakt is op motoren en de schade die je daarmee aanricht heel groot kan zijn. En dat op de plek waar hij reed een deel natuurgebied is waar strikt alleen op de singletracks mag worden gereden en dat de hele route gesloten kan worden als men zich daar niet aan houdt. Tijdens de clinic off-road motorrijden voor beginners werd er blijkbaar niet bij verteld that with great noppenbanden comes great responsibility.
Gebruikersavatar
Hans73
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 9 december 2015, 19:02
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Expert '17

Hier rond Hellendoorn valt het nog mee, de motorcross baan ligt aan de route maar we respecteren elkaar.
Maar een enkele keer per jaar rijd er een hersenloze coureur hele stukken route af op een motor.
Ik denk dan bij me zelf, doe het eens op een maandagavond als ik met de route aan het onderhouden ben.
Gelukkig is het zo ver nog niet gekomen, en hoop ik voor de motorrijder dat dit ook niet gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Hans73
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 9 december 2015, 19:02
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR Expert '17

xerpat schreef: di 30 april 2019, 10:56 Effe een kick omhoog voor dit onderwerp.
Hier in het Noord-Limburgse en oost-brabant wordt je helemaal gek van die krengen. Afgelopen week zijn we ruim een uur bezig geweest op onze eigen route met wat regulier onderhoud. In dat uur diverse motoren en quads die over de route komen. Met de quadrijder even gesproken. Hij was zich van geen kwaad bewust. De route had hij gedownload van een site waar offroad routes in stonden voor motoren en volgde zijn GPS.
We hebben hem vriendelijk maar dringend verzocht de route te verlaten en hem het MTB teken uitgelegd dat je niet op die paden moet gaan rijden. Uiteraard ook even zijn nummerbord vastgelegd, maar dat hebben we hem niet verteld. :D
Het is af en toe dweilen met de kraan open. Je hebt een bepaald stuk hersteld en een dag later staan de sporen er weer in.
Wij hebben nu in ieder geval afspraken met onze plaatselijke wijkagent dat we nummerborden kunnen doorgeven, liefst met beeld.
Kan je geen hekken plaatsen met een smalle doorgang aan het begin en het einde van een track?
De zijkanten een houtwal maken, of een gladdraad trekken met paaltjes van een meter of wat. Maakt het voor die eikels weer wat moeilijker.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Toevallig ken ik ook iemand die met vrienden met regelmaat het bos in duikt om te crossen.
Uiteraard zal het daarbij ook weleens over een MTB-route gaan.

Hun argument:
Als je naar de crossbaan gaat moet je best veel geld betalen, maar een boete voor het illegaal rijden in een bos is zo hoog niet. Zeker niet omdat de pakkans vrij klein is.
Met de komst van electrische crossers zal dit natuurlijk alleen maar verder toenemen. Tenslotte wordt de pakkans dan helemaal klein als je ze niet meer in de verte hoort.

Misschien toch iets waar wettelijk gezien iets in moet veranderen? Misschien een petitie of zo?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Misschien toch iets waar wettelijk gezien iets in moet veranderen?
Volgens mij is het al verboden en dan helpt nog een keer verbieden niet echt.

Het verhaal over de pakkans lijkt mij wel relevant. Voor wilde dieren heb je fotovallen. Misschien werkt dat ook met wilde crossers in het bos. :winkie:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Willem Altes schreef: di 7 mei 2019, 22:56
Misschien toch iets waar wettelijk gezien iets in moet veranderen?
Volgens mij is het al verboden en dan helpt nog een keer verbieden niet echt.

Het verhaal over de pakkans lijkt mij wel relevant. Voor wilde dieren heb je fotovallen. Misschien werkt dat ook met wilde crossers in het bos. :winkie:
Tsja, verbieden is één ding. Maar als je gepakt wordt en het is nog steeds goedkoper dan op een crossbaan rijden, wat heeft het dan voor zin om het te verbieden?
De straf iets hoger maken kan wel zinvol zijn.
Iemand kan natuurlijk een foutje maken, maar een herhaler zijn rbw in laten leveren of zijn motor in beslag nemen moet vast voor meer impact zorgen ;)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Mark-V schreef: di 7 mei 2019, 22:47 Toevallig ken ik ook iemand die met vrienden met regelmaat het bos in duikt om te crossen.
Uiteraard zal het daarbij ook weleens over een MTB-route gaan.

Hun argument:
Als je naar de crossbaan gaat moet je best veel geld betalen, maar een boete voor het illegaal rijden in een bos is zo hoog niet. Zeker niet omdat de pakkans vrij klein is.
Met de komst van electrische crossers zal dit natuurlijk alleen maar verder toenemen. Tenslotte wordt de pakkans dan helemaal klein als je ze niet meer in de verte hoort.

Misschien toch iets waar wettelijk gezien iets in moet veranderen? Misschien een petitie of zo?
Een richting discussie. Heel veel mensen vinden met dezelfde soort argumenten dat de MTB-ers maar naar bikeparke parkoersen moeten en uit het bos zouden moeten blijven.
Hert belangrijkste bezwaar van crossers is met de komst van elektrische crossmotoren wat mij betreft opgeheven. De geluids overlast in de natuur , met name in het broedseizoen , valt dan weg. Als MTB-ers over een route rijden waarom dan elektrische crossmotoren niet. Het omwoelen van de paden is een zwak argument. Als een pad goed moet lopen ga je toch op de weg fietsen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

*pakt popcorn*
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Door het snelheidsverschil is het voor andere bosgebruikers ook gewoon te onveilig om crossmotoren toe te laten.
Plaats reactie