Geopend! De nieuwe Vijlen/Epenroute, Z-Limburg, 26km, 580hm

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Hey Aurelius, ik heb deze route vorige week vrijdag voor het eerst sinds een jaar of drie-vier weer eens gereden, en ik moet zeggen: ik was aangenaam verrast! Deze route - altijd al mijn favoriet in Nederland - is er echt leuker en uitdagender op geworden. Goed dat ze dat stompzinnige stuk door Epen eruit gehaald hebben en vervangen door een leuke klim naar het Onderste Bos toe. Ook zeer goed wat men met het oostelijke stuk richting Vaals heeft gedaan: bijna geen asfalt meer en leuke, uitdagende stukken door het Vaalser bos. Enige minpuntje vind ik nog steeds - en al jaren - dat men de afdaling door de holle weg richting Epen vanaf de Vaalser heuvelrug nog steeds ook als wandelroute naar boven gebruikt. IMHO is dat levensgevaarlijk voor zowel wandelaars als bikers en derhalve meer dan onverantwoord! Voor de rest enkel lof, prachtige route! :-q :-q :-q

NB: hoe ligt de boel erbij na de afgelopen dagen van hevige regenval (kan het eigenlijk wel raden). Ben van zins om morgen weer naar deze route af te reizen en ben benieuwd hoeveel bagger :tong ik tegen ga komen.

Overigens nog een leuke tip: ik start altijd vanaf het dorpsplein in Sippenaeken (Be) net over de grens. Je krijgt dan nog een prachtige klim naar de werkelijke route 'cadeau' en aan het eind van de route dus een mooie afdaling naar het Gulpdal en een kort klimmetje terug naar Sippenaeken. En dan een heerlijke pint en/of lekker maal bij "Le Barbeau" in SipCity! :bier: Voor mij al vele jaren een vaste traditie!
Honi soit qui mal y pense!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Het is hier lang niet zo nat geweest als bij jullie in het noorden.
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Real Epic '89 schreef:Het is hier lang niet zo nat geweest als bij jullie in het noorden.
Hi, hi, 'het noorden'?! Ik woon in 's-Hertogenbosch, dus dat is redelijk betrekkelijk ... :lol:

Maar ik weet wel dat bij jullie in 'het diepe zuiden' het water en de bagger veel langer blijft staan vanwege die ondergrond van Limburgse klei en stenen, dan op de zandgronden hier in Brabant. Vandaar mijn vraag. Niet dat het echt iets uitmaakt hoor, met goede weersomstandigheden 'van boven' is het alleen maar leuk als de ondergrond een lekkere zwijnepan is :tong , je moet dan enkel je rijstijl of 'glij-stijl' wat aanpassen. En een handoekje meenemen voor in de auto, zonde van de bekleding, anders 8)
Honi soit qui mal y pense!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

OBOM schreef:
Real Epic '89 schreef:Het is hier lang niet zo nat geweest als bij jullie in het noorden.
Hi, hi, 'het noorden'?! Ik woon in 's-Hertogenbosch, dus dat is redelijk betrekkelijk ... :lol:

Maar ik weet wel dat bij jullie in 'het diepe zuiden' het water en de bagger veel langer blijft staan vanwege die ondergrond van Limburgse klei en stenen, dan op de zandgronden hier in Brabant.
Jawel, maar wij hebben dan weer bergen waar het water afloopt. :winkie:
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Gisteren voor het eerst gereden wel ff wat anders dan bij ons in het lage westen , erg gaaf om te doen ligt er op sommigen punten wel erg nat bij maar wel te doen
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

OBOM schreef:Enige minpuntje vind ik nog steeds - en al jaren - dat men de afdaling door de holle weg richting Epen vanaf de Vaalser heuvelrug nog steeds ook als wandelroute naar boven gebruikt. IMHO is dat levensgevaarlijk voor zowel wandelaars als bikers en derhalve meer dan onverantwoord! Voor de rest enkel lof, prachtige route!
Zou goed zijn als ze op een paar plekken boven en beneden waarschuwingsbordjes neerzetten. Op de Camerig afdaling al een paar keer blij geweest met goede remmen en wandelaars die ook aan het opletten waren. Ook op de punten waar je na de afdaling op de openbare weg uitkomt lijkt het me goed om een waarschuwingsbordje te plaatsen, meen dat hier eerder ook sprake van was. Route zelf niets aan veranderen, het blijven wel de leukste stukken.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

vandaag de hele route rond geweest samen met een groot stuk Gulpen 50km (ik zit op een camping in Schin op Geul). inderdaad leuke afwisselende route door verdomd mooi landschap :-q niet altijd even technisch, maar er zitten stevige ruige klimmetjes en afdalingen in :D ik vond de nattigheid (?) wel meevallen. inderdaad vreemd dat wandelaars het mooiste/ruigste stuk down als pad gebruiken (tenminste ik neem aan dat jullie dat stuk bedoelen) , maar ondanks hemelvaartdrukte was het allemaal goed te doen. wel 2x mijn fiets af gegaan bij erg steile klimmetjes om mezelf wat te sparen......50km in Limburg is toch net ff wat zwaarder :-{
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Met hemelvaartweekend ook daar geweest en meerdere routes gereden. Deze 2x. Is wat mij betreft wel de mooiste. Het lag er mooi bij. Alleen bij de bramen eraf geweest. En dat met een 26er. :tong
"This species has amused itself to death"
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Gisteren weer eens vertrokken voor de combinatie oude voerstreekroute en epen. Om de één of andere reden wil het niet boteren tussen mij en Epen, drie keer eerder pannen gehad, gisteren nummer 4, gelukkig het mooiste deel van de voerstreek al gehad, dus niet helemaal voor niets geweest, hopelijk 5x scheepsrecht.
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Nog ff doorgaan dan ligt je hele dak vol pannen :D
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

marco-turn-me-on schreef:Nog ff doorgaan dan ligt je hele dak vol pannen :D
:lol: :lol: :lol: :-q
Gebruikersavatar
pvdh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 22:00
Mijn mountainbike: blijf je vanaf.
Contacteer:

We hadden elkaar kunnen tegenkomen. Ook ik was met de Genesis in de omgeving Epen/Voerstreek. Vrijdag rondje Epen gereden. Mooi af kunnen dalen daar, erg mooi voor een vaste route!
Zaterdag wielervrienden aangemoedigd bij LM en zondag zelf weer op pad voor de oude Voerstreekroute op GPS.
Walk on home, boy

Bikes: Titus Fireline EVO / Soma Double Cross
Gebruikersavatar
Trek7
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 11:53
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 7

Afgelopen zondag avond na LM deze route gereden. Om 18:00uur gestart en ben wel geteld 2 ruiters en 2 honden uitlaters tegen gekomen.
Heerlijk kunnen genieten van deze prachtige route wel hard gevallen op de afdaling naar Camerig.
Snel nog maar een keer doen.
Laatst gewijzigd door Trek7 op do 19 juni 2014, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Riding a Trek Fuel EX 7
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Trek7 schreef:wel geteld 2 ruiters en 2 honden uitbaters tegen gekomen.
Wat zijn dat precies; 'honden uitbaters'?!
Als oud-Horecaffer ben ik bekend met uitbaters, maar hoe dat met honden in zijn werk gaat moet je me toch eens uitleggen ... :lol:
Honi soit qui mal y pense!
Gebruikersavatar
Trek7
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 11:53
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 7

OBOM schreef:
Trek7 schreef:wel geteld 2 ruiters en 2 honden uitbaters tegen gekomen.
Wat zijn dat precies; 'honden uitbaters'?!
Als oud-Horecaffer ben ik bekend met uitbaters, maar hoe dat met honden in zijn werk gaat moet je me toch eens uitleggen ... :lol:
Excuus voor mijn dyslectie, ik heb het aangepast. Maar geeft mij wel een goed gevoel dat ik jou met mijn leed heb kunnen vermaken.
Riding a Trek Fuel EX 7
Plaats reactie