Vignetten in Nederland

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Crapton schreef: vr 28 januari 2022, 18:12 Goed topic en ik heb hier uitgesproken mening over.

Kalmthoutse Heide
Ik ben 1 van de hoofdzeikers over te duur vignet Kalmthoutse Heide en de gang van zaken. Samengevat: aldaar 26 km vignetplichtige route in 4 lussen waarvan ca. 13 km singletrack, rest brede bestaande (deels openbare) paden. Er zijn volgens Grenspark 4000 vignetten verkocht sinfs 1 oktober 2021 a 12 € = 48.000 €. Er zijn vrijwilligers. Mij lijkt 48k stukslaan op 13 km of 26 km MTB XC trail buiten elke proportie. Er zit een verdien model achter, en BOA's moeten betaald worden. Lees idd dat topic maar eens als je houdt van een portie azijn.

Algemeen
Het is toch van de zotte dat je voor bij wijze van voor elk parkoers straks een aparte bijdrage zou moeten betalen. Totaal bizar vind ik dat. Bv ik ga 1 week op vakantie op locatie ABC en rij 3-4x het locale parkoers, zou daarvoor de volledige jaarbijdrage moeten betalen. Ga ik elders 1-2-3 dagjes rijden idem dito. Dat je als local veelgebruiker het volle bedrag betaalt en evt zelfs meehelpt ja kan ik inkomen.

De UHR prijs is relatief prettig, 170 km mooie trails tegen 7.50 €. NM kost tegenwoordig al 14.50 € als je geen NM lid bent. Grenspark kost 12 €. Samen ben ik dan al 34 € kwijt voor 3 vignetten. En dat is nu. Over 3 jaar is het 50 €/jaar en vinden we dat ineens normaal voor een potje fietsen in de natuur. Sorry, nee, ik vind dat duur terwijl wandelaars wel gratis in dezelfde natuur mogen rondwandelen.

Kan er nou niet 1 passe-partout voor alle NL vignetplichtige routes komen voor zeg 20 €/jaar? Je kan maar op 1 plaats tegelijk rijden dus dat lijkt me best redelijk. Het liefste zie ik helemaal GEEN vignetten want betaal ook via belasting voor flinke subsidie NM en SBB wandelroutes... Ik heb er de pest aan dat MTB-ers gezien worden als "verdienmodel" en ondertussen vrijwilligers onderhoud doen.
Volgens mij is het geen verdien model hoor, alle inkomsten van bijvoorbeeld UHR gaan direct terug naar het onderhoud en verbeteren van de routes Soms wordt er wel eens een donatie gedaan aan een natuurproject.
Vergeet niet dat de aanleg van een route en nodige vergunningen ook geld kost. Onderhoud is door vrijwilligers maar de bouw zijn gewoon betaalde krachten.
Have fun!
Rinse.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

cheeta schreef: vr 28 januari 2022, 19:51 Is het niet handiger om gewoon de link van de desbetreffende site van "aanbieder" te linken waar het in alle detail uitgelegd staat in plaats van hier te gaan dupliceren (en te onderhouden)?
Je bedoelt in de eerste post de link erbij zetten? Dat is idd wel handig ja.

Aan de andere kant als iemand leest dat een route(netwerk) vignet plichtig is kan je ook even goochel gebruiken .. 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Weer een topic met dat Hollandse gezeur over een paar euro voor een vignet. Ook al zijn het er vijf, op je totale fietsbudget is het peanuts.

We vinden het logisch om met energetisch inefficiënte dinosap slurpende auto naar Winterberg heen en weer te tuffen, fietsen achterop voor extra windvang, en dan €36,50 neer te tikken voor een liftkaartje. Uiteraard met 1x12 XX1 AXS, DVO, Hope nogwat nogwat remmen én vanzelfsprekend full carbon want dát is daar onmisbaar.

Maar € 7,50 voor een jaarvignet? Schandalig!


(Overzicht is trouwens wel handig :-q )
Ja, doei !
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

hanjovdberg schreef: vr 28 januari 2022, 19:47
byorka schreef: vr 28 januari 2022, 19:01 Welke gebieden / bossen vallen onder natuurmonumenten?
Routes:

Beetsterzwaag
Drunen (Loonse en Drunense duinen)
Giersbergen (Loonse en Drunense duinen(beginner))
Kraggenburg (Voorsterbos)
Rheden (Zuidoost Veluwe)
Zeddam (Monferland)
Je vignet is direct geldig en verplicht in Nationaal Park Veluwezoom, Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen, Bergherbos-Montferland, Voorsterbos-Waterloopbos en Beetsterzwaag. In de andere natuurgebieden is een MTB-vignet gewenst.

https://www.natuurmonumenten.nl/mountainbiken
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Wat een gedoe zeg met al die verschillende gebieden en regels.
Laat ons alstublieft 1 bedrag voor alle gebieden voor een heel jaar in Nederland betalen (voor paden die er toch al liggen).
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

byorka schreef: vr 28 januari 2022, 23:26 Wat een gedoe zeg met al die verschillende gebieden en regels.
Laat ons alstublieft 1 bedrag voor alle gebieden voor een heel jaar in Nederland betalen (voor paden die er toch al liggen).
Er zijn mensen die alleen lokaal fietsen. Die zijn niet gebaat bij een duurder landelijk vignet

"paden die er toch al liggen" die zijn magisch verschenen
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik fiets ook bijna alles lokaal en hier is nergens een vignet nodig.
Maar als ik dan toch een keer naar een natuurpark wil waar een vignet nodig is moet ik eerst achterhalen of ik er eentje nodig heb, op tijd regelen en betalen.
Later in het jaar wil ik naar een ander gebied en dat moet ik hetzelfde riedeltje nog een keer doen.

Daarom; 1 vignet voor een heel jaar voor heel Nederland en klaar.
Natuurlijk is dat voor de ontvangers weer moeilijk om te verdelen maar dit is ook een heel gedoe.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Of gewoon wegenbelasting invoeren voor het fietsen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

bouwpakket schreef: vr 28 januari 2022, 23:15
hanjovdberg schreef: vr 28 januari 2022, 19:47

Routes:

Beetsterzwaag
Drunen (Loonse en Drunense duinen)
Giersbergen (Loonse en Drunense duinen(beginner))
Kraggenburg (Voorsterbos)
Rheden (Zuidoost Veluwe)
Zeddam (Monferland)
Je vignet is direct geldig en verplicht in Nationaal Park Veluwezoom, Nationaal Park De Loonse en Drunense Duinen, Bergherbos-Montferland, Voorsterbos-Waterloopbos en Beetsterzwaag. In de andere natuurgebieden is een MTB-vignet gewenst.

https://www.natuurmonumenten.nl/mountainbiken
Ja en daarmee heb je dus zelfs kans op een gewenst vignet van Natuurmonumenten op routes die ook vallen onder een route netwerk met een vrijwillig vignet vergoeding. Op die manier betaal je zelfs dubbel ....

Vorden valt bijvoorbeeld onder de routes van Graafschap. Of Valkenburg en St Pietersberg. Vallen volgens Natuurmonumenten ook onder vignet gewenst. Maar vallen ook onder MOZL ...

Dat om het nog overzichtelijker te maken :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Ter vergelijking (voor als 5 verplichte MTB-vignetten in het land als veel voelt :wink: ):

Betalen voor wandelen in de Hollandse duinen (van zuid naar noord) :
-Solleveld: https://tickets.dunea.nl/nl/solleveld/tickets
-Bierlap: https://tickets.dunea.nl/nl/kijfhoekbierlap/tickets
-Pan van Persijn: https://www.katwijk.nl/recreatie/panbos-pan-van-persijn
-Amsterdamse WaterleidingDuinen (ook buiten de paden lopen toegestaan)
: https://awd.waternet.nl/bezoek/toegangskaarten/
-Caprera (honden betalen evenveel als mensen) : https://caprera.nu/wandelpark/
-Noord-Hollands Duinreservaat: https://www.pwn.nl/duinkaartkopen

En dat zijn nu minder gebieden waar je een kaartje moet kopen dan vroeger, voorheen was dat bijvoorbeeld ook verplicht in wat nu NP Zuid-Kennemerland is, je moest aparte kaartjes hebben voor de gebieden van NM, PWN en Elswout. Herinner me dat er ook gebieden waren waar je alleen als lid van ZHL gratis in kon.

Hier een stille getuige van een andere voormalige betaalplicht op landgoed 't Huis te Vogelenzang:
https://www.mapillary.com/app/?pKey=2838712339711597

Ook paardrijden is niet overal gratis
https://www.buitenrijden.nl/tips-tricks/vignetten/ (per jaar)
-Natuurmonumenten €27 voor niet-leden
-GNR: €45 voor ruiters, €85 voor koetsiers
-Peijnenburg €35
-Soest €37,50
-Den Treek €100
-NP UHR vanaf 2022: €60 (€7,50 per dag)
-NP Hoge Veluwe €15,05 per dag
-NHD: €40
(en daarnaast ook AWD €30 )

Maar misschien een 6e vignet toevoegen aan de startpost?
PWN heeft geen uitgezette route, maar op een deel van de (onverharde) paden mag je wel fietsen van zonsopkomst tot 10:30, mits je een toegangskaart hebt. Die kaart is nodig voor alle bezoekers/paden van het gebied, ook voor fietsers op de fietspaden (en ook voor wandelaars / ruiters op de voor hen toegankelijke paden)
https://www.pwn.nl/duinkaartkopen
details:
https://www.pwn.nl/veelgestelde-vragen- ... arde-paden

PS
Goed initiatief, een startpost die steeds wordt geactualiseerd met de meest recente informatie uit het topic en voorzien is van links zoals viewtopic.php?f=22&t=23813 lijkt me sticky-waardig :-q

--
edit: link / omschrijving NHD aangepast
Laatst gewijzigd door openkaart op za 29 januari 2022, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

@Openkaart: Je verwijst twee keer naar een PWN-pagina die niet bestaat. Vermoedelijk bedoel je deze pagina... https://www.pwn.nl/checkout/2132079/choose_products
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

byorka schreef: vr 28 januari 2022, 23:54 Ik fiets ook bijna alles lokaal en hier is nergens een vignet nodig.
Maar als ik dan toch een keer naar een natuurpark wil waar een vignet nodig is moet ik eerst achterhalen of ik er eentje nodig heb, op tijd regelen en betalen.
Later in het jaar wil ik naar een ander gebied en dat moet ik hetzelfde riedeltje nog een keer doen.

Daarom; 1 vignet voor een heel jaar voor heel Nederland en klaar.
Natuurlijk is dat voor de ontvangers weer moeilijk om te verdelen maar dit is ook een heel gedoe.
Men is nog op zoek naar iemand die dit even gaat regelen. Zou jij dit niet op kunnen pakken?
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

openkaart schreef: za 29 januari 2022, 00:24 PWN heeft geen uitgezette route, maar je moet wel een kaart kopen als de op de onverharde paden wil fietsen (selectie van paden en toegestaan van zonsopkomst tot 10:30) , kaart is ook verplicht op de fietspaden in het gebied
Dit is niet juist, een PWN duinkaart is nodig voor toegang tot het gebied voor wandelaars en fietser, verhard en onverhard.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

bouwpakket schreef: za 29 januari 2022, 07:49
byorka schreef: vr 28 januari 2022, 23:54 Ik fiets ook bijna alles lokaal en hier is nergens een vignet nodig.
Maar als ik dan toch een keer naar een natuurpark wil waar een vignet nodig is moet ik eerst achterhalen of ik er eentje nodig heb, op tijd regelen en betalen.
Later in het jaar wil ik naar een ander gebied en dat moet ik hetzelfde riedeltje nog een keer doen.

Daarom; 1 vignet voor een heel jaar voor heel Nederland en klaar.
Natuurlijk is dat voor de ontvangers weer moeilijk om te verdelen maar dit is ook een heel gedoe.
Men is nog op zoek naar iemand die dit even gaat regelen. Zou jij dit niet op kunnen pakken?

Ja Byorka, als jij dat ff regelt, zou wel prettig zijn.
O ja als je die mensen van de routes spreekt, kun je dan gelijk de remknippen aan laten pakken?
O en minder kombochten en meer offcamber?
En meer jumps en meer wortels, en minder flow?
En doe ook maar minder modder, en niet zo mul.
Die verbindingsroutes met asfalt vind ik ook maar saai, kun je dan gelijk meer singletracks vragen?
Misschien hebben er nog meer mensen wat aandachtspunten?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het gaat hier om vignetten, niet over hoe de routes eruit moeten zien.

Maar het is heel simpel. 1 sticker voor heel Nederland voor bijvoorbeeld €30,- Deze is dan overal te bestellen. De organisatie waar je de sticker besteld mag het geld houden. Het is dan aan de betreffende organisatie hoe zij voldoende/zoveel mogelijk bestellingen krijgen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie