Routes voor in de Herfst

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Hallo allemaal!

Welke routes kunnen in de herfst juist bereden worden of juist niet?
Het lijkt mij handig om even een overzicht te maken welke routes na regen/natte periodes juist wel of juist niet goed zijn om te rijden. Daarbij evt. Opmerkingen met jullie ervaringen. Mijn ervaring is op dit moment zeer beperkt (pas in de zomer actief begonnen met MTB :o).
Het zou namelijk zonde zijn om alles lekker kapot te rijden door de regen.

Wel goed in de herfst

- Amerongen
- Arnhem
- Best
- Drunen
- Hellendoorn
- Horst
- Kwintelooijen
- Leersum
- Lemele
- Lochem (richting het circuit is minder waterbestendig)
- Noordwijk
- Oosterhout
- Rheden/Posbank
- Rhenen
- Schaarsbergen
- Schoorl
- Zandvoort
- Zeddam
- Zeist


Niet goed in de herfst
- Bergschenhoek
- Dronten (kleigrond, water blijft lang liggen)
- Dwingeloo
- Ede (Een klein deel van de route bevat natte stukken)
- Langedijk/Geestmerambacht (klei grond, water blijft lang liggen)
- Lunteren
- Otterlo
- Oostvoorne
- Vlaardingen
Laatst gewijzigd door Volleyoghurt op vr 22 oktober 2021, 22:17, 8 keer totaal gewijzigd.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Wel:
De meeste routes van MTB Zuid Veluwe zijn meestal snel weer droog ivm de zandgronden en de onderhoudsvriendelijke aanleg. Dus Arnhem, Schaarsbergen, Ede, Lunteren, Otterlo. Posbank/Rheden gaat tegenwoordig ook lang goed.
Rijk van Nijmegen iets minder maar nooit super slecht.

Eigenlijk worden alle nieuwe routes zo aangelegd dat er geen water op kan blijven staan en heeft de Veluwe het geluk dat water snel weg zakt.

Op de klei in het westen is dat anders. Vlaardingen zal geen feest zijn na regen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Zeddam kan ook aardig wat water hebben. Na een dag regen is een dag drogen al snel voldoende.
Komt overeen met wat hier boven beschreven is over zuid Veluwe.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Noordwijk (al is dat niet een heel spectaculaire route maar iig wel goed te berijden en wellicht zelfs beter in herfst/winter)

Zeist blijft ook meestal wel vrij goed.

LDD (hoewel ik er al een tijdje niet geweest ben ligt die er door de zandgrond dan ook grotendeels goed bij)

Kortom, routes met zandgrond blijven meestal wel goed begaanbaar zonder modder.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Hellendoorn en Lemele zijn zeer goed te rijden in de wintermaanden. Lochem is ook goed zolang je niet richting het circuit rijdt, dat gedeelte kan minder water hebben dan de rest van de ronde.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Dronten wil je denk ik vanwege de kleigrond niet komen vlak na de regen.

Volgens mij zijn bijv. oa Drunen, Horst, Helmond en Best goed te doen na regen. Allemaal behoorlijke zandgrondroutes.

Mij valt het trouwens altijd wel op dat bepaalde routes op mtbroutes.nl in de winter hoger staan dan in de zomer (vaak de zandgrondroutes, omdat sommige in de zomer ze teveel los zand hebben in droge periodes.
Michel__
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 754
Lid geworden op: di 16 augustus 2011, 19:25
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SLX 7.9 en Canyon Exceed CF6

Conclusie dus zandgrond goed te doen, kleigrond wegblijven in de herfst.
Of is dit te kort door de bocht :bier: en zijn er uitzonderingen op de regel
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dat klopt wel ja.

In deze natte periode vermijd ik altijd Bergschenhoek, Oostvoorne, en Vlaardingen, en ga dan meestal naar ‘t drieluik Oosterhout of de droge UHR routes.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Bram87 schreef: do 21 oktober 2021, 11:21 Wel:
De meeste routes van MTB Zuid Veluwe zijn meestal snel weer droog ivm de zandgronden en de onderhoudsvriendelijke aanleg. Dus Arnhem, Schaarsbergen, Ede, Lunteren, Otterlo. Posbank/Rheden gaat tegenwoordig ook lang goed.
Rijk van Nijmegen iets minder maar nooit super slecht.

Eigenlijk worden alle nieuwe routes zo aangelegd dat er geen water op kan blijven staan en heeft de Veluwe het geluk dat water snel weg zakt.

Op de klei in het westen is dat anders. Vlaardingen zal geen feest zijn na regen.
Oo de route Lunteren zitten behoorlijk wat baggerstroken na wat regen, dus die zou ik niet echt kiezen.

De Uhr is ook gewoon goed, als het echt veel geregend heeft kun je vrijwel direct terecht op Rhenen en Kwint. Ook Amerongen en Leersum gaan goed, maar niet zo snel als Rhenen.
Sneeuwmonster
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

sama schreef: vr 22 oktober 2021, 08:44 Oo de route Lunteren zitten behoorlijk wat baggerstroken na wat regen, dus die zou ik niet echt kiezen.
Ook Schaarsbergen heeft inderdaad wel enkele hele slechte stukken (eentje wordt er momenteel ook omgeleid), maar dat zijn stukken die waarschijnlijk pas bij langere droogte echt weer netjes worden, en beslaat nog geen 5% van de hele route. Bij Lunteren zijn dat ook redelijk permanente slechte stukken toch?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Bij Lunteren hooguit 5% bagger en diepe plassen schat ik. Die stroken zijn ook amper te fietsen, ik moest laatst hele stukken lopen.
Terwijl de rest van de route, op de fietspaden na dan, echt geweldig is. Haal nou gewoon die stroken uit de route, scheelt veel onderhoud en ergernis.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

De route van Dwingeloo is normaal een saaie route in een mooie omgeving (te veel fietspad, te veel brede paden, waar mooie stukjes liggen met hoogteverschil dan gaat de route daar om heen).
Maar als het een tijdje flink heeft geregend dan kun je daar op de route hele grote plassen hebben, wel tientallen meters lang en bij een bocht waardoor niet meteen duidelijk is hoe de route door de plas heen loopt.
Dit maakt de route een heel stuk uitdagender en leuker.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

modderfietser schreef: vr 22 oktober 2021, 10:28 De route van Dwingeloo is normaal een saaie route in een mooie omgeving (te veel fietspad, te veel brede paden, waar mooie stukjes liggen met hoogteverschil dan gaat de route daar om heen).
Maar als het een tijdje flink heeft geregend dan kun je daar op de route hele grote plassen hebben, wel tientallen meters lang en bij een bocht waardoor niet meteen duidelijk is hoe de route door de plas heen loopt.
Dit maakt de route een heel stuk uitdagender en leuker.
Ja dat snap ik, en gezien jouw forumnaam is dat natuurlijk een kolfje naar jouw hand. ;)
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

modderfietser schreef: vr 22 oktober 2021, 10:28 De route van Dwingeloo is normaal een saaie route in een mooie omgeving (te veel fietspad, te veel brede paden, waar mooie stukjes liggen met hoogteverschil dan gaat de route daar om heen).
Maar als het een tijdje flink heeft geregend dan kun je daar op de route hele grote plassen hebben, wel tientallen meters lang en bij een bocht waardoor niet meteen duidelijk is hoe de route door de plas heen loopt.
Dit maakt de route een heel stuk uitdagender en leuker.
Ja er is inderdaad een grotere uitdaging bij plassen.
Toch rij je de route min of meer ook kapot in die periodes en daar zijn ze bij de onderhoudsploeg niet zo blij mee.
Ik hou zelf helemaal niet van echte modder plassen. Het knarsen van de tandjes na een flinke plas vind in zo zonde :oops:.

Als je het goed vind, zet ik hem toch bij de "niet goed in de herfst"
Volleyoghurt
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: di 17 augustus 2021, 11:36
Mijn mountainbike: Marin Palisades Trail 3

Michel__ schreef: do 21 oktober 2021, 19:55 Conclusie dus zandgrond goed te doen, kleigrond wegblijven in de herfst.
Of is dit te kort door de bocht :bier: en zijn er uitzonderingen op de regel
Ja klopt zeker!
Het is alleen dat ik niet weet welke wel of geen zandgrond bevatten.
Het is flink uitzoeken (zeker als beginner). Daarom maak ik ook een lijstje dan worden we er allemaal wat wijzer van. :-q
Plaats reactie