Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: vr 24 mei 2019, 12:45
yo-eddy schreef: vr 24 mei 2019, 12:16

Ik denk dat wij het op heel veel punten eens zijn........ maar zo werkt een forum niet :winkie: :bier:
Mooie uitwijding over je mentale proces en het uitsluiten van factoren.
Zou nog toe willen voegen dat vooral focus belangrijk is bij onze sport/hobby. Weet wat je doen moet en focus alleen daarop. Kijk alleen naar de lijn waar je heen moet en negeer de rest. Voer je plan uit en blokkeer niet door angst.
Stond laatst met zoontje (15) van een maat van mij bij de nieuwe rockgardens op GMA (waren nog niet af, lag nog geen zand tussen) en ondanks dat hij behoorlijk wat skills heeft (Rijdt op Spaarnewoude alles behlave de Big Braap.. dat zal over paar maanden ook wel gebeuren) had hij moeite op deze rockgardens. Pas toen ik per lijn had uitgelegd dat hij hooguit op 2 of 3 rotsen hoefde te focussen voor de ideale lijn reed hij er fluitend vanaf. Lijnkeuze is vooral bij Enduro achtige trails belangrijk, noem het altijd "point en shoot".

Nog wel een waarschuwing voor je geloof in het idee "als een ander het kan, kan ik het ook" , dat is alleen theoretisch volledig waar.

ps, mét talent heb je al deze theorie niet nodig :bier:
Hahaha, ja talent he :D :D
Maar, ik denk dat 99% van de mensen die hier zitten zelf best in kunnen schatten of ze het over een skill hebben die slechts enkelen in de wereld kunnen, of een skill die, zoals deze drop, niet heel veel training vergt.;)

Gaaf om te zien dat de jeugd steeds sneller leert. Je zou bijna denken dat de jeugd getalenteerder is ;)
Er is genetisch een reden waarom jongeren (pubers) andere signalen krijgen vanuit hun hersenen ... als dat op latere leeftijd niet veranderd is er iets mis. Zelfs het strafrecht houdt hier rekening mee :winkie:

Ik heb meerdere malen aangegeven veel respect te hebben voor mensen die deze "fratsen"op latere leeftijd aanleren (waar jij een heel goed voorbeeld van ben) .... maar "jong geleerd oud gedaan" is een grote voorsprong.

Het mentale aspect blijft zeker een hele grote factor en denk dat jouw tips veel hier kunnen helpen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: vr 24 mei 2019, 12:55 Er is genetisch een reden waarom jongeren (pubers) andere signalen krijgen vanuit hun hersenen ... als dat op latere leeftijd niet veranderd is er iets mis. Zelfs het strafrecht houdt hier rekening mee :winkie:

Ik heb meerdere malen aangegeven veel respect te hebben voor mensen die deze "fratsen"op latere leeftijd aanleren (waar jij een heel goed voorbeeld van ben) .... maar "jong geleerd oud gedaan" is een grote voorsprong.

Het mentale aspect blijft zeker een hele grote factor en denk dat jouw tips veel hier kunnen helpen.
Wat ik vooral opvallend vind is dat je in iedere skill (sport, of iets anders) ziet dat de nieuwe generatie steeds sneller op hetzelfde niveau komt dan de vorige generatie.
De mens in het algemeen blijft dus zijn grenzen verleggen... :-q

En ja, dat roekeloze heb ik niet meer, maar tegelijkertijd heb ik een veel betere focus en doorzettingsvermogen, waardoor ik uiteindelijk nu alleen maar meer kan dan 20 jaar geleden ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: vr 24 mei 2019, 13:53
yo-eddy schreef: vr 24 mei 2019, 12:55 Er is genetisch een reden waarom jongeren (pubers) andere signalen krijgen vanuit hun hersenen ... als dat op latere leeftijd niet veranderd is er iets mis. Zelfs het strafrecht houdt hier rekening mee :winkie:

Ik heb meerdere malen aangegeven veel respect te hebben voor mensen die deze "fratsen"op latere leeftijd aanleren (waar jij een heel goed voorbeeld van ben) .... maar "jong geleerd oud gedaan" is een grote voorsprong.

Het mentale aspect blijft zeker een hele grote factor en denk dat jouw tips veel hier kunnen helpen.
Wat ik vooral opvallend vind is dat je in iedere skill (sport, of iets anders) ziet dat de nieuwe generatie steeds sneller op hetzelfde niveau komt dan de vorige generatie.
De mens in het algemeen blijft dus zijn grenzen verleggen... :-q

En ja, dat roekeloze heb ik niet meer, maar tegelijkertijd heb ik een veel betere focus en doorzettingsvermogen, waardoor ik uiteindelijk nu alleen maar meer kan dan 20 jaar geleden ;)
Het voorbeeld wordt gezet door de voorgaande generatie, dat is dus een reëel doel voor de volgende. Daarna worden grenzen verlegd, voor een groot deel door materiaal ontwikkeling en specifieke training.
Je ziet dat puur fysieke grenzen veel langzamer ontwikkelen (verspringen, 100m sprint, marathon) veel atletiek records staan soms jaren en jaren (zal toch niet alleen door strengere doping controles komen :winkie: ).

Andere weegfactor bij risico's en angst is de consequentie van een val. Als je de skilift drop projecteert op een 10 meter Rampage drop (gelijk maar met backflip :bier: ) en je overdenkt de consquenties .... voor hoeveel procent moet je dan zeker zijn dat het lukt? Dat zal voor een ieder verschillen en zelfs vh moment vd dag ("vorm" is ook al zoiets onpeilbaars)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ze zouden een koffiestandje bij drops moeten beginnen; altijd veel volk dat staat te kijken "hoe kom ik hier nu weer vanaf, van m'n snelheid af, de hoek om..."

(plaatje = videolink)
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Mark-V schreef: vr 24 mei 2019, 11:57 Ik heb al jarenlang een grote interesse in hoe het menselijk denken werkt, en wat voor invloed dat heeft op je prestaties en resultaten.
Daarom analyseer ik voor mezelf ook vaak de drempels waar ik tegenaan loop en hoe ik daarmee om ga.
Omdat ik pas ook de skilift-drop in Spaarnwoude als angst had, en deze recent overwonnen heb, zal ik mijn gedachtengang hier delen, wie weet help ik er wel iemand mee ;)

Afbeelding

Hoe ik angst zie:
Angst is een interessant onderwerp. Vanuit de oorsprong is het bedoeld om ons te beschermen tegen gevaar, en daarmee heeft het een erg nuttige functie. Maar het is grotendeels gebaseerd op de kennis die wij hebben van onze omgeving.
Daarbij is het een bekend gegeven dat het menselijk brein de neiging heeft om ontbrekende stukken informatie in te vullen om zo dingen dat het niet kan verklaren toch proberen te verklaren.
Als iets mogelijk een gevaar voor ons vormt, dan gaan onze hersenen dus (met kennis uit het verleden en van andere vergelijkbare onderwerpen) aan de slag om daar een beeld van te vormen.
Hoe meer feitelijke informatie je hebt van dat gevaar, hoe minder je hersenen zelf de ontbrekende informatie in gaan vullen.
Maar andersom, hoe meer ontbrekende informatie er is, hoe meer er ingevuld (mogelijk verkeerd) wordt door je hersenen.
Vandaar natuurlijk ook de term “Angst voor het onbekende”.

Hier ligt ook gelijk de crux in het oplossen van het “probleem” angst. Hoe meer feitelijke kennis je verzamelt van het onderwerp waar je angst op gericht is, hoe minder je hersenen zelf allerlei rare ideeen in je hoofd planten om het ontbrekende in te vullen.
Daarom was het voor mij dus belangrijk om zoveel mogelijk informatie van die drop te verzamelen. Welke factoren heb ik allemaal mee te maken en waar kan ik tegenaan lopen?

De meest belangrijke kennis om te verzamelen begint met: “Een ander kan het ook, dus het is mogelijk.”
Want het enige verschil tussen mij en die ander is materiaal en kennis (inzicht, skills, etc).
Dat geeft al voldoende vetrouwen om er uberhaupt aan te beginnen om het te overwinnen.

Materiaal:
Dit is de makkelijke factor. Ik heb mannetjes van 14-15 die drop op goedkope B’Twin hardtails zien nemen, dus mijn fiets met 180mm+ travel doet daar zeker niet aan onder en heeft nog een flinke buffer als backup. Nog even een inspectie om te kijken dat alles goed vast zit, probleem opgelost.

Kennis:
Hier heb ik behoorlijk lang over na lopen denken wat er mogelijk allemaal van invloed kan zijn op een succesvolle drop (en op een fail).
Het volgende lijstje geeft een opsomming:

- Ik moet weten hoe ik moet landen op een downslope, dat oefen ik niet zo heel vaak.
- Mijn houding tijdens begin drop
- Ik moet de juiste snelheid kunnen bepalen om op het landingsstuk te komen
- Ik moet weten hoe mijn fiets reageert op die knik die er in het plateau zit, direct voor de drop
- Ik moet weten welke lijn ik het beste kan nemen om geen takken e.d. tegen te komen
- ik moet mijn landingsplaats bepalen zodat ik in geval van een crash geen vervelende bomen oid tegen kom
- Ik moet vantevoren weten hoe ik de extra snelheid die ik op de landing krijg, af ga remmen
- ik wil zeker weten dat er niemand of niets in de weg loopt of ligt
- ik wil zeker weten dat het plateau stabiel is

De eerste 2 punten zijn volop te oefenen zonder uberhaupt bij deze drop te komen, dus daar zat mijn angst ook niet.
De rest van de punten heb ik opgelost door eerst een uitgebreide inspectie te doen totdat ik van alle punten wist hoe ik het op kon lossen of er vertrouwen in had.
Daarna ben ik 2-3x aangereden om te kijken hoe mijn fiets reageerde op die knik op het plateau.
Toen stond er niets meer in de weg om daadwerkelijk de drop te gaan nemen.

Ik wist natuurlijk dat mijn hersenen wel weer nieuwe dingen konden bedenken om weer angst te maken, dus ik had besloten om hem direct te nemen (koud) zonder eerst een paar opwarmrondjes te rijden.

Gewapend met mijn kennis van de drop, een flinke fiets en vol in de bescherming reed ik op mn doel af. En mijn onbewuste, wat inmiddels op de hoogte was van alle kennis, deed de rest.
De drop was succesvol!

Uiteraard daarna direct nog meerdere keren gedaan, zodat het goed in mijn systeem komt te zitten dat ik die drop zonder problemen kan nemen.
En nu achteraf kan ik ook vol overtuiging zeggen dat ik die 180mm travel op mijn fiets niet nodig had, maar het was toch wel erg fijn om hem te hebben als backup. Net als die bescherming die ik aan had ;)
Mooi verhaal, lekker kort.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

cheeta schreef: zo 2 juni 2019, 07:52 Ze zouden een koffiestandje bij drops moeten beginnen; altijd veel volk dat staat te kijken "hoe kom ik hier nu weer vanaf, van m'n snelheid af, de hoek om..."

(plaatje = videolink)
Afbeelding
Wil je daarmee zeggen dat jij er gewoon vanaf bent gereden zonder eerst te gaan kijken? :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nee, dat koffie leuk zou zijn geweest...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lekker hoor cheeta :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik denk dat ik nog steeds bij de koffie had gezeten, maar respect voor de mensen die daar zo vanaf rijden.
Ik weet dat ik het technisch en fysiek zou moeten kunnen, maar puur irrationele angst blokkeert de boel dan bij mij.
Enige manier waarop ik er "in" kom is heel geleidelijk opbouwen, dan kan ik steeds meer mijn grenzen verleggen, maar zeker van die losse dingen zoals de skilift drop zonder uitgebreide opbouw...no way.
Heel onlogisch spring ik kleine gaps ook niet maar bredere tafels clear ik wel vrij makkelijk.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien moet er voor Jurf dan wat sterkers in de koffie :lol: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:lol: Misschien gaat het daar mis, mijn maten proberen me al jaren aan de alcohol te krijgen, maar iets sterkers als cola gaat er niet in. :lol: :lol: :lol: Ik zal eens gaan googelen op de hashtag #Drink&Drivefordrops# :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Drinken en drops, dan komen toch weer uit bij Dorst...
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:lol:
The Dorst drop: dutch Rampage :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

toevallig vandaag langs gewandeld (fietsen was te warm :D) en ik neig er naar om een keer mn MTBHopper voor die "drop" te zetten om er zo in te springen.
Gewoon omdat het kan ;)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Je kunt een drop natuurlijk ook gewoon in stijl nemen:

https://www.instagram.com/p/ByhuC3gl4Ja/

:winkie:
Plaats reactie