Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Robert-JanS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: di 27 november 2012, 22:19
Mijn mountainbike: Merida FLX-3000Disc

ligt ook wel aan wat voor drop het is.
Ben niet zo bekend met drops waar je vlak rijd en dan opeens een meter lager staat (ofwel ook vlak ofwel schuin naar beneden)

wel ken ik een drop bij mij op een van de stukken waar ik geregeld rijd die maar een cm of 40 is.
Echter is dat in een afdaling. je rijd dus al redelijk stijl naar beneden en dan heb je de drop en rijd je nog eens een stukje redelijk stijl naar beneden.
daar is het volgensmij onmogelijk om op je achterwiel te landen. Kwestie van goed je gewicht achter het zadel verplaatsen en inderdaad niet te langzaam gaan!

Vind het altijd wel leuk maar met mijn volledig starre vork is het niet altijd even prettig :p
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

bert l. schreef:Belangrijkste is dat je altijd op je achterwiel landt. Als je op je voorwiel landt, raak je de controle kwijt of je gaat OTB..
Zo zwart-wit is het in ieder geval dus al niet...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
2-dirty
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 26 september 2010, 13:33
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur

Ik heb ook wat clinics gedaan en als je helemaal nieuw bent met dropjes kun je beginnen met het leren van de techniek door het nemen van stoepranden, het klinkt suf maar om de techniek en timing te leren is het super. Als je de timing en techniek onder de knie hebt kun je je begeven naar drops in het bos.

In het begin had ik last van het automatisme om in de rem te knijpen vlak voor de drop, alhoewel ik dit niet wilde was er iets in me dat me dat toch liet doen. Eenmaal dit punt overwonnen gaat het steeds beter.

Wat ik nog moeilijk vind is als er 2 of zelfs meer drops kort achter elkaar zijn, dan bedoel ik geen trappen maar als de drops net zover uit elkaar zijn dat je nog maar net goed kunt landen of je voorwiel gaat alweer bijna over de rand van de volgende. Iemand hiervoor tips?
Jhaast schreef:
zenegroen schreef:Thanks voor jullie reacties tot nu toe. Ik heb een fully dus landing is altijd wel wat prettiger dan een HT lijkt me. Hoe logisch het ook klinkt, inderdaad met de kleinere beginnen en zover gaan als je zelf wil.
Het is een kwestie van klein beginnen!
Afgelopen zomer bij een maat van mij in de tuin een crossbaan gemaakt.
In de crossbaan zaten verschillende heuveltjes waar je bij kon springen.
De heuvels hebben we steeds verder opgehoogt omdat we steeds verder durfde te springen.
In het begin hadden we een heuvel die stijl afliep, na enig speurwerk vonden we een plaat in het tuinhuis en hebben we die aan de andere kant van de heuvel gelegd.
Die plaat is na vele sprongen weg gegaan.
Dit springen deed ik met mijn "oude" fiets, hij rijd nog steeds maar is niet meer zo goed als toen (beetje verwaarloost).
Maar als je klein begint kan je veel progressie maken, niet te snel veel risico's nemen maar langzaam meer risico nemen.
Ik heb een filmpje van die crossbaan gemaakt, dat is deze: http://www.youtube.com/watch?v=3gys0h9agqo

Zoals George al zegt, laat je zadel zakken, dit gaf mij meer vertrouwen bij het springen, je hebt dan meer controle.
Leuk filmpje! Wou dat ik zo'n achtertuin had en de tijd om zoiets te bouwen, maar als ik het zo inschat hebben jullie nog schoolvakanties die hiervoor gebruikt kunnen worden :wink:
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

2-dirty schreef:Leuk filmpje! Wou dat ik zo'n achtertuin had en de tijd om zoiets te bouwen, maar als ik het zo inschat hebben jullie nog schoolvakanties die hiervoor gebruikt kunnen worden :wink:
Ja ik ben net 17 dus ik heb voorlopig nog school vakanties. Ik maak daar dan ook nog goed gebruik van. De crossbaan is jammer genoeg plat gemaakt omdat er een kraan langs moest. Nu is het wachten tot we toestemming hebben om een nieuwe te maken. Hopelijk komt die toestemming snel.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

leuk baantje idd, ik zou er alleen wel voor zorgen dat je landing iets minder into FLAT is.
Anders leeft het frame niet lang meer :wink: (of die plank weer terug leggen)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik zou beginnen met de landing niet uit te graven, tenzij het uitdrukkelijk de bedoeling is om over die zandbak te springen en op het gras te landen.
Wel aardig om het in een topic over drops te plaaten, want heel veel verschilt het niet: echt afzetten doet die sprong niet (gelukkig want dan mis je een landing) voor je en de rijders die goed te zien zijn zetten zelf ook totaal niet af (achterwiel zie je nooit hoogte winnen). Ofwel je rijdt eigenlijk ook gewoon van iets hogers af naar beneden... Is overigens ook geen type hindernis dat je normaal zou springen; ordinair rollen en als je daar te snel voor gaat oppakken...

Als je een nieuwe wilt bouwen zou ik zien inspiratie op te doen in dingen als 'Pumptrack Nation' daarvoor is de ruimte meer dan toereikend... Type hindernissen is wel te vinden in de 'UCI Track Build Guide'.
2-dirty schreef:Wat ik nog moeilijk vind is als er 2 of zelfs meer drops kort achter elkaar zijn, dan bedoel ik geen trappen maar als de drops net zover uit elkaar zijn dat je nog maar net goed kunt landen of je voorwiel gaat alweer bijna over de rand van de volgende. Iemand hiervoor tips?
Een "trap" met treden die lang genoeg zijn om een fiets op te zetten, is dan een serie drops of wat is de definitie?
Afgezien van de algemene tip af te kijken hoe begaafdere rijders het doen, of de zot te vinden die ongeveer even begaafd is maar altijd te porren om de verzonnen lijn als eerste te proberen (~je eigen crash test dummy), lijkt 'de gouden tip' me te zeer afhankelijk van de exacte condities (snelheid, aanloop, uitloop, hoogte van de afzonderlijke drops, totale verval, bodemgestelheid).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Exision
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12
Mijn mountainbike: mist een gashendel..

Voor het achter elkaar nemen van drops zou je ook kunnen proberen wat bunnyhops achter elkaar te oefenen. Klinkt ongeveer het tegenovergestelde. Maar het is mijns inziens niet zozeer de handeling opzich, maar meer het vooruitkijken en herstellen van de beweging welke de moeilijkheid verhoogd. 2 boomstammetjes en je kan makkelijk zelf oefenen!

Mijn ervaring is dat drops het beste onverwachts komen, dan kan je er niet te veel over nadenken ;)
Zelf ben ik er zeker geen held in, maar ik merk wel dat ik soms te stijf op mijn fiets zit.
Af en toe gericht oefenen makes a world of a difference!
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

2-dirty schreef:Wat ik nog moeilijk vind is als er 2 of zelfs meer drops kort achter elkaar zijn, dan bedoel ik geen trappen maar als de drops net zover uit elkaar zijn dat je nog maar net goed kunt landen of je voorwiel gaat alweer bijna over de rand van de volgende. Iemand hiervoor tips?
cheeta schreef:Een "trap" met treden die lang genoeg zijn om een fiets op te zetten, is dan een serie drops of wat is de definitie?
Afgezien van de algemene tip af te kijken hoe begaafdere rijders het doen, of de zot te vinden die ongeveer even begaafd is maar altijd te porren om de verzonnen lijn als eerste te proberen (~je eigen crash test dummy), lijkt 'de gouden tip' me te zeer afhankelijk van de exacte condities (snelheid, aanloop, uitloop, hoogte van de afzonderlijke drops, totale verval, bodemgestelheid).
Ik weet zo een locatie. Maar dat is wel een heel eind rijden voor jullie. Maar als je ooit eens in Belgie passeert...
Een lange trap met met wel 20 tot 30 treden die 2 tot 4 meter uit elkaar liggen en 30 tot 60 cm hoog zijn.

Laat het me weten,ik ga je graag eens gidsen :D
Laatst gewijzigd door Geewee op ma 11 februari 2013, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet twijfelen... Doen!!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afstand valt mee, normaal kan ik in een half uur in Aarschot zijn (op zondagochtend, tijdens de spits kun je dat 3x doen). Dat soort trappen of drops interesseert me eigenlijk niet zo heel veel, maar als ik dit ding weet te vinden (wat niet moeilijk schijnt te zijn) ben ik dan in de buurt?
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

cheeta schreef:Afstand valt mee, normaal kan ik in een half uur in Aarschot zijn (op zondagochtend, tijdens de spits kun je dat 3x doen). Dat soort trappen of drops interesseert me eigenlijk niet zo heel veel, maar als ik dit ding weet te vinden (wat niet moeilijk schijnt te zijn) ben ik dan in de buurt?
Afbeelding
:wink:
Laatst gewijzigd door Geewee op ma 11 februari 2013, 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet twijfelen... Doen!!
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Geewee schreef:
cheeta schreef:Afstand valt mee, normaal kan ik in een half uur in Aarschot zijn (op zondagochtend, tijdens de spits kun je dat 3x doen). Dat soort trappen of drops interesseert me eigenlijk niet zo heel veel, maar als ik dit ding weet te vinden (wat niet moeilijk schijnt te zijn) ben ik dan in de buurt?
Afbeelding
:wink:
Niet twijfelen... Doen!!
Robert-JanS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: di 27 november 2012, 22:19
Mijn mountainbike: Merida FLX-3000Disc

Ik was jullie nog een fototje verschuldigd van de drop waar ik het over had..
zie hier..

nu met fototjes maken zag ik pas dat je er ook rechts langsheen kunt (op de foto's dus links)
Het best te zien op onderste foto.
Rechts langs de boom (op de foto) rijd je dan over dat bultje en dan ga je echt vrij stijl naar beneden!
binnenkort maar eens proberen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Hier moet je inderdaad niet op je achterwiel landen maar op de beide wielen tegelijk. Je moet hier zelfs niets speciaals doen,klein beetje je gewicht verplaatsen en voldoende snelheid is genoeg voor dit type van drop.
Niet twijfelen... Doen!!
Robert-JanS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: di 27 november 2012, 22:19
Mijn mountainbike: Merida FLX-3000Disc

wellicht komt deze wel in de nieuwe mtb route hierzo.. (zie ander draadje opt forum)
zou leuk zijn! route komt er in ieder geval langs dus proberen kan altijd eventjes!

hij is steiler dan die op de foto lijkt.. je land altijd op je voorwiel volgens mij (althans.. ik wel :p )
doppert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: wo 25 juni 2003, 00:15
Mijn mountainbike: Camber 29 comp '12

http://www.youtube.com/watch?v=o6mKqihL_Xo" onclick="window.open(this.href);return false; instructie filmpje van Fabian Barel, super helder uitgelegd. Ook wanneer je op je achterwiel en wanneer je juist niet op je achterwiel behoort te landen.
Plaats reactie