Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Beste MTB collega's,

Afgelopen weekend eens geprobeerd wat hogere dropoffs te nemen met XC (de stut Nijverdal). Snelheid e.d. ben ik nooit te bang, maar qua springen ben ik echt een chicken. Heb een drop van ongeveer een 0,75 meter genomen waar de landing wel iets schuin afliep. Heb eerst drie keer net voor de sprong geremd. De vierde keer gewoon gegaan. Ben op de fiets blijven zitten maar ik veerde zowel voor als achter alle kanten op hahaha.... Daarna nog 1 keer weer gedaan maar de angst werd niet minder.

Zijn er meer mensen die drops nemen tot een behoorlijke uitdagen zien en ze uit de weg gaan?
Laatst gewijzigd door zenegroen op ma 4 februari 2013, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nu ben ik ze in NL nog niet echt tegengekomen, maar als je echt een drop van een halve meter neem (50cm)
Is het niet zo heel gek dat je het een beetje spannend blijft vinden hoor.
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Drops zijn ook nooit mijn hobby geweest. Wat mij erg heeft geholpen is een "clinic" die ik ooit van Tanja in Winterberg heb gehad. Eerst de juiste techniek leren vanaf stoeprandhoogte en daarna uitbouwen. Veel verder dan 1-1,5 meter ben ik overigens niet gekomen, maar dat vond ik al meer dan voldoende :oops:
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Vraag me sowieso af of mijn fietsen geschikt zijn voor grote (+1 mtr) drops? Ga een dropje niet uit de weg maar het moet me dan wel op (redelijk) bekend terrein zijn. Ben over het algemeen ook wat voorzichtig als ik het terrein niet ken, vind het toch altijd weer fijn zonder brokken te maken thuis te komen (mijn baas ook :lol:), de hobby kost me al geld genoeg :winkie:
Om antwoord op je vraag te geven is het denk ik het makkelijkste om klein te beginnen en dan uit te breiden ( klink misschien kinderachtig maar is denk ik wel effectief )
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Aan de andere kant: hoe hoger je snelheid, hoe kleiner/lager de drop voelt. Je vliegt dan met grotere snelheid van de drop af, voelt alsof je gewoon 'rechtdoor' rijdt, 'er is geen drop'. Rem je te zeer af, ja, dan 'valt' je voorwiel over het randje daadwerkelijk een 1/2 meter naar beneden. Geldt ook voor het nemen van trappen. Bij voldoende snelheid heb je juist minder last van die treden. Er is natuurlijk wel een gulden middenweg :winkie: , je moet ook weer niet je controle verliezen. Oha geldt: je hebt en houdt pas voldoende controle als je voldoende snelheid behoudt, en over die 'angst' moet je dus even heen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Angst is onzekerheid? Imho in vrijwel alle situaties te overwinnen door te oefenen. Een bepaalde techniek goed beheersen is minder onzekerheid en dus minder (val)angst.

Als ik je startpost goed lees gaat het je vooral om drops die je springend neemt, dus met wat hogere snelheid?
Zoek een locatie op waar je de mogelijkheid hebt om je oefeningen te doen met verschillende hoogtes waarbij je begint met iets in de buurt van 30-40cm. Niet landen op je voorwiel; je land dus op je achterwiel.
Vang de klap bij het landen op met je lichaam (uit het zadel) zodat je bike niet het volle pond voor zn kiezen krijgt.

Bij het oefenen spelen met je snelheid en voel wat dit verschil in snelheid doet met de wijze en het gemak waarop je land. Voor een hardtail vind ik een hoogteverschil van een meter al knap aan de hoge kant, als je die een keer knap ongelukkig neemt kan het zomaar gebeuren dat je hardtail na de landing is getransfomeert in een fully...

Zoals hierboven al gezegd; (passende) snelheid is je vriend, hoe langzamer je een -hoge- drop neemt hoe moeilijker die wordt.
Heel mooi wordt het als je een dropje met lage snelheid moet nemen, bijvoorbeeld als de drop net na een bocht zit of na de drop een scherpe bocht.
Het dropje op de foto hieronder is daar een voorbeeld van, bovendien mul zand en elke keer als ik dat rondje rijd is het weer een verrassing wat er tevoorschijn komt:Afbeelding

Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Gisteren met de club toevallig ook (als enige) een paar sprongen gemaakt. Je komt van een berg van 3 meter, dan rij je een meter of 15 en dan maak je een sprong met een hoogte verschil van bovenaan de berg met onderaan de berg van ongeveer 1 meter 10. Ik sprong de eerste paar keer niet, alleen het voorwiel ging van de grond. Na 2 keer ging het achterwiel steeds meer los, ik denk dat mijn "record" staat op 75 cm bij die heuvel.

Ik heb ook niet zo'n zin om te kijken hoeveel mijn fiets kan hebben(hardtail). Maar het geeft toch wel een kick om weer goed te landen. In totaal een keer of 15 gesprongen en gelukkig niet gevallen. Weet iemand waar je ongeveer de grens moet leggen wat een fully aan kan qua sprong? Dit zal per fiets wel schelen lijkt mij.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Thanks voor jullie reacties tot nu toe. Ik heb een fully dus landing is altijd wel wat prettiger dan een HT lijkt me. Hoe logisch het ook klinkt, inderdaad met de kleinere beginnen en zover gaan als je zelf wil.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zadel laten zakken als je gaat oefenen, wereld van verschil.
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

zenegroen schreef:Thanks voor jullie reacties tot nu toe. Ik heb een fully dus landing is altijd wel wat prettiger dan een HT lijkt me. Hoe logisch het ook klinkt, inderdaad met de kleinere beginnen en zover gaan als je zelf wil.
Het is een kwestie van klein beginnen!
Afgelopen zomer bij een maat van mij in de tuin een crossbaan gemaakt.
In de crossbaan zaten verschillende heuveltjes waar je bij kon springen.
De heuvels hebben we steeds verder opgehoogt omdat we steeds verder durfde te springen.
In het begin hadden we een heuvel die stijl afliep, na enig speurwerk vonden we een plaat in het tuinhuis en hebben we die aan de andere kant van de heuvel gelegd.
Die plaat is na vele sprongen weg gegaan.
Dit springen deed ik met mijn "oude" fiets, hij rijd nog steeds maar is niet meer zo goed als toen (beetje verwaarloost).
Maar als je klein begint kan je veel progressie maken, niet te snel veel risico's nemen maar langzaam meer risico nemen.
Ik heb een filmpje van die crossbaan gemaakt, dat is deze: http://www.youtube.com/watch?v=3gys0h9agqo

Zoals George al zegt, laat je zadel zakken, dit gaf mij meer vertrouwen bij het springen, je hebt dan meer controle.
Gebruikersavatar
hitrax
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 462
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 13:12
Mijn mountainbike: Giant XTC composite 2
Contacteer:

Ik merk dat sinds ik met een vaste carbon vork rijd bij mij ook wat angst is gekomen.
Steeds vaker heb ik voor een drop het idee "stel dat hij breekt......" het is nog niet gebeurt maar dat is geen garantie natuurlijk.
Wat wel weer een voordeel is, ik land nu zoveel als mogelijk eerst op mijn achterwiel om de klap op de voorvork te reduceren. Ik duw mijn pedalen omlaag en trek mijn stuur (nog) verder omhoog.
Met een geveerde vork dacht ik daar eigenlijk nauwelijks over na.
Niet altijd het makkelijkste maar wel het fijnste.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In een goeie clinic leer je hoe je het moet doen zonder de controle te verliezen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad, wij hebben twee jaar geleden de beginners freeride-clinic gedaan bij Mikeys Bike Adventures. Klinkt ruiger dan het was, maar het was zeker een leerzame en leuke dag. Wordt gegeven op de Filthy Trails.

Voor kleine drops heb ik geen angst, maar iedereen heeft zijn grens (en anders vormt de combinatie van je rijtechnische beperkingen icm het materiaal wel een grens :))
Als je zo snel niet in gelegenheid bent een clinic te volgen, zoek dan eens wat filmpjes over rijtechniek. Er zijn er genoeg, ook over het nemen van drops en sprongen. Dan die techniek proberen toe te passen op een klein dropje waar je geen angst voor hebt. Het gaat niet over de hoogte van de drop, het gaat over het aanleren van de juiste techniek.

Als die er een beetje in zit kun je stap voor stap toewerken naar wat hogere drops. En ook dan zul je op een gegeven moment je grens weer bereiken... Daar hoef je niet kost wat kost overheen. Het is leuk om je grenzen een beetje op te zoeken en op te rekken (een van de gave kanten van mtb-en imo), maar ergens kom je op een punt dat het omslaat in roekeloosheid.
De kunst is ook om dat punt aan te voelen bij jezelf en dat te respecteren. En laat je niet opjutten door anderen, er zal altijd iemand zijn die beter is dan jij (tenzij je zojuist wereldkampioen geworden bent ;-))
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
richard_librium
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 26 januari 2011, 01:34
Mijn mountainbike: Demo 8one 2006
Contacteer:

je zou ook altijd nog ene clinic kunnen doen bij Styles in Filthy Trails, kan je veel van leren qua techniek en houding etc...
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Een clinic lijkt me best leerzaam inderdaad. Maar sta je daar niet voor l*l met je XC bike?
Plaats reactie