Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

TitaTovenaar schreef: vr 17 mei 2019, 12:17 Niet dit hele topic afgegaan, maar heeft er hier iemand zelf eens een kleine schans gemaakt om ergens te leggen zodat je beetje voor een drop kan oefenen?
Mijn zoontje moet de 'klik' nog maken.. Op wedstrijdjes kan ik hem dat moeilijk leren, maar als ik zelf iets kon maken dat helpt..
De snelheid heeft hij en 'schrik' niet
Niet gemaakt maar gekocht. Er kwam ergens een aanbieding voorbij voor een 'Airbox' set met kleine schansen (± 15cm hoog) van Rampage. Die heb ik gemakshalve dus besteld. De kleine maat is prima om mijn kinderen met 16" en 20" wielen overheen te laten rijden/springen. Er is een grotere, als je die op een helling legt heb je denk ik best een aardige drop. Die zijn alleen in verhouding wat prijzig en zelf bouwen is nou ook weer niet zo moeilijk.

Edit: Die rampage dingen worden ook op MP aangeboden. Ramps zijn enorme sta-in-de-wegs dus mensen willen er voor weinig vanaf :-q
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik ben met mijn zoontje begonnen met stoeprandjes, toen iets hogere en toen hij het ook met zijn normale fiets voor de lol ging doen hebben we een clinic gedaan.
Ondertussen durft ie steeds meer en wordt echt spelen met afsprong en proberen fiets dwars te gooien.
Bij ons in de buurt zijn overal wel drops te vinden; “kunstwerken”, muurtjes, skateparkje, en zo.
Lekker fietsen!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mijn zoontje(6) bouwde deze laatst met een vriendje bij ons in de tuin :-q

https://www.pinkbike.com/video/501593/

https://www.pinkbike.com/video/501592/

Ook voor veel volwassenen een prima filmpje om te zien hoe je moet droppen :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Mark-V schreef: di 30 april 2019, 11:02 In Roosendaal liggen 2 dropjes die je kunt oefenen (ik weet niet waar je uit de buurt komt).Mocht je hier in de buurt komen, dan ken ik er ook nog wel een paar.
Je bedoelt de drops op de Wielerexperience?
De lage heb ik daar wel een paar keer genomen, maar de hoge zou ik toch geen "dropje" noemen. Ik durf het zelf nog niet aan...
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

nielsvo schreef: zo 19 mei 2019, 01:33 Je bedoelt de drops op de Wielerexperience?
De lage heb ik daar wel een paar keer genomen, maar de hoge zou ik toch geen "dropje" noemen. Ik durf het zelf nog niet aan...
Die dropjes bedoel ik inderdaad. Ik zeg bewust dropjes, omdat zelfs de hoogste maar slechts zo'n 75cm hoog is. Hj lijkt alleen hoog als je de afdaling mee bekijkt, maar ga er maar s naast staan, dan valt het echt wel mee.

De meeste filmpjes en foto's die ik gezien heb van mensen die hem nemen, die duiken er praktisch af, waardoor de afstand tussen landing en drop zo kort wordt dat je er bijna gewoon naar beneden rolt. (nose dive).
Persoonlijk vind ik dat niet prettig en voelt dat erg onwennig, dus ik rij er wat rechter vanaf. Daardoor kom je wel wat lager neer, maar het voelt veel natuurlijker.
Hier heb ik 2 foto's waarin ik hem op beiden manieren genomen heb:

Afbeelding

Afbeelding

Bij de laatste is de impact vd landing hoger, maar het risico dat het fout gaat is m.i. kleiner omdat je meer tijd hebt om je voor te bereiden op de landing.

Toevallig heb ik gisteren de skilift-drop in Spaarnwoude voor het eerst genomen. Daar liep ik heel erg tegenaan te hikken omdat je eerst het platform oprolt onder een best steile hoek, waardoor je vantevoren heel lastig in kunt schatten hoe je drop zal gaan verlopen.
Dus nu eerst de tijd genomen om hem rustig van alle kanten te bekijken en toen er af.
Ook die neem ik op dezelfde manier, dus recht vooruit, en in de lucht pas ik mn hoek tov de landing aan:

https://vimeo.com/337019196

Vanaf 00:35 sec ongeveer.

Mijn voorbereiding op drops is enerzijds door trappen af te droppen, en anderzijds door gewoon een schansje af te droppen. en uiteraard steeds hoger gaan. Het voordeel van de trap is dat als je te kort komt, je gewoon verder naar beneden rolt. en zolang je gewicht niet naar voren gaat maar boven je trappers blijft (ook als de hoek verandert tov zwaartekracht), en je niet plots uit angst verstijfd of gaat remmen, kan er eigenlijk heel weinig fout gaan.
De eerste keer dat ik die drop in spaarnwoude nam, voelde ik mijn voeten van mijn pedalen loskomen. Ik was zo gefocused op die helling, dat ik vergat mijn pedalen te hooken. Maar omdat mijn gewicht gewoon boven mijn pedalen bleef, kwam ik er weer netjes op terecht en kwam het niet tot een crash.
De keren daarna uiteraard wel mijn pedalen gehookt.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

TitaTovenaar schreef: vr 17 mei 2019, 12:17 Niet dit hele topic afgegaan, maar heeft er hier iemand zelf eens een kleine schans gemaakt om ergens te leggen zodat je beetje voor een drop kan oefenen?
Mijn zoontje moet de 'klik' nog maken.. Op wedstrijdjes kan ik hem dat moeilijk leren, maar als ik zelf iets kon maken dat helpt..
De snelheid heeft hij en 'schrik' niet
Inmiddels een stuk of 5, en zo'n ding maken is eigenlijk heel makkelijk. Stuur maar een pb als je meer info wilt ;)
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Wat is "hooken" van de pedalen?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

mtfuji schreef: zo 19 mei 2019, 12:02 Wat is "hooken" van de pedalen?
Hetzelfde als wat je doet tijdens een bunny hop (met flats), zorgen dat je pedalen tegen je voeten aan blijven zitten.

Wat hij met zn voeten doet hier:

https://www.youtube.com/watch?v=e-OkWl_1M4s&t=173
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mtfuji schreef: zo 19 mei 2019, 12:02 Wat is "hooken" van de pedalen?
Voeten in je toe-clips doen :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

mmm...uit dat filmpje haal ik nog niet wat hooken is.
Sinds begin dit jaar ben ik ook een beetje de "gravity" tak van onze mooie mtb sport aan het uitproberen, maar ik merk dat als het schansje onder een wat steilere hoek staat en je wat meer vertikaal dan horizontaal de lucht in gaat, dat ik gevoelsmatig onderweg m'n pedalen "kwijtraak".
Helaas bleek dit éénmaal ook echt zo te zijn, en ik dus niet echt lekker neerkwam bij de landing, dit kostte me een liesbreuk en 3 weken buikpijn. Een foutje geeft hier wat meer schade dan met je xc bike onderuit schuiven... :roll: Nou ja weer een leermomentje... :tong
Zal ongetwijfeld komen doordat ik al te lang fiets met klikpedalen, of zou het gebrek aan techniek zijn.... 8)
Voeten in je toe-clips doen
Dat is nog van vóór de tijd dat ik met mtb'en begon, maar heb inderdaad nu wel een paar CB Mallet pedalen gekocht! :bier:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mtfuji schreef: zo 19 mei 2019, 17:05 mmm...uit dat filmpje haal ik nog niet wat hooken is.
Sinds begin dit jaar ben ik ook een beetje de "gravity" tak van onze mooie mtb sport aan het uitproberen, maar ik merk dat als het schansje onder een wat steilere hoek staat en je wat meer vertikaal dan horizontaal de lucht in gaat, dat ik gevoelsmatig onderweg m'n pedalen "kwijtraak".
Helaas bleek dit éénmaal ook echt zo te zijn, en ik dus niet echt lekker neerkwam bij de landing, dit kostte me een liesbreuk en 3 weken buikpijn. Een foutje geeft hier wat meer schade dan met je xc bike onderuit schuiven... :roll: Nou ja weer een leermomentje... :tong
Zal ongetwijfeld komen doordat ik al te lang fiets met klikpedalen, of zou het gebrek aan techniek zijn.... 8)
Voeten in je toe-clips doen
Dat is nog van vóór de tijd dat ik met mtb'en begon, maar heb inderdaad nu wel een paar CB Mallet pedalen gekocht! :bier:
Ik heb jaren met toe-clips op de MTB gereden.

"Hooken" is de techniek om flat pedals aan je schoen te laten "kleven" om bv te bunny hoppen of droppen. Je voorste voet staat ongeveer plat op je pedaal en je achterste voet staat onder 45 (ongeveer) graden en duw je naar achteren "vast" tegen je pedaal zodat je grip hebt om je fiets op te tillen (bunny hop) of vast te houden (drop)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

TitaTovenaar schreef: vr 17 mei 2019, 12:17 Niet dit hele topic afgegaan, maar heeft er hier iemand zelf eens een kleine schans gemaakt om ergens te leggen zodat je beetje voor een drop kan oefenen?
Mijn zoontje moet de 'klik' nog maken.. Op wedstrijdjes kan ik hem dat moeilijk leren, maar als ik zelf iets kon maken dat helpt..
De snelheid heeft hij en 'schrik' niet
Jazeker en dat is heel eenvoudig te doen: https://www.youtube.com/watch?v=I42AnEDT-qA
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Goed filmpje :-q niemand op z'n plaat gegaan tijdens de opnames?
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zie je meteen het verschil tussen mensen die nog geen idee hebben wat ze doen en iemand die het wel weet... :lol:
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Agamer schreef: ma 20 mei 2019, 15:31 Goed filmpje :-q niemand op z'n plaat gegaan tijdens de opnames?
Nee tijdens die opnames niet.

Vorige week wel echter: https://www.facebook.com/MTBenvoorManne ... 824130924/ :winkie:
Plaats reactie