Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Jefro98 schreef: do 4 april 2019, 11:51
suravida schreef: do 4 april 2019, 11:14 Ah die, is bij een zanderig heuveltje toch? Vlak daarna kruis je een fietspad en iets verder kom je na een paar mooie slingers weer op de weg uit. Had die eigenlijk nooit als drop beleefd :oops:
Wellicht was ie bij aanleg hoger?

Op Laage Vuursche staan ook een aantal waarschuwing bordjes voor drops die niet veel hoger zijn dan een stoeprand. :~
Kom er nog niet zo heel lang maar misschien zijn dit ooit flinke afstappen geweest?

Toen ik er vorig jaar met een maat uit Wales was vond ie het nogal amusant en wilde een foto voor thuis. :lol:
Afbeelding
Verderop ligt wel een wat serieuzere drop (pad splitst 10 meter ervoor in makkelijk/moeilijk). Kan me voorstellen dat het daar nog wel eens fout kan gaan voor sommigen. Verbaast me eigenlijk zelfs dat die er nog in ligt, aangezien ze de route normaal aardig beginner-proof houden.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

MVMVML schreef: do 4 april 2019, 12:32 Kijk ik in deze video eroverheen of is het niet te zien erop? https://www.youtube.com/watch?v=McePy2jpX9Q

Ik zou serieus erheen willen dit weekend nml puur om drops te gaan oefenen, dus ik zou balen als ze er niet zijn :winkie:

In Roosendaal zie ik er 2: https://www.youtube.com/watch?v=TnL4UpoqcP8
Waar ze op 0:25 rijden, rond 0:45 - 0:50 rijden ze er overheen. Op video lijkt het niet veel, maar ik chickende de linker een jaartje terug toch flink :P
maaf2 schreef: do 4 april 2019, 16:49 Verderop ligt wel een wat serieuzere drop (pad splitst 10 meter ervoor in makkelijk/moeilijk). Kan me voorstellen dat het daar nog wel eens fout kan gaan voor sommigen. Verbaast me eigenlijk zelfs dat die er nog in ligt, aangezien ze de route normaal aardig beginner-proof houden.
Die ligt er nog in omdat dat een ontzettend karakteristiek deel van de oude route is. De 'chicken run' ligt heel bewust voor de drops langs zodat een beginner meteen het idee heeft daar met de bocht mee naar rechts te moeten. Als beginner vond ik het ding doodeng, nu is het gewoon een kwestie van gas er op en rollen :P
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Jefro98 schreef: do 4 april 2019, 11:51 Toen ik er vorig jaar met een maat uit Wales was vond ie het nogal amusant en wilde een foto voor thuis. :lol:
Afbeelding
Haha geniale foto. Die zou standaard in elk topic moeten staan waarin gediscuteerd wordt over of we in NL 160mm en < 65° balhoofdhoek nodig hebben. :D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

nielsvk schreef: do 4 april 2019, 16:40 Mijn twee zwaarste crashes ooit waren mislukte drops.... Altijd moeilijk om precies te bepalen wat er mis ging maar in beide gevallen had de drop een soort opstaand randje en ik vermoed dat het achterwiel daar wat door omhoog werd gestuiterd waardoor de balans te veel naar voren doorsloeg. Mijn strategie was altijd zoals een paar pagina's terug door yo-eddy omschreven ("in neutrale houding aankomen en als je voorwiel bij het randje is, je fiets onder je lichaam naar voren duwen") maar dit werkte in deze situaties blijkbaar niet... Nu probeer ik meer de bike in zijn geheel actief te ontladen zoals bij een jump.

De laatste van die twee drop-crashes was eind vorige zomer, dikke faceplant en meervoudig gebroken hand. Relatief goed vanaf gekomen, ik was vooral aangeslagen door de realisatie dat ik met gemakt mijn nek had kunnen breken. Ik ben nog steeds bezig om stukje bij beetje mijn oude vertrouwen te herwinnen.
Damn, dat is nooit fijn :-{ .....gevoel wat je omschrijft is beetje als hoogste rockgarden drop op Papendal, een soort van vlakke drop in een verder steile helling (aanloop en landing) waardoor je achterwiel op het laatst nog een zetje meekrijgt. Op dat soort drops inderdaad hele fiets beetje liften. Leverde mij daar ook de eerste keer bijna een OTHB op de rotsen op, kwam net goed weg ...... hart zat in mijn keel.
Crashen (zeker als 40 plusser in mijn geval) is nooit goed voor je vertrouwen en confronteert jezelf weer met de gevaren van onze hobby.
Ga binnenkort weer naar de Alpen en koopt er ieder jaar een beetje protectie bij terwijl ik voor mijn gevoel steeds meer op safe ga rijden. Tijdens het rijden voel ik nooit angst gelukkig, rij echt in een flow maar achteraf op het terras komen de gedachten van "wat als" soms pas. Uiteindelijk knallen we geregeld met 60km/h plus over de rotsen als "hobby" :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

@Jefro98: Dat waarschuwingsbordje bij LV was een verplichting vanuit de landeigenaar. Goed om te zien dat we er in ieder geval iemand een leuke vakantiefoto mee hebben bezorgd. :-D
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik dacht serieus dat het een geintje was van jullie routebouwers. De "drop" in kwestie is een boomwortel met hoogteverschil van 15(?) cm. Maar goed, wat moet, dat moet..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Lachwekkend zoiets. We slaan echt een beetje door in dit land.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jefro98 schreef: do 4 april 2019, 11:51 Toen ik er vorig jaar met een maat uit Wales was vond ie het nogal amusant en wilde een foto voor thuis. :lol:
Nu wil ik niet lullig doen, maar op Coed-Y-Brenin staat er ook bordjes met "levensgevaarlijk". Bij mooi afgeronde drempels van nog geen 10 cm hoog... . :roll:


Goed, wel op de blauwe route voor families, die verder inderdaad geheel vlak zijn, maar de eerste keer toen ik het bordje gezien had ben ik terug gereden omdat ik niets gevoeld had.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Kan het niet zo zijn dat die bordjes er staan om te zorgen dat de landeigenaren niet aansprakelijk gesteld kunnen worden mocht er iets mis gaan?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MVMVML schreef: do 4 april 2019, 12:26He dat wou ik precies vragen, waar er een paar van verschillende hoogtes liggen zodat je kan oefenen. In Zaltbommel en Roosendaal dus. :-q
Namens Toerisme Vlaanderen: in Baal (Sven Nys Cycle Centre) hebben ze er ook een paar. Waarschijnlijk met de meest relaxe landing ooit; tenminste toch 2 van de 3... (de laagste heb ik niet geprobeerd)
Afbeelding

Beringen heeft er trouwens ook een stel en in Amay (maar dan is het inmiddels Franstalig) begint het serieus te worden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

yo-eddy schreef: do 4 april 2019, 20:34 ...gevoel wat je omschrijft is beetje als hoogste rockgarden drop op Papendal, een soort van vlakke drop in een verder steile helling (aanloop en landing) waardoor je achterwiel op het laatst nog een zetje meekrijgt. Op dat soort drops inderdaad hele fiets beetje liften. Leverde mij daar ook de eerste keer bijna een OTHB op de rotsen op, kwam net goed weg ...... hart zat in mijn keel.
je bedoelt de meest rechtse? Die vind ik redelijk vlak-vlak, in ieder geval de aanloop is vlak. Afhankelijk van je BB hoogte kun je die rollend nemen. Vooral het rots-effect maakt hem spannend. En een beetje snelheid maken om niet te rollen.
De drop van de houten schans daar onderaan rechts, die is niet te rollen
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Bottecchia schreef: do 4 april 2019, 20:44 @Jefro98: Dat waarschuwingsbordje bij LV was een verplichting vanuit de landeigenaar. Goed om te zien dat we er in ieder geval iemand een leuke vakantiefoto mee hebben bezorgd. :-D
De landeigenaar onderschat de vaardigheden van de Nederlands MTB-er denk ik? :wink:
Lars TB schreef: do 4 april 2019, 22:30
Nu wil ik niet lullig doen, maar op Coed-Y-Brenin staat er ook bordjes met "levensgevaarlijk". Bij mooi afgeronde drempels van nog geen 10 cm hoog... . :roll:


Goed, wel op de blauwe route voor families, die verder inderdaad geheel vlak zijn, maar de eerste keer toen ik het bordje gezien had ben ik terug gereden omdat ik niets gevoeld had.
Misschien dezelfde land eigenaar als LageVuursche? :lol:
Maar je zal zelf ook toegeven dat er in Wales eerder te weinig bordjes staan dan te veel?
Aan het begin van de trail meestal een "Is this trail for you?" waarschuwing wat ik een prima systeem vind.

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jefro98 schreef: vr 5 april 2019, 10:02 Maar je zal zelf ook toegeven dat er in Wales eerder te weinig bordjes staan dan te veel?
Juist daarom is het lachwekkend dat zij zo een 'extreem' bordje plaatsen bij iets waar niets aan de hand is... .


Ik kan hem zo niet vinden, maar kom wel deze tegen:

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Jefro98 schreef: vr 5 april 2019, 10:02Aan het begin van de trail meestal een "Is this trail for you?" waarschuwing wat ik een prima systeem vind.
So-wie-so al logischer dan zo'n UH NL bordje die bovendien ook nog eens één meter voor de betreffende afgrond :o geplaatst is.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bram87 schreef: vr 5 april 2019, 10:00
yo-eddy schreef: do 4 april 2019, 20:34 ...gevoel wat je omschrijft is beetje als hoogste rockgarden drop op Papendal, een soort van vlakke drop in een verder steile helling (aanloop en landing) waardoor je achterwiel op het laatst nog een zetje meekrijgt. Op dat soort drops inderdaad hele fiets beetje liften. Leverde mij daar ook de eerste keer bijna een OTHB op de rotsen op, kwam net goed weg ...... hart zat in mijn keel.
je bedoelt de meest rechtse? Die vind ik redelijk vlak-vlak, in ieder geval de aanloop is vlak. Afhankelijk van je BB hoogte kun je die rollend nemen. Vooral het rots-effect maakt hem spannend. En een beetje snelheid maken om niet te rollen.
De drop van de houten schans daar onderaan rechts, die is niet te rollen
Er lag helemaal in het begin een copy vd drop van het olympisch MTb parcours van London, ik reed toen nog ongeveerd en zonder dropper
Deze dus (zie ook de landing op de foto)

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie