Het dragen van een helm tijdens het mtb

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
linkeballer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: di 12 november 2013, 17:38

Ik denk dat het verschil m vooral zit in het feit dat je, als het goed is, op de mountainbike je grenzen op zoekt en er soms overheen gaat. Vaak gaat dat goed, maar het risico om te vallen is dan natuurlijk wel een stuk groter. Als je met je stadsfiets een boodschap gaat doen, zoek ik iig niet de grenzen op....
Education is important, but riding your bike is importanter!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zolang je niet met windkracht 10 het bos in gaat, zijn bomen in hun gedrag dan wel weer veel voorspelbaarder dan andere weggebruikers.
Paul Rush schreef:Dat kleine beetje ziektekostenverzekering dat ik extra betaal voor andere bikers die zonder helm tegen een boom rijden, voel ik niet in mijn portemonnee.
Ten eerste heeft iedereen zo wel z'n gebrek en ten tweede vraag ik me af of we zeer onveilig en ongezond gedrag niet zouden moeten promoten; ouderdomsziekten komen ook niet bijzonder goedkoop en iets met overbevolking...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

linkeballer schreef:Als je met je stadsfiets een boodschap gaat doen, zoek ik iig niet de grenzen op....
Nou ben ik er van overtuigd dat bomen onvoorspelbaar en beweeglijk zijn, maar een Domino's bezorger op z'n scooter is toch echt een stuk lomper.
En reageert veel minder lief na een ongelukje :lol:

De boodschap is dat je bij het mountainbiken zelf kunt kiezen voor hoeveel risico je loopt (kijk mamma, zonder handjes!).
In het verkeer heeft o.a. de hoeveelheid alcohol die die Pool in z'n gare stinkauto geconsumeerd heeft direct invloed op dat risico. Dat zijn factoren die je niet in de hand hebt, en dat is gevaarlijk.

Ik zit verdorie met drie helmen die een tik hebben gehad maar waar je niets aan kunt zien. Vervangen of niet vervangen? :roll:
Het is hier geen ponykamp!
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Niet alleen alcohol is een boosdoener ook onoplettendheid en afleiding kunnen een oorzaak zijn.
Ik heb persoonlijk gewoon de keuze gemaakt, ik heb niet voor niets een helm. Laat de anderen maar lachen/denken, hoop dat ik de helm nooit nodig ga hebben. (heb dit alleen niet echt waar kunnen maken en waardeer misschien een helm daarom ook anders)
Ik wou het ook alleen meegeven als aandachtspunt, de keuze blijft altijd voor jezelf. :-q

Hangt er helemaal vanaf hoe zwaar de tik is geweest, maar als je het zelf al niet vertrouwd dan zou voor mij de keuze al een stuk makkelijker zijn :wink:

Ik heb wel eens een test filmpje gezien met een watermeloen en een helm, eerste val niets aan de hand en niets op te merken aan de helm. De tweede val had wel een ander resultaat, watermeloen bleef niet veel heel van.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maja, die meloen had al een klap gehad bij de eerste proef ;-)
Beetje als een helm: niks aan te zien, maar bij klapper nr. twee spat-ie uit elkaar.

Oh, het was een nieuwe meloen....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Qprs schreef:...Ik zit verdorie met drie helmen die een tik hebben gehad maar waar je niets aan kunt zien. Vervangen of niet vervangen? :roll:
Ik zou ze vervangen, al was het alleen maar voor mijn gemoedsrust.
Maar dan kan je weer de discussie krijgen "hoe hard was de impact?", is het wel nodig om te vervangen?
En wat is hier het praktisch nut van?
Focus KillerBee Disc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 15:00
Mijn mountainbike: Focus Raven 6.0 omgebouwd naar Rohloff :)

vorige week weer eens geluk gehad dat ik mijn helm op had. Ik fietste thuis weg om te gaan biken met mijn maten (fiets dan 4 km over de weg). Ik reed van de weg het fietspad op, en daar liggen een paar meters klinkers. Vanwege nachtvorst waren deze klinkers spiegelglad. Voor ik het wist schoof ik met een vaartje van 26-28 onderuit. omdat het onverwacht en snel ging, had ik totaal geen tijd om na te denken over hoe te vallen.. Ik viel dus op de grond, en zat als ware nog gewoon op de fiets. Mijn hoofd klapte op de grond, maar voor mijn gevoel ging het allemaal niet zo hard.
Toen ik eenmaal stond voelde ik dat mijn helm wat losser zat. Toen ik kritisch keek zag ik dat de hele zijkant waar ik op gevallen was, gescheurd was. Ik kon een groot van de zijkant er zo uitpakken! Helm was ongeveer 2 jaar oud.
Baalde dat helm kapot is maar ik was wel weer heel erg blij dat ik de helm ALTIJD op heb!!
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

kermit schreef:Maja, die meloen had al een klap gehad bij de eerste proef ;-)
Beetje als een helm: niks aan te zien, maar bij klapper nr. twee spat-ie uit elkaar.

Oh, het was een nieuwe meloen....
Ze hadden eigenlijk bij de 2de val een nieuwe meloen moeten pakken, ben het met je eens dat intern net zoals bij de helm wel wat gebeurd.
Maar ja aan de andere kant, een watermeloen weegt +/-3 kg en je hoofd met je lichaam wel wat meer :-q

Edit:
Valt me nu pas op dat je er nog wat onder had gezet, was niet bij me binnengekomen :tong
Rudy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 21 augustus 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 29 (2014)
Contacteer:

Maar een watermeloen heeft geen armen om je op te vangen.
Mijn ervaring is toch dat je bij de meeste gevallen jouw ook gedeeltelijk opvangt met jouw armen. Dan is de klap op het hoofd vaak minder (geldt natuurlijk niet voor alle vallen, en daar heb ik ook ervaring mee).

Maar ook bij mij op de MTB altijd de helm op. In mijn ogen is het risico dat je met de MTB valt toch groter dan met de stadsfiets. Je neemt meer risico, fietst over "slechtere" ondergronden, vaak dicht langs bomen of onder takken door.... en ook kom je vaak mede MTB-ers tegen die denken dat het hele bos van hun is en dus geen rekening met andere houden.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn fotografie website!!
Mijn strava account
Mijn bike in show your stuff
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb gisteren de oudste helm die ik nog had liggen weggemikt.
Nooit noemenswaardig mee gevallen maar er liggen nog vier andere helmen in de kast dus er mocht er wel een weg :-)

Vwb je val breken met je armen: dat zul je soms doen, maar ik zou er niet vanuit gaan dat je dat altijd doet. Soms (vaak) gaat het gewoon zo snel dat de klapper al achter de rug is voor je ook maar beseft wat er gebeurd is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rendier410
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 7 mei 2010, 21:11

Net ook mijn 1 jaar oude helm weg gegooit na harde klapper gister, weer een reden voor mij om nooit zonder weg te gaan. Wat is eigenlijk voor jullie de val grens ongeveer om hem weg te gooien. Dus een keer een roller maken dat je helm een beetje de grond raakt of echt pas na een goede harde klap?
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Zoals iemand anders al mooi verwoorde, als je het niet vertrouwd vervang dan je helm al is het voor je eigen gemoedsrust.

Elke klap is anders, er is geen eenduidig antwoord op te geven. Je helm kan heel lijken maar intern kan er al schade inzitten. Een klap kan onschuldig lijken (stond ook een voorbeeld hier in dit topic) maar een lichte tik bijv op zand/grond kan een helm wel hebben, iets harders kan meer schade veroorzaken.
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2395
Lid geworden op: zo 24 juli 2005, 22:11
Mijn mountainbike: Epic Elite

Veel helmfabrikanten hebben een crash-replacement programma. Bij Specialized bijvoorbeeld kun je onder bepaalde voorwaarden voor de helft van het geld een nieuwe kopen. Dus niet meteen weggooien, maar even terug ermee naar de LBS om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Dat ik daar niet aan gedacht heb had me weer wat geld gescheeld :tong
Al heb ik de oude nog niet weggegooid en deze zal ik voor nu wel even bewaren voor een toekomstige nieuwe helm :wink:

Giro heeft ook zo'n programma
rendier410
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 7 mei 2010, 21:11

Mijn LBS gebeld en antwoord ja giro heeft zo een programma, maar helm niet ouder dan 2 jaar en aankoop bon aanwezig.
Gesloten