Het dragen van een helm tijdens het mtb

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Was dat maar waar.
M`n fiets klapte onder me vandaan en ik stuiterde direct plat op de grond.
Helaas geen mooie salto of duik vlucht :winkie:
Had geeneens tijd om me op te vangen.
huibm
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 09:17

side question, dragen jullie uberhaubt full face helmen en zo ja, wanneer wel en wanneer gewone helm?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7395
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

huibm schreef:side question, dragen jullie uberhaubt full face helmen en zo ja, wanneer wel en wanneer gewone helm?
1. Ja, maar niet voor XC.
2. DH = fullface, XC = XC/Trail helm...

Wanneer ga je kniebeschermers dragen, wanneer een ruggewervelbeschermer, en evenzo wanneer kies je voor je trail, dirt of fullface helm? Voor zover het niet voorgeschreven wordt, is dat toch een persoonlijke keuze op basis van een risico-inschatting en toch ook praktische overwegingen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

cheeta schreef:Wanneer ga je kniebeschermers dragen, wanneer een ruggewervelbeschermer, en evenzo wanneer kies je voor je trail, dirt of fullface helm? Voor zover het niet voorgeschreven wordt, is dat toch een persoonlijke keuze op basis van een risico-inschatting en toch ook praktische overwegingen...
Behalve risicoinschatting en praktische overwegingen speelt m.i. ook nog gewoonte mee. Ik rijd meestal XC en in de zomer af en toe AM, en ik heb dat tot dusver zonder kniebeschermers gedaan. Terwijl ik op basis van een objectieve risicoinschatting in Wales of de Dolomieten goede redenen heb om met beschermers te rijden, de mogelijke schade aan je knie bij een onschuldige valpartij op scherpe rotsen staat in geen verhouding tot het ongemak van die dingen. Voor mij betekent ATBen automatisch een helm opzetten, maar niet automatisch kniebescherming aantrekken. Ik moet me echt dwingen na te denken over de risico's (meestal makkelijker na een kleine valpartij) om die stap te zetten.
laotse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: za 6 november 2010, 19:25
Mijn mountainbike: cannondale flash f3

vorige week omver gereden door een 4 jarige die tussen geparkeerde auto,s op zijn fietsje de weg op kwam,
viel niet tegen te remmen, binnen een seconde lag ik op de klinker weg. zeer harde klap met mijn helm tegen de grond gemaakt deze was dus ook stuk verder schaaf wonden en kneuzingen en een scheur in mijn bil spier, ik moet er niet aan denken als ik zonder helm op de straat geklapt was. dus voor mij altijd een helm wat een ander doet moeten ze zelf weten maar bedenk een ongeluk zit in een klein hoekje.
uit mijn heerlijke-hoge verwachtingen stortte ik neer.
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

Om hoeveel jaar moet je je helm eigenlijk vervangen?
Nu ook op een gravelbike... :o
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

LosseSchroef schreef:Om hoeveel jaar moet je je helm eigenlijk vervangen?
Alleen over deze vraag zijn al topics volgeschreven. Varieert van "eigenlijk nooit" tot "om de paar jaar".
Kracht door eenvoud
Gebruikersavatar
Somers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1074
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
Mijn mountainbike: Megatractor
Contacteer:

staat me iets van bij dat ik bij de beschrijving bij mijn eerste helm (van giro) iets heb zien staan van 3 a 4 jaar
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
marinus23
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 9 juli 2013, 14:40
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL, Ghost SE 6000

ik laat t afhangen waar, en met welke intensiteit ik rijd. In het NHD rijd ik vaak zonder helm als ik 'gewoon een stukkie ga fietsen'. Ga ik knallen, of op bijv. Schoorl rijden, dan altijd een helm.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5895
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

marinus23 schreef:ik laat t afhangen waar, en met welke intensiteit ik rijd. In het NHD rijd ik vaak zonder helm als ik 'gewoon een stukkie ga fietsen'. Ga ik knallen, of op bijv. Schoorl rijden, dan altijd een helm.
Om maar in stijl te blijven.....ook zonder te knallen kun je lelijk vallen :wink:
Zelf een keer in de Ardennen onderuit gegaan bij een (onhandige) poging uit een geul te sturen. Tempo lag daarbij zeer laag maar desondanks kwam ik niet bepaald aangenaam met de harde grond in aanraking. Gevolg een flinke barst in de helm t.h.v. de linker slaap. Ondanks de helm heel even van de wereld geweest...zonder helm waarschijnlijk voorgoed.... :roll:
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
marinus23
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 9 juli 2013, 14:40
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL, Ghost SE 6000

In de ardennen zou ik ook altijd een helm dragen... Enkel op gewoon bospad rijd ik soms zonder. Is een gecalculeerd risico, maar soms is t gewoon fijn een keer zonder helm te rijden
Karel Offeringa
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 16 december 2012, 11:56
Mijn mountainbike: Ghost EBS PRO 29 2013

Als gisteren zonder helm had gefiets dan was ook waarschijnlijk ook m`n hersenpan wat raar verbouwt.
Gisteren dacht onder het boom te kunne maar kwam een windstootje en boom kwam iets lager te hangen ram de vol mee.
Helm niet beschadig helemaal niks hoofd ook niet maar.
Ik was wel ff buiten westen amper 1 min maar oke, zonder helm dat veel ergere af kunnen lopen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

marinus23 schreef:ik laat t afhangen waar, en met welke intensiteit ik rijd. In het NHD rijd ik vaak zonder helm als ik 'gewoon een stukkie ga fietsen'. Ga ik knallen, of op bijv. Schoorl rijden, dan altijd een helm.
Zoek eens op "ernstig ongeval Westkapelle", lees en huiver (edit, ik mats je even ;-))
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 15&t=64882" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat ongelukje vond ook plaats tijdens het wekelijkse zondagochtend-thuisrondje. Natuurlijk, dat soort valpartijtjes vinden er elk jaar tig plaats en meestal kom je er met een paar blauwe plekken vanaf. Maar als het op deze manier afloopt heb je je leven lang spijt...

Helm op bij mtb-en (en racen) is een vanzelfsprekendheid voor mij, voel me uiterst onprettig zonder.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
marinus23
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: di 9 juli 2013, 14:40
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL, Ghost SE 6000

ik 'huiver' ook genoeg bij ongelukken met auto's fietsen op de weg, voor de tram lopen etc. Bottom line is dat iedereen vrij is om iets wel of niet te dragen, en vrij is om wel of geen risico te nemen, al dan niet gecalculeerd. Behlave al helm dragen verplicht is op een route/wedstrijd/marathon.

Op je 'gewone stadsfiets' rijd je dus dagelijks ook met helm neem ik aan? Anders kun je daar ook 100en voorbeelden van noemen. Dat is mijns inziens nog veel gevaarlijker met auto's, vrachtwagens etc. en daar rijd ik ook al mn hele leven zonder helm.

Wat mij irriteert zijn die 'goedbedoelde' mtb'ers die regelmatig 'HELM!' roepen terwijl je lekker rustig door t bos rijdt. Daar schrik je nog t meest van en vergroot de kans op valpartijen. Laat ieder dat lekker voor zichzelf uitmaken aub.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zal je heus niet verplichten een helm te gaan dragen hoor, zoals je zegt is dat ieders eigen keuze. Ook opmerkingen daarover maak ik niet als ik iemand zonder helm tegenkom, al denk ik er natuurlijk wel het mijne van. Maar de gedachte dat een rustig rondje geen risico kan opleveren klopt niet, wat ik even wilde illustreren met bovenstaand topic.

Overigens kun je ook een discussie opstarten over de vraag of de gemeenschap de medische kosten moet dragen als je een zwaar ongeluk krijgt zonder dat je een helm droeg. Dat is echter een gevaarlijke richting om in te slaan, want voor je het weet zit je met de vraag of de gemeenschap überhaupt de kosten moet dragen als je een ongeval krijgt tijdens het uitoefenen van een (meer of minder) "gevaarlijke" hobby... Want waar trek je die grens? Valt mountainbiken onder de gevaarlijke sporten...?

Of je wel of niet op stadsfietsen een helm "moet" dragen, tja. Ook daarover zijn de meningen verdeeld.
De belangrijkste veiligheidsbeïnvloedende factor in het verkeer is altijd nog je eigen gedrag. Nog even snel voor een rijdende tram doorlopen is wellicht cool als je op een leeftijd bent waarop je hersenen nog niet uitontwikkeld zijn maar risicoverlagend werkt zulk gedrag iig niet ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gesloten