Hoeveel XC kilometers per jaar?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

:o
Ik schaam me bijna met 7988KM in 2021.
Daar zit ik elk jaar ongeveer op.

Vorig jaar helaas meer 500 MTB kilomters.... De rest weg en zwift.
Mijn voornemen is meer kilometers op de MTB, maar dan moet de ontsteking in mijn elleboog wel weg zijn.

Het goed nieuws voor de racert wacht ik nog op een stuur die pas begin maart komt. Dus soweiso op de weg op de MTB nu.
Ik wil weer graag de bossen in!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

6250 km
85.000 hm
(en 7 kom-metjes bergaf)
Over 111 dgn (ongeveer 2/week fietsen).
Normaal, voor in een jaar waarin ik een week transalp-vakantie heb. Relatief wat meer verhard gereden, dan rijd ik verhoudingsgewijs wat minder hm's en wat meer km's.
KOM-metjes worden met het jaar wat minder, niet meer zo mee bezig (itt in de beginjaren van Strava, 5-6jr geleden geleden) en ze zijn 'lokaal' inmiddels ook wel 'verdeeld', de prooien (bergaf) raken op.
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 3 januari 2022, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

5500 km
30.000 hm (met een erg zuinige garmin)
280 uur (ruim 100 meer dan vorig jaar)

Al met al dus 2 uur per week meer gefietst dan vorig jaar. Maar toen begon ik geblesseerd, dus kon het eerst half jaar weinig. Wel weinig sneller geworden (wel veel sterker in lange ritten) dus dit jaar meer focus op tempo, om de aanwezige fitheid om te zetten in hogere snelheid.

Ook voor dit jaar mijn eerste transalp al geboekt, dus ik verwacht flink meer kilometers te maken in het trainen, en flink meer hoogtemeters te halen door er 10.000 in een week bij te zetten :-q .

Belangrijkste score is een jaar blessurevrij genoten, met veel kilometers samen met mijn vriendin.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Tot 2 maanden voor het einde van het jaar meer gereden dan het jaar ervoor, maar door corona en een knieblessure reed ik daarna fors minder.
Uiteindelijk 1191km op de MTB gereden en 4214km op de racefiets.
Nu zegt die verhouding niet zoveel, omdat je op de racefiets makkelijker meer kilometers rijdt.
In uren heb ik 73 uur op de MTB gezeten en 136 uur op de racefiets.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Cube-Elite schreef: ma 3 januari 2022, 12:23 :o
Ik schaam me bijna met 7988KM in 2021.
Daar zit ik elk jaar ongeveer op.
Ik zou me doodschamen met zoveel km’s. :wink:

Dit jaar ruim 2300 km. Weer meer dan vorig jaar. Oppassen dus dat ik geen wielrenner wordt. :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De laatste jaren kruip ik elke keer weer ietsje hoger op de kilometerladder.
Afgelopen jaar 4.750km totaal op de fiets wat een nieuw "record" is voor mij. Het grappige is dat de meeste kilometers op de cheap-ass gravelfiets voor de natte maanden gereden zijn :D
Tweede in de kilometer-rij is de e-mtb, daarna de andere gravelbike en hekkesluiter de analoge hardtail.

Maar dat gaat over de kwantiteit, de kwalitatief mooiste km's maak ik doorgaans toch in de bergen en tijdens zo'n mountainbikeweek maak je wel uren maar in verhouding weinig km's... Dagtochten met gemiddeldes van 8,5km/h bijvoorbeeld, die doen niet veel voor je jaarkilometrage maar tikken wel aan in de belevingskolom :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

3800km in 260 uur met 35.000 hoogtemeters.
Door Corona en een verhuizing aardig wat woon werk kilometers weggevallen, maar flink geklommen in de hoogtemeters.
(in 2019 was het nog 5700km, 320 uur en 23.000hm)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Afgelopen jaar, 11357 km met 135839 hm.
Mtb en gravel ( woon-werk ). Mede door Corona en de nasleep daarvan toch wat minder op de mtb gezeten dan voorgaande jaren.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lees iets met ""schamen" voor km's. Nergens voor nodig, ooit in mijn wedstrijdjaren reed ik minder km's dan tegenwoordig. Nu hoef ik nergens meer rekening mee te houden en hoef niet "te sparen" voor bijvoorbeeld zware marathon.
Dus 2013 /2014 dunnetjes om daarna hoger uit te komen.
Afbeelding

Scheelt ook dat Fred 2.0 het bij 4 dagen werken per week voor gezien houd en uiteindelijk de vrijdag idd de meest productieve dag van van week/weekend is. Vrijdag 4.640 km, zaterdag 1.954 km en zondag 3.776 km. De rest door de week.

Qua km's per fiets ook duidelijk ommezwaai te zien. Met bijna 7.500 km op gravelbike tov krap 3.000 km op de MTB zou ik mijn forumnaam moeten laten aanpassen.
Afbeelding

Overigens afgelopen jaar met "zuinigst" gereden namelijk met 252 hartslagen per strekkende km :winkie: Dus waren iets meer dan 4,5 miljoen hartslagen voor nodig

Deze en nog meer (on)zin qua cijfer met dank aan VeloViewer (10 dollar per jaar) https://veloviewer.com/athlete/715693
Laatst gewijzigd door Fred (mtb-sport) op di 4 januari 2022, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

7000 km / 37000 hm / 144 dagen

Ik schat 2/3 op de racefiets en 1/3 op MTB. Kijken of we hier dit jaar weer overheen kunnen :)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

10984 km / 28,114 hm / 215 dagen.
Dit in 5 verschillende modaliteiten: wandelen, schaatsen, inline skaten, fietsen en MTB.

Mijn gemiddelde MTB ritje duurde ruim 5 en een half uur.

En volgens dezelfde Veloviewer data waar Fred naar verwijst zou ik in 2021 3429 Strava PRs hebben gescoord. Dit doe ik niet door steeds sneller hetzelfde rondje te rijden; ik ben meer het type van een 'dolende Strava-ridder': met elk nieuw segment dat je rijdt zet je een nieuw PR, snelheid is irrelevant als je ergens voor het eerst rijdt.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Netjes hoor Fred :-q


Ik kom dit jaar, net als alle andere jaren aan de 5.000km. Meer vind ik niet echt leuk meer (en lukt ook niet ivm werk/gezin), maar minder vind ik ook niks :-D

Mijn split ligt op 4.000km racefiets en 1.000km op de MTB. Ik ben dan ook een XC rijder pur sang. Mijn XC gemiddelde ritten zijn 35 - 40km lang en die rijd ik echt volle bak. Mijn ritten op de racer staan dan ook echt in dienst van mijn XC ritten middels de combinatie van duurritten en intervallen. Hoewel ik het hele jaar door rijd, doe ik mijn XC ritten grotendeels in het voorjaar en zomer maanden. Technische routes op volle snelheid rijden en af en toe een Strava PR meepakken word ik helemaal happy van.

In het verleden ook aardig wat marathons gereden (de eerste 5 BBC's en de eerste 5 Houffamarathons als leukste vond ik), maar mijn sterkste punt is toch echt XC rijden, daar haal ik toch wel het meeste plezier uit :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

En daar is helemaal niks mis mee, Stunning. Als jij daar je plezier uit haalt, mooi toch? Ik heb de indruk dat iedereen hier denkt dat ik een grafhekel aan “de bwr” hebt, maar dat is echt niet zo.
Het GEDRAG van de sporter irriteert mij. En ja, dat zijn dan toch vaak die nietsontziende treintjes, die op de drukke zondagochtend persé pr’s moeten rijden. Of de eenling die niet 5 seconden (écht waar) kan wachten met passeren.
Gelukkig is niet iedereen zo, en zijn er ook rijders die normaal groeten, en al achter je aangeven “ga maar als er ruimte is”, maar dat aantal is jammer genoeg nog wel in de minderheid. Vandaar dat ik de zondagochtend maar zoveel mogelijk vermijd.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Sterker nog, ik heb een hekel aan de term 'bwr'. De 'bwr' bestaat dan ook niet in mijn ogen. Iedereen moet op zijn of haar manier van het MTB'en kunnen genieten. Feit is wel dat ook MTB'ers een afspiegeling van de maatschappij zijn. In een groep of alleen. In mijn 22jr MTB ervaring heb ik vaak genoeg meegemaakt dat ook de typische niet-bwr behoorlijk onbeschoft kan zijn.

Enfin, mijn rijstijl is altijd alleen rijden, niet voorzien van enige sponsorkleding, geduld bij het inhalen of ingehaald worden en mensen hulp aanbieden als ik ze zie klooien langs een route. Oh en zomers rijd ik altijd downhill en enduro in Zweden :-D

Maar als 'bwr' een term is, is MvdP dan niet de grootste :winkie:

Laten we het nu weer verder lekker over XC kilometers gaan hebben :-q
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik denk dat we met zijn allen BWR zijn in Nederland, of zijn er ergens bergen waar ik niks van af weet.

Voor mij een sportief slecht jaar en kom niet boven de 1000km in 2021, normaal zou dit rond de 2000km zijn.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie