Hoeveel XC kilometers per jaar?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yvan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 31 mei 2009, 12:59

Doel voor 2015 zo'n 5.000 tot 7.500 XC km's op de MTB en minimaal 1.000km hardlopen! Dit is het eerste jaar dat ik het eens goed ga bijhouden met Strava en Runtastic.
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

poiuytr schreef:Dit jaar proberen om over de 3,5 a 4k km te gaan qua kilometers. Ben benieuwd of dat haalbaar is.
Het zijn er 5400 geworden. Dit jaar doel 100+ in de zomer redelijk eenvoudig kunnen fietsen.
Verder basisconditie fors verbeteren, minder ritten in d2, 60a70% proberen om in d1 te blijven.
Daarbij dit jaar niet meten in kilometers maar in uren, omdat kilometers niks zeggen. 300uur proberen.
Malleyall
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 16 mei 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Stumpjumper comp 29er

Te weinig. Zit te veel op de hardtail (weg) en te weinig op de fully (terrein).
Vraag niet naar de weg want iedereen is de weg kwijt!
bjornlegranse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 18 juli 2012, 12:56

Over het algemeen tussen de 3k en 4k per jaar...
Vincentmtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: di 14 januari 2014, 21:29
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPA 2015

ik fiets helaas de laatste tijd te weinig. Mede door de verhuizing en drukte op werk haal ik maar 2000km per jaar. Snel verandering in brengen!
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Fred (mtb-sport) schreef:Aantal km's bij mij op zich geen doelstelling, want weet (helaas) uit ervaring dat er te vaak iets tussen kan komen. Jaartje zonder "gedwongen rust" en dan zie ik wel hoeveel km's er uit is gerold.
Of dat er 12.000 of 15.000 zijn, is dan bijzaak.

Ja, bij mij ook niet, 12-15.000 km betekent voor mij al gauw een 12-1500 uur fietsen. Met vijf 'werkdagen' in de week is dat al gauw 6 uur per 'werkdag'.
Dan denk ik eerder in fietsuren dan fietskilometers.........
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

poiuytr schreef:
poiuytr schreef:Dit jaar proberen om over de 3,5 a 4k km te gaan qua kilometers. Ben benieuwd of dat haalbaar is.
Daarbij dit jaar niet meten in kilometers maar in uren, omdat kilometers niks zeggen. 300uur proberen.
Je racefietst veel?
Ik doe alles op de mtb zonder asfalt. In uren meten is zinniger voor racefietsers.

De omstandigheden in t bos zijn heel wat minder variabel dan op de racefiets.

Maar ik weet wat er in de boekjes staat dus indien je liever uren meet, vooral doen! :-q
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Dat de omstandigheden in het bos minder variabel zijn is een zaak van perceptie. Er moet heel wat gebeuren voor mijn snelheid op de weg onder de 20 km/u zakt, dan heb je het toch wel over een stevige helling bijvoorbeeld. Aan de andere kant komt mijn snelheid zelden lang boven de 20 km/u in het bos. Ik rij dan ook bijna drie keer zo ver in een uur op de weg dan in een uur in het bos. Voor mij is het een beetje nutteloos om off road-uitstapjes in kilometers te tellen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Het lijkt mij juist voor racefietsers zinniger om in kilometers te denken dan voor mountainbikers.
De ene tocht rij ik 50km in een uur of 2,5 weg, terwijl ik een andere keer ruim 4 uur bezig ben met 50km.

Als je echt gaat trainen, meet je tijd x intensiteit. Niet het aantal kilometers dat je maakt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Aron B schreef:
poiuytr schreef:
Daarbij dit jaar niet meten in kilometers maar in uren, omdat kilometers niks zeggen. 300uur proberen.
Je racefietst veel?
Ik doe alles op de mtb zonder asfalt. In uren meten is zinniger voor racefietsers.

De omstandigheden in t bos zijn heel wat minder variabel dan op de racefiets.

Maar ik weet wat er in de boekjes staat dus indien je liever uren meet, vooral doen! :-q
Voor race en mtb is het beter om in trainingsuren te meten dan in kilometers.
Net als dat hartslaggegevens meer zeggen dan gemiddelde snelheid.
Bijna alle fietsers kijken naar gemiddelde snelheid terwijl dat eigenlijk niks zegt.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

maatchen schreef:Ja, bij mij ook niet, 12-15.000 km betekent voor mij al gauw een 12-1500 uur fietsen. Met vijf 'werkdagen' in de week is dat al gauw 6 uur per 'werkdag'.
Dan denk ik eerder in fietsuren dan fietskilometers.........
Dan ga je van 10 km/u gemiddeld uit.
Topic is XC km's per jaar en dat is bij mij vrij laag (relatief dan) en zal eerder minder dan meer worden. (in 2014 was het nog 4.900 km van de 14.700 totaal).
Aantal km's is inderdaad niet "heilig" want als voorbeeld vandaag: Wilde eigenlijk een uurtje of 5 op de racefiets pakken, maar twijfelde ivm het weer. Dus werd de Flash bij Amerongen.
Dan kom je na 5 uur op 105 km / 1.200 hm uit ipv pakweg 150 km (bij 30 km/u gem.). Qua inspanning denk ik in het bos meer gedaan dan wanneer ik op de weg gebleven zou zijn.
Verder nog maar te zwijgen van de hm's. Heb ritje op MTB van 55 km met 3.000 hm staan en ben je 4:30u op pad. In dat zelfde tijdsbestek pak je 135 km op de racefiets.
Moraal van het verhaal: Gewoon lekker fietsen en de ene rijder heeft daar meer tijd voor en zin in dan de ander. Als je maar lol :winkie: heb.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Bernhardxt
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 31 december 2014, 23:12
Mijn mountainbike: een zwarte...........

Voor 'ons' minder getalenteerde fietsers is het volgens mij toereikend om vooral de kilometers bij te houden en hierover op te scheppen tijdens een verjaardag. ;)

Al moet ik wel zeggen dat mijn app die ik ook altijd gebruik de duur ook bijhoud.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

ik zit denk ik nu op zo'n bijna 1000 sinds aug toen kocht ik de fiets.

doe het meestal 1x per week , maar wil ook de strandbanden eens op asfalt proberen en dan gewoon wat kmtrs met een mp3 speler in je oor weg trappen gewoon lekker :D

maar ja je moet er wel ff een gewoonte van weten te maken , op je werk denk je dan ....,ah straks thuis lekker ff de fiets pakken , maar dan kom je thuis na een dagje buiten gewrkt te hebben , en dan ...... je zit ff .....en ......nou ja dan niks :-{ :oops:
groetjes Marcel
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Fred (mtb-sport) schreef:
maatchen schreef:Ja, bij mij ook niet, 12-15.000 km betekent voor mij al gauw een 12-1500 uur fietsen. Met vijf 'werkdagen' in de week is dat al gauw 6 uur per 'werkdag'.
Dan denk ik eerder in fietsuren dan fietskilometers.........
Dan ga je van 10 km/u gemiddeld uit.
Zo ongeveer, ik denk dat ik tussen de 11-12 haal, gemiddeld.
Topic is XC km's per jaar en dat is bij mij vrij laag (relatief dan) en zal eerder minder dan meer worden. (in 2014 was het nog 4.900 km van de 14.700 totaal).

Ik denk dat veel XC-kilometers al gauw 'boswielrenkilometers' zijn. En die zijn zoals je zelf al aangeeft niet echt te vergelijken met bijv. dit....
Heb ritje op MTB van 55 km met 3.000 hm staan en ben je 4:30u op pad.
Dat is dichterbij mijn realiteit.

Afbeelding

Ik denk dat ook in Nederland genoeg verschil tussen de ATB-routes is om aantal uren een betere vergelijking laten zijn dan aantal kilometers.
Moraal van het verhaal: Gewoon lekker fietsen en de ene rijder heeft daar meer tijd voor en zin in dan de ander. Als je maar lol :winkie: heb.
Daar sluit ik me graag bij aan.
East Goat
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 14:25
Mijn mountainbike: BMC TE02

Tussen 5000 en 7500 km per jaar haal ik wel. Alle gereden kilo- en hoogtemeters hield ik altijd trouw bij op mijn Garmin. Sinds een paar maanden heb ik die niet standaard meer op mijn fiets zitten en ga ik vooral gewoon 'lekker fietsen' met als doel zo veel als mogelijk gave trails te rijden en te genieten, echt een verademing :D ! Voor die keren dat ik wil opscheppen of de uitstapjes naar het buitenland neem ik hem dan wel weer mee, of de stopwatch op mijn horloge doet z'n werk. :-q
Vaak ben je te bang, soms te dapper...
Plaats reactie