Rijtechniek: hoe halverwege bult op weer opstappen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
manusje van alles
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 12 februari 2012, 23:15

Ik heb dit afgelopen voorjaar veel meegemaakt in Oostenrijk...veel steile beklimmingen van soms wel 2 uur, dan wil je wel een keer stoppen. Het ei van Columbus zit al standaard op mijn bike : Stumpjumper FSR 2012 met VERSTELBARE ZADELPEN. Zadel in onderste stand en gewoon blijven zitten, met één voet al ingeklikt. Dan wegfietsen en binnen twee omwentelingen van de trappers verzet je het zadel in de hoogste stand en fiets je simpel en zonder toestanden gewoon door.....Ook in de afdalingen is deze zadelpen zijn prijs dubbel en dwars waard.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

+1 ik heb 'm op mijn Camber...bergop is ie erg handig...maar verder gebruik ik 'm eigenlijk bar weinig...in het begin toen ik de fiets net had nog wel eens bij een stevige afdaling, maar meestal vergeet ik het :-)
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

kan me het voordeel van zo'n pen niet indenken, heb "vroeger" veel marathon's gereden, en ben zonder zo'n pen bijna overal gewoon omhoog gekomen, en de klimmen die te heftig waren, waren met zo'n pen ook niet gelukt
Bird Aeris 9 blurple
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat komt omdat die pennen vooral bedoeld zijn voor afdalen ;-)
Zodra je een afdaling neemt die die naam ook echt waardig is komen de voordelen er bliksemsnel uit.

Makkelijker opstappen in een steile klim is alleen maar een bijkomend voordeeltje van zo'n pen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

+1
Zadel lager (dropper) en als het kan de fiets schuin op de helling zetten om niet gelijk dood te vallen. Wel even heel hard trappen als je de draai terug maakt richting track anders sta je gelijk weer stil... En je zadelpunt in je ass :winkie: en kin op 't stuur.
Versnellingen kom ik nooit aan, als ik stilval is 't toch 9 van de 10 keer in de granny en achter 34 en die heb ik gelijk weer nodig.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Bourgonje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 12 juni 2010, 00:51
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC Race 2012

Wat hierboven staat sluit ik me bij aan! Alleen niet vergeten om aan de ''hoge'' kant van de klim dan af te stappen, voordat je zo weer naar beneden kukelt :D
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Over hoe steil hebben we het eigenlijk?
Zo steil dat je terug moet naar granny of zo steil dat je met goede cadans op het middenblad en achter op blad 3 ook wel boven komt?

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zo steil: (uit de startpost)
Jan Willem schreef:........... Op een flink steile klim, nog net goed (met de granny) te fietsen denk je dat het allemaal lekker gaat zo.
Al over de helft!, kin op de topcap, ideale lijn uitstippelen en malen maar.
Vervolgens een hobbel die nèt even te groot is of een regengeul waardoor je toch nog weer moet afstappen :cry: ...........
Maar kan ook wel gebeuren bij wat minder steile klimmetjes die je inderdaad nog op je middenblad kan nemen. Daar heb ik geprobeerd op te stappen:
Jan Willem schreef:.........Ik heb weleens geprobeerd om voor zover dat mogelijk is met de bike aan de hand een sprintje te trekken, snel opstappen en verder.
Maar op het moment dat ik de linkervoet ingeklikt heb is de snelheid er uit en wordt het alsnog lopen.
.............
Er zijn goeie tips gegeven in de reacties die inderdaad ook goed te doen zijn bij gematigd steil klimwerk.
De gouden tip voor het echt steile Granny-klimwerk zit er echter nog niet tussen imho.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Het is heel simpel, zeker wanneer het een automatisme is geworden en je een goed balans hebt.

Gewoon een duwtje vanuit de heup om de fiets een beetje op gang te duwen. Dan gewoon rustig aan duwend en trekken wegtrappen en de andere voet inklikken.

Stelt eigenlijk niets voor maar een goede balans en controle doet wonderen.
Wanneer je die hebt hoef je ook minder snel af te stappen, dat scheelt ook weer.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat daarnaast ook nog helpt: grote wielen, banden met grip, weinig druk erin.
Als het dan nog niet lukt...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

De techniek zoals byorka omschrijft komt dicht in de buurt van de richting waarin ik zat te denken, eigenlijk met als enige verschil dat je dus al op je bike gaat zitten en vervolgens met 1 voet ingeklikt 'vaart' maakt.
Het opstappen lijkt me hierbij het laststigst, maar die techniek ga ik beslist eens oefenen; balans / trackstand is geen probleem dus moet het gewoon lukken.

Ik had wat geoefend met "inklikken - vaart maken - opstappen - vervolgens stevig rondtrappen - tenslotte rechts inklikken".
Maar dat was niet echt een succes; bij het opstappen was de vaart er, zoals te verwachten, meteen al uit en lag ik weer plat op mn b*k.

Grote wielen ben ik nog even niet van plan, dat doe ik pas als 650b en 29er volop retro is. Over een jaar of 4-5 dus?.
(best wel eigenwijs, ik geef het toe :wink: ).
Banden met grip (Nobby Nic) en weinig druk (1,8bar bij lichaamsgewicht 80kg) is een beetje mijn standaard setup.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zoals Byorka het omschrijft doe ik het ook. Zadel niet te hoog, en handig als je een steen ofzo hebt om je voet op af te steunen. Ik vind het vaak ook wel nodig om een paar meter verder te lopen dan waar ik omviel. Als ik het niet kon toen ik al vaart had, kan ik het meestal ook niet vanuit stilstand. Maar toch iedere keer weer proberen he 8)
Voor een trackstand is in mijn ervaring een stuk minder balansgevoel nodig dan op vol vermogen met 3 km/uur tussen een stel rotsen en boomwortels door navigeren, maar misschien leer ik het ooit nog wel eens.
Give me little bits of / more than I can take
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik probeer m'n fiets diagonaal/schuin neer te zetten waar door de helling minder stijl word en zet ik m'n fiets in een goede versnelling(als ik stil val heb ik vaak een(iets) te zware versnelling te pakken). Ik stap dan ook aan de hoge kant van m'n fiets op en laat m'n voet aan de hoge kant nog even op de grond staan tot dat ik weg fiets. De traper aan de lage kant van de fiets heb ik boven zo dat je hem naar beneden kunt duwen als je weg rijd. Het enige wat je dan moet doen is je andere voet op de andere traper zetten op door te trappen en naar boven sturen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Als er een boom is: vasthouden! Dan met beide voeten inklikken en wegrijden.
Zonder boom: zoals zwaantje hierboven beschrijft, maar dan minder haaks op de helling, omdat de grip op de zijkant van mijn banden niet helemaal voldoet (86 kg en 2 bar)

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

als een helling te steil is, of de ondergrond te los dat ik echt stilval kom ik eigenlijk nooit fietsend boven.

mijn techniek is naast de fiets gaan staan, stuur losjes vastpakken en dan naar de top van het heuveltje lopen.
Plaats reactie