Rijtechniek: hoe halverwege bult op weer opstappen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

wo 21 november 2012, 11:29

zwaantje schreef:Ik probeer m'n fiets diagonaal/schuin neer te zetten waar door de helling minder stijl word
Da's leuk in theorie maar in de praktijk gebeurt het mij vaker dat ik omdonder op een smal pad. Als het breed genoeg is kun je ook al rijdend je eigen haarspelden gaan vormen
Give me little bits of / more than I can take
Galgo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Cube Analog 29er 2012

vr 23 november 2012, 21:47

Axium schreef:als een helling te steil is, of de ondergrond te los dat ik echt stilval kom ik eigenlijk nooit fietsend boven.

mijn techniek is naast de fiets gaan staan, stuur losjes vastpakken en dan naar de top van het heuveltje lopen.
+1
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Epic Elite

ma 3 december 2012, 08:40

ak-77 schreef:
zwaantje schreef:Ik probeer m'n fiets diagonaal/schuin neer te zetten waar door de helling minder stijl word
Da's leuk in theorie maar in de praktijk gebeurt het mij vaker dat ik omdonder op een smal pad. Als het breed genoeg is kun je ook al rijdend je eigen haarspelden gaan vormen
Toch werkt de theorie goed in de praktijk.

Op een smal pad zet je je achterwiel in de berm. Je staat schuin op de helling en vaak staat je achterwiel ook wat hoger. De rest zul je op moeten lossen met een goede balans.

Zonder het topic te kapen: balans is zwaar onderschat door velen. Meesten moeten niet afstappen omdat het te steil is, maar omdat hun balans niet goed is. Gisteren met toertocht zie je mensen op modderige singletrack ook alle kanten in vliegen, heeft ook veel met balans te maken.

Dus ga eens een middagje op pad om je balans te verbeteren.
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 4 december 2012, 00:06

JorisR6 schreef: Meesten moeten niet afstappen omdat het te steil is, maar omdat hun balans niet goed is.
Daar ben ik het mee eens. Daarom snap ik dit niet:
JorisR6 schreef: Op een smal pad zet je je achterwiel in de berm. Je staat schuin op de helling en vaak staat je achterwiel ook wat hoger. De rest zul je op moeten lossen met een goede balans.
Dan moet je dus uit stilstand een scherpe bocht maken terwijl je achterwiel in de losse bladeren of mossige rotsen staat. Lijkt me nogal een uitdaging voor je balans. Of zie ik dat verkeerd?
JorisR6
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Epic Elite

di 4 december 2012, 09:30

ak-77 schreef:
JorisR6 schreef: Meesten moeten niet afstappen omdat het te steil is, maar omdat hun balans niet goed is.
Daar ben ik het mee eens. Daarom snap ik dit niet:
JorisR6 schreef: Op een smal pad zet je je achterwiel in de berm. Je staat schuin op de helling en vaak staat je achterwiel ook wat hoger. De rest zul je op moeten lossen met een goede balans.
Dan moet je dus uit stilstand een scherpe bocht maken terwijl je achterwiel in de losse bladeren of mossige rotsen staat. Lijkt me nogal een uitdaging voor je balans. Of zie ik dat verkeerd?
Je hoeft niet haaks op de rijrichting gaan te staan, maar in een hoek van ca 30-45 graden. Juist door het kleine hoogteverschil krijg je net voldoende tijd om op gang te komen. Zorg er wel voor dat je meteen kracht kunt zetten met het je been in de buitenbocht, je staat ervan te kijken hoe scherpe bochten je dan nog kunt maken bij lage snelheid. Trap je meteen met het been in de binnenbocht, dan komt je voorwiel alleen maar dwarser te staan. Het helpt dus om, als je rechts bent, het achterwiel aan de linkerkant in de berm te zetten.

Dus:
- Fiets schuin op het pad zetten met achterwiel in berm
- Buitenste been inklikken en pedaal net voorbij de hoogste stand zetten
- Met andere been een zetje geven, zodat je een beetje snelheid krijgt
- En dan met buitenste been kracht gaan zetten en snel binnenste been inklikken
Duchenne Heroes 2007 | Trans Germany 2008 | Cape Epic 2009 | Transalp 2010 | Duchenne Heroes 2011 | Cape Pioneer Trek 2013 | Duchenne Heroes Italia 2013
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

di 4 december 2012, 10:08

Yep, op een smal pad is dit de juiste techniek. Het achterwiel in de berm scheelt een hele hoop. En als je begint met fietsen voor je uit kijken ipv naar je voorwiel staren, anders sta je zo weer stil.
Met m'n linkerbeen eerst een zetje geven gaat meestal niet, dan gaat (mijn fiets in ieder geval) vanzelf weer achteruit... 8)
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

di 4 december 2012, 17:22

ik las net nog eens over de topictitel heen en kwam tot inzicht dat mijn antwoord er al instaat...

halverwege een bult is bovenaan.
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

di 4 december 2012, 17:37

Axium schreef:halverwege een bult is bovenaan.
:D :D Ehh, ff denke wat je precies bedoeld... Ja, je hebt gelijk!
JorisR6 schreef: Dus:
- Fiets schuin op het pad zetten met achterwiel in berm
- Buitenste been inklikken en pedaal net voorbij de hoogste stand zetten
- Met andere been een zetje geven, zodat je een beetje snelheid krijgt
- En dan met buitenste been kracht gaan zetten en snel binnenste been inklikken
En dit is de gouden tip die volgens mij bruikbaar is in de situatie die ik bedoel.
Joris gaat door voor de volgende ronde :bier: .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm te kort.
Matn
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10, Bulls Copperhead 29

di 4 december 2012, 22:23

Toen ik topictitel zag zat ik gelijk vol met flauwe opmerkingen.
Maar die waren na drie pagina's nog niet gemaakt, dus laat ik het niveau maar hoog laten zoals het is.

Iets serieuzer: dit is ook voor mij een bekend dilemma. Op de steilste stukjes in Bergschenhoek en Zoetermeer kom ik ook wel eens stil te staan. En hoe ik het ook doe (ongeveer zoals in eerdere posts beschreven): vanaf dat punt weer gaan fietsen is altijd de kick van de dag!!
If everything seems under control, you're not going fast enough!
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 4 december 2012, 23:13

JorisR6 schreef:Zorg er wel voor dat je meteen kracht kunt zetten met het je been in de buitenbocht, je staat ervan te kijken hoe scherpe bochten je dan nog kunt maken bij lage snelheid. Trap je meteen met het been in de binnenbocht, dan komt je voorwiel alleen maar dwarser te staan.
Ha, weer wat geleerd. Ik let meestal alleen maar op het terrein om te bepalen waar ik mijn neus naar toe draai en met welke voet ik afzet. Veel dank, ik zal het eens uitproberen.
Harpwood
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert Carbon 29er 2012

zo 23 december 2012, 11:37

Joris heeft de beste techniek beschreven naar mijn inziens.
Ik doe deze traing regelmatig op een klim van 25%. Dit is een brede pad. En soms moet ik eraf.
Ik zet dan mijn fiets niet schuin, MAAR DWARS OP DE KLIM
Buitenste voet net iets over het hoogste punt.
Zadelpunt in m'n ass.
En het belangrijkste,.... KIJKEN WAAR JE NAAR TOE WILT.
Kijk dus niet voor je wiel uit, maar kijk naar de top waar je naar toe moet.
Dan gaat die hele scherpe draai, om weer in de goede rij richting te komen vanzelf.
Het is ff oefenen, maar dan gaat ie goed.
succes!!
groeten Harpwood
Rock That Bike
wybi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Van Nicholas redwood Strand (MTB) Taureg titanium (MTB) aeolus titanium(race)
Contacteer:

zo 23 december 2012, 13:17

Kijk maar naar deze video is denk ik niet geschikt voor hele steile beklimmingen maar http://m.youtube.com/watch?v=Tzr9wi8-3qM" onclick="window.open(this.href);return false;, evenwicht en balans is wel heel belangrijk. Ikzelf als het mij een keer gebeurt bij echt een steile beklimming doe als volg,zoek dus opstap hoogte verschil klik met een pedaal in zet fiets ook een beetje schuin tegen de helling,zet aan maar laat mijn pedaal niet helemaal doordraaien maar trek terug en zet weer aan misschien moet dit een paar keer gebeuren ligt aan hoe steil het is intussen klik ik de andere pedaal in en dan wel in kleine versnelling zoals besproken, dit doe je namelijk ook altijd als je een hoge obstakel krijg waar je over moet en wil blijven zitten, maar oefening baart kunst. succes er mee
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

zo 23 december 2012, 18:06

JorisR6 schreef:Zonder het topic te kapen: balans is zwaar onderschat door velen. Meesten moeten niet afstappen omdat het te steil is, maar omdat hun balans niet goed is.
Dus ga eens een middagje op pad om je balans te verbeteren.
Balansoefeningetjes werken echt, je hebt er veel profijt van bij biken in serieus terrein.
Ik ga vaak even de straat op als ik mijn fiets gewassen heb, remmetjes droogremmen enzo. Dan fiets ik naar een parkeerterrein in de buurt en ga wat spelen, superkrappe bochtjes maken tussen vlaggemasten door, kleine trapjes op zonder dat mijn achterwiel de tredes raakt, sur-place proberen, beetje wheelie-en enzovoorts.

Gewoon een beetje aanklooien met je fiets dus, maar het werkt wel. Het gevoel voor je fiets bij lage snelheden wordt er beter van, heb daar in technisch terrein al vaak plezier van gehad.
En het helpt dus ook bij wegfietsen op steile hellingen ;-)
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Contacteer:

zo 23 december 2012, 18:14

Dat werkt inderdaad goed. Ga hier ook weleens wat spelen op het basketbal plein of hiernaast in een stukje bos. Wat takken neerleggen en bunny-hoppen of een manual/front wheel lift of hoe dat ook mag heten. Snel af en opstappen en een hindernis nemen te voet is ook een leuke. Genoeg leuks te verzinnen en van internet af te kijken. Joe Friel schrijft het ook in zijn boek dat dat goede techniek training is. Hoe meer het op spleen lijkt des te effectiever en leuker het is.

Probeer nu een spitze kehre op het voorwiel te maken, maar dat is nog wel spannend, op het vlakke welliswaar, laat staan op een helling van -15% met de nodige obstakels. :tong Als dat lukt hopelijk daarna een drie-punts-draai.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

zo 23 december 2012, 19:05

Evenwicht is bij het mountainbiken een van de dingen die moet beheersen, er zijn hier voor een aantal manieren voor om te oefenen. De meeste hellingen in Nederland kunnen de meesten wel nemen, mocht je toch stil komen te staan kun je fiets schuin/diagonaal op de helling neer zetten en de rest is al uit gelecht.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Plaats reactie