Welke App staat jou bij tijdens een XC rit?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
JevL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 12 september 2012, 22:28

asphaltdude schreef:
Luuc91 schreef:Nou heren (en enkele dame hier op het forum), ik ga het eens proberen. Strava. Nu heb ik nog een vraagje. Ik woon aan de grens en train graag in Duitsland. Gaat het mij dan geld kosten om Strava te laten draaien wanneer ik train? Of kan ik zorgeloos rond rijden?
Strava App verbruikt pas data als je na afloop je rit synchronyseert. (of als je onderweg via 'explore' de kaart gaat bekijken)

Het is trouwens sowieso handig om tijdens het fietsen met Strava je Wifi en mobiele data uit te zetten, want dan gaat je accu veel langer mee :)


Als je meerdere ritten achter elkaar in het buitenland maakt kun je je mobiele data gewoon uit laten en worden je ritten gewoon op je telefoon opgeslagen, en kun je ze later allemaal in 1x synchroniseren als je weer dataverbinding of wifi hebt.
Strava upload de ritten alleen maar als er WiFi is en gelukkig niet met mobiele data.
''
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

JevL schreef: Strava upload de ritten alleen maar als er WiFi is en gelukkig niet met mobiele data.
Bij mij (Android 4.0) synchroniseert Strava (3.0.3) ook via mobiele data (mits ik mobiele data aan heb staan), maar dat kun je vast wel ergens instellen.
Everybody bought a new bike!
sodutch
All rounder
All rounder
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 22:28

sodutch schreef:
de onnauwkeurigheid is nooit meer dan 3% met mijn fietscomputer en is dus verwaarloosbaar.
ik heb mezelf gejinxed denk ik; 21.7 km/h gemiddeld op de teller en 19.5 in sportstracker.

dat is toch wel een flink verschil.
Gebruikersavatar
stevens
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 6 juli 2009, 18:34
Mijn mountainbike: Trek Superfly & Specialized Demo 8
Contacteer:

Ik gebruik sinds een paar maanden Endomondo als app. Deze gebruik ik alleen voor de korte ritjes zoals een TT. Maar ga ik marathons rijden dan gebruik ik de Garmin. Tot nu ben ik best tevreden over de nauwkeurigheid en de functies. Sinds kort probeer ik Sports Tracker maar daar kan ik op moment nog niets over vermelden.
Push Yourself Harder
Gebruikersavatar
rnijenhu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 17 januari 2013, 10:33
Mijn mountainbike: cube ltd pro
Contacteer:

Heb er een aantal geprobeerd/getest: strava, endomo, sportstracker en viewranger (en meer maar waren blijkbaar niet interessant genoeg om te onthouden 8)

Allereerst: een smartphone gebruiken tijdens biken werkt wel maar niet als je er de hele tijd op moet/wil koekeloeren. Geprobeerd met houder en met band op pols/bovenarm. Maar bediening is lastig en bij beetje licht zie je weinig op scherm, soms teveel info (hangt van app af) waardoor je de info die je nodig hebt niet snel genoeg kunt zien. Maar dit alles hangt van je eigen rijstijl af. Voor mij werkt smartphone alleen als: route opnemen, resultaten bekijken, track&trace thuisfront, navigatie bij onvoorziene situaties, delen/vergelijken van resultaten/tracks .......

Voor navigatie tijdens fietsen is voor mij een simpele pijl (rechts/links/voorruit) met afstand voldoende, voor de rest heb ik geen tijd ;)

En dan de apps, je kunt ze verdelen in ruwweg 2 groepen. De sportapps die je vertellen hoeveel je verbrand/afstand/hoogte/ etc. (al dan niet met navigatie) en de navigatie apps die meer focussen op routes/track&trace (al dan niet met tripinfo zoals afstand/hoogtes/....).

Van de sport apps (strava/endomo/sportstracker) heb ik sportstracker het langst gebruikt omdat die al jarenlang op mijn symbian toestel draaide. Sportsracker/Endomo/strava waren voor mijn gebruik zo'n beetje gelijk. Het gaat om details die persoonlijk zijn (zoals presentatie, hartslag meter wel/niet etc.). Op dit moment heb ik strava weer geïnstalleerd voor het segments verhaal, waarbij je je performance op een stukje van een route kunt vergelijken met anderen. Da's voor het spel element, maar niet voor enige functie tijdens het fietsen.

Tijdens fietsen (bike en gewoon) gebruik ik viewranger, wat meer een navigatie is voor veel outdoor activiteiten (had bijv al vrij snel opencyclemap met fiets knooppunten van nederland). Deze zet ik bij vertrek aan en hij neemt de route voor mij op en vertelt aan thuis front waar ik uithang (e.g. uit welke sloot ze me kunnen vissen). Achteraf krijg je afstand/gem. snelheid etc. dan bewaren als gpx uploaden naar strava website en de volgende keer wil ik hier de segments van gaan gebruiken. Grappig aan viewranger is dat hij geluidssignalen kan geven als je een gpx route punt nadert, dus als je je route niet helemaal kent dan is dat geluidje uit je rugzakkie verrekte handig. Of als vereniging in de kantine een overzicht van de route met de positie van de leden op de beamer, zie je precies waar ze uithangen etc. ;)
En iedereen die wel eens een route moet uitzetten: zelf route maken/uitzetten met viewranger, of een opgenomen route aanpassen, kan en is vrij eenvoudig. Het koste 3,= maar is nu gratis geloof ik (of wat dat ook betekent op internet :-? )
(tot zover reclame blok, was voor mij als outdoor liefhebber (wandel/fiets/MTB) een goede 'all-in one' aanvulling)

Ik denk erover om voor de routes/marathons op onbekend terrein, die ik toch sportief wil rijden zonder de hele tijd op een slecht leesbare smartphone te moeten loeren, een garmin (ofzoiets) met gps aan te schaffen (maar dan met eenvoudige route aanwijzing). Dus niet met kaart want dat blijf ik met smartphone doen.

En als laatste nog 2 dingen wat betreft smartphone:
Accu duur: tja je komt er al snel achter dat je de volgende keer misschien een aggregaat achter je fiets moet knopen, helemaal als je navigatie gebruikt in een gebied met beroerde dekking. Dan geef ik je telefoon max. 2 uur, maar 6 uurtjes moet ook lukken onder goede omstandigheden. Alleen gps aan scheelt een hoop. En bij vorst wordt eea nog beroerder :winkie:
Roaming : kijk hier goed naar, zit zelf in grensgebied. Kijk er altijd naar of ik roaming aan/uit kan zetten in app. Volgens mij heeft android een 'globale' instelling hiervoor. Maar ik wil wel bereikbaar blijven voor thuis (whatsapp/.....) hoe?: http://www.androidgalaxy.nl/tips-tricks ... ming-tips/. Er zijn ook apps die je roaming dicht zetten als een ingestelde max hebt bereikt: altijd handig om te doen
>> As deus was kas, was sas dan meer! <<
Pieter_B
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 23 oktober 2012, 21:17

Ik gebruik Fietstijden.nl. Werkt prima.
Pieter

Steun mij in de strijd tegen MS: Pieter gaat klimmen tegen MS
gisissi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: za 1 oktober 2011, 16:40
Mijn mountainbike: Radon ZR Race 8.0 29"
Contacteer:

Is het met strava ook mogelijk audio ondersteuning te ontvangen? Dat vind ik namelijk een prima feature van runkeeper.
Gebruikersavatar
rnijenhu
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 17 januari 2013, 10:33
Mijn mountainbike: cube ltd pro
Contacteer:

gisissi schreef:Is het met strava ook mogelijk audio ondersteuning te ontvangen? Dat vind ik namelijk een prima feature van runkeeper.
niet gevonden
>> As deus was kas, was sas dan meer! <<
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1493
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Hier ook gebruiker van Strava op een Samsung Galaxy S3 met Android 4.1. Gebruik het alleen voor tracking en heb mijn telefoon verder gewoon in mijn zak zitten. Heb ongeveer zo'n 5u tijd op een volle accu. Woon ook in een grensgebied (NL - B) en heb roming standaard uit staan. Nooit problemen gehad met raar hoge rekeningen...
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
JDM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 2 februari 2011, 20:34
Mijn mountainbike: Scott '12 scale 29 comp

Endomondo
Gebruikersavatar
Gerard.
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 24 juni 2012, 22:02
Mijn mountainbike: GT I-Drive Marathon

En ik? ik fiets gewoon ergens heen en zorg dat ik voor het donker thuis ben XD

al zou een app zoals mtbroutes (maar dan een die android wel ondersteund) voor mij als rookie wel ideaal zijn, de gewenste route er in plaatsen en lekker verkennen :D
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Voor afgelopen weekeinde stond strava aan nu een garmin edge 500 :)
klimpetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 5 juni 2010, 14:35
Mijn mountainbike: superlekkere trek 8700 carbon 1993, afmontage met XT opgewaardeerd, magura's SS en fijne axon 100
Contacteer:

rnijenhu schreef:
gisissi schreef:Is het met strava ook mogelijk audio ondersteuning te ontvangen? Dat vind ik namelijk een prima feature van runkeeper.
niet gevonden
als je bedoeld at je iedere km de tijd en snelheid enz. vertelt krijgt, ja dat zit er op.
DAMN!
Robert-JanS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: di 27 november 2012, 22:19
Mijn mountainbike: Merida FLX-3000Disc

Hier ook een STRAVA gebruiker. Zowel op de Racer als op de Mountainbike als op de hardloopschoentjes!
bevalt me erg goed en leuk die competitie (zeker als je een aantal KOM's op je naam hebt staan en iemand pakt hem van je af.. dan fiets je er zo even langs om je best nog eens te doen op dat segment :D )
Dino.S
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 27 januari 2013, 17:06

Ik ben nog nie heel vaak op geweest met de app in gebruik nu 3 x denk ik maar ik heb op et moment mapmyride in gebruik. Tot nu toe doet ie het goed. Genoeg info over gemiddelde snelheid en max snelheid ,duur enz.
Je ken ook kiezen om de hoeveel km je welke informatie je wilt horen dit wordt dan verteld dus hoef je niet te kijken.
Plaats reactie