Bril met inklikbare bril op sterkte.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ha, vandaag voor het eerst een keer daglenzen in gedaan bij het fietsen (ivm gekneusd ribje niet op de mtb maar op de racer). Dat ging eigenlijk prima, ik voelde ze niet zitten. Alleen kreeg ik ze na thuiskomst niet meer uit... flinterdunne flexibele dingetjes :)

Gelukkig was de optieker nog open dus rap op de fiets voor wat hulp :D
Ondanks de drukte in de zaak meteen een minicursusje lenzen uitdoen gekregen, en een setje gratis maandlenzen incl. fles vloeistof meegekregen om te "oefenen" (die schijnen een fractie steviger te zijn en daarmee iets makkelijker uit te doen dan daglenzen).
(Specsavers Tilburg, prima geholpen vind ik dus ik noem ze hier maar even ;-))
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik gebruik sinds kort ook daglenzen, heb ook een probeersetje van 5 paar gekregen.
Helaas niet helemaal de goede sterkte omdat ik een cilinder nodig heb en die niet in de daglenzen zaten...maar die 3 uurtjes per keer gaat op zich goed, kan er alleen niet goed mee lezen...maar ik neem toch nooit boeken mee als ik ga MTB-en ;)

Ik gooi ze na elke rit weg, maar dat is meer omdat ik maar 1x per week fiets. (Dag)lenzen een hele week bewaren in een potje is niet goed, tenzij je in die week regelmatig de vloeistof wisselt. Als ik 2x per week zou fietsen zou ik ze wellicht ook 2x in doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die maandlenzen kan je gerust een week in de vloeistof laten staan.
En als je twijfelt kan je halverwege de week ook een keer de vloeistof verversen.
Op die manier kan je echt lange tijd fietsen met 1 setje.

Geen idee of dat met daglenzen ook kan, zou zomaar ander materiaal kunnen zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Maar…misschien een stomme vraag. Maar wat zijn de voordelen van daglenzen tov een bril met dubbele glazen?? Rijd al bijna 20 jaar zo en ondervind geen noemenswaardige problemen (behalve bij mistig weer dan, maar dat probleem is dan met elke bril). Ik bedoel: daglenzen krijg je waarschijnlijk ook niet voor niks en een goede bril gaat jaren mee (tenzij je natuurlijk elk jaar bij de mode wilt blijven…) en is dan toch goedkoper, lijkt me.

Vandaar dat ik ook op zoek naar een nieuwe en mijn vraag of iemand ervaring heeft met de Endura Masai met inklikbril???
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een bril beslaat.
(een bril met dubbele glazen beslaat aan 3 kanten)
Als je transpireert of als het vochtig weer is.
De één transpireert wat meer dan de ander, dus dit kan voor jou misschien minder belangrijk zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Trekfuel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 5 november 2014, 13:21

Ik heb zelf een bril van Adidas met verwisselbare lenzen en inzetstukje op sterkte wat je erop kan klikken.
Bevalt mij prima alhoewel het geen goedkope bril was. (ook door de extra glazen die ik erbij heb genomen)
- de standaard zilverkleurige waarmee je bijna alles kan rijden.
- gele glazen voor het donkere bos/jaargetijde
- gletscherglazen voor als de zon echt fel schijnt (maar heb ook lichtgevoelige ogen) die ook met wintersport gebruik.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Johnny D schreef:Maar…misschien een stomme vraag. Maar wat zijn de voordelen van daglenzen tov een bril met dubbele glazen?? Rijd al bijna 20 jaar zo en ondervind geen noemenswaardige problemen (behalve bij mistig weer dan, maar dat probleem is dan met elke bril). Ik bedoel: daglenzen krijg je waarschijnlijk ook niet voor niks en een goede bril gaat jaren mee (tenzij je natuurlijk elk jaar bij de mode wilt blijven…) en is dan toch goedkoper, lijkt me.

Vandaar dat ik ook op zoek naar een nieuwe en mijn vraag of iemand ervaring heeft met de Endura Masai met inklikbril???
Het voordeel is dat wanneer je je bril ff af doet, je gewoon nog goed ziet. Als het erg heet is vind ik het soms fijn om even zonder bril te fietsen, of als het begint te schemeren en ik geen zin heb om glazen te wisselen, stop ik de bril even in mn zak. Daarom zijn (dag)lenzen fijn.
Nadeel is het in- en uitdoen, vuil er in tijdens het fietsen. Daarom ben ik ook naar een inklikbril aan 't kijken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Johnny D schreef:Maar…misschien een stomme vraag. Maar wat zijn de voordelen van daglenzen tov een bril met dubbele glazen??
Vooral het draagcomfort denk ik. Dat is iig de belangrijkste reden dat ik ze wil proberen.
Ik heb ook jaren gereden met brillen met "dubbel glas", Rudy Project, AGU en Swiss Eye. Maar bij al die brillen voel je het extra gewicht en je merkt dat ze door het inzetmontuurtje verder van je ogen staan. De Swiss Eye bevalt mij het beste van bovengenoemde brillen maar als ik daar het inzetbrilletje uithaal zit hij toch ook fijner dan met.
Komt bij dat ze ook eerder en meer beslaan dan brillen zonder inzetmontuur. In de winter zit de boel binnen no-time dicht als je even stopt.

En met lenzen ben je ineens niet meer beperkt tot de dure sportbrillen. Er zijn genoeg sportbrillen te vinden die betaalbaar zijn en toch erg goed zitten. De Swiss Eye die ik heb kostte met twee kleuren lenzen (maar zonder geslepen glazen) maar vier tientjes en zonder inzetmontuur voel je 'm amper zitten.
Voor de Rudy Project was ik voor een extra setje gele lenzen al net zoveel kwijt als voor de hele Swiss Eye...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik rijd al een jaar of 5 met brillen van de Aldi/Lidl (max. EUR 7). Zitten meestal 2 of 3 extra sets glazen bij. Nooit behoefte aan iets anders/duurders gehad. Dingen zijn ook super licht.
Als er eentje stuk gaat (meestal doordat ik er op ga staan) of ik verlies er eentje pak ik een andere uit de kast.
Starcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 6 juni 2008, 20:15
Mijn mountainbike: Trek Powerfly FS 5

Maar dat zijn geen brillen op sterkte.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

klopt, maar er werd gevraagd wat het voordeel van daglenzen is t.o.v. een fietsbril op sterkte. Voordeel is dat je dan goedkope brilletjes kunt gebruiken.
Nadeel van daglenzen:..dat het lenzen zijn, in en uit doen, stof, enz.
Gebruikersavatar
Jager
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 15 oktober 2012, 16:52
Mijn mountainbike: is een fiets gemaakt om offroad te rijden, op onverharde wegen of paden.

Ik sport (hardlopen en mountainbiken) al jaren met multifocale maandlenzen. Omdat ik met mijn bril beter kan lezen heb ik de lenzen alleen met sporten in. Het voordeel is dat ik met maandlenzen 3/4 maanden kan doen omdat ik ze alleen met sporten gebruik.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb tot nog toe met daglenzen gefietst maar mijn ogen houden toch echt niet van lenzen. Ik heb nu een agu shino besteld, komt als t goed is vandaag binnen. Hij is hier al eerder langsgekomen maar het is dus een bril op sterkte waar je donkere of gele glazen voor het frame kunt zetten.
Ik heb dan nog altijd daglenzen voor dagen met slechte omstandigheden voor beslaan, maar zeker voor langere ritten (en die wil ik meer maken) lijkt dit me beter. Moet bij elkaar 150 euro kosten, dat vond ik nog wel te overzien.
peddeltje
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: di 25 januari 2011, 21:32

Ik heb zo'n Shino, en dat is eigenlijk best heel fijn. Nadeel wat hierboven genoemd is dat je je bril niet af kan doen wordt deels gecompenseerd door opzetzonneglazen (die er dus ook af kunnen...).
Wat mij niet helemaal meeviel is dat de bolling van het montuur toch dermate is, dat a) de opticien het op het randje vond, en b) dat hij inderdaad toch behoorlijk vervormt t.o. een normale bril. Het went wel, maar voor gewoon weer heb ik dus een oude normale bril op met verder niks. Kan ook.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Herkenbaar, mijn rechterglas is -4 en dat is bij de Shino eigenlijk iets te veel van het goede.
Het is ook een vrij zware bril, iig zwaarder dan m'n Swiss Eye met clip erin.

Voordeel is dat je de voorzetglazen eraf kunt halen, mocht het weer omslaan en te donker worden voor de getinte glazen. En in de winter kun je zonder voorzet rijden, toch iets prettiger ivm beslaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie