warmste winterschoenen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gloster
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1284
Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
Contacteer:

Hangt er vanaf. Wat voor pedalen gebruik je?
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

LX pedalen............
Gloster
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1284
Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
Contacteer:

Volgens mij betaal je voor die dingen een euro of 10. Maar die kan je gewoon bij je LBS halen.
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
cobusstylo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 2 september 2008, 21:50
Mijn mountainbike: idworx MR, C'dale KillerV (strand), Vannicholas Chinook (race) 29Flash

Ik heb de Shimano's MW-80 aangehad tijdens de beachmarathon Hoek van Holland-Den Helder en ze zijn inderdaad waterdicht. Al het water wat er in loopt via je been (geen enkele schoen is hier tegen opgewassen) blijft in je schoen en loopt er niet meer uit. Als je schoen eenmaal vol staat warmt het vanzelf weer op. Empirisch vastgesteld.
Ze zijn vrij breed, waardoor je dikke sokken aankan. Wel dien je een maat of twee groter te bestellen.
Sidi 45 = Shimano 46
Je fiets schoonmaken is baggerwerk!!!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

aurelius schreef:Northwave Celcius is de warmste (en is waterdicht, Goretex), vorig jaar ook uitgebreid getest in duitse Bike. Warm qua materiaal, warm want waterdicht door goretex, en warm omdat er geen/nauwelijks water inkomt via de enkel of de wreef. De Shimano kwam er als een van de minderen uit op al die fronten.
En de Northwave Arctic is dezelfde schoen als de Celcius, in een nog warmere uitvoering.
Heb de Shimano MW-80 en NW Celsius (2010 model) vergeleken in de winkel. De NW was van boven veel opener en sloot niet echt goed aan bij de hiel en enkels, dus volgens mij loopt daar ook veel makkelijker water in. De Shimano heeft een neopreen flap die goed om de benen afsluit. Afgelopen weken meer dan voldoende kunnen testen dat de Shimano's prima waterdicht zijn :-q
Overigens heeft de NW Celsius 2011 zo te zien ook een verbeterde neopreenflap om water buiten te houden?

Verder moet een schoen wel lekker zitten, qua pasvorm merkte ik wel een groot verschil tussen Shimano, Sidi en Northwave. De Shimano's zaten mij gewoon het lekkerst. Mooi meegenomen dat ze ook nog eens het goedkoopst waren (€119.95 aanbieding bij Hopmans :-D ) Kou heb ik nog niet echt goed kunnen testen...
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Hoor dat toch eigenlijk iedereen last heeft van schoenen die vol lopen.
Zou het mogelijk zijn om middels een neopreen (of plastic) soort flap de aansluiting bovenkant schoen af te sluiten zodat daar geen (minder) water naar binnen kan??
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Gore Tex is leuk in theorie, in de praktijk werkt het voor geen meter vind ik bij sporten. Het membraam is niet in staat het door het lichaam geproduceerde vocht af te voeren. Waardoor je alsnog natte en koude voeten/bovenlichaam(bij regenjas) krijgt.

De grootste veroorzaker van natte voeten is het water wat via de doordrenkte beenstukken je schoenen instroomt, daar is niets tegen opgewassen, neopreen werkt daar juist NIET tegen. Neopreen zorgt voor warmte door een natte laag te creeeren tussen je lichaam en de buitenlucht.(surfpak idee) En is is verre van waterdicht.

Enige oplossing is dan Gamaschen of een lange regenbroek.

Persoonlijk ga ik niet fietsen als het hard regent bij vertrek, probleem opgelost.

Zelf rij ik nu met Gaerne(Hopmans) en zal dit jaar de NW's aanschaffen aangezien ik hier ook zomerschoenen van heb en de leest bevalt mij prima(breed).

Tip: koop je winterschoenen ruim, niet TE ruim, maar bij twijfel een maatje groter. Krappe schoenen is gegarandeerd koude voeten.

dussssssss©
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

BOSS schreef:Gore Tex is leuk in theorie, in de praktijk werkt het voor geen meter vind ik bij sporten. Het membraam is niet in staat het door het lichaam geproduceerde vocht af te voeren. Waardoor je alsnog natte en koude voeten/bovenlichaam(bij regenjas) krijgt.

De grootste veroorzaker van natte voeten is het water wat via de doordrenkte beenstukken je schoenen instroomt, daar is niets tegen opgewassen, neopreen werkt daar juist NIET tegen. Neopreen zorgt voor warmte door een natte laag te creeeren tussen je lichaam en de buitenlucht.(surfpak idee) En is is verre van waterdicht.

Enige oplossing is dan Gamaschen of een lange regenbroek.

Persoonlijk ga ik niet fietsen als het hard regent bij vertrek, probleem opgelost.

Zelf rij ik nu met Gaerne(Hopmans) en zal dit jaar de NW's aanschaffen aangezien ik hier ook zomerschoenen van heb en de leest bevalt mij prima(breed).

Tip: koop je winterschoenen ruim, niet TE ruim, maar bij twijfel een maatje groter. Krappe schoenen is gegarandeerd koude voeten.

dussssssss©
Probleem opgelost? Weggelopen van je probleem:).

Heb de MW 80's. Gisteren een gedeelte van Wijk en Woudenroute gereden, prima waterdicht die dingen. Wel een beetje lomp in vergelijking met zomerschoenen, dat wel.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mtb2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 februari 2008, 21:37
Mijn mountainbike: X-Trail Carbon 29"
Contacteer:

Hoor niemand iets zeggen over sokken, terwijl deze er ook voor zorgen dat je tenen warm blijven.
Ik rij zelf de NW celsius met Assos winter sokken, hierin zit merino wol verwerkt, gegarandeerd warmen tenen.

Vorige week HvH-DH 5,5uur met natte voeten gereden, geen moment koude voeten gehad,
rij dan wel met schoenhoes erover.

Ik zoek nog wel een oplossing voor water wat van boven instroomt bij regen , of als je op het strand door een geul rijdt.
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Mischien dichttapen aan de bovenkant?
Born to ride a Storm.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Qua drooghouden heb ik de hoop allang opgegeven.

Niets er tegenop gewassen wanneer je 5 tot 10 in natte zooi van boven en onder zit te ploeteren.

Belangrijker is dan dat het water in de schoenen opgewarmd blijft door de voeten. Zolang je dan je tenen niet teveel beweegt blijft het toch "warm". De Shimano's voldoen daar in elk geval in.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Lake heeft echte winterboots voor op de fiets. Kan ze niet eens schoenen noemen.
http://www.bikeman.com/LAKE-MXZ302-39.html" onclick="window.open(this.href);return false; Heb ze nog niet gekocht vanwege de prijs.

Oh en dat verhaal over Neopreenseal niet waterdicht te krijgen, onzin. Kruip maar eens in een drysuit en duik het water in, droog... In mijn Shimano´s met seal ook nog nooit water in de schoen gehad. Terwijl ik ook wel eens afgestapt ben in plassen die over mijn enkel diep waren.
Denk dat bij dit persoon hij echt hele dunne beentjes heeft, en te grote schoenen of zo.
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1572
Lid geworden op: za 17 januari 2009, 16:50
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

Sinds kort ben ik in het bezit van de Gaerne Eskimo (dit na een vriesdebakel vorig jaar :-{ ). Deze zijn ook vrij open van boven en uiteindelijk dus zeker niet waterdicht. Wel wordt het water wat erin loopt niet koud en houdt je dus redelijk warme voeten. Overigens rijden binnen mijn groep verschillende types winterschoenen mee (oa.MW80, NW celcius en pear lizumi), waarvan enkele met zo'n enkelflap. Uiteindelijk hadden ze allemaal water aan de binnenkant(iid door water, dat van je onderbenen afloopt), maar niemand had koude voeten. Bij koud weer (en dus vaak droog) zijn ze wel een aanwinst in je outfit. Bij niet al te koud, maar nat weer, blijf ik gewoon met neopreen-kappen rijden. Dat bied de beste bescherming tegen water.
Bij langere natte tochten de boel droog houden, is, zoals byorka terrecht aangeeft, een illusie :-q
- What goes Up, Must come Down -
Bart-1980
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1311
Lid geworden op: za 16 augustus 2008, 16:35
Mijn mountainbike: Giant Terrago Team 2009 (Black)
Contacteer:

morgen (indien ik het red met werk) zal ik dan toch maar eens "verplicht naar Salden" moeten om zo'n shimano mw80 te passen/kopen, hoop alleen dat ze die nog hebben aangezien de wintershoes bijna overal uitverkocht raken.....

voor de erg natte ritten ga ik de agu overschoen eens proberen
voor de erg koude ritten heb ik hier nog ergens bbb hardwear of zoiets liggen
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Zou die agu`s laten liggen en andere waterdichte overschoenen kopen.
Die zijn namelijk voor normale schoenen.
Born to ride a Storm.
Plaats reactie