trappetjes nemen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ik vind kleine trappetjes erg leuk, je weet wel, 3-6 treden ofzo.(naar beneden bedoel ik)
Echter ik vraag me af, is snelheid je vriend of niet? Dus ben je stabieler met meer snelheid zonder remmen?
Die normale, lage, treden zijn geen punt, maar bij hoge treden word ik er bekant afgegooid..
Bij sommige heb ik het idee dat sneller beter gaat, bij de langere trappen eigelijk niet..
Iemand tips?
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

snelheid is altijd je vriend.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het kan allebei. Snelheid kan zomaar je vriend zijn, maar je kunt er ook een balans oefening van maken door langzaam naar beneden te gaan. Er is m.i. geen beter of slechter. 't Kan ook allebei leuk zijn, maar dan op een verschillende manier.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Farmerboy Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 14 maart 2005, 21:57
Mijn mountainbike: Scott Scale 10, Trek 8500
Contacteer:

bert l. schreef: 't Kan ook allebei leuk zijn, maar dan op een verschillende manier.
Als leedvermaak voor andere zeker? :wink:

Volgens mij is dit per situatie verschillend, hoe hoger de treden, hoe lager de snelheid. Maar meestal gaat het beter als je net iets harder gaat als je gevoel je ingeeft. Oefening baart kunst denk ik in dit geval.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Een beetje interactief op de fiets zitten helpt ook al enorm veel: armen gebogen, knieën gebogen, kont naar achteren. Je zult ze de kost moeten geven die het proberen als een houten klaas..

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Misschien de Dart 2 wat bijstellen? Vind hem wat snel terugkomen soms..
Ja ik weet het, is geen supervork.. :lol: Maar hij zit eronder! :winkie:
R8ter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 8 juni 2009, 00:00

Een beetje naar achter leunen, dan is er niet heel veel aan. Met hogere snelheden en een langer trapje moet je wel uitkijken dat je niet ergens midden op het trapje land, kan goed gaan maar het kan ook zeker fout gaan (weet ik uit ervaring :p).
Faxmulder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: do 2 september 2004, 19:44
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Stay loose as a goose!
tjen
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 21 oktober 2009, 10:40

Helemaal mee eens; je armen en benen moeten de beweging van de fiets controlleren, terwijl de fiets eigenlijk al het werk doet. Je lichaam an sich zal niet veel hoeven doen, tenzij het hele hoge treden zijn. : )
iceteabiker
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 28 januari 2010, 20:02
Mijn mountainbike: Trek fuel ex 7 ('14)

ben ik het helemaal mee eens ;)
just do it.

sorry voor spelfouten heb dyslectie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afgezien van de super algemene tips van hierboven, wat je van toepassing kan verklaren bij alle soorten van hindernissen, valt er weinig over te zeggen omdat het zwaar afhankelijk is van de omstandigheden...

Hoogte van treden, lengte van treden, aantal treden (totaal hoogte/lengte), aanloop en uitloop (gewoon rechtuit of uitkomen in of uit een scherpe bocht) maken een wereld van verschil welke techniek je kunt gebruiken en de snelheid die mogelijk en/of nodig is...

Ik hoef niet lang te zoeken voor een trap:
  1. waar je met iedere gewenste snelheid vanaf kunt hoe gek je maar wilt, vanwege de lage en lange treden,
  2. waar de 2~3 treden korter zijn dan hoog waardoor eigenlijk de enige manier is er een 50cm drop van te maken of er op achterwiel af te rollen (snelheid is je vriend).
  3. waar je met snelheid zo naar beneden reed maar je echt trede voor trede moet nemen omdat je een krappe haakse bocht moet maken onderaan of tegen een muur eindigt (snelheid is je vijand),
  4. waar je hoge en lange treden (sommigen zouden het waarschijnlijk een serie drops noemen) hebt waar je met te weinig snelheid OTB gaat en met teveel snelheid je voorwiel een trede overslaat terwijl je achterwiel het niet doet (dus ook OTB). (snelheid is je vriend en vijand)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

Ik heb tijdens een training met marathontopper Ramses Bekkenk een trappentraining gedaan. Hij heeft toen ons laten ervaren wat er verandert als de snelheid varieert. Mijn ervaring (ben steeds dezelfde trap) was dat in het begin (lage snelheid, 5 km/u) eerst het behoorlijk harde stoten zijn (die je vork doorgeeft). Naarmate de snelheid hoger wordt(12 km/u), worden de stoten minder hard en lijk je meer controle te krijgen. Als je vervolgens denkt dat het op volle snelheid mogelijk is (20 km/u), blijkt dat de overgang van de laatste trede naar de vlakke ondergrond juist een extra grote klap oplevert. Een paar km/u verschil levert al grote verschillen op. Verder is het nog van belang te melden dat deze trappen steeds dezelfde op- en aantrede hadden. Wanneer de hoogte en lengte (op- en aantrede) varieren, wordt bij een veel lagere snelheid verminderde controle ervaren. Kortom, rustig aan beginnen en steeds verder de snelheid opvoeren, totdat je de controle dreigt te verliezen.
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Nou, ik heb de snelheid verandert, een keer rustig, keer wat sneller, maar het gevoel dat ik op een stier zit, verandert niet.Écht vaart maken kan ter plekke niet.
De treden zijn allen gelijk, zijn er iets van 6-8 ofzo en ze zijn normaal van aard, kort.
Ook heel relaxed erop zitten maakt geen verschil.
Harde stoten is op zích ok, maar het gevoel dat je eraf gegooid word vind ik niet prettig..
Liefst heb ik lage laaaange treden dan krijg je soort ritme.:)(ala Rdam koopgoot idee)
Nu werkt die Dart ook als een pogostik vlg mij. Met de Bomber Z2 ging het beter naar mn herinnering.
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

venom schreef:Nou, ik heb de snelheid verandert, een keer rustig, keer wat sneller, maar het gevoel dat ik op een stier zit, verandert niet.Écht vaart maken kan ter plekke niet.
De treden zijn allen gelijk, zijn er iets van 6-8 ofzo en ze zijn normaal van aard, kort.
Ook heel relaxed erop zitten maakt geen verschil.
Harde stoten is op zích ok, maar het gevoel dat je eraf gegooid word vind ik niet prettig..
Liefst heb ik lage laaaange treden dan krijg je soort ritme.:)(ala Rdam koopgoot idee)
Nu werkt die Dart ook als een pogostik vlg mij. Met de Bomber Z2 ging het beter naar mn herinnering.
Ik denk dat de voorvork inderdaad veel uitmaakt. Wellicht kun je proberen om de vork nog iets beter af te stellen.

Suc6
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
AllAboutSpeed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 25 april 2010, 17:59
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp '10 Reba XX

Ik zou de vering idd harder zetten, en met meer snelheid ben je sowieso stabieler alleen je mist overzicht en je kan met de voorvork de trap dieper raken waardoor je over de kop knetterd. Dus het ligt ook aan de steilheid.
Plaats reactie