Ik heb deze zomer een keer dit filmpje opgenomen tijdens een MTB training, hier kan je wel een paar dingetjes aan herkennen, namelijk het duwen/trekken aan het stuur, en de krachtige trapslagen, waardoor er een flinke spurt zand achteruit komt vliegen. Allebei redelijk funest.
http://www.youtube.com/watch?v=nQiQu47yiXE" target="_blank
En vergis je er niet in... die heuvel ging nog best ver de hoogte in
Mul zand Poploc ja of nee?
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 47
- Lid geworden op: za 22 november 2008, 12:41
Ja ik zou de poploc er altijd op gooien. Want elke keer dat je een beetje weerstand tegen komt veert de voorvork in als je die er niet op hebt zitten.
OK.
De kracht die je voorwiel op de ondergrond uitoefend is afhankelijk van de positie van het zwaartepunt tussen de twee wielen. Samen met dynamische verschijnslen; hobbels, afremmen en dergelijke kan er tijdelijk wat meer of minder druk op je wielen komen.
Een fiets met vering kan NOOIT meer kracht op de ondergrond uitoefenen als een fiets zonder vering anders dan de minieme verplaatsing van je het zwaartepunt door het inveren. Als je dat gaat berekenen denk niet dat dat veel is.
Omdat er een veer in die vork zit, zal die veer alleen krachten tussen het voorwiel en de ondergrond verlagen. De krachten door een hobbel worden afvlakt door het inveren. De kracht zal NOOIT verhogen omdat de veer passief is. en niet actief. Hoever de veer inveert is afhankelijk van de kracht die er op wordt uitgoefend, de kracht wordt niet bepaald door hoever de veer wil uitveren! Misschien dat de verandering in stuurgeometrie het hem doet. Die 1 a twee graden zouden het hem misschien wel kunnen doen.
ACTIE = - REACTIE.
Maar het zou zo maar kunnen dat je met een vaste vork er beter door heen stuurt, maar ik zou eerst brede lagedruk banden proberen.
De kracht die je voorwiel op de ondergrond uitoefend is afhankelijk van de positie van het zwaartepunt tussen de twee wielen. Samen met dynamische verschijnslen; hobbels, afremmen en dergelijke kan er tijdelijk wat meer of minder druk op je wielen komen.
Een fiets met vering kan NOOIT meer kracht op de ondergrond uitoefenen als een fiets zonder vering anders dan de minieme verplaatsing van je het zwaartepunt door het inveren. Als je dat gaat berekenen denk niet dat dat veel is.
Omdat er een veer in die vork zit, zal die veer alleen krachten tussen het voorwiel en de ondergrond verlagen. De krachten door een hobbel worden afvlakt door het inveren. De kracht zal NOOIT verhogen omdat de veer passief is. en niet actief. Hoever de veer inveert is afhankelijk van de kracht die er op wordt uitgoefend, de kracht wordt niet bepaald door hoever de veer wil uitveren! Misschien dat de verandering in stuurgeometrie het hem doet. Die 1 a twee graden zouden het hem misschien wel kunnen doen.
ACTIE = - REACTIE.
Maar het zou zo maar kunnen dat je met een vaste vork er beter door heen stuurt, maar ik zou eerst brede lagedruk banden proberen.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 23 november 2009, 18:23
- Mijn mountainbike: Koga
lock aan, dus stijf, beste resultaat
one life live it
-
- All rounder
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 23 januari 2010, 00:51
- Mijn mountainbike: American Eagle Big Bear 20 y.o., Canyon Nerve XC
Bouwterreintje in de buurt gevonden met mul (droog) zand, ongeveer 30 meter lang.Paar keer op en neer en proberen maar.
Met lockout aan stuurt het strakker en liep ik minder snel vast. Een zwaarder verzet en de pedalen meer 'rondhalen' gaf echter veel meer resultaat. Goed, ander topic . Een combinatie van beiden ging het beste, maar dat spreekt voor zich.
Met lockout aan stuurt het strakker en liep ik minder snel vast. Een zwaarder verzet en de pedalen meer 'rondhalen' gaf echter veel meer resultaat. Goed, ander topic . Een combinatie van beiden ging het beste, maar dat spreekt voor zich.
Mijn bescheidenheid is legendarisch.
Van de zomer eens kijken hoe de Duinen zijn met een starre vork...
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 287
- Lid geworden op: zo 25 april 2010, 17:59
- Mijn mountainbike: Cube LTD Comp '10 Reba XX
jAcKsQuAd schreef:^ wat boss zegt
^ wat jAcKsQuAd zegt
- BruceAllMIkety
- Mountainbike Junk
- Berichten: 172
- Lid geworden op: za 27 maart 2010, 14:50
- Mijn mountainbike: Blauwe Kenjen
- Contacteer:
Kort maar krachtig:
Lock out aan!
Als de voorvering ingaat, verplaatst je zwaartepunt naar voren. Door de terugverende actie weer naar achteren.
Door deze beweging wordt de druk op 1 van de banden groter.
Wegzakken in mulzand heeft alles te maken met de druk die je banden op de grond uit oefenen ( bredere banden=minder druk= beter in mulzand).
Licht verzet zorgt er weer voor dat je een grote kracht uitoefend op de omtrek van je band, waar je dus het zand van je af trapt, jezelf dus ingraaft.
Dus: Lockout aan, en iets zwaarder trappen en balans goed blijven verdelen op beide wielen
Lock out aan!
Als de voorvering ingaat, verplaatst je zwaartepunt naar voren. Door de terugverende actie weer naar achteren.
Door deze beweging wordt de druk op 1 van de banden groter.
Wegzakken in mulzand heeft alles te maken met de druk die je banden op de grond uit oefenen ( bredere banden=minder druk= beter in mulzand).
Licht verzet zorgt er weer voor dat je een grote kracht uitoefend op de omtrek van je band, waar je dus het zand van je af trapt, jezelf dus ingraaft.
Dus: Lockout aan, en iets zwaarder trappen en balans goed blijven verdelen op beide wielen
sjee loopt dit topic nou nog?Marke schreef:OK
Een fiets met vering kan NOOIT meer kracht op de ondergrond uitoefenen als een fiets zonder vering anders dan de minieme verplaatsing van je het zwaartepunt door het inveren. Als je dat gaat berekenen denk niet dat dat veel is.
Minieme verplaatsing??? Moet jij eens opletten wat er gebeurt als je met vering op volle snelheid een strandafgang neemt/een stuk mul zand induikt......
dusssssssss©
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 287
- Lid geworden op: zo 25 april 2010, 17:59
- Mijn mountainbike: Cube LTD Comp '10 Reba XX
Wat ze bij mij op de club zeggen is om geen poploc in het mulle te gebruiken, want dan graaft het wiel zich makkelijker in het zand. Valt te betwijfelen, maar uitproberen is het makkelijkst.