Mul zand Poploc ja of nee?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Ik heb deze zomer een keer dit filmpje opgenomen tijdens een MTB training, hier kan je wel een paar dingetjes aan herkennen, namelijk het duwen/trekken aan het stuur, en de krachtige trapslagen, waardoor er een flinke spurt zand achteruit komt vliegen. Allebei redelijk funest.
http://www.youtube.com/watch?v=nQiQu47yiXE" target="_blank

En vergis je er niet in... die heuvel ging nog best ver de hoogte in ;)
Exision
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12
Mijn mountainbike: mist een gashendel..

Poploc = meer demping voor = minder nerveus, maar niet schrikbarend veel verschil imho.

Zand = momentum, gewichtsverdeling en be smooothh...
Supervision
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 22 november 2008, 12:41

Ja ik zou de poploc er altijd op gooien. Want elke keer dat je een beetje weerstand tegen komt veert de voorvork in als je die er niet op hebt zitten.
Westerhof
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 15 april 2009, 16:47
Mijn mountainbike: LiteVille 301

In mul zand doe ik hem altijd aan, naar mijn idee ga ik dan strakker recht door en heb meer controle.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

OK.

De kracht die je voorwiel op de ondergrond uitoefend is afhankelijk van de positie van het zwaartepunt tussen de twee wielen. Samen met dynamische verschijnslen; hobbels, afremmen en dergelijke kan er tijdelijk wat meer of minder druk op je wielen komen.

Een fiets met vering kan NOOIT meer kracht op de ondergrond uitoefenen als een fiets zonder vering anders dan de minieme verplaatsing van je het zwaartepunt door het inveren. Als je dat gaat berekenen denk niet dat dat veel is.

Omdat er een veer in die vork zit, zal die veer alleen krachten tussen het voorwiel en de ondergrond verlagen. De krachten door een hobbel worden afvlakt door het inveren. De kracht zal NOOIT verhogen omdat de veer passief is. en niet actief. Hoever de veer inveert is afhankelijk van de kracht die er op wordt uitgoefend, de kracht wordt niet bepaald door hoever de veer wil uitveren! Misschien dat de verandering in stuurgeometrie het hem doet. Die 1 a twee graden zouden het hem misschien wel kunnen doen.

ACTIE = - REACTIE.

Maar het zou zo maar kunnen dat je met een vaste vork er beter door heen stuurt, maar ik zou eerst brede lagedruk banden proberen.
wattenvind
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 23 november 2009, 18:23
Mijn mountainbike: Koga

lock aan, dus stijf, beste resultaat
one life live it
MuddyMart
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: za 23 januari 2010, 00:51
Mijn mountainbike: American Eagle Big Bear 20 y.o., Canyon Nerve XC

Bouwterreintje in de buurt gevonden met mul (droog) zand, ongeveer 30 meter lang.Paar keer op en neer en proberen maar.
Met lockout aan stuurt het strakker en liep ik minder snel vast. Een zwaarder verzet en de pedalen meer 'rondhalen' gaf echter veel meer resultaat. Goed, ander topic :wink: . Een combinatie van beiden ging het beste, maar dat spreekt voor zich.
Mijn bescheidenheid is legendarisch.
stevo87
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3249
Lid geworden op: ma 19 februari 2007, 17:19
Contacteer:

Van de zomer eens kijken hoe de Duinen zijn met een starre vork...
AllAboutSpeed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 25 april 2010, 17:59
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp '10 Reba XX

jAcKsQuAd schreef:^ wat boss zegt

^ wat jAcKsQuAd zegt
Gebruikersavatar
BruceAllMIkety
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 14:50
Mijn mountainbike: Blauwe Kenjen
Contacteer:

Kort maar krachtig:
Lock out aan!

Als de voorvering ingaat, verplaatst je zwaartepunt naar voren. Door de terugverende actie weer naar achteren.
Door deze beweging wordt de druk op 1 van de banden groter.
Wegzakken in mulzand heeft alles te maken met de druk die je banden op de grond uit oefenen ( bredere banden=minder druk= beter in mulzand).
Licht verzet zorgt er weer voor dat je een grote kracht uitoefend op de omtrek van je band, waar je dus het zand van je af trapt, jezelf dus ingraaft.

Dus: Lockout aan, en iets zwaarder trappen en balans goed blijven verdelen op beide wielen :-q
Gebruikersavatar
BOSS
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1329
Lid geworden op: zo 11 januari 2004, 21:46
Contacteer:

Marke schreef:OK

Een fiets met vering kan NOOIT meer kracht op de ondergrond uitoefenen als een fiets zonder vering anders dan de minieme verplaatsing van je het zwaartepunt door het inveren. Als je dat gaat berekenen denk niet dat dat veel is.
sjee loopt dit topic nou nog?

Minieme verplaatsing??? Moet jij eens opletten wat er gebeurt als je met vering op volle snelheid een strandafgang neemt/een stuk mul zand induikt......

dusssssssss©
AllAboutSpeed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 25 april 2010, 17:59
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp '10 Reba XX

Wat ze bij mij op de club zeggen is om geen poploc in het mulle te gebruiken, want dan graaft het wiel zich makkelijker in het zand. Valt te betwijfelen, maar uitproberen is het makkelijkst.
Plaats reactie